abonnement Unibet Coolblue
pi_173256708
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 13:56 schreef SeLang het volgende:
Sparen en dan een aantal jaren eerder stoppen met werken zolang je nog gezond bent en energie hebt.
Niets is zoveel waard als je eigen tijd in goede gezondheid.
Als dat je doel is zou ik eerder kiezen voor nú minder werken. Een paar jaar eerder kunnen stoppen met werken is leuk, maar sommigen zijn op hun 55ste al 'op'.
Miata is always the answer
pi_173256758
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 09:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Boete bij meer aflossen kan je ook van je inkomen aftrekken, en als de hypotheek laat lopen om die boete te vermijden betaal je over die periode rente. Uiteindelijk maakt het dus niet zoveel uit.
Mede omdat de heren van de blauwe envelop je fictief rendement aanrekenen over kapitaal.
VRH is tot 75.000 euro nog niet zo heel schokkend, slechts 0,86%. Dat is doorgaans een stuk minder dan de netto hypotheekrente, als die meer dan een paar jaar geleden vastgezet is.
Miata is always the answer
  zaterdag 19 augustus 2017 @ 16:34:04 #53
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_173257365
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 15:53 schreef j669 het volgende:

[..]

VRH is tot 75.000 euro nog niet zo heel schokkend, slechts 0,86%. Dat is doorgaans een stuk minder dan de netto hypotheekrente, als die meer dan een paar jaar geleden vastgezet is.
Volgens de rechter die heeft bepaald dat de vrh gebaseerd mag blijven op 4%, kan je gewoon makkelijk 4% rente behalen.
pi_173257675
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 15:49 schreef j669 het volgende:

[..]

Als dat je doel is zou ik eerder kiezen voor nú minder werken. Een paar jaar eerder kunnen stoppen met werken is leuk, maar sommigen zijn op hun 55ste al 'op'.
En daarna is het op en kom je amper nog aan de bak voor meer werk op je 55e? Fijne oude dag heb je dan, of het moet zijn dat Pechtold zijn plannetje voltooid leven er tegen die tijd doorheen heeft weten te jassen.
  zaterdag 19 augustus 2017 @ 16:56:42 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173257723
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 15:53 schreef j669 het volgende:

[..]

VRH is tot 75.000 euro nog niet zo heel schokkend, slechts 0,86%. Dat is doorgaans een stuk minder dan de netto hypotheekrente, als die meer dan een paar jaar geleden vastgezet is.
Exceltabelletje maken met wat het meest gunstige is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173257735
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 16:34 schreef Manke het volgende:

[..]

Volgens de rechter die heeft bepaald dat de vrh gebaseerd mag blijven op 4%, kan je gewoon makkelijk 4% rente behalen.
Over 2017 wordt er tot 75.000 euro gerekend met een fictief rendement van 2,871% waar je 30% belasting over betaalt. Nu wordt dit per jaar vastgesteld, dus je weet niet wat dit in de toekomst gaat worden, maar ik verwacht niet dat ze met de huidige economische groei die percentages voor relatief kleine spaarders enorm zullen verhogen. En dat betekent dat je op een reguliere spaarrekening daar weliswaar verlies op doet, maar ook weer niet heel erg veel.
Miata is always the answer
  zaterdag 19 augustus 2017 @ 17:07:41 #57
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173257929
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 16:57 schreef j669 het volgende:

[..]

Over 2017 wordt er tot 75.000 euro gerekend met een fictief rendement van 2,871% waar je 30% belasting over betaalt. Nu wordt dit per jaar vastgesteld, dus je weet niet wat dit in de toekomst gaat worden, maar ik verwacht niet dat ze met de huidige economische groei die percentages voor relatief kleine spaarders enorm zullen verhogen. En dat betekent dat je op een reguliere spaarrekening daar weliswaar verlies op doet, maar ook weer niet heel erg veel.
Waarbij je spaarrenten nul tot negatief is.
De boete over extra aflossen meer dan de 10-15% van het originele hypotheekbedrag baseert op de rente die je betalen zou zonder die meer dan 10-15% extra aflossen per jaar. Dat betaal je dus sowieso, of je nu in één keer aflost of niet. En de boete kan je net als de rente van je inkomen aftrekken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173257981
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 16:54 schreef Halcon het volgende:

[..]

En daarna is het op en kom je amper nog aan de bak voor meer werk op je 55e? Fijne oude dag heb je dan, of het moet zijn dat Pechtold zijn plannetje voltooid leven er tegen die tijd doorheen heeft weten te jassen.
Ik zie in mijn omgeving juist mensen van die leeftijd die juist eigenlijk niet weten wat ze met het geld aan moeten of veel schenken aan hun kinderen. Een groot deel van de ouderen hebben tegen die tijd ook al een afbetaalde of grotendeels afbetaalde hypotheek (zeker nu er sinds enkele jaren een aflossingsplicht is voor nieuwe hypotheken). De AOW is en blijft in de toekomst nog wel een politiek spel, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit op een acceptabel niveau gehouden kan worden.

Je leeft maar één keer en grofweg één op de 5 haalt zijn pensioen sowieso al niet. Waarom zou je er nú al vanuit moeten gaan dat je tegen die tijd nog steeds ongeveer dezelfde uitgaven hebt of AOW/pensioenen ernstig gekort gaan worden?
Miata is always the answer
pi_173258086
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 17:10 schreef j669 het volgende:

[..]

Ik zie in mijn omgeving juist mensen van die leeftijd die juist eigenlijk niet weten wat ze met het geld aan moeten of veel schenken aan hun kinderen. Een groot deel van de ouderen hebben tegen die tijd ook al een afbetaalde of grotendeels afbetaalde hypotheek (zeker nu er sinds enkele jaren een aflossingsplicht is voor nieuwe hypotheken). De AOW is en blijft in de toekomst nog wel een politiek spel, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit op een acceptabel niveau gehouden kan worden.

Je leeft maar één keer en grofweg één op de 5 haalt zijn pensioen sowieso al niet. Waarom zou je er nú al vanuit moeten gaan dat je tegen die tijd nog steeds ongeveer dezelfde uitgaven hebt of AOW/pensioenen ernstig gekort gaan worden?
Omdat ¤ 200k zo op is als je stopt met werken of (veel) minder gaat werken en vakantie gaat vieren. Vaak betekent dat je minder gaat verdienen en meer uitgeven.De kans bestaat ook dat je je pensioen wel haalt. Stel dat je op je 40 part-time gaat werken en ¤ 1k inteert. Los van VRH, waar regel je op je 56e of zo nog een full-time baan?

Van aflossen heb je ook direct plezier. Je maandlasten dalen of worden 0. Heb je toch de rest van je leven lol van.
pi_173258197
Huis aflossen, maar dan wel slim zodat je zo min mogelijk hra misloopt en weinig boete krijgt. Desnoods verhuis je en reken je nieuwe huis deels cash af. Huis energieneutraal maken . Dan heb je erna amper nog vaste lasten.


Je koopt nog iets leuks voor.jezelf. iets wat.je anders nooit zou doen... een dikke vakantie... Zoals een trip naar Antarctica ofzo.

De rest beleggen in trackers en etf. Beetje bitcoins en ether.
Whatever...
pi_173260958
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 14:28 schreef Manke het volgende:
Lang uit en een bescheiden villa kopen in dat land.
Welk land zou jij kiezen en waarom?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:27:32 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173261563
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 17:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Omdat ¤ 200k zo op is als je stopt met werken of (veel) minder gaat werken en vakantie gaat vieren. Vaak betekent dat je minder gaat verdienen en meer uitgeven.
In de tijd dat je niet werkt hoef je geen vakantie te vieren. Je kunt de tijd in iets investeren waar je later de vruchten van kunt plukken. Bijvoorbeeld een opleiding volgen, een boek schrijven (over je vakgebied waar je later lezingen over kunt geven), voorbereidend werk doen voor het opzetten van een eigen onderneming. Dingen waar je gewoonlijk niet aan toe komt.
pi_173261700
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 19:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In de tijd dat je niet werkt hoef je geen vakantie te vieren. Je kunt de tijd in iets investeren waar je later de vruchten van kunt plukken. Bijvoorbeeld een opleiding volgen, een boek schrijven (over je vakgebied waar je later lezingen over kunt geven), voorbereidend werk doen voor het opzetten van een eigen onderneming. Dingen waar je gewoonlijk niet aan toe komt.
Voor een boek moet je wel iets te vertellen hebben. Makkelijker gezegd dan gedaan. Als het ware tijd kopen en deze steken in een onderneming, is natuurlijk wel een goed idee.
  zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:33:49 #64
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173261745
Deel in mijn nieuwe huis steken, om het mooier/beter af te werken en minder maandlasten te hebben.
Dan racelicentie halen en de auto klaar maken :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 20 augustus 2017 @ 09:45:41 #65
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_173273444
bitcoins....
  zondag 20 augustus 2017 @ 12:23:22 #66
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_173275641
Ik zou mijn hypotheek lekker aflossen. Stel dat je dit 500 euro netto per maand oplevert, ging ik ook nog lekker een dag minder werken. In de zomer een maandje extra onbetaald verlof en lekker op reis gaan.
  zondag 20 augustus 2017 @ 13:43:51 #67
286575 Roces18
Chef de party
pi_173277469
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 09:45 schreef Neo_ het volgende:
bitcoins....
ben je veel te laat voor. Wie gaat er anno 2017 nog bitcoins kopen, dan ben je echt dom. die bubbel ontploft vanzelf
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_173277802
bitcoins kopen
pi_173277814
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 13:43 schreef Roces18 het volgende:

[..]

ben je veel te laat voor. Wie gaat er anno 2017 nog bitcoins kopen, dan ben je echt dom. die bubbel ontploft vanzelf
zeiden ze in 2013 ook toen het op 1200 stond
pi_173278327
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 17:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Omdat ¤ 200k zo op is als je stopt met werken of (veel) minder gaat werken en vakantie gaat vieren. Vaak betekent dat je minder gaat verdienen en meer uitgeven.De kans bestaat ook dat je je pensioen wel haalt. Stel dat je op je 40 part-time gaat werken en ¤ 1k inteert. Los van VRH, waar regel je op je 56e of zo nog een full-time baan?

Van aflossen heb je ook direct plezier. Je maandlasten dalen of worden 0. Heb je toch de rest van je leven lol van.
1000 euro netto inkomensverlies is wel heel extreem. Met het progressieve belastingstelsel in Nederland betekent dat, dat je grofweg van 5 naar 2 dagen per week zou gaan. Ik wilde juist aantonen dat wie er nú voor kiest om iets minder te werken ook een grotere kans heeft om het later langer vol te houden waardoor de noodzaak om eerder met pensioen te gaan (of in sociale voorzieningen te belanden) ook kleiner is.

En dat laatste ontken ik ook helemaal niet, dat had ik zelf ook gedaan. Maar wie zijn rente in het verleden lang heeft vast gezet betaalt een torenhoge boete om zijn hypotheek helemaal of grotendeels ineens af te lossen, zolang je niet wilt verhuizen. Dat is pas echt zonde van het geld als er tot het moment van volledig boetevrij aflossen er betere alternatieven zijn.
Miata is always the answer
  zondag 20 augustus 2017 @ 14:27:36 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_173278511
Beetje jammer dat TS niet meer reageert, want op vragen als "hypotheek aflossen" zijn nogal wat antwoorden, die vooral afhankelijk zijn van vragen als:
- Wat voor soort hypotheek
- Hoelang is de rentevaste periode nog
- Hoeveel mag je jaarlijks boetevrij aflossen
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 20 augustus 2017 @ 14:39:32 #72
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_173278753
quote:
dat er nog mensen serieus reageren.

Verzonnen topics.....
pi_173279914
Minder werken
pi_173287868
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 14:19 schreef j669 het volgende:

[..]

1000 euro netto inkomensverlies is wel heel extreem. Met het progressieve belastingstelsel in Nederland betekent dat, dat je grofweg van 5 naar 2 dagen per week zou gaan. Ik wilde juist aantonen dat wie er nú voor kiest om iets minder te werken ook een grotere kans heeft om het later langer vol te houden waardoor de noodzaak om eerder met pensioen te gaan (of in sociale voorzieningen te belanden) ook kleiner is.

En dat laatste ontken ik ook helemaal niet, dat had ik zelf ook gedaan. Maar wie zijn rente in het verleden lang heeft vast gezet betaalt een torenhoge boete om zijn hypotheek helemaal of grotendeels ineens af te lossen, zolang je niet wilt verhuizen. Dat is pas echt zonde van het geld als er tot het moment van volledig boetevrij aflossen er betere alternatieven zijn.
Dat van die boete heb je gelijk in. Zonde om nu een dikke boete te betalen om je hypotheek af te lossen. Vaak mag je wel 10% per jaar boetevrij aflossen. Daar zou ik dan gebruik van maken.

Minder werken maakt het leuker natuurlijk en vast grotere kans dat je het dan volhoudt, maar het moet dan wel in een moeite door tot aan je pensioen volgehouden kunnen worden. Het lijkt me zo zuur dat je na jaren rustiger aan doen, opeens weer vol aan de bak moet omdat je buffertje op is.
  zondag 20 augustus 2017 @ 21:26:36 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173288942
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 20:51 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat van die boete heb je gelijk in. Zonde om nu een dikke boete te betalen om je hypotheek af te lossen. Vaak mag je wel 10% per jaar boetevrij aflossen. Daar zou ik dan gebruik van maken.

Minder werken maakt het leuker natuurlijk en vast grotere kans dat je het dan volhoudt, maar het moet dan wel in een moeite door tot aan je pensioen volgehouden kunnen worden. Het lijkt me zo zuur dat je na jaren rustiger aan doen, opeens weer vol aan de bak moet omdat je buffertje op is.
Die "boete" is niets anders dan de rente die je betaald en kan je van je inkomen aftrekken
Is een kwestie van doorrekenen, hoeveel rente je netto betaald, tov je spaargeld rente en wat de belastingdienst je aanrekent.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')