abonnement Unibet Coolblue
pi_172967834
Hallo,

Ik ben 27 jaar (lengte 180 cm) en sinds juni dit jaar ben ik begonnen met afvallen en woog ik 83 kg. Inmiddels ben ik 2 maanden verder en zit ik op 71.5 kg.

Wat ik zelf al gedaan heb:
Gestopt met:
- Snacks (chips, koeken, ijsjes etc)
- Frisdrank (cola, Fanta, sapjes etc)
- Tussendoortjes (snacks, repen etc)
- Aardappelen, rijst etc

Begonnen met:
- Bewust bewegen zoals meer trappen nemen.
- Hardlopen (hoewel ik nu vaak last van me enkels heb en minder ren)
- Bewust eten (weinig koolhydraten, weinig suikers, veel groenten)
- kcal globaal tellen qua inname.
- Stappenteller (wearable) besteld om overzicht van mijn slaap en kcal verbranding te hebben.
- Alleen maar water drinken.
- Qua vlees vaak kip of vis eten

Ik heb een kantoorbaan en heb daarin weinig beweging. Ik maak wel in de pauze een ronde van pak en beet 1 km. Daarnaast fiets ik elke naar mijn werk, 7 km totaal. Thuis neem ik naar de 4e verdieping de trap en probeer ik thuis nog (buik) oefeningen te doen.

Ik loop een beetje tegen het probleem aan dat ik niet wil dat ik de juiste voedingswaardes niet binnen krijg. Ik wil dus meer variatie in mijn eten maar loop daar een beetje vast. Ik hou van groenten zoals Brocolli, sperziebonen, bruine bonen etc. Ik eet yoghurt en fruit en in de ochtend crackers. Zijn er mensen die me nog extra tips kunnen geven m.b.t. variatie?
pi_172968010
12 kilo afvallen in 2 maanden is wel ontzettend veel.

Wat is je kcal behoefte en hoeveel neem je ongeveer in?

Super knap wat je nu gedaan hebt, maar je moet uitkijken dat je straks niet heel snel terugvalt als je weer wat meer gaat eten.
pi_172968091
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 12:25 schreef HarveySpecter het volgende:
12 kilo afvallen in 2 maanden is wel ontzettend veel.

Wat is je kcal behoefte en hoeveel neem je ongeveer in?

Super knap wat je nu gedaan hebt, maar je moet uitkijken dat je straks niet heel snel terugvalt als je weer wat meer gaat eten.
Ik eet 's ochtends 2 crackers met pindakaas, heb in de ochtend niet zoveel honger altijd.
Lunch een tosti, 2 crackers en een boterham met vlokken.
In de avond meestal vlees, dus 1 kip of vis met daarbij tomaten, druiven, sla en nootjes.
Tussendoor wellicht een beetje yoghurt of gezonde noten.

Zodra ik mijn stappenteller binnenheb wil ik volledige overzichten per dag maken qua inname en verbranding.
Ik heb mijn lifestyle aangepast en wil dit gewoon volhouden, ik verwacht niet dat ik ineens veel meer ga eten, zolang mijn verbranding maar genoeg is. Ik heb de gehele dag genoeg energie.
pi_172968142
Je kunt alle kanten op met ramen, soepen, sushi, wokgerechten etc. maken die ook gezond zijn, en super lekker! Als je zo veel mogelijk verse producten gebruikt kan er niet zoveel mis gaan...

Maar wat HarveySpecter zegt, kijk wel uit!
  maandag 7 augustus 2017 @ 12:35:09 #5
242879 Onnoman
The On And Only
pi_172968245
Ik heb daar oprecht respect voor TS!
Nu is mijn vraag, gun jij jezelf af en toe nog een glaasje cola, een chipje of een snoepje?

Of eet je het echt nooit meer?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_172968520
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 12:35 schreef Onnoman het volgende:
Ik heb daar oprecht respect voor TS!
Nu is mijn vraag, gun jij jezelf af en toe nog een glaasje cola, een chipje of een snoepje?

Of eet je het echt nooit meer?
Ik drink sowieso geen frisdrank meer, op een gegeven moment begon ik water gewoon lekker te vinden en drink ik niets anders meer. Wel drink ik op zijn tijd een biertje maar niet teveel. Chips eet ik niet meer en snoep ook niet. Als ik een beter inzicht heb in wat ik verbrand zal ik wel meer dingen gaan eten maar wel in de gaten houden. Ik ben op vakantie geweest en heb veel moeten lopen dus dan verbrand ik veel, dan kan ik gewoon een ijsje eten. Ben die week ook gewoon elke dag uit eten geweest, maar dan pak ik gewoon 4x extra de trap. Eindstand was ik nog 1 kg afgevallen aan het eind van de vakantie.
pi_172968524
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 12:30 schreef Aalscholver het volgende:
Je kunt alle kanten op met ramen, soepen, sushi, wokgerechten etc. maken die ook gezond zijn, en super lekker! Als je zo veel mogelijk verse producten gebruikt kan er niet zoveel mis gaan...

Maar wat HarveySpecter zegt, kijk wel uit!
Goeie tip, dankjewel!
  maandag 7 augustus 2017 @ 12:57:58 #8
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_172968647
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 12:28 schreef ExclusiveTweety het volgende:

[..]

Ik eet 's ochtends 2 crackers met pindakaas, heb in de ochtend niet zoveel honger altijd.
Lunch een tosti, 2 crackers en een boterham met vlokken.
In de avond meestal vlees, dus 1 kip of vis met daarbij tomaten, druiven, sla en nootjes.
Tussendoor wellicht een beetje yoghurt of gezonde noten.

Zodra ik mijn stappenteller binnenheb wil ik volledige overzichten per dag maken qua inname en verbranding.
Ik heb mijn lifestyle aangepast en wil dit gewoon volhouden, ik verwacht niet dat ik ineens veel meer ga eten, zolang mijn verbranding maar genoeg is. Ik heb de gehele dag genoeg energie.
Huh? Je schrapt aardappelen en rijst maar eet wel brood en crackers? Dat zou ik eerder andersom doen.

En suikers schrappen maar wel vlokken op brood snap ik ook niet

Edit: zie nu 'weinig suikers' staan. De vlokken zullen dan wel je cheat moment zijn ofzo.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_172968987
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 12:57 schreef Elpis het volgende:

[..]

Huh? Je schrapt aardappelen en rijst maar eet wel brood en crackers? Dat zou ik eerder andersom doen.

En suikers schrappen maar wel vlokken op brood snap ik ook niet

Edit: zie nu 'weinig suikers' staan. De vlokken zullen dan wel je cheat moment zijn ofzo.
De voornaamste reden dat ik in de lunch brood gebruik is omdat er een kantineregeling is in het bedrijf waardoor je middels een kleine bijdrage per maand, elke dag gebruik kan maken van eten + alle soorten beleg. En gezien de boterhammen mij voor de rest van de middag een vol gevoel geven. Als ik daarnaast ook nog eens 's avonds veel koolhydraten eet komt dat dubbelop. De vlokken is de cheat inderdaad.

Zo is het voor mijn gevoel. Ik ben geen voedingsdeskundige dus kan het ook helemaal fout hebben.
  maandag 7 augustus 2017 @ 13:24:54 #10
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_172969253
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 13:12 schreef ExclusiveTweety het volgende:

[..]

De voornaamste reden dat ik in de lunch brood gebruik is omdat er een kantineregeling is in het bedrijf waardoor je middels een kleine bijdrage per maand, elke dag gebruik kan maken van eten + alle soorten beleg. En gezien de boterhammen mij voor de rest van de middag een vol gevoel geven. Als ik daarnaast ook nog eens 's avonds veel koolhydraten eet komt dat dubbelop. De vlokken is de cheat inderdaad.

Zo is het voor mijn gevoel. Ik ben geen voedingsdeskundige dus kan het ook helemaal fout hebben.
Hebben ze alleen een broodmaaltijd?
Bij ons kon je ook altijd voor een warme maaltijd kiezen.
Iets wat ik zelf thuis nu ook overweeg. Op vakantie ook 2x warm gegeten en dat verzadigd prima.
Brood en vlokken laten vooral je bloedsuikerspiegel flink stijgen waardoor je de daling met eten weer wil compenseren.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_172969287
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 13:24 schreef Elpis het volgende:

[..]

Hebben ze alleen een broodmaaltijd?
Bij ons kon je ook altijd voor een warme maaltijd kiezen.
Iets wat ik zelf thuis nu ook overweeg. Op vakantie ook 2x warm gegeten en dat verzadigd prima.
Brood en vlokken laten vooral je bloedsuikerspiegel flink stijgen waardoor je de daling met eten weer wil compenseren.
Ze hebben inderdaad alleen broodmaaltijd. Wellicht dat ik de vlokken kan vervangen door andere vleeswaren zoals kipfilet, dat is altijd mogelijk. Ik weet dat brood een boosdoener kan zijn, daarom beperk ik het zoveel mogelijk.
pi_172969380
Ik maak zelf ook currys op basis van passata (gezeefde tomaten) daar kan je enorm mee variëren en lekker veel groenten bij eten (ben zelf nu 13 kg kwijt in 3 maanden)
pi_172969400
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 13:29 schreef Miss-X het volgende:
Ik maak zelf ook currys op basis van passata (gezeefde tomaten) daar kan je enorm mee variëren en lekker veel groenten bij eten (ben zelf nu 13 kg kwijt in 3 maanden)
Goed bezig! Ik heb gevoelige darmen en curry zorgt voor een avondje op de toiletpot. :'(
  maandag 7 augustus 2017 @ 14:36:20 #14
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_172970905
Hou je alles bij in MyFitnessPal? Goede app om je kcal bij te houden, zodat je precies weet wat je inneemt (vergeet niet ook drinken / boter om in te bakken etc etc erin op te nemen)
  maandag 7 augustus 2017 @ 14:37:34 #15
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_172970935
Qua variatie ben ik trouwens ook niet zo goed (dus kan je niet echt helpen), mijn basis is dagelijks redelijk hetzelfde:

Smorgens kwark met fruit
Smiddags sla/kip/paprika/ei/sausje
Savonds groenten met kip
pi_172972133
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 13:30 schreef ExclusiveTweety het volgende:

[..]

Goed bezig! Ik heb gevoelige darmen en curry zorgt voor een avondje op de toiletpot. :'(
Dat had ik ook altijd, tot ik ze zelf ging maken, nergens last meer van :)

Ik wok ook heel veel en gebruik sowieso niets wat uit potjes en pakjes komt, dat scheelt enorm. Gewoon een beetje rommelen met verschillende kruiden, komt vanzelf iets lekkers uit 😊
pi_172972309
quote:
6s.gif Op maandag 7 augustus 2017 14:36 schreef Cue_ het volgende:
Hou je alles bij in MyFitnessPal? Goede app om je kcal bij te houden, zodat je precies weet wat je inneemt (vergeet niet ook drinken / boter om in te bakken etc etc erin op te nemen)
Wil ik gaan doen als ik mijn stappenteller binnen heb, dan heb ik een mooi overzicht van inname en verbranding. Gebruik jij de app? Boter en olie is altijd wel moeilijk te berekenen, hoe doe jij dat?
  maandag 7 augustus 2017 @ 15:41:02 #18
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_172972349
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 15:39 schreef ExclusiveTweety het volgende:

Wil ik gaan doen als ik mijn stappenteller binnen heb, dan heb ik een mooi overzicht van inname en verbranding. Gebruik jij de app? Boter en olie is altijd wel moeilijk te berekenen, hoe doe jij dat?
Waarom ermee wachten? Het 1 sluit het ander niet uit, zonde om het daarom uit te stellen.
Als je nu al een mooi beeld krijgt, weet je tegen de tijd dat je die stappenteller hebt of je al zaken moet aanpassen.

In het begin is het wegen wegen en nog eens wegen. Dus weegschaal of met eetlepels gaan werken, ipv gewoon in de pan gieten en gaan met die banaan.
  maandag 7 augustus 2017 @ 15:43:12 #19
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_172972379
Ik heb de app een tijdje gebruikt ja. Totdat ik zeg maar mijn saaie patroon had en hiermee tevreden was.
Zolang ik er niet veel van afwijk gebruik ik hem enkel nog voor m'n gewicht bij te houden.

Mocht ik twijfels hebben over maaltijden of kijken hoe het gaat, dan pak ik hem er weer bij en vul ik de zaken in.
Mijn sporten heb ik er eigenlijk nooit ingevuld. Zolang ik mij goed voelde ging ik niet perse meer eten omdat ik ook verbruikte.
Vandaar ook dat ik het onzin vind om te wachten op je stappenteller, want dat geeft zo snel een gevoel van "oh heb dit en dit verbruikt dus kan weer meer eten"
pi_172972390
quote:
6s.gif Op maandag 7 augustus 2017 15:43 schreef Cue_ het volgende:
Ik heb de app een tijdje gebruikt ja. Totdat ik zeg maar mijn saaie patroon had en hiermee tevreden was.
Zolang ik er niet veel van afwijk gebruik ik hem enkel nog voor m'n gewicht bij te houden.

Mocht ik twijfels hebben over maaltijden of kijken hoe het gaat, dan pak ik hem er weer bij en vul ik de zaken in.
Mijn sporten heb ik er eigenlijk nooit ingevuld. Zolang ik mij goed voelde ging ik niet perse meer eten omdat ik ook verbruikte.
Vandaar ook dat ik het onzin vind om te wachten op je stappenteller, want dat geeft zo snel een gevoel van "oh heb dit en dit verbruikt dus kan weer meer eten"
Je hebt gelijk, ga er gelijk mee beginnen. Ben benieuwd.
Kom nu inderdaad al snel tot de conclusie dat de chocolade vlokken vervangen moeten worden :)

[ Bericht 8% gewijzigd door ExclusiveTweety op 07-08-2017 16:24:18 ]
pi_172990676
quote:
6s.gif Op maandag 7 augustus 2017 14:36 schreef Cue_ het volgende:
Hou je alles bij in MyFitnessPal? Goede app om je kcal bij te houden, zodat je precies weet wat je inneemt (vergeet niet ook drinken / boter om in te bakken etc etc erin op te nemen)
Gemiddeld zit ik rond de 1400/1500 cal. per dag qua inname.
Verbranding:
hond uitlaten 100 kcal
fietsen naar werk: 160 kcal

Daarnaast nog wat extra trappen etc.

De vraag is, hoeveel cal moet ik innemen om gewoon op gewicht te blijven en niet aan te komen, dat is me een beetje onduidelijk.
pi_172991051
Daarvoor moet je weten wat je basaal metabolisme is (bmr). Zijn genoeg sites te vinden waar je dat kunt uitrekenen. Wat je aan beweging doet, komt daar nog bij. Hoeveel dat is, hangt erg af van je levensstijl. Daar kan een wearable je goed inzicht in geven. Probeer ongeveer 500 calorieën onder je verbruik te zitten, dan val je op een verantwoorde manier af. 1400 kcal lijkt mij vrij weinig voor een man van 1.80.

Wat betreft variatie: probeer ook eens groenten en fruit die je nog niet zo goed kent. En eet misschien wat meer eiwitten. Of neem eens een kijkje in het dieettopic.
pi_172991195
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 10:41 schreef Bleie het volgende:
Daarvoor moet je weten wat je basaal metabolisme is (bmr). Zijn genoeg sites te vinden waar je dat kunt uitrekenen. Wat je aan beweging doet, komt daar nog bij. Hoeveel dat is, hangt erg af van je levensstijl. Daar kan een wearable je goed inzicht in geven. Probeer ongeveer 500 calorieën onder je verbruik te zitten, dan val je op een verantwoorde manier af. 1400 kcal lijkt mij vrij weinig voor een man van 1.80.

Wat betreft variatie: probeer ook eens groenten en fruit die je nog niet zo goed kent. En eet misschien wat meer eiwitten. Of neem eens een kijkje in het dieettopic.
Hoe bedoel je precies 500 kcal onder mijn verbruik? Ik ziet mijn BMR rond de 1750 ligt.
Hoeveel zou ik dan moeten verbranden om op gewicht te blijven als ik elke dag 1750 kcal eet?
  dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:52:21 #24
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_172991309
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 10:19 schreef ExclusiveTweety het volgende:

Gemiddeld zit ik rond de 1400/1500 cal. per dag qua inname.

De vraag is, hoeveel cal moet ik innemen om gewoon op gewicht te blijven en niet aan te komen, dat is me een beetje onduidelijk.
1400/1500 is meestal genoeg om af te vallen, zeker als je ook beweging hebt.

Maar hoeveel je moet innemen, dat is erg afhankelijk van je lichaam. Er zijn idd sites die je dat wel kunnen vertellen, maar het is altijd testen bij jezelf of dit ook klopt.

Gemiddeld moet een vrouw 2000kcal hebben om op gewicht te blijven. Dit is bv voor mij weer te veel is gebleken. Dusja, gewoon testen, meten en bijsturen
(en dan niet elke dag bijspijkeren, maar over een langere periode, want zeker zaken als gewicht fluctereerd enorm ivm vocht etc)
pi_172991533
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 10:47 schreef ExclusiveTweety het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies 500 kcal onder mijn verbruik? Ik ziet mijn BMR rond de 1750 ligt.
Hoeveel zou ik dan moeten verbranden om op gewicht te blijven als ik elke dag 1750 kcal eet?
Je BMR is wat je lichaam nodig heeft om alle basale functies te verrichten, dus als je de hele dag in bed ligt. Maar je gebruikt natuurlijk meer energie, omdat je loopt, fietst, enz. Dat komt bovenop die BMR. Stel dat dat nog eens 800 kcal is. Dan zou je 2550 kcal verbruiken per dag. Om op gewicht te blijven, moet je dat ook eten (maar zie verhaal van Cue hierboven). Als je dan 2050 per dag eet, val je af. Masr goed, dat is geen exacte wetenschap, zit ook wat trial and error bij.

Het is volgens mij in elk geval geen goed idee om langdurig minder dan je BMR te eten.
pi_172991586
Je kunt je inname monitoren met een tool als eetmeter.nl. Die geeft van veel nutriënten aan of ie er te weinig (of te veel) van binnenkrijgt, waarna je kunt kijken voor voedsel dat hierop een aanvulling kan zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')