quote:
Op dinsdag 12 september 2017 23:18 schreef Ivo1985 het volgende:Mogelijke oorzaken:
- Sensor defect
- Kabel of connector van de sensor defect, beschadigd of gecorrodeerd
- verstopping in het systeem
- Te weinig koelvloeistof
- Vervuilde koelvloeistof
- Defecte waterpomp
- Vervuilde of gecorrodeerd radiateur
- Defecte thermostaat
Een goede monteur die storingen kan zoeken weet het waarschijnlijk wel redelijk snel te vinden.
Eentje die voor het zoeken van storingen niet veel verder komt dan 'systeem uitlezen, geen fout te zien, dan maar op goed geluk een sensor vervangen' ben je waarschijnlijk een godsvermogen aan kwijt voordat het echte probleem bekend is. De (on)juistheid van de sensor die nu vervangen is, had namelijk simpelweg even gemeten kunnen worden. -> motor even lauwwarm laten draaien -> kijken wat de sensor aangeeft bij uitlezen -> met (laser) thermometer aflezen wat de temperatuur van de koelvloeistof in het reservoir is -> getallen vergelijken.
Kleine afwijking? Sensor doet het prima. Grote Afwijking? Sensor geeft verkeerde waarde aan.
sensor is vervangen , koelvloeistof heeft hij bijgevuld.
ik denk nog aan iets . ik heb reeds eens gehad dat mijn wagen de gehele dag thuis in de garage had gestaan en dat ik nog maar pas was beginnen rijden 2km, hoogstens 3km en de temperatuurmeter nog bijna niet gestegen was en ik juist snelheid aan het maken was en ik de melding kreeg motortemperatuur te warm stop en de temperatuurmeter schokkend bewoog, maar dit is nog maar 1 keer gebeurt. Op die afstand ook al was het warme die dag (30 graden) kan een motor toch nog niet opgewarmd zijn ?
[ Bericht 2% gewijzigd door tommy_077 op 13-09-2017 00:29:59 ]