Nou. Ja. Wel met een te lage bandenspanning. Dan is de vervorming groter en warmt 'ie sneller en meer op.quote:Op zondag 10 september 2017 00:00 schreef Hyperdude het volgende:
Met dit weer worden banden niet zoveel warmer bij 40 of 70 km. normaal rijden.
Ligt o.a. aan velgmaat en bandenmaat.quote:Op zaterdag 9 september 2017 23:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
Sowieso klopt 2,2 wel? De meeste auto's mogen tegenwoordig wel wat meer hebben.
Jij moet iets vaker aan je bandjes voelen.quote:Op zondag 10 september 2017 00:00 schreef Hyperdude het volgende:
Met dit weer worden banden niet zoveel warmer bij 40 of 70 km. normaal rijden.
In mijn boekje staan iets van 5 verschillende maten die mogen en ze zijn vrijwel gelijk. (2,5 bar)quote:Op zondag 10 september 2017 00:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ligt o.a. aan velgmaat en bandenmaat.
Vrijwel gelijk = niet gelijk.quote:Op zondag 10 september 2017 09:27 schreef Glijdt_licht het volgende:
In mijn boekje staan iets van 5 verschillende maten die mogen en ze zijn vrijwel gelijk. (2,5 bar)
Alleen de XL banden moeten iets harder, maar dat is logisch omdat die bij lagere drukken juist minder gewicht kunnen hebben dan gewone banden.
Dat is ook de aanbevolen spanning van een clio III (185/60 r15)quote:Op maandag 11 september 2017 01:35 schreef R-woud88 het volgende:
In mijn polo zit gewoon 2,5 bar en dat werkt prima.
Nope 1200kg. Bij zware lasten mag er nog wat meer in.quote:Op maandag 11 september 2017 00:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vrijwel gelijk = niet gelijk.
1 bar is 1kgf per vierkante centimeter, dus het gaat bij 1 auto uiteraard niet een halve bar schelen. Het verschil tussen bijvoorbeeld een 185/65 14" en een 195/45 16 " zal rond de 0.2 bar zitten.
Als jouw auto 2.5 bar nodig heeft, zal hij meer dan anderhalve ton wegen, gok ik zo.
Verder dit natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 september 2017 23:45 schreef Fokker89 het volgende:
Niet best kerel, dat een vrouw je dit moet gaan uitleggen.
Zwaar gesponsorde reclames van aanbevolen spanning??quote:Op maandag 11 september 2017 07:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Max bandenspanning heeft eigenlijk ook weinig met automerk te maken. Die handige maar zwaar gesponsorde reclames waar de aanbevolen spanning op staat zijn daar schuld aan wellicht.
Ja, maar dat is Frans. Zou ik persoonlijk niet als benchmark nemen. Zeker ook Franse banden?quote:Op maandag 11 september 2017 07:38 schreef Glijdt_licht het volgende:
Zelfs in mijn ex 206 (950kg) mocht bij zware lasten 2,9bar
Ik had er Goodyear Ultragrip8 (175/65/14) onder in de winter en de Vredestein Sportrac5 (205/45/16) in de zomer. Niks Frans ofzo.. in ieder geval moesten de bredere banden harder volgens het boekje.quote:Op vrijdag 15 september 2017 09:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ja, maar dat is Frans. Zou ik persoonlijk niet als benchmark nemen. Zeker ook Franse banden?
Anyway, mijn ene voiture staat standaard op 2.5 en gaat naar 2.7 bij zware belasting of lange snelwegritten met hogere kruissnelheid. Die is trouwens uit 1994. Mijn andere voiture staat op 2.2 en bij belasting zou je naar 2.4 kunnen gaan. Die is uit 2011. Wat de TS noemt (2.2) is niets ongebruikelijks aan.
Maakte ik niet eerder een opmerking dat o.a. banden- en velgenmaat invloed hebben?quote:Op vrijdag 15 september 2017 10:31 schreef Glijdt_licht het volgende:
in ieder geval moesten de bredere banden harder volgens het boekje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |