FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Weer een leasetopic: meer geld of leukere auto?
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:34
Ik open maar weer eens een topic over leaseauto's :D
Zeer waarschijnlijk krijgt mijn functie binnenkort ook een leaseauto. Ik zal jullie niet gaan vermoeien met de berekening over het geld aangezien die PTA is en niet WGR, maar de leaseauto zal goedkoper gaan uitpakken.

Echter mag ik er eentje van een cataloguswaarde van ongeveer 12k. Dat is dus een Aygo of Up! of zoiets. Mijn eigen auto daarentegen is een gechipte Skoda Octavia RS met 235pk met alles erop en eraan dat ik nodig vind en zelfs nog ietsje meer.

Die Skoda is echter wel uit 2002 en er staat bijna 2,5 ton op. Momenteel heeft ie 2 defecten die niet erg fijn zijn (kromme remschijf dus ik tril de auto uit als ik rem en ik denk dat er een koelventilator kapot is. Airco werkt niet en de temperatuur van de kvs loopt het rood in als ik file rij of lang stationair draai, dus ik vermoed dat dat met elkaar te maken heeft). Ook denk ik dat de turbo op z'n eindje loopt.

Dus nu sta ik voor een duivels dilemma: kies ik de stressvrije, goedkope maar ook erg saaie en ik gok minder luxe leaseauto of blijf ik investeren in een oud hok met veel kilometers die echter wel bakken plezier oplevert en een stuk luxer is?
Mijn hoofd (en het feit dat ik in de financiën werk _O-) zegt de leasebak, mijn hart zegt de Skoda. Kortom, ik kan wel wat advies gebruiken!
Hyperdudezaterdag 26 augustus 2017 @ 11:36
Als je echt zoveel houdt van je Skoda, kan je 'm dan niet houden naast een leasebakkie?
Voor je privékms. en lolz. :)
Zwansenzaterdag 26 augustus 2017 @ 11:37
Welke werkgever geeft leaseauto's van max 12k? Wat is het doel van die auto? Woon/werk of ook bedoeld voor het vervoer naar klanten toe?

Voordeel is wel een lage bijtelling. :P
halfwayzaterdag 26 augustus 2017 @ 11:38
Die skoda krijg je ook geen drol meer voor, dus die zou ik erbij houden en opknappen, leuk voor in het weekend.
devlinmrzaterdag 26 augustus 2017 @ 11:43
12k???? Serieus? Ik zou die skoda eruit doen iets nieuwers kopen en op km vergoeding gaan rijden.
Laatst nog zo'n Aygo derivaat achterin mijn auto gekregen, ding was total loss terwijl mijn Astra :') er vrijwel zonder kleerscheuren van afkwam.

Andere werkgever is ook nog een optie... Blijkbaar geeft deze niet om je gezondheid
Mr.Pingzaterdag 26 augustus 2017 @ 11:45
Kan je voor 12.000 geen gebruikte luxere auto leasen?
Meneer-Meeuwzaterdag 26 augustus 2017 @ 11:46
ik zou de Skoda wegdoen, klinkt als een afgelopen zaak. 12000 is niet erg veel, biedt jouw werkgever geen mogelijkheid aan om het budget te vergroten voor eigen rekening?
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 11:36 schreef Hyperdude het volgende:
Als je echt zoveel houdt van je Skoda, kan je 'm dan niet houden naast een leasebakkie?
Voor je privékms. en lolz. :)
Heb ik aan zitten denken, maar dat vind ik te prijzig worden. Stilstaand kost die Skoda al een goede 100 euro per maand en dan heb ik er nog geen benzine in gegooid. Dat vind ik te prijzig worden voor een weekendauto.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 11:37 schreef Zwansen het volgende:
Welke werkgever geeft leaseauto's van max 12k? Wat is het doel van die auto? Woon/werk of ook bedoeld voor het vervoer naar klanten toe?

Voordeel is wel een lage bijtelling. :P
Ik zit bij een detacheringbureau en dan met name op kortere projecten. Heb net ergens een maand gezeten en ga nu door naar het volgende project ook weer voor een paar maanden.

Kan wel onbeperkt kilometers declareren met mijn privéauto en mijn volgende klus is 66 kilometer enkele reis. Dan krijg ik dus dik 500 netto per maand aan reiskosten en dat zal wel te veel zijn voor ze :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Irritatie100 op 26-08-2017 12:21:31 ]
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 11:46 schreef Meneer-Meeuw het volgende:
ik zou de Skoda wegdoen, klinkt als een afgelopen zaak. 12000 is niet erg veel, biedt jouw werkgever geen mogelijkheid aan om het budget te vergroten voor eigen rekening?
Die mogelijkheid is er nog wel inderdaad, maar daar zit ook een max aan. Hoeveel weet ik eerlijk gezegd niet.
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:49
quote:
99s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 11:45 schreef Mr.Ping het volgende:
Kan je voor 12.000 geen gebruikte luxere auto leasen?
Nee, voor lease wordt altijd naar de cataloguswaarde gekeken, tenzij de auto ouder dan 15 jaar is.
LoveAtFirstDrivezaterdag 26 augustus 2017 @ 12:13
Lastige keuze ja. Ik zou denk ik voor de leukere auto gaan, maar dat komt ook doordat het mijn hobby is. Het plezier zou voor mij de extra kosten goed maken.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 11:43 schreef devlinmr het volgende:
12k???? Serieus? Ik zou die skoda eruit doen iets nieuwers kopen en op km vergoeding gaan rijden.
Laatst nog zo'n Aygo derivaat achterin mijn auto gekregen, ding was total loss terwijl mijn Astra :') er vrijwel zonder kleerscheuren van afkwam.

Andere werkgever is ook nog een optie... Blijkbaar geeft deze niet om je gezondheid
Je weet wel dat de auto aan de voorkant de kreukelzone heeft? Zoiets zegt dus weinig, de voorkant is gemaakt om klappen op te vangen (de kans dat je achteruit met 100km/h tegen een boom aanrijdt is een stuk kleiner).
Hyperdudezaterdag 26 augustus 2017 @ 12:40
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 11:47 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Heb ik aan zitten denken, maar dat vind ik te prijzig worden. Stilstaand kost die Skoda al een goede 100 euro per maand en dan heb ik er nog geen benzine in gegooid. Dat vind ik te prijzig worden voor een weekendauto.

[..]

Dan mot je gaan leasen. :)
Sarasizaterdag 26 augustus 2017 @ 13:05
Skoda houden. Elke werkdag 132km filerijden in een oncomfortabele Up! is een mooi enkeltje naar de psycholoog. Dat houdt toch niemand vol. :') Bovendien (ook al is het geen WGR) weet je met de Skoda zeker dat je een auto hebt, ook als je onverhoopt nog van baan wisselt of straks een klus dichterbij krijgt en ze je leaseauto weer invorderen.
derLudolfzaterdag 26 augustus 2017 @ 13:15
Hoeveel betalen ze je per km? Volgens mij is het voordeliger voor ze om 0,19ct/km te doen dan een leasebak...
Meneer-Meeuwzaterdag 26 augustus 2017 @ 13:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:05 schreef Sarasi het volgende:
Skoda houden. Elke werkdag 132km filerijden in een oncomfortabele Up! is een mooi enkeltje naar de psycholoog. Dat houdt toch niemand vol. :') Bovendien (ook al is het geen WGR) weet je met de Skoda zeker dat je een auto hebt, ook als je onverhoopt nog van baan wisselt of straks een klus dichterbij krijgt en ze je leaseauto weer invorderen.
Zelf weleens een Up gereden?
Sarasizaterdag 26 augustus 2017 @ 13:16
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:15 schreef Meneer-Meeuw het volgende:

[..]

Zelf weleens een Up gereden?
Ja, een aantal. Ooit één keer eentje van Groningen naar Eindhoven. Ik had liever m'n been eraf gehakt dan dat ik dat hok weer terug had gereden.
derLudolfzaterdag 26 augustus 2017 @ 13:29
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:16 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Ja, een aantal. Ooit één keer eentje van Groningen naar Eindhoven. Ik had liever m'n been eraf gehakt dan dat ik dat hok weer terug had gereden.
Scheelt dat je zelf psychologie hebt gestudeerd :+
Sarasizaterdag 26 augustus 2017 @ 13:30
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:29 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Scheelt dat je zelf psychologie hebt gestudeerd :+
En m'n moeder is GZ-psycholoog, ben daar direct even bij op de koffie gegaan. :+
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:43
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 12:40 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dan mot je gaan leasen. :)
Die logica zie ik niet. Als ik niet lease kan ik de Skoda nog steeds als weekendauto gebruiken, met als verschil dat ik reiskostenvergoeding krijg om (onder andere) die hiervoor genoemde 100 euro mee te dekken en het me dus op dat gebied niks kost.
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:44
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:15 schreef derLudolf het volgende:
Hoeveel betalen ze je per km? Volgens mij is het voordeliger voor ze om 0,19ct/km te doen dan een leasebak...
19 cent ja, wel onbeperkt aantal kilometers.
Captain_Jack_Sparrowzaterdag 26 augustus 2017 @ 13:47
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 11:34 schreef Irritatie100 het volgende:

Die Skoda is echter wel uit 2002 en er staat bijna 2,5 ton op. Momenteel heeft ie 2 defecten die niet erg fijn zijn (kromme remschijf dus ik tril de auto uit als ik rem en ik denk dat er een koelventilator kapot is. Airco werkt niet en de temperatuur van de kvs loopt het rood in als ik file rij of lang stationair draai, dus ik vermoed dat dat met elkaar te maken heeft). Ook denk ik dat de turbo op z'n eindje loopt.

Een remschijf kost geen drol en je temperatuurklacht kan ook door een sensor van een paar tientjes veroorzaakt worden. En hoe weet je dat de turbo op zijn einde loopt?
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:53
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:05 schreef Sarasi het volgende:
Skoda houden. Elke werkdag 132km filerijden in een oncomfortabele Up! is een mooi enkeltje naar de psycholoog. Dat houdt toch niemand vol. :') Bovendien (ook al is het geen WGR) weet je met de Skoda zeker dat je een auto hebt, ook als je onverhoopt nog van baan wisselt of straks een klus dichterbij krijgt en ze je leaseauto weer invorderen.
Ik moet zeggen dat ik een Up wel mee vind vallen. Wat dat betreft ben ik meer bang voor een Aygo _O-

Sowieso vrees ik auto's zonder cruise control en als je eenmaal gewend bent aan 0-100 in een seconde of 7 is zelfs de Swift van m'n moeder met 100pk op 900 kilo traag :+
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:54
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Een remschijf kost geen drol en je temperatuurklacht kan ook door een sensor van een paar tientjes veroorzaakt worden. En hoe weet je dat de turbo op zijn einde loopt?
Soms gebeurt er laag in de toeren helemaal niks en ga je boven de 2000rpm er ineens snoeihard vandoor. Normaal was ie onderin nooit zo traag.
Captain_Jack_Sparrowzaterdag 26 augustus 2017 @ 13:58
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:54 schreef Irritatie100 het volgende:

Soms gebeurt er laag in de toeren helemaal niks en ga je boven de 2000rpm er ineens snoeihard vandoor. Normaal was ie onderin nooit zo traag.
Bouwt 'ie druk op? Dan is hij zo goed als zeker niet stuk.

Klinkt alsof je al een tijdje niet bij een garage bent geweest. Je kunt ook eerst laten uitzoeken wat er aan de hand is. Dan heb je een idee wat de kosten zijn en kun je beter een beslissing nemen.
Ik weet dat mensen soms op onderhoud proberen te besparen, maar dat moet je met zo'n auto niet doen.
Sarasizaterdag 26 augustus 2017 @ 14:00
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:53 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik een Up wel mee vind vallen. Wat dat betreft ben ik meer bang voor een Aygo _O-

Sowieso vrees ik auto's zonder cruise control en als je eenmaal gewend bent aan 0-100 in een seconde of 7 is zelfs de Swift van m'n moeder met 100pk op 900 kilo traag :+
En vergeet dan ook niet dat je auto ook je hobby is. Met een Aygo over de Autobahn of Nurburgring scheuren is toch net niet helemaal hetzelfde, me dunkt. :P
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Bouwt 'ie druk op? Dan is hij zo goed als zeker niet stuk.

Klinkt alsof je al een tijdje niet bij een garage bent geweest. Je kunt ook eerst laten uitzoeken wat er aan de hand is. Dan heb je een idee wat de kosten zijn en kun je beter een beslissing nemen.
Ik weet dat mensen soms op onderhoud proberen te besparen, maar dat moet je met zo'n auto niet doen.
Hij gaat om de 15k km in een beurt, zoals voorgeschreven. Laatste keer is zo'n 13k geleden, dus hij mag binnenkort weer.
Captain_Jack_Sparrowzaterdag 26 augustus 2017 @ 14:04
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 14:01 schreef Irritatie100 het volgende:

Hij gaat om de 15k km in een beurt, zoals voorgeschreven. Laatste keer is zo'n 13k geleden, dus hij mag binnenkort weer.
Ok. Maar als je weet dat je een temperatuur probleem hebt, dan rij je toch door tot de volgende beurt? Dan denk je niet: "Misschien even naar laten kijken"? Van die remschijf kan ik me dan nog wel voorstellen. Dat is niet meteen urgent, alleen irritant.
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:23
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 14:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ok. Maar als je weet dat je een temperatuur probleem hebt, dan rij je toch door tot de volgende beurt? Dan denk je niet: "Misschien even naar laten kijken"? Van die remschijf kan ik me dan nog wel voorstellen. Dat is niet meteen urgent, alleen irritant.
Ik heb inderdaad besloten dat de volgende beurt pas te doen. Die is bijna en aangezien ik vrijwel nooit in de file sta loopt die temperatuur ook nooit op. Ik had bedacht dat de schade die het dan doet wel mee valt.
LoveAtFirstDrivezaterdag 26 augustus 2017 @ 14:37
Draait de fan wel? Geen lucht in het koelsysteem?
Revolution-NLzaterdag 26 augustus 2017 @ 14:44
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 11:43 schreef devlinmr het volgende:
12k???? Serieus? Ik zou die skoda eruit doen iets nieuwers kopen en op km vergoeding gaan rijden.
Laatst nog zo'n Aygo derivaat achterin mijn auto gekregen, ding was total loss terwijl mijn Astra :') er vrijwel zonder kleerscheuren van afkwam.

Andere werkgever is ook nog een optie... Blijkbaar geeft deze niet om je gezondheid
Dit dus.

Ik weet niet hoeveel km's je maakt en wat je dagelijkse traject is. Een collega van mij heeft afscheid genomen van zijn lease-auto en heeft privé een Renault Zoe gekocht.

Hij krijgt 19 cent kilometervergoeding en kan daarnaast iedere dag gratis laden op de zaak :D
Ik vond dit eigenlijk best een mooie regeling.
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 14:37 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Draait de fan wel? Geen lucht in het koelsysteem?
Ik vermoed idd dat de fan niet draait. Als ik het goed heb, is dat ook direct de oorzaak van de falende airco.

Koelsysteem is recent nog gecheckt omdat ik veel kvs verloor. Dat defect is toen verholpen met een nieuwe koelwaterflens.
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 14:44 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dit dus.

Ik weet niet hoeveel km's je maakt en wat je dagelijkse traject is. Een collega van mij heeft afscheid genomen van zijn lease-auto en heeft privé een Renault Zoe gekocht.

Hij krijgt 19 cent kilometervergoeding en kan daarnaast iedere dag gratis laden op de zaak :D
Ik vond dit eigenlijk best een mooie regeling.
Ik werk voor een detacheringbureau dus heb niet echt een vast traject voor de lange termijn. Voor de komende paar maanden is het iig Vlaardingen - IJsselstein.
Bzzzztzaterdag 26 augustus 2017 @ 15:20
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 15:04 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ik vermoed idd dat de fan niet draait. Als ik het goed heb, is dat ook direct de oorzaak van de falende airco.

Koelsysteem is recent nog gecheckt omdat ik veel kvs verloor. Dat defect is toen verholpen met een nieuwe koelwaterflens.

[..]

Ik werk voor een detacheringbureau dus heb niet echt een vast traject voor de lange termijn. Voor de komende paar maanden is het iig Vlaardingen - IJsselstein.
Gewoon km's blijven schrijven van z'n klein hok ga je niet vrolijk worden.
halfwayzaterdag 26 augustus 2017 @ 15:55
Tot 12k nieuw is meer iets voor je oudere schoonmoeder, daar wil je als vent toch niet in gezien worden. Hoe praat je je daar uit op verjaardagen ed?
Mano_zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:07
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 15:55 schreef halfway het volgende:
Tot 12k nieuw is meer iets voor je oudere schoonmoeder, daar wil je als vent toch niet in gezien worden. Hoe praat je je daar uit op verjaardagen ed?
Kies jij je auto's op grond van wat anderen misschien van je denken? Da's ook jammer, dan loop je mogelijk heel wat leuke auto's mis.
Ik heb nooit begrepen waarom mensen een status hangen aan iets wat je kan kopen of zelfs leasen.
Als ik voor de keuze van TS stond wist ik het wel. Hou die saaie truttenschudders maar, ik bleef lekker in de auto rijden waar ik blij van word.
devlinmrzaterdag 26 augustus 2017 @ 17:21
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 12:13 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Lastige keuze ja. Ik zou denk ik voor de leukere auto gaan, maar dat komt ook doordat het mijn hobby is. Het plezier zou voor mij de extra kosten goed maken.

[..]

Je weet wel dat de auto aan de voorkant de kreukelzone heeft? Zoiets zegt dus weinig, de voorkant is gemaakt om klappen op te vangen (de kans dat je achteruit met 100km/h tegen een boom aanrijdt is een stuk kleiner).
Ja weet ik... Echter botsen met 20km p/u al total loss is weer een ander uiterste.
LoveAtFirstDrivezaterdag 26 augustus 2017 @ 17:24
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 17:21 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ja weet ik... Echter botsen met 20km p/u al total loss is weer een ander uiterste.
Da's waar. Maar bij nieuwere auto's draait het vooral om veiligheid en gebruik je de kreukelzone vrij snel. Ik heb ook weleens een Astra achterop gehad, bumper lag er af en kon niet door. Mijn BMW E30 had niks.
devlinmrzaterdag 26 augustus 2017 @ 17:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 17:24 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Da's waar. Maar bij nieuwere auto's draait het vooral om veiligheid en gebruik je de kreukelzone vrij snel. Ik heb ook weleens een Astra achterop gehad, bumper lag er af en kon niet door. Mijn BMW E30 had niks.
Trekhaak zeker :)
LoveAtFirstDrivezaterdag 26 augustus 2017 @ 17:30
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 17:29 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Trekhaak zeker :)
Haha nope! Ik stond er ook wel van te kijken. E30 had nog van die verende bumpers, werkte prima dus ;)
Revolution-NLzaterdag 26 augustus 2017 @ 17:32
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:16 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Ja, een aantal. Ooit één keer eentje van Groningen naar Eindhoven. Ik had liever m'n been eraf gehakt dan dat ik dat hok weer terug had gereden.
Dit.

Een UP is niet geschikt om dagelijks grote afstanden mee af te leggen. Koop dan een C segment auto zoals een Auris. Kost je net zoveel, is net zo zuinig, betrouwbaarder en comfortabeler.
XLzaterdag 26 augustus 2017 @ 17:42
Als je 12k lease krijgt, kun je jezelf dan niet via een menselijker bureautje hoereren. Wat is het vakgebied? Bij geschoold werk moet je zonder moeite een polo kunnen krijgen, 2 jaar ervaring en een golf lijkt me logisch.
Pizza_Boomzaterdag 26 augustus 2017 @ 18:12
Ik ben geen Skoda fanboy, maar ik zou in dit geval eens een paar honderd euro extra tegen die Skoda aan gooien, hem bij een specialist droppen (dus niet de dealer of universele garage) en er een goede, grote beurt in laten slingeren. Remschijven vervangen met blokken erbij, remklauwen GOED laten nalopen, na 15 jaar kunnen die best wat minder soepel vrijlopen waardoor je remschijven krom worden. Oh, en je rijstijl aanpassen, 9 van de 10 keer komen kromme remschijven door verkeerd remmen (hard naar 0 remmen en dan de rem vast blijven houden, in plaats van wat eerder hard remmen en dan rustig laten doorrollen de laatste tientallen meters waardoor het zooitje de kans krijgt gelijkmatiger af te koelen).

Kijk, je hebt een auto van 15 jaar oud, daar hoort onderhoud bij. Dat doe je, is dus al goed. Echter, je hebt ook onderdelen die na 15 jaar en 2,5 ton gewoon een keer op zijn. En als je pech hebt (i.c.m. rijstijl, al dan niet van een vorige eigenaar), kan dat inderdaad een keer je turbo zijn.

Het feit dat je nu een RS rijdt van 15 jaar oud en hem keurig iedere 15k zijn beurtjes geeft, toont voor mij aan dat je toch wel wat geeft om dat bakkie. En om de beleving in het autorijden. Die beleving ga je niet krijgen in een Up! of Aygo. Nouja, behalve het motorgeluid, die dingen maken herrie. Maar of je daar zo blij van wordt. Je schrijft dat de Skoda je ca. 100 euro per maand kost. En dat vind je te duur voor een weekendauto. Heb je wel eens bedacht dat die Aygo of Up! ook nog bijtelling heeft als je hem privé wilt gebruiken? En die ook 80-120 euro per maand is, voor zo'n klein gebakje. Dan kost het je dus alleen nog benzine die je zelf moet betalen (en onderhoud, want vaste lasten zitten in die 100 euro zeg je net), in plaats van dat je de tankpas van de baas gebruikt. Zet je de Aygo/Up! mooi op zakelijk, betaal je daar geen bijtelling over.

Reken ook eens uit hoeveel korting op je verzekering je krijgt door minder kilometers. En hoeveel no-claim je nu hebt en wat dat oplevert. Mocht je in de toekomst weer willen kopen, dan kan je wel eens, al dan niet gedeeltelijk, je no-claim kwijt zijn.
Krolliezaterdag 26 augustus 2017 @ 18:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 13:05 schreef Sarasi het volgende:
Skoda houden. Elke werkdag 132km filerijden in een oncomfortabele Up! is een mooi enkeltje naar de psycholoog. Dat houdt toch niemand vol. :') Bovendien (ook al is het geen WGR) weet je met de Skoda zeker dat je een auto hebt, ook als je onverhoopt nog van baan wisselt of straks een klus dichterbij krijgt en ze je leaseauto weer invorderen.
Ik las baan als in "rijbaan". :P
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:40
quote:
99s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 17:42 schreef XL het volgende:
Als je 12k lease krijgt, kun je jezelf dan niet via een menselijker bureautje hoereren. Wat is het vakgebied? Bij geschoold werk moet je zonder moeite een polo kunnen krijgen, 2 jaar ervaring en een golf lijkt me logisch.
Ik ben boekhouder en doe ook regelmatig assistent-controller-achtige klusjes.
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 18:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik ben geen Skoda fanboy, maar ik zou in dit geval eens een paar honderd euro extra tegen die Skoda aan gooien, hem bij een specialist droppen (dus niet de dealer of universele garage) en er een goede, grote beurt in laten slingeren. Remschijven vervangen met blokken erbij, remklauwen GOED laten nalopen, na 15 jaar kunnen die best wat minder soepel vrijlopen waardoor je remschijven krom worden. Oh, en je rijstijl aanpassen, 9 van de 10 keer komen kromme remschijven door verkeerd remmen (hard naar 0 remmen en dan de rem vast blijven houden, in plaats van wat eerder hard remmen en dan rustig laten doorrollen de laatste tientallen meters waardoor het zooitje de kans krijgt gelijkmatiger af te koelen).

Kijk, je hebt een auto van 15 jaar oud, daar hoort onderhoud bij. Dat doe je, is dus al goed. Echter, je hebt ook onderdelen die na 15 jaar en 2,5 ton gewoon een keer op zijn. En als je pech hebt (i.c.m. rijstijl, al dan niet van een vorige eigenaar), kan dat inderdaad een keer je turbo zijn.

Het feit dat je nu een RS rijdt van 15 jaar oud en hem keurig iedere 15k zijn beurtjes geeft, toont voor mij aan dat je toch wel wat geeft om dat bakkie. En om de beleving in het autorijden. Die beleving ga je niet krijgen in een Up! of Aygo. Nouja, behalve het motorgeluid, die dingen maken herrie. Maar of je daar zo blij van wordt. Je schrijft dat de Skoda je ca. 100 euro per maand kost. En dat vind je te duur voor een weekendauto. Heb je wel eens bedacht dat die Aygo of Up! ook nog bijtelling heeft als je hem privé wilt gebruiken? En die ook 80-120 euro per maand is, voor zo'n klein gebakje. Dan kost het je dus alleen nog benzine die je zelf moet betalen (en onderhoud, want vaste lasten zitten in die 100 euro zeg je net), in plaats van dat je de tankpas van de baas gebruikt. Zet je de Aygo/Up! mooi op zakelijk, betaal je daar geen bijtelling over.

Reken ook eens uit hoeveel korting op je verzekering je krijgt door minder kilometers. En hoeveel no-claim je nu hebt en wat dat oplevert. Mocht je in de toekomst weer willen kopen, dan kan je wel eens, al dan niet gedeeltelijk, je no-claim kwijt zijn.
Dat soort zaken heb ik volgens mij wel redelijk op papier (al heb ik nog niet gekeken naar een aanpassing van verzekering).

Leasebak zou ongeveer 100 euro netto per maand aan bijtelling kosten. De Skoda levert me een ruime 500 euro netto per maand aan reiskostenvergoeding op en er gaat ongeveer 440 per maand weer uit (60 wegenbelasting, 34 verzekering, rest benzine) voor het woon-werkverkeer. In die 440 zit geen privébenzine en geen onderhoud. Afschrijving is gezien de leeftijd nihil.

Je hebt overigens wel gelijk dat ik een liefhebber ben ja. Die Skoda is sowieso mijn eerste eigen auto en ik rij er nu al bijna 3 jaar naar volle tevredenheid in. De beurt en alles laten fixen stond inderdaad al op de planning, aangezien de 15k er bijna weer op zitten. Remmen zal inderdaad aan m'n rijstijl van vorige maand hebben gelegen, toen ben ik voor een paar rondjes naar de Ring geweest namelijk :D
Pizza_Boomzaterdag 26 augustus 2017 @ 19:22
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 18:40 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben boekhouder en doe ook regelmatig assistent-controller-achtige klusjes.
+
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 18:40 schreef Irritatie100 het volgende:
Die Skoda is sowieso mijn eerste eigen auto en ik rij er nu al bijna 3 jaar naar volle tevredenheid in.
Mag ik hieruit opmaken dat je nog in een junior functieprofiel zit? Dan is het misschien nog wel meer wijsheid te wachten en te speculeren op doorgroeimogelijkheden?

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 18:40 schreef Irritatie100 het volgende:
Leasebak zou ongeveer 100 euro netto per maand aan bijtelling kosten. De Skoda levert me een ruime 500 euro netto per maand aan reiskostenvergoeding op en er gaat ongeveer 440 per maand weer uit (60 wegenbelasting, 34 verzekering, rest benzine) voor het woon-werkverkeer. In die 440 zit geen privébenzine en geen onderhoud. Afschrijving is gezien de leeftijd nihil.
Ik ga voor een auto die je moet laten onderhouden altijd uit van een gelijk bedrag aan brandstof als aan onderhoud per gereden kilometer.

Ik weet niet of je eigen terrein hebt, maar dan zou je eventueel je Skoda natuurlijk nog kunnen schorsen in de winter. Als je een eigen garagebox hebt, kan je hem daarin zetten.
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 18:40 schreef Irritatie100 het volgende:
De beurt en alles laten fixen stond inderdaad al op de planning, aangezien de 15k er bijna weer op zitten.
Als je koelvloeistoftemperatuur het rood in loopt, zou ik niet wachten, maar dat accuut laten doen. Voordat straks de keuze om de auto weg te moeten doen voor je wordt gemaakt wegens motorschade. Dat zou zonde zijn.
halfwayzaterdag 26 augustus 2017 @ 19:29
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 17:07 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Kies jij je auto's op grond van wat anderen misschien van je denken? Da's ook jammer, dan loop je mogelijk heel wat leuke auto's mis.
Ik heb nooit begrepen waarom mensen een status hangen aan iets wat je kan kopen of zelfs leasen.
Als ik voor de keuze van TS stond wist ik het wel. Hou die saaie truttenschudders maar, ik bleef lekker in de auto rijden waar ik blij van word.
Mijn droom is nog altijd een Ford Mustang Shelby Gt500, werkelijk iedereen die je nakijkt.
Irritatie100zaterdag 26 augustus 2017 @ 19:42
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 19:22 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

+

[..]

Mag ik hieruit opmaken dat je nog in een junior functieprofiel zit? Dan is het misschien nog wel meer wijsheid te wachten en te speculeren op doorgroeimogelijkheden?
Ik ben nu 27 met bijna 2,5 jaar relevante werkervaring. Gewoon ergens op een crediteurenadministratie begonnen met domweg facturen inboeken en sinds kort dus de stap naar de detachering gemaakt voor dit soort klusjes. Als ik een "echte" controller wil worden heb ik een jaar of 5 werkervaring nodig, dus dat duurt vermoedelijk nog wel even.

quote:
[..]

Ik ga voor een auto die je moet laten onderhouden altijd uit van een gelijk bedrag aan brandstof als aan onderhoud per gereden kilometer.

Ik weet niet of je eigen terrein hebt, maar dan zou je eventueel je Skoda natuurlijk nog kunnen schorsen in de winter. Als je een eigen garagebox hebt, kan je hem daarin zetten.

[..]
Helaas, dat heb ik niet. Randstad enzo :+

quote:
Als je koelvloeistoftemperatuur het rood in loopt, zou ik niet wachten, maar dat accuut laten doen. Voordat straks de keuze om de auto weg te moeten doen voor je wordt gemaakt wegens motorschade. Dat zou zonde zijn.
Dat gebeurt alleen met filerijden en de route naar mijn huidige werkplek staat dat nooit. Dan blijft de temperatuur altijd netjes op 90 graden staan. Die sporadische keer dat ik wel in de file sta en ik zie dat de temperatuur gaat oplopen, knikker ik altijd de climate control op 30 graden en dan blijft ie ook op 90.

Maar ik ga dus binnen nu en een week naar een nieuwe opdracht ver weg en ik was van plan om de Skoda voor die tijd weer in shape te krijgen, dus dat gaat goed komen.
XLzaterdag 26 augustus 2017 @ 19:54
Ik zou nog eens over je auto onderhandelen. Het is gewoon niet realistisch. Die boodschappenwagentjes bieden niet het comfort en de veiligheid op de snelweg die je nodig hebt om je werk goed te kunnen doen.
JDudezaterdag 26 augustus 2017 @ 22:34
Mijn up! (of nou ja, die van m'n werk, ik betaal er letterlijk geen euro van) uit januari dit jaar heeft er bijna 18K op staan. En ik ben 1m94. Gaat prima. Je moet niemand op de achterbank mee willen nemen, dat niet. En de file-uren vermijden scheelt ook een hoop.

Als je een betrouwbare auto achter de hand had was het wat anders. Maar zo te horen sta je na een paar dagen rokend op de vluchtstrook.

Edit: kom er net achter dat 'ie voor een ruime 13.000 in de catalogus staat. Never mind :+ :')
Sounddragonzaterdag 26 augustus 2017 @ 23:32
Volg je hart.

Autorijden zie ik als een stukje ontspanning en ontstressen na een werkdag, en in een kuthok zonder luxe kan dat niet. Ik kan een Caddy krijgen van mijn werk (puur zakelijke km's) maar ik verkies mijn strontdure Benz met km vergoeding waar ws echt wel geld bij moet (nog nooit uitgerekend, interesseert me ook weinig) 100 keer boven dat. Als ik die Caddy zou pakken kost mijn werkverkeer me helemaal niks, maar zou ik een flauwe goedkope shitbak erbij moeten kopen voor prive km's omdat hij ws 250 dagen per jaar stil staat..

Gewoon rijden wat je wilt en km vergoeding pakken, en of je dan geld in die RS gaat blijven pompen moet je voor jezelf gaan beslissen.. Remschijven zijn slijtagedelen die fan moet je gewoon laten fiksen anders loopt ie een keer motorisch kapot, en een revisieturbo kost helemaal niet zo veel als je denkt, zolang je hem maar vervangt vóórdat hij vastloopt en de onderdelen van het schoepenwiel je kop in verdwijnen, want dan is het over en sluiten voor je blok.

Mijn turbodiesel staat bijna op 320k, en daar stop ik rustig geld in, want verder is er niks mis met het ding. Dit jaar rondom nieuwe schijven en blokken, vorig jaar aardig geld in de voorwielophanging, en binnenkort komen de verstuivers er aan (6 keer 200¤ ex montage). Gaan er gewoon in als dat nodig is, het ding verdient geld en laat me nooit in de steek, blok verbruikt geen druppel olie dus ik zou niet weten waarom ik hem dan weg zou moeten doen.

Kan ik daarna weer voor de hoofdprijs de achterstallige shit van een ander kopen en gaan opknappen zeker?

Luxe mag wat kosten vind ik, ik heb elke dag plezier van mijn auto.
LoveAtFirstDrivezaterdag 26 augustus 2017 @ 23:47
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 23:32 schreef Sounddragon het volgende:
Volg je hart.

Autorijden zie ik als een stukje ontspanning en ontstressen na een werkdag, en in een kuthok zonder luxe kan dat niet. Ik kan een Caddy krijgen van mijn werk (puur zakelijke km's) maar ik verkies mijn strontdure Benz met km vergoeding waar ws echt wel geld bij moet (nog nooit uitgerekend, interesseert me ook weinig) 100 keer boven dat. Als ik die Caddy zou pakken kost mijn werkverkeer me helemaal niks, maar zou ik een flauwe goedkope shitbak erbij moeten kopen voor prive km's omdat hij ws 250 dagen per jaar stil staat..

Gewoon rijden wat je wilt en km vergoeding pakken, en of je dan geld in die RS gaat blijven pompen moet je voor jezelf gaan beslissen.. Remschijven zijn slijtagedelen die fan moet je gewoon laten fiksen anders loopt ie een keer motorisch kapot, en een revisieturbo kost helemaal niet zo veel als je denkt, zolang je hem maar vervangt vóórdat hij vastloopt en de onderdelen van het schoepenwiel je kop in verdwijnen, want dan is het over en sluiten voor je blok.

Mijn turbodiesel staat bijna op 320k, en daar stop ik rustig geld in, want verder is er niks mis met het ding. Dit jaar rondom nieuwe schijven en blokken, vorig jaar aardig geld in de voorwielophanging, en binnenkort komen de verstuivers er aan (6 keer 200¤ ex montage). Gaan er gewoon in als dat nodig is, het ding verdient geld en laat me nooit in de steek, blok verbruikt geen druppel olie dus ik zou niet weten waarom ik hem dan weg zou moeten doen.

Kan ik daarna weer voor de hoofdprijs de achterstallige shit van een ander kopen en gaan opknappen zeker?

Luxe mag wat kosten vind ik, ik heb elke dag plezier van mijn auto.
Nou moet ik zeggen dat zo een nieuwe Caddy best wel goed rijd. Weleens 75pk versie gereden en snel is het niet (moest zelfs slingeren om de ramen open te krijgen :r ) maar best een fijne auto verder. M'n baas had 'm als test en mocht er even mee naar Praag. Inmiddels zijn er nu 2 geloof ik. Die dingen kunnen ook dik getuned worden (volg JD op Facebook). Maar gaat uiteraard niet boven de Benz!

Ook waarom ik gewoon lekker de 540 gebruik elke dag. Dacht er eerst aan om wat cheaps te kopen voor de km's naar het werk, maar heb daarvoor dus een LPG installatie gekocht. Veel leuker om naar het werk te rijden zo.

In zo een oude RS zit zeker een 1.8T? Dat zijn verder volgens mij erg goede blokken en praktisch in elke VAG auto geleverd toch? Dus goedkoop onderdelen voor te krijgen inderdaad. Zou 'm ook lekker opknappen of anders een wat zuinigere auto nemen (maar wel een lekkere) en gewoon die kmvergoeding houden. Hoewel een Up! echt niet heel slecht rijdt, is het natuurlijk niet fijner dan een wat grotere auto.
Sounddragonzondag 27 augustus 2017 @ 01:24
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 23:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Nou moet ik zeggen dat zo een nieuwe Caddy best wel goed rijd. Weleens 75pk versie gereden en snel is het niet (moest zelfs slingeren om de ramen open te krijgen :r ) maar best een fijne auto verder. M'n baas had 'm als test en mocht er even mee naar Praag. Inmiddels zijn er nu 2 geloof ik. Die dingen kunnen ook dik getuned worden (volg JD op Facebook). Maar gaat uiteraard niet boven de Benz!

Ook waarom ik gewoon lekker de 540 gebruik elke dag. Dacht er eerst aan om wat cheaps te kopen voor de km's naar het werk, maar heb daarvoor dus een LPG installatie gekocht. Veel leuker om naar het werk te rijden zo.

In zo een oude RS zit zeker een 1.8T? Dat zijn verder volgens mij erg goede blokken en praktisch in elke VAG auto geleverd toch? Dus goedkoop onderdelen voor te krijgen inderdaad. Zou 'm ook lekker opknappen of anders een wat zuinigere auto nemen (maar wel een lekkere) en gewoon die kmvergoeding houden. Hoewel een Up! echt niet heel slecht rijdt, is het natuurlijk niet fijner dan een wat grotere auto.
dit zijn nog redelijk aangeklede versies, pk's geen idee, maar iig 2 liter (veel harder als 160 wil hij trouwens niet), elektrische ramen, AC, CC, audio met BT en USB enzo.. Maar ik vind de stoelen niet geweldig, de zit is het net niet. Het is gewoon geen Benz..
De pest is ook dat we die dingen gebruiken in een pool, dus vaak dump je hem op Schiphol, en als je terugkomt pak je een andere weer mee, of je gaat naar werk en laat hem daar weer staan voor een collega, dus je kunt er nooit autohouder en laadzooi (usb laadt je foon niet op, kansloos) voor je telefoon in gooien, of je moet het er elke keer weer uit trekken.. Ik wil gewoon lekker in mijn luxe ouwe Benzje rijden waar alles in zit wat ik nodig heb..

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 27-08-2017 02:14:17 ]
bluemoon23zondag 27 augustus 2017 @ 09:29
quote:
99s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 17:42 schreef XL het volgende:
Als je 12k lease krijgt, kun je jezelf dan niet via een menselijker bureautje hoereren. Wat is het vakgebied? Bij geschoold werk moet je zonder moeite een polo kunnen krijgen, 2 jaar ervaring en een golf lijkt me logisch.
Het is natuurlijk al lang niet meer zo dat je alleen een leaseauto krijgt als het "bij je functie hoort" of als je veel klanten bezoekt.

Bij detacheringsbureaus en uitzendbureaus zie je wel meer dat ze de werknemers van die truttenschudders meegeven, al dan niet met reclame, geen gedoe met km declaraties en administratie enzo.
derLudolfzondag 27 augustus 2017 @ 09:33
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2017 09:29 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk al lang niet meer zo dat je alleen een leaseauto krijgt als het "bij je functie hoort" of als je veel klanten bezoekt.

Bij detacheringsbureaus en uitzendbureaus zie je wel meer dat ze de werknemers van die truttenschudders meegeven, al dan niet met reclame, geen gedoe met km declaraties en administratie enzo.
Als je zo'n ding niet in de bijtelling gooit heb je toch ook km registratie?
bluemoon23zondag 27 augustus 2017 @ 09:43
Ja, maar dat is meer een lastig iets voor de werknemer en geen kostenpost voor de werkgever/detacheerder/uitzendburo, daar hoeven ze immers geen kantoormiepje op te zetten die het verwerkt. ;)
Holenbeerzondag 27 augustus 2017 @ 11:13
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 15:55 schreef halfway het volgende:
Tot 12k nieuw is meer iets voor je oudere schoonmoeder, daar wil je als vent toch niet in gezien worden. Hoe praat je je daar uit op verjaardagen ed?
Hoe kom je uberhaupt goed uit de bus op verjaardagen als je over je leaseauto praat? het blijft pronken met een auto dat eigendom van iemand anders is.
halfwayzondag 27 augustus 2017 @ 11:28
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 11:13 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Hoe kom je uberhaupt goed uit de bus op verjaardagen als je over je leaseauto praat? het blijft pronken met een auto dat eigendom van iemand anders is.
Daar verkijk je jezelf op, mensen zijn er trots op. Ook de grootste bek wie de hoogste hypo heeft.
LoveAtFirstDrivezondag 27 augustus 2017 @ 14:04
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2017 01:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

dit zijn nog redelijk aangeklede versies, pk's geen idee, maar iig 2 liter (veel harder als 160 wil hij trouwens niet), elektrische ramen, AC, CC, audio met BT en USB enzo.. Maar ik vind de stoelen niet geweldig, de zit is het net niet. Het is gewoon geen Benz..
De pest is ook dat we die dingen gebruiken in een pool, dus vaak dump je hem op Schiphol, en als je terugkomt pak je een andere weer mee, of je gaat naar werk en laat hem daar weer staan voor een collega, dus je kunt er nooit autohouder en laadzooi (usb laadt je foon niet op, kansloos) voor je telefoon in gooien, of je moet het er elke keer weer uit trekken.. Ik wil gewoon lekker in mijn luxe ouwe Benzje rijden waar alles in zit wat ik nodig heb..
Dat zijn wel fijne bakken, maar dat delen is inderdaad heel storend. Dat zou voor mij ook de keuze makkelijk maken! Ben nu ook weer bang wat er met mijn bus is gebeurd na een maandje vrij. Ik heb er nooit schade mee gereden, de deukjes die er in zitten komen door collega's die niet kunnen parkeren in de loods.. Die hoeven 'm vaak alleen maar te verplaatsen en ondanks de camera schijnt het toch erg lastig te zijn. Maar goed!
Revolution-NLzondag 27 augustus 2017 @ 18:05
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 23:32 schreef Sounddragon het volgende:
Volg je hart.

Autorijden zie ik als een stukje ontspanning en ontstressen na een werkdag, en in een kuthok zonder luxe kan dat niet. Ik kan een Caddy krijgen van mijn werk (puur zakelijke km's) maar ik verkies mijn strontdure Benz met km vergoeding waar ws echt wel geld bij moet (nog nooit uitgerekend, interesseert me ook weinig) 100 keer boven dat. Als ik die Caddy zou pakken kost mijn werkverkeer me helemaal niks, maar zou ik een flauwe goedkope shitbak erbij moeten kopen voor prive km's omdat hij ws 250 dagen per jaar stil staat..

Gewoon rijden wat je wilt en km vergoeding pakken, en of je dan geld in die RS gaat blijven pompen moet je voor jezelf gaan beslissen.. Remschijven zijn slijtagedelen die fan moet je gewoon laten fiksen anders loopt ie een keer motorisch kapot, en een revisieturbo kost helemaal niet zo veel als je denkt, zolang je hem maar vervangt vóórdat hij vastloopt en de onderdelen van het schoepenwiel je kop in verdwijnen, want dan is het over en sluiten voor je blok.

Mijn turbodiesel staat bijna op 320k, en daar stop ik rustig geld in, want verder is er niks mis met het ding. Dit jaar rondom nieuwe schijven en blokken, vorig jaar aardig geld in de voorwielophanging, en binnenkort komen de verstuivers er aan (6 keer 200¤ ex montage). Gaan er gewoon in als dat nodig is, het ding verdient geld en laat me nooit in de steek, blok verbruikt geen druppel olie dus ik zou niet weten waarom ik hem dan weg zou moeten doen.

Kan ik daarna weer voor de hoofdprijs de achterstallige shit van een ander kopen en gaan opknappen zeker?

Luxe mag wat kosten vind ik, ik heb elke dag plezier van mijn auto.
Mensen kijken wat dat betreft ook veel te veel naar de economische waarde. Met een nieuwe auto moet er veel geld bij én is de grootste kostenpost een stuk afschrijving die men vaak voor het gemak vergeet mee te rekenen in de autokosten. Het is dan vaak goedkoper om door te rijden en het onderhoud gewoon netjes bij te houden.

Maarja.... wat moeten de buren en de familie wel niet denken als je met een 10 jaar oude auto voor komt rijden.
devlinmrzaterdag 2 september 2017 @ 11:11
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 11:13 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Hoe kom je uberhaupt goed uit de bus op verjaardagen als je over je leaseauto praat? het blijft pronken met een auto dat eigendom van iemand anders is.
Sowieso op verjaardagen over auto's praten :')
devlinmrzaterdag 2 september 2017 @ 11:13
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 18:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mensen kijken wat dat betreft ook veel te veel naar de economische waarde. Met een nieuwe auto moet er veel geld bij én is de grootste kostenpost een stuk afschrijving die men vaak voor het gemak vergeet mee te rekenen in de autokosten. Het is dan vaak goedkoper om door te rijden en het onderhoud gewoon netjes bij te houden.

Maarja.... wat moeten de buren en de familie wel niet denken als je met een 10 jaar oude auto voor komt rijden.
Nou euh niks. De auto als statussymbool heeft allang afgedaan.