abonnement Unibet Coolblue
pi_173686218
Heb terug 2,2 bar op mijn banden gezet vanavond. Doe ik regelmatig (om de 2 maanden).

Maar mijn vriendin zei van 'je doet dat toch niet nadat je eerst 40km hebt gereden?'


Euhmm... Telt 70km ook?
Ze zei dat het niet goed is, de banden zijn warm en geven een vertekende bandenspanning. Die 2,2 bar zal zeker geen 2,2 zijn als je banden afgekoeld zijn...


Klopt dit?
Cindy De Vuyst
pi_173686271
Jep
pi_173686273
Ja,dat klopt.
pi_173686325
Niet best kerel, dat een vrouw je dit moet gaan uitleggen.
pi_173686348
Welke schade richt ik daar nu mee aan?
Cindy De Vuyst
pi_173686402
Geen. Gewoon opnieuw nakijken morgen.

Als je zwaar beladen bent moet je sowieso meer bar erin stoppen dus je banden kunnen dat wel handelen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_173686552
Sowieso klopt 2,2 wel? De meeste auto's mogen tegenwoordig wel wat meer hebben.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  zondag 10 september 2017 @ 00:00:42 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173686584
Met dit weer worden banden niet zoveel warmer bij 40 of 70 km. normaal rijden. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_173687065
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 00:00 schreef Hyperdude het volgende:
Met dit weer worden banden niet zoveel warmer bij 40 of 70 km. normaal rijden. :)
Nou. Ja. Wel met een te lage bandenspanning. Dan is de vervorming groter en warmt 'ie sneller en meer op.
Slijtage is ook groter.

Bandenspanning zo kort mogelijk na het begin van je rit meten.
Gerekend vanaf koud dan, hè.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zondag 10 september 2017 @ 00:50:09 #10
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173687241
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
Sowieso klopt 2,2 wel? De meeste auto's mogen tegenwoordig wel wat meer hebben.
Ligt o.a. aan velgmaat en bandenmaat.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 10 september 2017 @ 00:57:51 #11
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173687343
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 00:00 schreef Hyperdude het volgende:
Met dit weer worden banden niet zoveel warmer bij 40 of 70 km. normaal rijden. :)
Jij moet iets vaker aan je bandjes voelen. :)

Vuistregel: 10C verschil = 0.1 bar verandering.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173688826
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 00:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ligt o.a. aan velgmaat en bandenmaat.
In mijn boekje staan iets van 5 verschillende maten die mogen en ze zijn vrijwel gelijk. (2,5 bar)
Alleen de XL banden moeten iets harder, maar dat is logisch omdat die bij lagere drukken juist minder gewicht kunnen hebben dan gewone banden.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  maandag 11 september 2017 @ 00:52:31 #13
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173706480
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 09:27 schreef Glijdt_licht het volgende:

In mijn boekje staan iets van 5 verschillende maten die mogen en ze zijn vrijwel gelijk. (2,5 bar)
Alleen de XL banden moeten iets harder, maar dat is logisch omdat die bij lagere drukken juist minder gewicht kunnen hebben dan gewone banden.
Vrijwel gelijk = niet gelijk.
1 bar is 1kgf per vierkante centimeter, dus het gaat bij 1 auto uiteraard niet een halve bar schelen. Het verschil tussen bijvoorbeeld een 185/65 14" en een 195/45 16 " zal rond de 0.2 bar zitten.

Als jouw auto 2.5 bar nodig heeft, zal hij meer dan anderhalve ton wegen, gok ik zo.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator maandag 11 september 2017 @ 01:35:53 #14
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_173706661
In mijn polo zit gewoon 2,5 bar en dat werkt prima.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Moderator maandag 11 september 2017 @ 06:43:37 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173707004
quote:
7s.gif Op maandag 11 september 2017 01:35 schreef R-woud88 het volgende:
In mijn polo zit gewoon 2,5 bar en dat werkt prima.
Dat is ook de aanbevolen spanning van een clio III (185/60 r15)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173707313
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 00:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Vrijwel gelijk = niet gelijk.
1 bar is 1kgf per vierkante centimeter, dus het gaat bij 1 auto uiteraard niet een halve bar schelen. Het verschil tussen bijvoorbeeld een 185/65 14" en een 195/45 16 " zal rond de 0.2 bar zitten.

Als jouw auto 2.5 bar nodig heeft, zal hij meer dan anderhalve ton wegen, gok ik zo.
Nope 1200kg. Bij zware lasten mag er nog wat meer in.
Zelfs in mijn ex 206 (950kg) mocht bij zware lasten 2,9bar
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  maandag 11 september 2017 @ 07:50:13 #17
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173707374
Max bandenspanning heeft eigenlijk ook weinig met automerk te maken. Die handige maar zwaar gesponsorde reclames waar de aanbevolen spanning op staat zijn daar schuld aan wellicht.
And so is the past
  maandag 11 september 2017 @ 07:50:34 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173707377
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:45 schreef Fokker89 het volgende:
Niet best kerel, dat een vrouw je dit moet gaan uitleggen.
Verder dit natuurlijk.
And so is the past
pi_173707493
quote:
14s.gif Op maandag 11 september 2017 07:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Max bandenspanning heeft eigenlijk ook weinig met automerk te maken. Die handige maar zwaar gesponsorde reclames waar de aanbevolen spanning op staat zijn daar schuld aan wellicht.
Zwaar gesponsorde reclames van aanbevolen spanning??
Waar? In mijn boekje van de auto staat niks qua reclame over aanbevolen druk of bandenmerk.
Op de sticker in de deur ook niet.
Of bedoel je zo'n plakkaat bij de Tango van Vredestein of zo? Die heeft vreemd genoeg wel andere drukken voor mijn auto, dan mijn auto aangeeft. Terwijl andere merken gewoon aangeven wat mijn automerk aangeeft.


Waar er wel reclame van in de auto staat is bv olie.. in een Ford staat Castrol, in een Italiaan Selénia, in een Peugeot Total
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  maandag 11 september 2017 @ 08:26:12 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173707601
De mijne loopt met 225/45 voor en 245/45 achter standaard op 2.8 en 2.9. Doe ik er minder in lopen de zijkanten van de banden kaal.
Bandenspanning is ook een beetje een gevoelsdingetje vind ik.. Ik merk het heel goed wanneer er minder in zit.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 15 september 2017 @ 09:57:31 #21
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173787432
quote:
1s.gif Op maandag 11 september 2017 07:38 schreef Glijdt_licht het volgende:

Zelfs in mijn ex 206 (950kg) mocht bij zware lasten 2,9bar
Ja, maar dat is Frans. Zou ik persoonlijk niet als benchmark nemen. Zeker ook Franse banden?

Anyway, mijn ene voiture staat standaard op 2.5 en gaat naar 2.7 bij zware belasting of lange snelwegritten met hogere kruissnelheid. Die is trouwens uit 1994. Mijn andere voiture staat op 2.2 en bij belasting zou je naar 2.4 kunnen gaan. Die is uit 2011. Wat de TS noemt (2.2) is niets ongebruikelijks aan.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_173788012
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 09:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ja, maar dat is Frans. Zou ik persoonlijk niet als benchmark nemen. Zeker ook Franse banden?

Anyway, mijn ene voiture staat standaard op 2.5 en gaat naar 2.7 bij zware belasting of lange snelwegritten met hogere kruissnelheid. Die is trouwens uit 1994. Mijn andere voiture staat op 2.2 en bij belasting zou je naar 2.4 kunnen gaan. Die is uit 2011. Wat de TS noemt (2.2) is niets ongebruikelijks aan.
Ik had er Goodyear Ultragrip8 (175/65/14) onder in de winter en de Vredestein Sportrac5 (205/45/16) in de zomer. Niks Frans ofzo.. in ieder geval moesten de bredere banden harder volgens het boekje.

Rij nu Volvo 205/50/17 en die staat gewoon op 2,5 zoals het zou moeten. Kleinste banden zijn 195/65/15 geloof ik, de dikste 215/45/18. Het boekje geeft Max 0,1 bar verschil, maar overal is de standaard spanning 2,5bar. Alleen bij hogere snelheden of hogere belasting moet de druk iets omhoog.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  vrijdag 15 september 2017 @ 11:06:28 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_173788558
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2017 10:31 schreef Glijdt_licht het volgende:

in ieder geval moesten de bredere banden harder volgens het boekje.
Maakte ik niet eerder een opmerking dat o.a. banden- en velgenmaat invloed hebben?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')