abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_172487655
Een motor die op een laag toerental loopt in een boot kan het wel honderd jaar volhouden zonder hoge onderhoudskosten.

Alles maxxen is veel slijtage en torenhoge onderhoudskosten.
  maandag 17 juli 2017 @ 18:18:34 #27
34027 devlinmr
Policor galore
pi_172487859
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:29 schreef Zolderkamer het volgende:
Al die mensen die geen idee hebben wat er anders is aan een scheepsmotor...
Ik geef het op... :') _O-
De Kameleon ging anders snoeihard met die oude automotor
Ik ben een policor landverradende humanistische gutmensch en er nog trots op ook
  maandag 17 juli 2017 @ 18:26:25 #28
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172487990
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 18:18 schreef devlinmr het volgende:

[..]

De Kameleon ging anders snoeihard met die oude automotor
Mijn overgroot opa had een BMer.. met een 70pk autoblok erop gebeund.. Die was de snelste over het meer.. :7
Hij had trouwens ook een Indian motorbakfiets om mee te venten..
Maar das al meer dan een halve eeuw geleden..

Vergeet niet dat die "automotor" niet onder in een ruim stond maar gewoon middenop.. Verder maakt zo'n ding een pleurisherrie..
  maandag 17 juli 2017 @ 18:27:21 #29
453049 BoneThugss
#ALTIJDREADY
pi_172488012
quote:
2s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:33 schreef machtpen het volgende:
http://www.debinnenvaart.(...)hp?tekst=mariniseren

Koeling wordt aangepast en de motoren lopen op een lager toerental en trekken ook langzamer op want dat is met een boot veel praktischer.

Voor bijvoorbeeld een volkswagen of mitsubishi diesel zijn een hoop kits te koop. Voordeel van dat oude spul is dat het ook onverwoestbaar is. Je wilt geen common rail of een turbo in een boot hebben dat geeft geheid problemen en hoge kosten.
Bedankt kerel ^O^

Zolderkamer en Soundddragon ook bedankt ^O^
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
  maandag 17 juli 2017 @ 18:40:33 #30
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172488210
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 18:18 schreef devlinmr het volgende:

[..]

De Kameleon ging anders snoeihard met die oude automotor
Zo kan het ook trouwens:
C9mSrXV.jpg
iMiReLR.jpg
CRNpI42.jpg

Bosmaaiermotor:

u0qdNhz.jpg
OfEyx6a.jpg

Dit verhaal heet longtail en zie je vooral in Azi.. Het maakt wel een teringherrie...
Die bosmaaier/gxblok dingen staan wel op ebay voor weinig..

[ Bericht 9% gewijzigd door Zolderkamer op 17-07-2017 18:48:58 ]
  maandag 17 juli 2017 @ 18:43:31 #31
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172488269
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 18:27 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Bedankt kerel ^O^

Zolderkamer en Soundddragon ook bedankt ^O^
^O^
pi_172489939
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 17:26 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Koeling loopt vaak samen met de uitlaat door een wamtewisselaar naar buitenboord onder de waterlijn, er moet een oliekoeler op, meestal zit er ook nog een compressor op voor wat aansturing van een klep hier of daar.. soms nog een hydrauliekpomp, een zwaardere dynamo en een ander carter met meer inhoud..
En natuurlijk de keerkoppeling en schroefasverbinding..
Het is ook net wat er zoal nodig is aan boord..

Dit is een "gemariniseerde" Mercedes OM 636 bijv:
[ afbeelding ]

En dit is hetzelfde maar dan iets moderner en van VW:
[ afbeelding ]

Dus een blok is wel hetzelfde.. maar alles eromheen is anders.. Vandaar dat ik ook voorstelde om gewoon een bestaand blok met de oude onderdelen weer op te bouwen..

Warmtewisselaar voorbeeldje:
[ afbeelding ]
https://www.marktplaats.n(...)NibM9JOpkD3bQlyHX2wI
Klinkt ingewikkelder als het is volgens mij..dat koelspul is volgens mij simpel te doen, en ik zou denk ik voor elektra gaan en daar hydrauliek en lucht mee aandrijven ipv alles aan de motor te hangen.. in een bootje heb je meestal ruimte zat om een dynamootje extra te plaatsen.. de rest kan dan lekker clean een verdieping hoger, zodat je fatsoenlijk onderhoud kunt doen ipv liggend op je buik in die vetbak :r
Heb wel eens een plezierding een beurtje gegeven, dat zat ook ongeveer zoals op jouw plaatje, maar dat is me een partij beroerd werken zeg :|W
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_172490040
Heb vorige week nog iemand aan de lijn gehad voor onderdelen van een XUD7. Motor uit een oude Partner of 405, etc. Zat ook in een bootje.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  maandag 17 juli 2017 @ 20:19:51 #34
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172490123
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:09 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Klinkt ingewikkelder als het is volgens mij..dat koelspul is volgens mij simpel te doen, en ik zou denk ik voor elektra gaan en daar hydrauliek en lucht mee aandrijven ipv alles aan de motor te hangen.. in een bootje heb je meestal ruimte zat om een dynamootje extra te plaatsen.. de rest kan dan lekker clean een verdieping hoger, zodat je fatsoenlijk onderhoud kunt doen ipv liggend op je buik in die vetbak :r
Heb wel eens een plezierding een beurtje gegeven, dat zat ook ongeveer zoals op jouw plaatje, maar dat is me een partij beroerd werken zeg :|W
Het is ook niet ingewikkeld, maar wel prijzig.. koeling moet ook afgetapt kunnen worden in de winter en werkt vaak niet met een enkele pomp.. Het moet ook weer niet teveel koelen.. maar het uitlaatspruitstuk weer wel.. etc.. Als je dat allemaal zelf wil uitzoeken ben je echt wel even zoet..

Afweging voor rechtstreeks op de motor of via elektra ligt vaak ook aan de bedrijfszekerheid en hoeveel gebruik je van het 1 en ander maakt..
(ik zou een sturing van bijv een boegschroef liever rechtstreeks op de hydrauliekpomp van de motor gooien.. ik denk dat een pompje op een electomotor te weinig opbrengt en er moet ook net ruimte voor zijn)

Het zijn idd van die klusjes waar je liever het blok eruit pakt..
pi_172490226
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:19 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Het is ook niet ingewikkeld, maar wel prijzig.. koeling moet ook afgetapt kunnen worden in de winter en werkt vaak niet met een enkele pomp.. Het moet ook weer niet teveel koelen.. maar het uitlaatspruitstuk weer wel.. etc.. Als je dat allemaal zelf wil uitzoeken ben je echt wel even zoet..

Afweging voor rechtstreeks op de motor of via elektra ligt vaak ook aan de bedrijfszekerheid en hoeveel gebruik je van het 1 en ander maakt..
(ik zou een sturing van bijv een boegschroef liever rechtstreeks op de hydrauliekpomp van de motor gooien.. ik denk dat een pompje op een electomotor te weinig opbrengt en er moet ook net ruimte voor zijn)

Het zijn idd van die klusjes waar je liever het blok eruit pakt..
Als je het allemaal zelf gaat bouwen is het natuurlijk stomsimpel om een aansluiting bovenop het koelsysteem te maken waar je een pomp aan kunt hangen.. kraantje onderin het systeem en je slurpt de boel zo leeg..
Ik zou het helemaal geweldig vinden om bijvoorbeeld zo'n motor als ik in mijn Benz heb liggen in een jachtje te bouwen.. power zat voor alles, en op een tufsnelheidje nog achterlijk zuinig ook.. hebbie een dikke V6 diesel in je boot, en ik weet zeker dat er een hydrauliekpompje op aan te sluiten is O-)
Torque makes life easy.
Team Jean
  maandag 17 juli 2017 @ 20:37:18 #36
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172490580
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:15 schreef Sjoegerd het volgende:
Heb vorige week nog iemand aan de lijn gehad voor onderdelen van een XUD7. Motor uit een oude Partner of 405, etc. Zat ook in een bootje.
Klopt.. zijn hele bekende.. ook wel indenor genoemd.. Varen heel veel bootjes mee..
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je het allemaal zelf gaat bouwen is het natuurlijk stomsimpel om een aansluiting bovenop het koelsysteem te maken waar je een pomp aan kunt hangen.. kraantje onderin het systeem en je slurpt de boel zo leeg..
Ik zou het helemaal geweldig vinden om bijvoorbeeld zo'n motor als ik in mijn Benz heb liggen in een jachtje te bouwen.. power zat voor alles, en op een tufsnelheidje nog achterlijk zuinig ook.. hebbie een dikke V6 diesel in je boot, en ik weet zeker dat er een hydrauliekpompje op aan te sluiten is O-)
En wat ga je met de uitlaat en het uitlaatspruitstuk doen dan? Want daar word het minder simpel..
Ik denk dat jouw blok wel te krijgen is in een gemariniseerde versie.. Het word gewoon prijzig om een blok om te gaan bouwen, behalve als je al een blok hebt, ben je goedkoper uit om een kant en klaar blok te kopen en erin te lepelen..

Het eerste wat ik zou doen is de boel modulair inbouwen.. zodat ik het er zo uit kan pakken..
Maar ik heb een hekel aan inboardmotoren.. er is altijd wel iets mee als je zo'n ding niet elke dag loopt te poetsen en te inspecteren..

Een dikke dc motor aan de schroefas.. een zooi accu's.. en nog wat van die rommel met wat draden en lekker varen.. das veel relaxter in een boot.. :s)
pi_172490775
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:37 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Klopt.. zijn hele bekende.. ook wel indenor genoemd.. Varen heel veel bootjes mee..

[..]

En wat ga je met de uitlaat en het uitlaatspruitstuk doen dan? Want daar word het minder simpel..
Ik denk dat jouw blok wel te krijgen is in een gemariniseerde versie.. Het word gewoon prijzig om een blok om te gaan bouwen, behalve als je al een blok hebt, ben je goedkoper uit om een kant en klaar blok te kopen en erin te lepelen..

Het eerste wat ik zou doen is de boel modulair inbouwen.. zodat ik het er zo uit kan pakken..
Maar ik heb een hekel aan inboardmotoren.. er is altijd wel iets mee als je zo'n ding niet elke dag loopt te poetsen en te inspecteren..

Een dikke dc motor aan de schroefas.. een zooi accu's.. en nog wat van die rommel met wat draden en lekker varen.. das veel relaxter in een boot.. :s)
Inlaat kan naar boven/buiten, uitlaat fiksen is laswerk en een stukkie flexibel ertussen binnenboord, en als je toch zelf bouwt is het een eitje om te fiksen dat het hele spulletje los te koppelen en hydraulisch (want: hydrauliek op elektra O-) ) effe een metertje omhoog te prakken is, zodat het boven de motorruimte uit komt.. of een takelpunt erboven.. zo moeilijk kan het allemaal niet zijn.. Temperatuur regelen kan allemaal met thermostaten en/of een fan lijkt me..

Het lijkt me geweldig om dat zelf allemaal uit te vogelen en te engineeren.. da's toch vet :7
Torque makes life easy.
Team Jean
  maandag 17 juli 2017 @ 20:51:57 #38
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172490991
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Inlaat kan naar boven/buiten, uitlaat fiksen is laswerk en een stukkie flexibel ertussen binnenboord, en als je toch zelf bouwt is het een eitje om te fiksen dat het hele spulletje los te koppelen en hydraulisch (want: hydrauliek op elektra O-) ) effe een metertje omhoog te prakken is, zodat het boven de motorruimte uit komt.. of een takelpunt erboven.. zo moeilijk kan het allemaal niet zijn.. Temperatuur regelen kan allemaal met thermostaten en/of een fan lijkt me..

Het lijkt me geweldig om dat zelf allemaal uit te vogelen en te engineeren.. da's toch vet :7
Das idd vet... tot in je onderbroek...
Dus jij maakt zo ff een watergekoeld uitlaatspruitstuk?
Ik las heel wat, maar daar begin ik niet aan als het langer dan een maand moet blijven draaien zonder gedoe.. Ik weet waar ik niet aan moet beginnen qua projecten...

Daarbij.. met een boot heb je al genoeg werk als er helemaal geen motor in gebouwd is..
Met inbouwmotor kost het je nog meer tijd..
En zelf een motor mariniseren from scratch... Tja..

Ik ben al blij als ik tijd heb om te varen... een uur is niets voordat je uberhaupt de haven uit vaart..
Even tanken, even schrobben, even peilen etc.. het is allemaal even..
pi_172491642
quote:
14s.gif Op maandag 17 juli 2017 20:51 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Das idd vet... tot in je onderbroek...
Dus jij maakt zo ff een watergekoeld uitlaatspruitstuk?
Ik las heel wat, maar daar begin ik niet aan als het langer dan een maand moet blijven draaien zonder gedoe.. Ik weet waar ik niet aan moet beginnen qua projecten...

Daarbij.. met een boot heb je al genoeg werk als er helemaal geen motor in gebouwd is..
Met inbouwmotor kost het je nog meer tijd..
En zelf een motor mariniseren from scratch... Tja..

Ik ben al blij als ik tijd heb om te varen... een uur is niets voordat je uberhaupt de haven uit vaart..
Even tanken, even schrobben, even peilen etc.. het is allemaal even..
Ik ken het, daarom heb ik geen boot..

ALS ik een boot koop is het een zeilboot.. dat gezeik met tanken altijd enzo.. :7

Magoei na wat omzwervingen;

Hoe is het met TS.. al iets op het oog? war blijven die foto's van dat toffe oude slepertje, en kom eens met een budget, want dit topic hinkelt nog steeds op maar n been :)

quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:51 schreef BoneThugss het volgende:

lokkwoot

O-)
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_172491911
En wat is je vraag precies?

Scheepsdiesel motoren rond de 10pk zijn er bij de vleet, eigenlijk allemaal 2 cylinders.

De kortste klap is gewoon een gemariniseer blok te kopen, hoef je je iig niet druk te maken over aanpassingen vh carter, vliegwiel, regulateur, koeling, etc...

Keuzes die je iig zult moeten maken:

Luchtgekoeld of watergekoeld? Indien water gekoeld wil je dan een direct koeling, directe koeling via warmtewisselaar, of een gesloten systeem mbv een beunkoeler?

Uitlaat, droog of waterinjectie. Hangt mede af van voorgaande keuze.

Koppel/toerental vd motor&koppeling moet passen bij je schroef qua diameter/pitch. Als je de schroef wil hergebruiken moet je dus weten wat voor schroef er op zit, of wat voor koppel en toerental er op zat.

Dan komt de uitlijning naar je schroefas, wat voor ruimte heb je voor keerkoppeling en motorblok. Welke motorsteunen heb je nodig

Vevolgens zul je nog het brandstof en elektrisch systeem moeten aanpassen.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')