abonnement Unibet Coolblue
pi_171962963
Hallo,

Ik weet niet echt waar ik hulp kan zoeken hierover of informatie kan krijgen, maar ik wou het hier even stellen en kijken waar ik anders terecht kan.

Mijn vader heeft mijn moeder door de jaren in een hele erge depressie gebracht, hij heeft haar uit een andere land naar Nederland naar toe gebracht, gezorgd dat ze niet deelnam aan Nederlandse cursussen en wou niet dat ze werkte.
Mijn vader is een heel negatief persoon en heeft bij ons nu een tol geeist.
Nu wilt mijn moeder uit huis met mij en mijn broertje maar we weten totaal niet wat we moeten doen.
Kan mijn moeder aan een uitkering komen tot ze ergens kan werken? Ze woont 24 jaar of langer in Nederland en heeft nu nog een verblijfsvergunning. Daarbij wou ik en mijn broertje haar nog steunen zodat we uit huis kunnen.

Als iemand advies voor ons heeft dan horen we het graag, want ik ben heel bang voor mijn gezondheid en die van mijn moeder.
pi_171963068
Ik neem aan dat je ouders getrouwd zijn? Dan begint het bij scheiden en woonruimte zoeken. Dan heeft je moeder inderdaad recht op een uitkering.
pi_171963261
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:20 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik neem aan dat je ouders getrouwd zijn? Dan begint het bij scheiden en woonruimte zoeken. Dan heeft je moeder inderdaad recht op een uitkering.
Ze zijn getrouwd, hoe kan ze dan voor een uitkering vragen, met wie of waar kan ik contact opnemen? Ik weet helaas hier niks over af
  maandag 26 juni 2017 @ 14:29:29 #4
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_171963277
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:28 schreef hallo993 het volgende:

[..]

Ze zijn getrouwd, hoe kan ze dan voor een uitkering vragen, met wie of waar kan ik contact opnemen? Ik weet helaas hier niks over af
En je hebt ook geen familie, vrienden, werk of school waar je dit kan vragen?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_171963293
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:29 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

En je hebt ook geen familie, vrienden, werk of school waar je dit kan vragen?
Nee, vrienden weten hierover niks af en ik zeg liever zulke prive dingen niet op werk en op school..
Heb in Nederland helaas geen familie
  maandag 26 juni 2017 @ 14:31:06 #6
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_171963309
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:30 schreef hallo993 het volgende:

[..]

Nee, vrienden weten hierover niks af en ik zeg liever zulke prive dingen niet op werk en op school..
Heb in Nederland helaas geen familie
Klinkt een beetje als een raar verhaal. Hoe oud ben je?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_171963342
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:31 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Klinkt een beetje als een raar verhaal. Hoe oud ben je?
24 Hoezo is het een raar verhaal als mijn vrienden hierover niks weten? Ik heb aan veel mensen gevraagd en niemand kon mij helpen.
pi_171963446
Hebben jullie een rechtsbijstandverzekering, zo ja, schakel die dan in en vraag om advies, zo nee, ga langs bij het juridisch loket in de buurt, zij zullen je verder helpen?

Zorg daarnaast dat je moeder zelf blijft aangeven wat ze wil, vertaal eventueel voor haar, maar regel niets wat ze niet zelf kan regelen. Het is haar scheiding, niet die van jou. Mocht er namelijk ergens in het proces besloten worden om niet te scheiden, dan ben jij straks degene die het geregeld heeft en de problemen krijgt. (maar dat kan ook projectie van mijn kant zijn. :@ )

Voor de zelfstandigheid van je moeder is het natuurlijk wel goed als ze NL leert spreken, zet desnoods duolingo op haar telefoon, zodat ze alvast kan gaan oefenen. Denk dat dit wel een vereiste is straks om werk te zoeken.

Oh, en heel sterkte en wijsheid, mooie kutsituatie!
pi_171963484
Oh, en staat ze al ingeschreven voor een woning? En jij?

Volgens mij is er ook een urgentie mogelijk voor een huurwoning, maar hier zou de advocaat bij moeten kunnen helpen.
  maandag 26 juni 2017 @ 14:44:00 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171963605
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:32 schreef hallo993 het volgende:

[..]

24 Hoezo is het een raar verhaal als mijn vrienden hierover niks weten? Ik heb aan veel mensen gevraagd en niemand kon mij helpen.
Je moeder woont hier 24+ jaar op een MVV-tje? Hoe kan dit.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_171963635
quote:
7s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je moeder woont hier 24+ jaar op een MVV-tje? Hoe kan dit.
Mijn vader wou dit niet en deed gierig om de kosten, heb het net aan haar gevraagd
pi_171963669
quote:
7s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:44 schreef SpecialK het volgende:

Je moeder woont hier 24+ jaar op een MVV-tje? Hoe kan dit.
ALS dat van die vader allemaal klopt, dan ziet mama denk ik geen enkele vorm van papieren of wat dan ook. Dus ook niet of haar vergunning allang is omgezet naar wat anders of weet ik veel wat.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_171963702
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:46 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

ALS dat van die vader allemaal klopt, dan ziet mama denk ik geen enkele vorm van papieren of wat dan ook. Dus ook niet of haar vergunning allang is omgezet naar wat anders of weet ik veel wat.
Moet ik hiervoor naar de gemeente gaan om te kunnen zien of mijn moeder nu wel een paspoort heeft?
  maandag 26 juni 2017 @ 14:48:56 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171963714
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:46 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

ALS dat van die vader allemaal klopt, dan ziet mama denk ik geen enkele vorm van papieren of wat dan ook. Dus ook niet of haar vergunning allang is omgezet naar wat anders of weet ik veel wat.
Ik zie ten eerste niet hoe je een 24 jaar lang in NL kan blijven met een MVV-tje... legaal iig. En daarnaast zou het mij echt verbazen als je alsnog even zonder een NL of EU paspoort, zonder ook maar iets even een uitkering mag aanvragen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  maandag 26 juni 2017 @ 14:48:57 #15
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_171963715
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:48 schreef hallo993 het volgende:

[..]

Moet ik hiervoor naar de gemeente gaan om te kunnen zien of mijn moeder nu wel een paspoort heeft?
Dat gaan ze echt niet zomaar vertellen.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_171963757
Beste is als ik dan contact op zoek met het juridisch loket dan?
pi_171963769
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:45 schreef hallo993 het volgende:

[..]

Mijn vader wou dit niet en deed gierig om de kosten, heb het net aan haar gevraagd
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:48 schreef hallo993 het volgende:

[..]

Moet ik hiervoor naar de gemeente gaan om te kunnen zien of mijn moeder nu wel een paspoort heeft?
Je moet eerst haarfijn gaat uitzoeken wat de huidige verblijfsstatus is van je moeder en die van jullie. Als je een geldig Nederlands paspoort of identiteitsbewijs heb, dan zit het meestal wel goed.

Als daar uitkomt dat jullie allemaal gewoon normaal simpel Nederlands staatsburger zijn zonder enige uitzondering, dan kun je naar een rechtswinkel toe gaan en je verhaal uit de doeken doen. Daar zullen ze je dan veel beter op weg kunnen helpen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_171963803
quote:
7s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:48 schreef SpecialK het volgende:

Ik zie ten eerste niet hoe je een 24 jaar lang in NL kan blijven met een MVV-tje... legaal iig. En daarnaast zou het mij echt verbazen als je alsnog even zonder een NL of EU paspoort, zonder ook maar iets even een uitkering mag aanvragen.
Er zijn er genoeg die door de mazen van de wet glijden, al dan niet bewust. Maar om nu slapende honden wakker te gaan maken lijkt me ook niet zo'n goed plan.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  maandag 26 juni 2017 @ 14:54:50 #19
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171963849
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:32 schreef hallo993 het volgende:

[..]

24 Hoezo is het een raar verhaal als mijn vrienden hierover niks weten? Ik heb aan veel mensen gevraagd en niemand kon mij helpen.
Ik ben veel te oud om nog te weten hoe het op scholen gaat maar is er ergens een vertrouwenspersoon op jouw school? Iemand aan wie je dit kunt vertellen waardoor je er niet helemaal alleen voor staat?
pi_171966706
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:36 schreef Jopie78 het volgende:
Hebben jullie een rechtsbijstandverzekering, zo ja, schakel die dan in en vraag om advies, zo nee, ga langs bij het juridisch loket in de buurt, zij zullen je verder helpen?

Zorg daarnaast dat je moeder zelf blijft aangeven wat ze wil, vertaal eventueel voor haar, maar regel niets wat ze niet zelf kan regelen. Het is haar scheiding, niet die van jou. Mocht er namelijk ergens in het proces besloten worden om niet te scheiden, dan ben jij straks degene die het geregeld heeft en de problemen krijgt. (maar dat kan ook projectie van mijn kant zijn. :@ )

Voor de zelfstandigheid van je moeder is het natuurlijk wel goed als ze NL leert spreken, zet desnoods duolingo op haar telefoon, zodat ze alvast kan gaan oefenen. Denk dat dit wel een vereiste is straks om werk te zoeken.

Oh, en heel sterkte en wijsheid, mooie kutsituatie!
Rechtbijstandsverzekering doet niets over je bij echtscheidingen. Sorry.

Trouwens raar verhaal. Je bent 24, dan kun je de weg wel vinden in Nederland.
pi_171967510
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 16:36 schreef BrrrKoud het volgende:

Rechtbijstandsverzekering doet niets over je bij echtscheidingen. Sorry.

Trouwens raar verhaal. Je bent 24, dan kun je de weg wel vinden in Nederland.
Dacht dat je ook rechtsbijstand had voor scheidingen, volgens mij bij Independer.
pi_171967563
quote:
11s.gif Op maandag 26 juni 2017 17:09 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Dacht dat je ook rechtsbijstand had voor scheidingen, volgens mij bij Independer.
Misschien, maar dat heeft niemand. Is ook onbetaalbaar.
pi_171967722
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:28 schreef hallo993 het volgende:

[..]

Ze zijn getrouwd, hoe kan ze dan voor een uitkering vragen, met wie of waar kan ik contact opnemen? Ik weet helaas hier niks over af
Dat is een beetje tricky lijkt me. Voor bijstand zou je richting de gemeente moeten tegenwoordig, maar die zullen wellicht eerst de scheiding willen afwachten ivm eventuele partneralimentatie. Geen eigen woning zonder geld, maar zonder eigen woning ook geen bijstand denk ik.

Verder nog niet genoemd, maar check het sociale plein bij je gemeente (zie ook de website van je gemeente zelf) eens of je lokale buurthuis. Die laatste hebben soms vragenuurtjes of buddies om te helpen met papiergedoe, wel door vrijwilligers vaak, maar onder begeleiding van buurtwerkers. Zij zouden jullie misschien wat wegwijs kunnen maken in de sociaal-maatschappelijke mogelijkheden, waarna het sociale plein zelf de logische volgende stap zou zijn om die molen in te gaan lijkt me..
pi_171967833
Tja ze zal naar de Gemeente moeten, aangeven dat ze wil scheiden, dan opzoek naar woonruimte zodra ze deze heeft kan ze op dat adres een uitkering aanvragen, verder een advocaat in de hand nemen, meteen vast laten leggen wat er 'aanwezig' is aan geld en goederen, niet dat manlief alles verpatst en zegt nee nee dat is hier nooit geweest.
pi_171967870
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:50 schreef hallo993 het volgende:
Beste is als ik dan contact op zoek met het juridisch loket dan?
Sowieso ook doen, maar die kunnen vooral hypothetisch antwoorden zolang jij geen duidelijkheid kan geven over belangrijke details als wat voor verblijfsvergunning zij heeft.

Nog een tip, via het juridisch loket kun je tot een bepaald inkomen om een toevoeging vragen die korting geeft op hulp van een advocaat. Vraag deze aan en let op/wees duidelijk dat je mogelijk met twee zaken (verblijfsvergunning en scheiden) zit.

Succes!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')