FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Schakelauto
Krollievrijdag 25 augustus 2017 @ 22:45
Welke snelheid rijden jullie in welke versnelling? Graag auto's met 5 versnellingen.
murpvrijdag 25 augustus 2017 @ 22:46
80 tm 170
hoechstvrijdag 25 augustus 2017 @ 22:50
2000rpm en 100km/h
Wel een automaat ^^
Sigaartjevrijdag 25 augustus 2017 @ 22:55
Ik heb geen zin in terugschakelen dus ik ga 80 in de vier door de bocht heen (haaks).
Hyperdudevrijdag 25 augustus 2017 @ 22:57
1 0-40
2 41-80
3 81-140
4 141-200
5 201-275
Krollievrijdag 25 augustus 2017 @ 22:57
Alledrie de reacties geven geen antwoord op wat ik vroeg.
Krollievrijdag 25 augustus 2017 @ 22:59
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 22:57 schreef Hyperdude het volgende:
1 0-40
2 41-80
3 81-140
4 141-200
5 201-275
En nu even serieus. Of rag je hem echt zo af? Je mag hier niet eens harder dan 130. Ik heb het niet over Duitsland.
hoechstvrijdag 25 augustus 2017 @ 23:01
Geen dee ik ga op het geluid af
Juup©vrijdag 25 augustus 2017 @ 23:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 23:01 schreef hoechst het volgende:
Geen dee ik ga op het geluid af
Dat, en dan kijk ik af en toe op de snelheidsmeter.
Symphonicvrijdag 25 augustus 2017 @ 23:02
Hangt van de situatie af, maar over het algemeen

1 0-20
2 20-30
3 30-50
4 50-80/90
5 >80/90
Mano_vrijdag 25 augustus 2017 @ 23:03
1 0-1
2 1-20
3 20-30
4 30-40
5 40 - 235

Natuurlijk niet met accelereren maar bij stabiele snelheden en met verkeer om me heen.
Krollievrijdag 25 augustus 2017 @ 23:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 23:02 schreef Symphonic het volgende:
Hangt van de situatie af, maar over het algemeen

1 0-20
2 20-30
3 30-50
4 50-80/90
5 >80/90
Dank je.
Symphonicvrijdag 25 augustus 2017 @ 23:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 23:01 schreef hoechst het volgende:
Geen dee ik ga op het geluid af
dat sowieso maar dat verandert niets

En als,ik,echt optrek
1 0-30
2 30-50
3 50-80
4 80-120
5 >120
Mano_vrijdag 25 augustus 2017 @ 23:06
Oh, en met de 106:
1 0-20
2 20-70
3 70-120
4 120-150
5 150- ~185

:D Geniaal karretje _O_
Fervrijdag 25 augustus 2017 @ 23:08
Leon TDi Ecomotive

1 0-20
2 20-35
3 35-55
4 55-80
5 80-95
6 95-215
Geerdvrijdag 25 augustus 2017 @ 23:08
Niet altijd in zijn 5 rijden :')
RobjeGeusvrijdag 25 augustus 2017 @ 23:11
1 0-20
2 20-45
3 45-65
4 65-85
5 85-100
6 100-140
7 140+
mstxvrijdag 25 augustus 2017 @ 23:13
1 0-30
2 20-80
3 30-120
4 40-160
5 50-220

Schakelmoment verschilt nogal afhankelijk van rijstijl.
Symphonicvrijdag 25 augustus 2017 @ 23:14
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 23:08 schreef Geerd het volgende:
Niet altijd in zijn 5 rijden :')
je hebt zeker en broervdie koppelingsplaten verkoopt?
#ANONIEMvrijdag 25 augustus 2017 @ 23:15
Pedal to the metal broer, versnelling maakt niet uit.
Hyperdudevrijdag 25 augustus 2017 @ 23:19
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 22:59 schreef Krollie het volgende:

[..]

En nu even serieus. Of rag je hem echt zo af? Je mag hier niet eens harder dan 130. Ik heb het niet over Duitsland.
Gewoon doorkarren. Als je 130 mag, rij ik natuurlijk 130 in de 5. Bij vlot optrekken schakel ik pas boven de 100 in de 3. :)
#ANONIEMvrijdag 25 augustus 2017 @ 23:19
Optrekken in z'n 3-4-5 ben te lui om terug te schakelen.

-BvD, 2017
Jordy-Bvrijdag 25 augustus 2017 @ 23:23
Het verschilt echt per motor en versnellingsbak.

Ik schakel meestal tussen de 2000 en 2500 toeren. En rij in z'n eerste tot een kilometertje of 15-20, 2 tot een kilometertje of 35, 3 tot een kilometertje of 50, 4 tot een kilometertje of 70, 5 voor alles daarboven, maar schakel dus meestal eerder dan dat.

Mijn vorige auto was een stuk kleiner en had geen toerenteller. Meestal schakelde ik bij de versnelling x 10, Dus 2 vanaf 20 k/mh, 3 vanaf 30, 4 vanaf 40 en 5 vanaf 50

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 26-08-2017 05:32:18 ]
Dagoduckzaterdag 26 augustus 2017 @ 00:08
Peugeot 308 (2014)

1. tot 20
2. tot 30
3. tot 60
4. tot 80
5. tot 105
6. 105+

En natuurlijk gas ik hem wel eens in zijn 3 door tot 80 als ik de provinciale oprij. Ligt eraan of er nog verkeer aan komt. Op wegen waar je 100 mag is het vaak druk dus liever in zijn 5 om makkelijker in te halen maar als het rustig is gewoon versnelling 6 op 100 weg.
Pizza_Boomzaterdag 26 augustus 2017 @ 00:13
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 23:03 schreef Mano_ het volgende:
1 0-1
2 1-20
3 20-30
4 30-40
5 40 - 235

Natuurlijk niet met accelereren maar bij stabiele snelheden en met verkeer om me heen.
Zoiets ja. Ik zit iets hoger qua snelheden, maar dat is een benzinehok.
Sigaartjezaterdag 26 augustus 2017 @ 00:21
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 22:57 schreef Hyperdude het volgende:
1 0-40
2 41-80
3 81-140
4 141-200
5 201-275
Heb je geen 6?
Hyperdudezaterdag 26 augustus 2017 @ 00:22
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 00:21 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Heb je geen 6?
Ouwe 911. Toen hadden ze nog geen 6. 911 Turbo had een 4-bak en die loopt bijna 290. :)
Lunatiekzaterdag 26 augustus 2017 @ 00:29
Weet ik niet, bij schakelen kijk ik naar de toerenteller en niet de snelheidsmeter. Ligt ook aan het terrein verder.

Richtlijn 80 in zijn 5:

PTA / 80 in zijn 5 (je weet wel die campagne)
Mano_zaterdag 26 augustus 2017 @ 00:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 00:13 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zoiets ja. Ik zit iets hoger qua snelheden, maar dat is een benzinehok.
Ik stook ook alleen benzine :P Als ik gewoon rustig met het verkeer mee rij zit ik tussen de 1200 en 2000 rpm, beetje afhankelijk van dat verkeer. In 4 met 1000 rpm door een 30-zone rollen gaat prima.

Als het leeg is om me heen en de motor is warm hebben we het over hele andere waardes, maar da's maar af en toe. Daar is de 106 voor.
Garfield1985zaterdag 26 augustus 2017 @ 02:07
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 00:41 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Ik stook ook alleen benzine :P Als ik gewoon rustig met het verkeer mee rij zit ik tussen de 1200 en 2000 rpm, beetje afhankelijk van dat verkeer. In 4 met 1000 rpm door een 30-zone rollen gaat prima.

Als het leeg is om me heen en de motor is warm hebben we het over hele andere waardes, maar da's maar af en toe. Daar is de 106 voor.
LOL.....deze man weet ^O^ .
Laat de leeuw maar lekker brullen, vinden ze heerlijk. Doe ik zelf ook geregeld met de 206 :) .
Mano_zaterdag 26 augustus 2017 @ 02:27
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 02:07 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

LOL.....deze man weet ^O^ .
Laat de leeuw maar lekker brullen, vinden ze heerlijk. Doe ik zelf ook geregeld met de 206 :) .
Enkel leeuwen hier voor de deur _O_
#ANONIEMzaterdag 26 augustus 2017 @ 03:01
1: 110 kmh-1
R: 110 kmh-1
Ivo1985zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:11
1: 0-25
2: 5-60
3: 30-100
4: 50-130
5: 70-155

Schakelmomenten zijn afhankelijk van vele omstandigheden. Gaat om een slaapverwekkend trage oude VW Polo 1.4 op LPG met van oorsprong een indrukwekkende 60pk. Het zou me verbazen als er veel meer dan 50pk van over is.

Mijn hobby-auto heeft maar 4 versnellingen:
1: 0-30
2: 5-80
3: 30-100
4: 50-165
Ivo1985zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 03:01 schreef Stratotanker het volgende:
1: 110 kmh-1
R: 110 kmh-1
Dafje?
Sounddragonzaterdag 26 augustus 2017 @ 20:43
Ik zou het eerlijk gezegd niet precies weten, ik weet het alleen vanaf 4 ivbm terugschakelen op de autobahn :')

4 loopt tot 180, 5 tot 225 en 6 tot 245.

De rest rijd ik eigenlijk meer op het gevoel, ik kijk eigenlijk nooit op mijn teller met opschakelen. 1 is zsm schakelen, 2 is een rukkie van een seconde of 2, en binnen de kom gaat 'ie dan meteen door naar 5. Buiten de kom geef ik hem in 3 ook nog een duwtje en dan naar 5 of 6. Snelweg op is 1, 2, 3, 4 en dan 6.
Krolliezaterdag 26 augustus 2017 @ 22:42
Mij is geleerd:

1 = 0-19
2 = 20-39
3 = 40-59
4 = 60-79
5 = 80+

Maar de automaat waar ik ook weleens in rijd zit ie bij 30 in de 3, bij 50 in de 4 en 70 in de 5. Lijkt mij zuiniger dan aangeleerd. Dus als ik de automaat aan zou houden in een schakelauto rijd ik zuiniger. Ik had een schakellesauto met een schakelindicator. En die gaf vaak eerder aan dat ik op moest schakelen dan geleerd werd.
Sounddragonzaterdag 26 augustus 2017 @ 23:01
Je moet niet alles zo letterlijk nemen als dat het je aangeleerd wordt. Het leven is niet zwart wit.

Ik heb ooit geleerd dat je 20, 40, 60, 80, 100 schakelt, maar dat voor er überhaupt een lambdasonde in een auto zat, laat staan economisch-rijden gadgets en/of schakel indicatoren.

Je rijdt gewoon zoals je voor je gevoel fijn rijdt. Wil je zuinig rijden geef je weinig gas en schakel je vlot op, wil je een paar bomen omhakken op weg naar het volgende verkeerslicht en vind je het geweldig als Nederland over 100 jaar een subtropische vakantiebestemming is, dan stamp je hem lekker plat tot net voor de begrenzer.. Zo simpel is het.

Stampen kost je meer geld aan brandstof, alles slijt harder en gaat eventueel kapot, en zuinig rijden is zo saai als de neten.. Ergens ertussenin zul je jouw manier vinden..
derLudolfzondag 27 augustus 2017 @ 02:05
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 22:42 schreef Krollie het volgende:
Mij is geleerd:

1 = 0-19
2 = 20-39
3 = 40-59
4 = 60-79
5 = 80+
Dat hangt echt van de auto af en is ook dan nog afhankelijk van de omstandigheden.

Een Octavia 1.6tdi 105pk kan normaal best 80 in z'n vijf. Maar ga met drie volwassenen en bagage de Pont du Normandie omhoog zul je echt terug moeten schakelen, anders kom je niet boven :P

Die getalletjes zijn leuk zolang je nog niet aan kunt voelen wanneer je moet schakelen en moet je daarna snel vergeten.
Holenbeerzondag 27 augustus 2017 @ 10:47
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 00:08 schreef Dagoduck het volgende:
Peugeot 308 (2014)

1. tot 20
2. tot 30
3. tot 60
4. tot 80
5. tot 105
6. 105+

En natuurlijk gas ik hem wel eens in zijn 3 door tot 80 als ik de provinciale oprij. Ligt eraan of er nog verkeer aan komt. Op wegen waar je 100 mag is het vaak druk dus liever in zijn 5 om makkelijker in te halen maar als het rustig is gewoon versnelling 6 op 100 weg.
Dit ongeveer ja, ook een 308 uit 2014
Waar ik 50 ook nog wel regelmatig in de 4 doe op de cruisecontrol (op stukken met flitspalen) en toch niet hoef te versnellen/af te remmen. Heb ik het gevoel dat ik goed bezig ben voor het milieu. 8-)
Ferzondag 27 augustus 2017 @ 12:31
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2017 02:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat hangt echt van de auto af en is ook dan nog afhankelijk van de omstandigheden.

Een Octavia 1.6tdi 105pk kan normaal best 80 in z'n vijf. Maar ga met drie volwassenen en bagage de Pont du Normandie omhoog zul je echt terug moeten schakelen, anders kom je niet boven :P

Die getalletjes zijn leuk zolang je nog niet aan kunt voelen wanneer je moet schakelen en moet je daarna snel vergeten.
Ik verbaasde me hoe ver dit blokje nog terug kon deze vakantie. 1400-1500 helling op, zonder krimp in zijn 2 of 3 dan. En de snelweg zelfs 110 in 6 met de klapkar erachter.
sjoemie1985dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:03
gemiddeld schakel ik tussen de 2500 en 3000 toeren :)
Sotchi2014dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:16
Ik heb geen toerenteller, dus doe het op geluid.

1: 0-5
2: 5-30
3: 30-40
4: 40-60
5: 60+

Snelheden op de teller
Glijdt_lichtdinsdag 29 augustus 2017 @ 23:16
Hangt er helemaal van af..
Bij optrekken is het
20 naar 2
50 naar 3
80 naar 4
120 naar 5

Bij continu rijden
In de wijk in de 2 of 3.
Alles vanaf 50 doe ik in de 5. Dat lukt het blokje in mijn auto prima..

Maar in de auto van vriendin hoef ik dat niet te proberen.. (0.9 twinair 85pk)

Dan kan je pas bij 60 in de 4 constant rijden
En pas bij 80 in de 5 constant..
Anders bromt hij me teveel..
Warrick21woensdag 30 augustus 2017 @ 10:45
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 20:11 schreef Ivo1985 het volgende:
1: 0-25
2: 5-60
3: 30-100
4: 50-130
5: 70-155

Schakelmomenten zijn afhankelijk van vele omstandigheden.
Precies dit. Soms moet je gewoon wat harder planken en hou je het in z'n 2 tot de 50/60. Soms doe je netjes en bij de 30 ga je al door naar z'n 3. :)
j669donderdag 31 augustus 2017 @ 19:39
1L:0-3
1H:0-5
2L:0-10
2H:0-10
3L:5-15
3H:10-15
4L:10-20
4H:15-25
5L:20-30
5H:25-40
6L:30-45
6H:35-55
7L:45-65
7H:55-75
8L:65-90
8H:80+

Alleen niet zo representatief voor een personenauto.
bokkepootdonderdag 31 augustus 2017 @ 19:46
0-30 in zijn 2
30-50 in de 3

En de rest afhankelijk van hoe snel ik mee moet komen met het verkeer....
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 31 augustus 2017 @ 19:58
± 2500rpm stilstand tot 130km/h. Of hoger als ik er zin in heb. :)

Automaat Rulezzzz!
Simterklaaszondag 3 september 2017 @ 15:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 23:19 schreef Fokker89 het volgende:
Optrekken in z'n 3-4-5 ben te lui om terug te schakelen.

-BvD, 2017
_O_

En parkeren in zijn 2. Gewoon omdat het kan. Wat een baas _O_
DieselTankzondag 3 september 2017 @ 20:37
1 0 - 10
2 10 - 75
5 75 +

de rest sla ik over, is onnodig
Simterklaaszondag 3 september 2017 @ 21:08
quote:
14s.gif Op zondag 3 september 2017 20:37 schreef DieselTank het volgende:
1 0 - 10
2 10 - 75
5 75 +

de rest sla ik over, is onnodig
:')
DieselTankzondag 3 september 2017 @ 21:09
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 21:08 schreef Simterklaas het volgende:

[..]

:')
Als je een auto van 500 euro hebt kan dat ja.
Krolliezondag 3 september 2017 @ 21:46
quote:
14s.gif Op zondag 3 september 2017 20:37 schreef DieselTank het volgende:
1 0 - 10
2 10 - 75
5 75 +

de rest sla ik over, is onnodig
Dat is heel slecht voor de motor.
nogeenoudebekendezondag 3 september 2017 @ 21:57
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 19:39 schreef j669 het volgende:
1L:0-3
1H:0-5
2L:0-10
2H:0-10
3L:5-15
3H:10-15
4L:10-20
4H:15-25
5L:20-30
5H:25-40
6L:30-45
6H:35-55
7L:45-65
7H:55-75
8L:65-90
8H:80+

Alleen niet zo representatief voor een personenauto.
Jij schakelt door de hele bak?
Lunatiekzondag 3 september 2017 @ 22:08
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2017 02:05 schreef derLudolf het volgende:

Een Octavia 1.6tdi 105pk kan normaal best 80 in z'n vijf. Maar ga met drie volwassenen en bagage de Pont du Normandie omhoog zul je echt terug moeten schakelen, anders kom je niet boven :P
Bij de Pont du Normandie moet je terugschakelen naar zijn 1, afremmen en soepeltjes naar de parkeerplaats manoeuvreren, tot stilstand komen en van het uitzicht genieten.

Ben vergeten of ze daar van die fraaie grindbakken hebben.
Glijdt_lichtmaandag 4 september 2017 @ 00:00
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 21:46 schreef Krollie het volgende:

[..]

Dat is heel slecht voor de motor.
Leg eens uit. Ben heel benieuwd.
j669maandag 4 september 2017 @ 07:07
quote:
11s.gif Op zondag 3 september 2017 21:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Jij schakelt door de hele bak?
Waar lees jij dat?
Resistormaandag 4 september 2017 @ 07:13
Ik ben heel erg lui met schakelen. Opschakelen zodra ik de 3000 toeren aanraak, terugschakelen als ik de 1500 toeren aanraak of wat sneller op moet trekken bij inhalen.

Geen idee welke snelheden er bij horen, maar ik hou mij altijd aan de snelheid +3km/h op de teller. (en de laatste 17 jaar geen snelheidsboete gehad)

Fiat Scudo diesel, maar met de Ford Fiesta benzine doe ik het zelfde.
Krolliemaandag 4 september 2017 @ 09:13
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 00:00 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Leg eens uit. Ben heel benieuwd.
Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
Graf..Coudenhove..Kalergimaandag 4 september 2017 @ 09:49
Doe mee rij 80 in zijn twee *O* *O* *O* *O* *O*

>:O
Sounddragonmaandag 4 september 2017 @ 10:12
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:

[..]

Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
Als je wilt versnellen in een te hoge versnelling heeft hij een punt, even in het midden gelaten dat een dikke motor met koppel dat makkelijk kan, maar als je een constante snelheid gaat aanhouden kan dat makkelijk in de hoogste versnelling met 80km/u.
Sounddragonmaandag 4 september 2017 @ 10:14
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 19:39 schreef j669 het volgende:
1L:0-3
1H:0-5
2L:0-10
2H:0-10
3L:5-15
3H:10-15
4L:10-20
4H:15-25
5L:20-30
5H:25-40
6L:30-45
6H:35-55
7L:45-65
7H:55-75
8L:65-90
8H:80+

Alleen niet zo representatief voor een personenauto.
3L, 4H, stapelen, 5H, 6H, 7H, 8L, 8H.

Als je zwaar bent doe je ook 7 splitten.
mstxmaandag 4 september 2017 @ 10:14
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:

[..]

Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
Als je in z'n 2 optrekt naar 80 en dan naar zn 5 opschakelt en lekker 80 blijft rijden is het geen enkel probleem voor de motor.
Ivo1985maandag 4 september 2017 @ 10:24
quote:
11s.gif Op zondag 3 september 2017 21:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Jij schakelt door de hele bak?
Zoals je ziet zit er nogal overlap tussen. De snelheid waarbij je schakelt is van veel omstandigheden afhankelijk. Als je altijd bij snelheid X naar versnelling 'Y' schakelt, kun je simpelweg niet overweg met de techniek van een auto en ben je een ontzettend slechte bestuurder.

Daarom snap ik de meeste rijtjes die hier genoemd worden niet.
j669maandag 4 september 2017 @ 11:17
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2017 10:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

3L, 4H, stapelen, 5H, 6H, 7H, 8L, 8H.

Als je zwaar bent doe je ook 7 splitten.
Welke versnellingen je gebruikt bij een vrachtwagen hangt van zo veel factoren af (motorvermogen, gewicht, afstelling, helling etc.) dat daar geen eenduidig antwoord op te geven valt.
Glijdt_lichtmaandag 4 september 2017 @ 11:37
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:

[..]

Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
Onzin. Als je blok de nieuwe snelheid trekt in de hogere versnelling is er geen enkel probleem.

Je rij instructeur had het over gas geven in een te lage versnelling. Iets compleet anders.


Of ga jij als je 100 in de 3 rijdt na optrekken op de snelweg met 100 vmax, nog even netjes naar de 4 IPV direct naar de 5. Ik ga zo vaak van 3-5.. simpelweg omdat de 3 een heerlijk lange versnelling is voor inhalen..
Krolliemaandag 4 september 2017 @ 12:48
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 11:37 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Onzin. Als je blok de nieuwe snelheid trekt in de hogere versnelling is er geen enkel probleem.

Je rij instructeur had het over gas geven in een te lage versnelling. Iets compleet anders.


Of ga jij als je 100 in de 3 rijdt na optrekken op de snelweg met 100 vmax, nog even netjes naar de 4 IPV direct naar de 5. Ik ga zo vaak van 3-5.. simpelweg omdat de 3 een heerlijk lange versnelling is voor inhalen..
Ik ga op de snelweg van de 2 naar de 3, naar de 4 en naar de 5.
mstxmaandag 4 september 2017 @ 14:47
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 12:48 schreef Krollie het volgende:

[..]

Ik ga op de snelweg van de 2 naar de 3, naar de 4 en naar de 5.
Dat mag.
Maar als je hem in z'n 3 doortrekt tot 120/130 kun je prima de 4 overslaan en is dat niet schadelijk. Kost hooguit wat meer brandstof.
Cultuur058maandag 4 september 2017 @ 17:00
Dit soort dingen weet ik echt totaal niet hè..

Ik schakel op geluid,, en als er teveel geluid van de achterbank komt om de motor te horen, let ik op de toerenteller.. bij de 2500 toeren is gewoon versnelling omhoog. (focus 1.6 benzine)

gokje
~10 -> 2
~35 -> 3
~60 -> 4
~90 -> 5

als ik haast heb, of ik wil invoegen dan lukt 110 in de 3 ook nog best, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Er komt dan namelijk geen sportieve grom uit de motor..
Sounddragonmaandag 4 september 2017 @ 20:06
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 11:17 schreef j669 het volgende:

[..]

Welke versnellingen je gebruikt bij een vrachtwagen hangt van zo veel factoren af (motorvermogen, gewicht, afstelling, helling etc.) dat daar geen eenduidig antwoord op te geven valt.
Standaard vrachtwagen schakelt dat.. ben je heeeeeeel zwaar pak je er eentje bij onder de stapel (alles vanaf 2 hoog in hoog ofzo) en dan alles na het stapelen plitten, maar dat hoefde met mijn ouwe MAN alleen maar als ik echt met 90 - 105 ton reed, anders kwam je bijna altijd weg met het eerdergenoemde. Onder de stapel was eigenlijk altijd dat.. na het stapelen had je er wel eens eentje extra nodig.
lipjedinsdag 5 september 2017 @ 19:27
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 17:00 schreef Cultuur058 het volgende:
Dit soort dingen weet ik echt totaal niet hè..

Ik schakel op geluid,, en als er teveel geluid van de achterbank komt om de motor te horen, let ik op de toerenteller.. bij de 2500 toeren is gewoon versnelling omhoog. (focus 1.6 benzine)

gokje
~10 -> 2
~35 -> 3
~60 -> 4
~90 -> 5

als ik haast heb, of ik wil invoegen dan lukt 110 in de 3 ook nog best, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Er komt dan namelijk geen sportieve grom uit de motor..
en juist rond de 3000 toeren rijdt ie het lekkerst :9
Ferdinsdag 5 september 2017 @ 20:01
Eigenlijk weet ik het ook niet, kijk meer naar de toerenteller om het schakelmoment te bepalen en een beetje gevoel. Maar het wel leuk om te ontdekken dat je bij 1700-1800 toeren al kan schakelen en dat hij dan brommend bij 1300 toeren weer verder gaat.
ACT-Fdonderdag 7 september 2017 @ 14:27
3. 0 - 70

Versnellingsstang was afgebroken ;(
Hyperdudedonderdag 7 september 2017 @ 14:43
Hoi,

Ik werk bij ZF; wij maken prima automatische bakken.

Heb dit topic uitgeprint en naast de koffieautomaat opgehangen.

Het lachen schalt hier door de gangen.

Bedankt. ^O^
Mano_donderdag 7 september 2017 @ 15:08
quote:
12s.gif Op donderdag 7 september 2017 14:43 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi,

Ik werk bij ZF; wij maken prima automatische bakken.

Heb dit topic uitgeprint en naast de koffieautomaat opgehangen.

Het lachen schalt hier door de gangen.

Bedankt. ^O^
Jouw post wordt vervolgens opgehangen bij Tesla voor een goede grinnik :P
Ferdonderdag 7 september 2017 @ 17:42
quote:
12s.gif Op donderdag 7 september 2017 14:43 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi,

Ik werk bij ZF; wij maken prima automatische bakken.

Heb dit topic uitgeprint en naast de koffieautomaat opgehangen.

Het lachen schalt hier door de gangen.

Bedankt. ^O^
Reed ooit een tijdje een Golf 4 met ZF 4 traps bak. Als jullie daar net zo lang vergaderen als die bak nosdig had om te bedenken welke versnelling hij ging inleggen...
#ANONIEMdonderdag 7 september 2017 @ 18:16
quote:
Op donderdag 7 september 2017 14:43 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi,

Ik werk bij ZF; wij maken prima automatische bakken.

Heb dit topic uitgeprint en naast de koffieautomaat opgehangen.

Het lachen schalt hier door de gangen.

Bedankt. ^O^
Wat is ZF ? :@
derLudolfdonderdag 7 september 2017 @ 18:18
quote:
6s.gif Op donderdag 7 september 2017 18:16 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Wat is ZF ? :@
Zahnrad Fabrik.

Een zeer gerespecteerde fabrikant van aandrijflijnen.
Hyperdudedonderdag 7 september 2017 @ 18:19
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2017 18:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zahnrad Fabrik.

Een zeer gerespecteerde fabrikant van aandrijflijnen.
Zahnradfabrik Friedrichshafen. :)

En 't was een "grapje".
Geen zin in auto vs. handbak geneuzel. :P
Heb ze beide in de schuur staan.
#ANONIEMdonderdag 7 september 2017 @ 18:20
Weer wat geleerd. :D

Waarvoor dank.
derLudolfdonderdag 7 september 2017 @ 18:20
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 18:19 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Zahnradfabrik Friedrichshafen. :)
Close enough
XLdonderdag 7 september 2017 @ 18:26
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2017 09:13 schreef Krollie het volgende:

[..]

Het voorbeeld wat de rijinstructeur gaf: als je op een fiets met (bijvoorbeeld) 7 versnellingen rijdt en je rijdt in de 4 en schakelt ineens door naar de 7, dan moet je ineens heel veel kracht bijzetten. En dat put uit/kost je kracht. Zo is het ook met een motor. Die vindt dat ook niet fijn en gaat wellicht eerder kapot als je dat zeer regelmatig doet. En mensen zich maar afvragen waarom bepaalde onderdelen snel slijten of stukgaan.
Daarom doe ik op ma, wo, vrijdag wegrijden in 2, schakelen naar 4 bij 90. Op di, wo, zaterdag rijd ik weg in 1, bij 40 naar 3 en boven 120 naar 5.

Zondag rustdag.

Zo gebruik ik alle versnellingen ongeveer evenveel en de pook zo min mogelijk. Ideaal voor verslijten.
Hyperdudedonderdag 7 september 2017 @ 18:27
quote:
99s.gif Op donderdag 7 september 2017 18:26 schreef XL het volgende:

[..]

Daarom doe ik op ma, wo, vrijdag wegrijden in 2, schakelen naar 4 bij 90. Op di, wo, zaterdag rijd ik weg in 1, bij 40 naar 3 en boven 120 naar 5.

Zondag rustdag.

Zo gebruik ik alle versnellingen ongeveer evenveel en de pook zo min mogelijk. Ideaal voor verslijten.
^O^

Topic kan nu wel dicht. :D