abonnement Unibet Coolblue
pi_173020024
Hi allemaal,

Over een maand ongeveer starten we met de puppy cursus met onze hond. Nu is het echter zo dat ons word geadviseerd (door derden) om een zogenaamde sliphalsband te gebruiken. Dat klinkt echter erg akelig wanneer de hond trekt (wat hij nu nog doet), dus wij neigen zelf naar een gewone leren halsband.

Zitten er bepaalde eisen aan zo'n riem/halsband bij de cursus? Ik kan helaas momenteel geen contact opnemen, dus vandaar dat ik even hier ervaringen en dergelijke opvraag.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
That dude there. I need his prosthetic leg.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 15:30:21 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173020557
Sliphalsband is ideaal en absoluut niets akeligs aan. Als je er een had gehad zou de hond nu waarschijnlijk al niet meer trekken.
And so is the past
pi_173020588
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:30 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Sliphalsband is ideaal en absoluut niets akeligs aan. Als je er een had gehad zou de hond nu waarschijnlijk al niet meer trekken.
Ik ga de hond binnenkort pas ophalen, dus vandaar dat hij nog trekt.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173020713
Tuigje kan ook nog. Ook beter voor zijn nekje.
Edit: http://thedoglounge.nl/product/mag-tuig-met-fleece/
Zoiets hebben wij.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 15:38:37 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173020774
Neem een normale halsband of een tuigje, geen sliphalsband.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 15:39:44 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173020798
quote:
7s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:30 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Sliphalsband is ideaal en absoluut niets akeligs aan. Als je er een had gehad zou de hond nu waarschijnlijk al niet meer trekken.
Als je hond trekt moet je hem corrigeren, daar heb je geen sliphalsband voor nodig, slechts discipline.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 15:40:34 #7
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173020817
Een gewone halsband en een lijn van min. 1.75. tuig kan evt ook, dan worden vaak tuigen aangeraden waarbij de lijn aan het borststuk wordt bevestigd ipv op de rug. Dat laatste vind ik persoonlijk niet fijn, maar anderen zweren erbij.

Als je met een sliphalsband aankomt bij de meeste puppy cursussen wordt er gelijk gezegd dat dat niet OK is. Zelfs degene die het bij de volwassenen honden wel toepassen gebruiken dat niet bij pups.

Je gaat spelenderwijs dingen aanleren, je gaat niet corrigeren.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173020909
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:36 schreef 8777 het volgende:
Tuigje kan ook nog. Ook beter voor zijn nekje.
Edit: http://thedoglounge.nl/product/mag-tuig-met-fleece/
Zoiets hebben wij.
Ja, een tuigje nemen we sowieso, maar ik was in de overtuiging dat een halsband wel wat beter corrigeren is tijdens de cursus dan een tuigje. Dus we wilden eigenlijk beide kopen.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173020993
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:43 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Ja, een tuigje nemen we sowieso, maar ik was in de overtuiging dat een halsband wel wat beter corrigeren is tijdens de cursus dan een tuigje. Dus we wilden eigenlijk beide kopen.
Een slip is sneu, dan gaat hij maar kuchen. Als hij trekt moet jij stil blijven staan, na een tijdje valt het kwartje wel. Hij is straks sterker als jou dus met terug trekken wint hij toch.
pi_173021020
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:46 schreef 8777 het volgende:

[..]

Een slip is sneu, dan gaat hij maar kuchen. Als hij trekt moet jij stil blijven staan, na een tijdje valt het kwartje wel. Hij is straks sterker als jou dus met terug trekken wint hij toch.
Klopt, bedankt voor de tip!
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173021054
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:40 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Een gewone halsband en een lijn van min. 1.75. tuig kan evt ook, dan worden vaak tuigen aangeraden waarbij de lijn aan het borststuk wordt bevestigd ipv op de rug.
Aan het borststuk? Die ken ik zo niet, eigenlijk.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173021176
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:47 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Klopt, bedankt voor de tip!
Geduld is wel van belang, soms duurt een rondje van 10 minuten dan 20 minuten met tig keer stilstaan.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 15:59:39 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173021335
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:53 schreef 8777 het volgende:

[..]

Geduld is wel van belang, soms duurt een rondje van 10 minuten dan 20 minuten met tig keer stilstaan.
Puppies en haast hebben is geen goede combinatie. Ook niet voor de pup
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173021453
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Puppies en haast hebben is geen goede combinatie. Ook niet voor de pup
Soms kan het niet anders.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 16:09:46 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173021620
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:04 schreef 8777 het volgende:

[..]

Soms kan het niet anders.
True
Maar beter is het de dag goed te plannen, een pup doe je er niet even zo bij
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 16:29:18 #16
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173022106
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:04 schreef 8777 het volgende:

[..]

Soms kan het niet anders.
Dan pak je hem op. Beter dan het 'fout' laten gaan.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173022140
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:29 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dan pak je hem op. Beter dan het 'fout' laten gaan.
Wat fout laten gaan?
  woensdag 9 augustus 2017 @ 16:30:28 #18
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_173022141
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je hond trekt moet je hem corrigeren, daar heb je geen sliphalsband voor nodig, slechts discipline.
Dit.

Positief aanleren.
Tics van je petten.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 16:34:59 #19
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173022252
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:30 schreef 8777 het volgende:

[..]

Wat fout laten gaan?
Dat omdat je haast hebt bv dat stilstaan of omdraaien niet doen. Het hele nu even geen tijd om het goed te doen dus.
Die tijd moet je maken en als dat echt niet kan is het het beste een manier te vinden om te voorkomen dat het fout gaat.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173022358
Schokband
pi_173022745
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 16:34 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat omdat je haast hebt bv dat stilstaan of omdraaien niet doen. Het hele nu even geen tijd om het goed te doen dus.
Die tijd moet je maken en als dat echt niet kan is het het beste een manier te vinden om te voorkomen dat het fout gaat.
Oh mijn hond is allang geen pup meer, hij is al bijna 8. Maar ik herinner me nog wel dat ik hem soms gewoon op moest pakken omdat het allemaal zo lang duurde, ik ging tussen de middag dan even naar huis om hem uit te laten, maar ik moest wel gewoon op tijd terug zijn op het werk.
pi_173024219
Heb voor nu dus gewoon een normale halsband gehaald met zo'n kliksysteem erop en een riempje. Bij het ophalen gaan we nog een tuigje voor hem halen.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173024243
Heeft de fokker geen advies? Was jij niet de user die een malamute kreeg? Het lijkt me dat die sowieso wel trekken aan de riem. Ik zou denk ik voor een tuig gaan bij zo'n hond. Maar het lijkt me dat de fokker daar meer ervaring mee heeft en je betere tips kan geven dan de mensen hier.

Tevens verschilt het heel erg per hondenschool/trainer of een slipketting wel of niet toegestaan is. Bij sommige scholen is een lijn met slip (zoals een jachtlijn) standaard, bij anderen mag je niet eens op het terrein komen met een wurg of slipketting.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_173025238
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 18:33 schreef Miss_Isis het volgende:
Heeft de fokker geen advies? Was jij niet de user die een malamute kreeg? Het lijkt me dat die sowieso wel trekken aan de riem. Ik zou denk ik voor een tuig gaan bij zo'n hond. Maar het lijkt me dat de fokker daar meer ervaring mee heeft en je betere tips kan geven dan de mensen hier.

Tevens verschilt het heel erg per hondenschool/trainer of een slipketting wel of niet toegestaan is. Bij sommige scholen is een lijn met slip (zoals een jachtlijn) standaard, bij anderen mag je niet eens op het terrein komen met een wurg of slipketting.
Klopt, ja. De fokker geeft me inderdaad advies om een tuigje te halen, dat ga ik dan dus ook doen wanneer ik hem heb. Echter heb ik voor tijdelijk een riempje nodig om hem op te halen, vandaar.

Ik wist niet dat het per school verschilt, eigenlijk. Ik hoop in ieder geval dat daar een tuigje ook prima is.
That dude there. I need his prosthetic leg.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 19:36:18 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173025393
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 19:30 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Klopt, ja. De fokker geeft me inderdaad advies om een tuigje te halen, dat ga ik dan dus ook doen wanneer ik hem heb. Echter heb ik voor tijdelijk een riempje nodig om hem op te halen, vandaar.

Ik wist niet dat het per school verschilt, eigenlijk. Ik hoop in ieder geval dat daar een tuigje ook prima is.
Met zo een sledehond haal je je wel een hond in huis die veel beweging nodig heeft, echt véél.
En een goede opvoeding, dus een hondenschool ook na de puppie speelgroep is belangrijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173025406
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 19:30 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Klopt, ja. De fokker geeft me inderdaad advies om een tuigje te halen, dat ga ik dan dus ook doen wanneer ik hem heb. Echter heb ik voor tijdelijk een riempje nodig om hem op te halen, vandaar.

Ik wist niet dat het per school verschilt, eigenlijk. Ik hoop in ieder geval dat daar een tuigje ook prima is.
Hoe haal je hem op? Alle honden die bij mij hebben gewoond haalde ik gewoon met de auto, iemand mee om de pup bezig te houden zodat ik kon rijden.
Ik overweeg nu om weer een puppy te nemen.
  woensdag 9 augustus 2017 @ 20:50:54 #27
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173027008
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 18:33 schreef Miss_Isis het volgende:
Heeft de fokker geen advies? Was jij niet de user die een malamute kreeg? Het lijkt me dat die sowieso wel trekken aan de riem. Ik zou denk ik voor een tuig gaan bij zo'n hond. Maar het lijkt me dat de fokker daar meer ervaring mee heeft en je betere tips kan geven dan de mensen hier.

Tevens verschilt het heel erg per hondenschool/trainer of een slipketting wel of niet toegestaan is. Bij sommige scholen is een lijn met slip (zoals een jachtlijn) standaard, bij anderen mag je niet eens op het terrein komen met een wurg of slipketting.
Juist bij een malamute zou ik niet voor een normaal tuig gaan in die puppy tijd/aanleerfase.
Een tuig nodigt uit tot trekken en juist bij zo'n hond moet je extra aandacht besteden aan niet trekken aan de lijn.

Beter leer je de hond later dat er wel getrokken mag worden als hij een tuig om heeft (gewone halsband=niet trekken, tuig=wel trekken), dat is later nog vrij makkelijk aan te leren. Maar als je als hij zo jong is gelijk aan een (trek) tuig gaat en zijn natuurlijke aanleg tot trekken inslijt ga je het amper nog voor elkaar krijgen om hem niet te laten trekken aan de lijn.

Maar tot hij een jaar/anderhalf jaar is zou ik vooral richten op het normaal aan de lijn lopen. Want ze zijn gods sterk als ze trekken. Dat wil je echt niet continu hebben. Dat maakt gewoon wandelen onaangenaam.
Je maakt het jezelf lastiger met een (trek) tuig.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173027804
Dank voor de duidelijke tip, Cause_Mayhem. Daar heb ik wel wat aan!

Ik haal hem ook gewoon op met de auto, maar moet nog wel een definitief riempje kopen zodra ik hem heb gehaald en een tuigje passen. Ik kan hem moeilijk los door de winkel laten rennen en optillen is voor mij echt geen optie meer.. 😂
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173032106
quote:
1s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 20:50 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Juist bij een malamute zou ik niet voor een normaal tuig gaan in die puppy tijd/aanleerfase.
Een tuig nodigt uit tot trekken en juist bij zo'n hond moet je extra aandacht besteden aan niet trekken aan de lijn.

Beter leer je de hond later dat er wel getrokken mag worden als hij een tuig om heeft (gewone halsband=niet trekken, tuig=wel trekken), dat is later nog vrij makkelijk aan te leren. Maar als je als hij zo jong is gelijk aan een (trek) tuig gaat en zijn natuurlijke aanleg tot trekken inslijt ga je het amper nog voor elkaar krijgen om hem niet te laten trekken aan de lijn.

Maar tot hij een jaar/anderhalf jaar is zou ik vooral richten op het normaal aan de lijn lopen. Want ze zijn gods sterk als ze trekken. Dat wil je echt niet continu hebben. Dat maakt gewoon wandelen onaangenaam.
Je maakt het jezelf lastiger met een (trek) tuig.
Ja, dat is ook een punt natuurlijk. Een scheiding tussen tuig en halsband zou dan handig kunnen zijn. Maar misschien hangt het ook wel af van de individuele hond hoe makkelijk dat werkt en aan te leren is. Ik heb een kennis met sledehonden (en ze is ook hondentrainer met allerlei diploma's en dergelijke) maar haar honden trekken toch nog altijd. Dan denk ik dat een (antitrek-)tuig (geen tuig om kracht mee te zetten dus) minder belastend is voor de nek dan een hond die ondanks alles toch trekt aan een halsband. En als ik het mij goed herinner komt deze pup uit het buitenland en is al 15 weken, dat maakt het aan/af leren van dit soort dingen toch nog iets uitdagender dan met 8 weken lijkt mij.

Ik zou me in deze echt verlaten op de fokker en daar tips vragen hoe er mee om te gaan. Die laten de volwassen honden neem ik aan ook uit af en toe, of gaan ze alleen maar aan de step of fiets of voor de slee in tuig? Die zullen vast een idee hebben over wat het handigst werkt voor hun honden.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_173058503
Tja hier zijn alle honden opgevoed met een slip, het ras wat je hebt gekozen, dat gaat heel veel wandelen en fietsen worden, dan zijn de honden ook rustiger aan de lijn en weet de hond alles kun je weer overstappen op een gewone halsband. Trouwens bij goed gebruik van een slip hangt het ding losjes om zijn hals, je trekt even aan om een 'kneepje' als correctie te geven, meer niet.

Van de week had ik een loge, daar wandelde ik net zoveel mee als destijds met mijn eigen honden, mijn vriend rekende toen uit hoeveel uur ik per week liep ( en dan stevig door he, niets geen snuffel hier, gras likjes daar ) dat was wel erg confronterend want ik liep zo'n 24 uur per week met de hond, had daar nooit bij stil gestaan, ik zeg nu ook, ik kan geen hond meer hebben, het kost gewoon heel veel tijd om een dier wat veel beweging nodig heeft (een hond is immers een loopdier) het die te geven dat het ook voldaan is.

Bedenk ook, je haalt een werkhond, die zal echt zijn beweging nodig hebben anders krijg je kwalijk gedrag, want dan gaat de hond zelf wel zoeken waar hij zijn energie in kwijt kan. De husky van een kennis van mij deed dit met de hele buurt bij elkaar huilen en de kozijnen opvreten.
pi_173059080
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 10:08 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Tja hier zijn alle honden opgevoed met een slip, het ras wat je hebt gekozen, dat gaat heel veel wandelen en fietsen worden, dan zijn de honden ook rustiger aan de lijn en weet de hond alles kun je weer overstappen op een gewone halsband. Trouwens bij goed gebruik van een slip hangt het ding losjes om zijn hals, je trekt even aan om een 'kneepje' als correctie te geven, meer niet.

Van de week had ik een loge, daar wandelde ik net zoveel mee als destijds met mijn eigen honden, mijn vriend rekende toen uit hoeveel uur ik per week liep ( en dan stevig door he, niets geen snuffel hier, gras likjes daar ) dat was wel erg confronterend want ik liep zo'n 24 uur per week met de hond, had daar nooit bij stil gestaan, ik zeg nu ook, ik kan geen hond meer hebben, het kost gewoon heel veel tijd om een dier wat veel beweging nodig heeft (een hond is immers een loopdier) het die te geven dat het ook voldaan is.

Bedenk ook, je haalt een werkhond, die zal echt zijn beweging nodig hebben anders krijg je kwalijk gedrag, want dan gaat de hond zelf wel zoeken waar hij zijn energie in kwijt kan. De husky van een kennis van mij deed dit met de hele buurt bij elkaar huilen en de kozijnen opvreten.
Ik ben op de hoogte van 'wat ik op de hals haal'. Bedankt, toch.

Wat bedoel je precies met 'goed gebruik van de slip'? Momenteel moet hij nog alles leren, dus trekt hij nog ongelofelijk en dan is dat best een akelig geluid met zo'n slip, als hij zo zwaar ademt. Is dat een kwestie van even doorheen gaan (qua akelig geluid en zwaar ademen) en toch zo door blijven oefenen?
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173059591
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 10:32 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Ik ben op de hoogte van 'wat ik op de hals haal'. Bedankt, toch.

Wat bedoel je precies met 'goed gebruik van de slip'? Momenteel moet hij nog alles leren, dus trekt hij nog ongelofelijk en dan is dat best een akelig geluid met zo'n slip, als hij zo zwaar ademt. Is dat een kwestie van even doorheen gaan (qua akelig geluid en zwaar ademen) en toch zo door blijven oefenen?
Slip hoger om de hals en als hij trekt korte ruk en doe je een stap terug en blijf je staan, hij zal moeten leren dat trekken stilstand betekend en naast lopen vooruitgang. Is heel lastig vooral omdat het juist een trekhond is want ze gaan er soms echt in hangen en je zal de eerste weken bijna niet vooruitkomen, maar als hij nog jong is mogen ze toch nog niet echt kilometers maken. Blijven oefenen, heb dit zelfs aan de fiets moeten oefenen en dan sta je te stuntelen terwijl je hond denkt, Yeeeaaahhhh we gaan!!!!! Heb vaak ik in de pup periode naar mijn hoofd geroepen gekregen dat ik veel te hard en streng was en na een jaar, oohhh wat zijn jouw honden mooi opgevoed, dan hoefde ik alleen de naam te zeggen en hielden ze zich al in.

De slip is eigenlijk alleen maar om een corrigerende kneep in de nek te geven, zoals honden elkaar wel in de nek bijten om te zeggen, hey doe normaal, voor de rest hoort hij echt als een slappe vaatdoek om de nek te hangen, als je hond voldaan is en weet wat je bedoeld loopt hij ook ook naast je of zelfs schuin achter je.

Het kost veel tijd en heel eerlijk, ik vond het eerste jaar nooit veel aan en vervloekte ik wel eens het moment dat ik dacht, jaaa we kopen een pup!!, zodra alles in het koppie zat wat ik erin wilde hebben, naast lopen, niet springen, mensen met rust laten, niet trekken, zindelijkheid en dergelijke was ik heel blij met mijn hond, dan was ik super trots als we langs een dolle hond liepen en mijn honden liepen gewoon door van, ja joh wat jij wil!
pi_173060201
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 10:56 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Slip hoger om de hals en als hij trekt korte ruk en doe je een stap terug en blijf je staan, hij zal moeten leren dat trekken stilstand betekend en naast lopen vooruitgang. Is heel lastig vooral omdat het juist een trekhond is want ze gaan er soms echt in hangen en je zal de eerste weken bijna niet vooruitkomen, maar als hij nog jong is mogen ze toch nog niet echt kilometers maken. Blijven oefenen, heb dit zelfs aan de fiets moeten oefenen en dan sta je te stuntelen terwijl je hond denkt, Yeeeaaahhhh we gaan!!!!! Heb vaak ik in de pup periode naar mijn hoofd geroepen gekregen dat ik veel te hard en streng was en na een jaar, oohhh wat zijn jouw honden mooi opgevoed, dan hoefde ik alleen de naam te zeggen en hielden ze zich al in.

De slip is eigenlijk alleen maar om een corrigerende kneep in de nek te geven, zoals honden elkaar wel in de nek bijten om te zeggen, hey doe normaal, voor de rest hoort hij echt als een slappe vaatdoek om de nek te hangen, als je hond voldaan is en weet wat je bedoeld loopt hij ook ook naast je of zelfs schuin achter je.

Het kost veel tijd en heel eerlijk, ik vond het eerste jaar nooit veel aan en vervloekte ik wel eens het moment dat ik dacht, jaaa we kopen een pup!!, zodra alles in het koppie zat wat ik erin wilde hebben, naast lopen, niet springen, mensen met rust laten, niet trekken, zindelijkheid en dergelijke was ik heel blij met mijn hond, dan was ik super trots als we langs een dolle hond liepen en mijn honden liepen gewoon door van, ja joh wat jij wil!
Duidelijke uitleg, dankjewel voor de tips! Er komt inderdaad veel bij kijken, maar ik wil me wel gaan inzetten voor een hond die correct luistert. Bij de fokker luisteren de honden ook heel goed, en ik snap dat zij al heel veel meer ervaring hebben, maar ik wil het ook proberen.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173061282
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 11:22 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Duidelijke uitleg, dankjewel voor de tips! Er komt inderdaad veel bij kijken, maar ik wil me wel gaan inzetten voor een hond die correct luistert. Bij de fokker luisteren de honden ook heel goed, en ik snap dat zij al heel veel meer ervaring hebben, maar ik wil het ook proberen.
Dan zou ik vooral tips vragen aan de fokker, aangezien zij dit betreffende ras heeft en veel ervaring zal hebben met het opvoeden van pups van dat ras, en ook jouw pup persoonlijk kent en waarschijnlijk in kan schatten wat bij die pup gaat werken.

Advies van iemand op het internet (die zelf niet deze honden heeft gehad) om met een sledehondpup die veel trekt een strakke slipketting te gebruiken zou ik niet zomaar opvolgen, dat zou ik van een ervaringsdeskundige willen horen. Niet dat het per definitie slecht advies is, maar dit is zo rasspecifiek dat ik hier een ervaringsdeskundige voor zou vragen.

Ik merk het ook bij mijn pupkopers, iedereen die ooit een hond heeft gehad, die vroeger thuis een hond had, of zelfs maar eens een keer heeft opgepast, of wiens buren wel eens een hond op bezoek hebben gehad... heeft tips voor je. Allemaal weten ze precies wat jouw pup nou echt nodig heeft, en allemaal zeggen ze wat anders.

Doe jezelf een plezier en ga te rade bij fokkers en liefhebbers van jouw ras, die zich bewezen hebben door meerdere honden en pups van dat ras opgevoed te hebben tot fijne volwassen honden. Die mensen doen kennelijk iets goed en hebben een manier die werkt bij dat soort honden. Andere honden zoals de terriër van de kapster, het boomertje van de overbuurvrouw of de golden retriever van de zoon van de nicht van de postbode, en de training die daar bij werkt kun je niet zomaar een op een vergelijken met jouw hond in jouw situatie. Zeker niet als het gaat om zulk rasspecifiek gedrag als trekken bij een sledehond.

Er zijn best heel veel dingen die voor alle honden min of meer hetzelfde werken, maar sommige dingen werken beter dan andere, afhankelijk van de hond en het ras. En met een ras met hele specifieke kenmerken zou ik vooral luisteren naar mensen die daar veel ervaring mee hebben.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_173062491
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 11:22 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Duidelijke uitleg, dankjewel voor de tips! Er komt inderdaad veel bij kijken, maar ik wil me wel gaan inzetten voor een hond die correct luistert. Bij de fokker luisteren de honden ook heel goed, en ik snap dat zij al heel veel meer ervaring hebben, maar ik wil het ook proberen.
Hoe duidelijker jij bent, des te makkelijker voor de hond, nee is nee, ja is ja, er is geen misschien of een moah vooruit, dat is bij elk ras zo en niet rasgebonden.
Heel veel succes!!
pi_173062599
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 12:06 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dan zou ik vooral tips vragen aan de fokker, aangezien zij dit betreffende ras heeft en veel ervaring zal hebben met het opvoeden van pups van dat ras, en ook jouw pup persoonlijk kent en waarschijnlijk in kan schatten wat bij die pup gaat werken.

Advies van iemand op het internet (die zelf niet deze honden heeft gehad) om met een sledehondpup die veel trekt een strakke slipketting te gebruiken zou ik niet zomaar opvolgen, dat zou ik van een ervaringsdeskundige willen horen. Niet dat het per definitie slecht advies is, maar dit is zo rasspecifiek dat ik hier een ervaringsdeskundige voor zou vragen.

Ik merk het ook bij mijn pupkopers, iedereen die ooit een hond heeft gehad, die vroeger thuis een hond had, of zelfs maar eens een keer heeft opgepast, of wiens buren wel eens een hond op bezoek hebben gehad... heeft tips voor je. Allemaal weten ze precies wat jouw pup nou echt nodig heeft, en allemaal zeggen ze wat anders.

Doe jezelf een plezier en ga te rade bij fokkers en liefhebbers van jouw ras, die zich bewezen hebben door meerdere honden en pups van dat ras opgevoed te hebben tot fijne volwassen honden. Die mensen doen kennelijk iets goed en hebben een manier die werkt bij dat soort honden. Andere honden zoals de terriër van de kapster, het boomertje van de overbuurvrouw of de golden retriever van de zoon van de nicht van de postbode, en de training die daar bij werkt kun je niet zomaar een op een vergelijken met jouw hond in jouw situatie. Zeker niet als het gaat om zulk rasspecifiek gedrag als trekken bij een sledehond.

Er zijn best heel veel dingen die voor alle honden min of meer hetzelfde werken, maar sommige dingen werken beter dan andere, afhankelijk van de hond en het ras. En met een ras met hele specifieke kenmerken zou ik vooral luisteren naar mensen die daar veel ervaring mee hebben.
Dankjewel, dankjewel! Gaan we zeker doen, we blijven goed met ze in contact en stellen nu ook al regelmatig vragen, dus dat zou goed moeten komen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 12:56 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Hoe duidelijker jij bent, des te makkelijker voor de hond, nee is nee, ja is ja, er is geen misschien of een moah vooruit, dat is bij elk ras zo en niet rasgebonden.
Heel veel succes!!
Dankjewel! We gaan ons best doen.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173062602
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 12:06 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

een strakke slipketting
Dan doe je het al helemaal verkeerd, een slipketting hangt los, hangen los om de hals en dienen alleen als correctie middel, niet als ophangmiddel of trekmiddel. Als de hond erin hangt is de hele manier van correctie weg en kun je net zo goed een gewone halsband om doen. Dit is overigens voor elk ras zo.
pi_173064028
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2017 13:01 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Dan doe je het al helemaal verkeerd, een slipketting hangt los, hangen los om de hals en dienen alleen als correctie middel, niet als ophangmiddel of trekmiddel. Als de hond erin hangt is de hele manier van correctie weg en kun je net zo goed een gewone halsband om doen. Dit is overigens voor elk ras zo.
Maar bij een pup die (volgens TS) nog heel erg trekt zit zo'n ketting wel degelijk strak. En dat zorgt voor veel druk op de nek/keel, en bij verkeerd gebruik kun je een hond er mee blesseren.

Sommige honden reageren heel snel als je maar consequent bent en lopen heel snel netjes met een losse ketting. Maar in dit specifieke geval bij een hond die gefokt is om te trekken en dat ook doet, denk ik dat dat best lang(er dan gemiddeld) kan duren voor je dat er uit hebt. Al ben je nog zo consequent. En in dat geval is een slipketting veel belastender voor de hond dan als je een hond hebt die het trucje relatief snel door heeft en gewoon braaf meeloopt na (een paar keer) een correctie. Dus voor zo'n hond zou een anti trek tuig misschien wel handiger kunnen zijn. Of zo'n halti-ding of zo. Dat zou ik dus aan de fokker vragen. Misschien adviseert die wel een slipketting trouwens, dat kan best. Maar ik zou het wel graag even willen checken voor je ergens aan begint wat erg frustrerend voor baas en misschien ook nog potentieel gevaarlijk voor de hond kan zijn.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_173064702
Iets om zijn hals als hij hard trekt (slip, halsband ect) kan ervoor zorgen dat hij zijn keel/nek beschadigd of een hernia oploopt. Leren lopen zonder trekken kan prima met een regulier tuig (geen antitrektuig met ring op de borst).

En ja, dat gaat aanpoten worden, en hij zal trekken in het begin. Maar dat leer je af door goed opvoeden, niet door vanaf het begin af aan een antitrektuig aan te doen. Want als je daarna wisselt naar een gewone band of tuig zal hij meteen weer trekken omdat hij het remmende effect van het trektuig niet voelt.

Samenvatting: om te leren lopen zonder trekken een normaal tuig, veel geduld en (dit is een open deur maar ik noem m toch even) een gewone riem en geen rolriem.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_173108398
Mijn hemel, zijn er nog steeds mensen die een slipketting gebruiken en zelfs aanraden? Ik dacht dat dat eind jaren negentig wel afgelopen was...

Als je veel geduld hebt en heel consequent kan zijn, lijkt me een gewone halsband inderdaad het beste. Als jij elke keer, maar dan ook echt elke keer dat de hond trekt stilstaat, of de andere kant oploopt, leert de hond om niet te trekken. Veel honden vinden het ook leuk om te 'volgen', wat je bijvoorbeeld kunt doen tot aan de plek waar de hond los mag.

Een andere optie is het tuigje waar een ringetje aan de voorkant zit. Ook daarbij moet je stilstaan zodra de hond trekt, maar de hond zal sneller leren niet te trekken, omdat dit hem niets oplevert behalve dat zijn lichaam draait. Het tuigje is heel consequent.

Ik zie vaak mensen niet snappen waarom de hond toch trekt. Maar zie maar eens de hond voor het eerst aan te lijnen (waarschijnlijk gaat hij daarna snel (weg)lopen, spelen, of wat dan ook) en zodra de hond beweegt dus geen stap mee te zetten. Dat is best lastig.
pi_173109328
We hebben momenteel een halsband en hij trekt eigenlijk tot nu toe nog zo goed als niet, dus we doen het nog voorlopig even zo. Binnenkort willen we dan wel waarschijnlijk een normaal (geen trek-)tuig kopen.
That dude there. I need his prosthetic leg.
  zondag 13 augustus 2017 @ 13:49:24 #42
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173109993
Belangrijkste tip die er, naar mijn mening, gegeven kan worden is ga zo snel mogelijk met de pup op (een goede) cursus. Daar zien ze je pup, zien ze jou en kunnen ze heel specifiek helpen. Kan er direct gereageerd worden op wat jullie samen nodig hebben om verder te komen.

Netjes aan de lijn lopen is 1 van de hoofdpunten van de gemiddelde cursus, daar wordt veel aandacht aan besteed en de trainers hebben naast opleiding een ruime ervaring met vele verschillende honden (en mensen!). Daardoor hebben ze eigenlijk altijd wel tips die helpen voor jou en je hond.
Ze zien jou, ze zien je hond, ze zien het samenspel en weten wat die specifieke situatie nodig heeft. Weten wat jullie nodig hebben om bepaalde zaken af te leren en natuurlijk aan te leren. Waarbij aanleren nu het een pup is de hoofdmoot zou moeten zijn.

Je gaat je pup nu niet afleren om aan de lijn te trekken. Je gaat hem aanleren dat met een losse lijn lopen is wat je wil en waar hij ook blij van wordt.
Het is een andere mindset die belangrijk is, een 'yes' setting ipv een 'nee' setting.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173110519
Belangrijke tip inderdaad! Een goede puppycursus is echt leuk en ik zou daarna ook nog een tijd gehoorzaamheid gaan doen. Mijn hond is nu een maand of 15 en zit sinds ze 8 weken is op les ;)
pi_173114820
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 14:09 schreef 21oktober het volgende:
Belangrijke tip inderdaad! Een goede puppycursus is echt leuk en ik zou daarna ook nog een tijd gehoorzaamheid gaan doen. Mijn hond is nu een maand of 15 en zit sinds ze 8 weken is op les ;)
Dat zijn wij ook van plan (eerst puppy en dan gehoorzaamheid). :) Binnenkort hebben we een informatie avond en daarna kunnen we direct starten.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173115501
Slipketting anno 2017 treurig. Mijdt personen die dit advies geven.

Gewoon halsbandje of tuigje ( geen anti trektuig), lijn minimaal 2 meter. Geen flexlijn.

Ga je de hond afleren trekken of ga je de hond netjes naast leren lopen.

En zoek eens op clicker en positieve bekrachtiging.

Je gaat een vertrouwensband met je hond opbouwen. Hond pijn doen hoort daar niet bij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')