abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 23 juni 2017 @ 10:57:53 #1
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_171880475
Issue van een vriendin van mijn vrouw:

25 augustus 2014 is zij begonen bij een zorginstelling aan een Verzorgende IG 3 BBL traject. Ze kreeg hiervoor een contract met de looptijd van 3 jaar.
Het contract was voor 27 uur. Het hield in dat de zorginstelling haar scholings kosten zou betalen en die vriendin moest gewoon haar school op tijd en volledig halen en verder aan al haar verplichtingen voldoen.
Het hield in taken, examens tussendoor. Zie het als een werken-leren traject, alleen dan voor zij-instromers. Erg pittig, ik geloof dat ze halverwege de 30 is.

Maar goed, 4 weken geleden heeft zij een gesprek gehad met de HR van de zorginstelling. Op het moment dat ze haar diploma zou halen, zou ze een contract voor onbepaalde tijd krijgen voor 28 uur. 3 weken geleden heeft ze van school te horen gekregen dat ze al haar studiepunten gehaald heeft en dus half juli haar diploma gaat krijgen.
Ze heeft weer contact opgenomen met HR en na de felicitaties nogmaals de mondelinge bevestiging gekregen van de afspraak en de toezegging dat haar nieuwe contract 1 augustus 2017 in zal gaan.

Hier komt het addertje: de dag dat ze te horen kreeg dat ze klaar was op school is ook de dag dat ze er achter komt dat ze ongepland zwanger is. Zij hebben al 2 kinderen en het waren 2 hele zware zwangerschappen incl bekkeninstabiliteit en veel andere kwaaltjes. Volgens haar man was steeds met 5 maanden al in de ziektewet.

De discussie die ik met haar man nu had, was de volgende: ik raadde haar aan:
- om het voor zich te houden voor zover dat kan. Ze werkt nu in het verzorgingshuis waar ze de eerste tijd met haar vaste contract ook zal blijven en met wat ze moet doen, kan dat ook.
- afspraak of nog beter het contract op papier te krijgen en zo snel mogelijk in orde te brengen.
- en vooral niets te zeggen tot 1 augustus.
- eventueel nu al contact op te nemen met de Rechtsbijstand voor advies.

Hij zelf is van mening dat een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig is en ze staan dan ook op punt om te zeggen.

disclaimer: mijn eigen vrouw kreeg geen contractverlenging van haar tijdelijke contract tot haar toemalige werkgever ontdekte dat ze zwanger was. Uiteraard werd dit niet als reden gegeven, maar aangezien ze het lef hadden na de bevalling te bellen om te vragen of ze toch terug wilde komen.... :')
Ik ben derhalve wellicht wat meer wantrouwend dan hen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_171880637
Papier sowieso, ongeacht of ze nou zwanger is of niet. Desnoods met een smoes als "wij zijn aan het kijken naar een huis/hypotheek"
pi_171880853
Met eerst tekenen en dan zeggen kun je een hoop gedoe voorkomen los van het feit dat een mondelinge arbeidsovereenkomst rechtsgeldig is:

http://www.vanruyvenadvoc(...)nkomst-rechtsgeldig/

Je kunt natuurlijk discussie krijgen over wat mondeling is gezegd en dan moet je bewijzen hebben.
pi_171880896
In deze tijd zo dom om te vertrouwen op: ja maar het was mondeling toegezegd :')

Sowieso hoor je niet anders om je heen van vrouwen die ontslagen worden zodra het bekend is dat ze zwanger zijn _O- allemaal in goed vertrouwen de werkgever inlichten want hij is zo aardig.... :') en 2 weken later blijk je al 2 jaar niet goed te functioneren binnen het team _O-
pi_171881080
Eerst getekend contract, daarna vertellen. Zo verkom je een hoop mogelijk gezeik.
pi_171881139
Eerst tekenen inderdaad...ze hoeft trouwens officieel uiterlijk 3 weken voordat zij met verlof zou willen gaan, aan haar werkgever te melden dat zij zwanger is.
pi_171881594
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:19 schreef Saekerhett het volgende:
Eerst getekend contract, daarna vertellen. Zo verkom je een hoop mogelijk gezeik.
gewoon in het zelfde gesprek vertellen, handtekening gezet? ooh ik heb nog wat .... _O-
  vrijdag 23 juni 2017 @ 11:45:53 #8
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_171881764
Hoe lang is ze al zwanger?

Sowieso wel handig om te wachten tot ze 3 maanden zwanger is.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  vrijdag 23 juni 2017 @ 12:29:44 #9
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_171882875
In elk geval lees ik wel dat wel gelijk heb.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:45 schreef MichaelScott het volgende:
Hoe lang is ze al zwanger?

Sowieso wel handig om te wachten tot ze 3 maanden zwanger is.
Sowieso is de insteek het voorlopig nog niet te zeggen, maar blijkbaar zijn de eerste tekenen al behoorlijk zichtbaar.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:22 schreef Taiga het volgende:
Eerst tekenen inderdaad...ze hoeft trouwens officieel uiterlijk 3 weken voordat zij met verlof zou willen gaan, aan haar werkgever te melden dat zij zwanger is.
Duidelijk.
Maar ze verwachten dat ze dat niet gaat halen en met haar bekken etc al eerder uit zal vallen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:10 schreef Wespensteek het volgende:
Met eerst tekenen en dan zeggen kun je een hoop gedoe voorkomen los van het feit dat een mondelinge arbeidsovereenkomst rechtsgeldig is:

http://www.vanruyvenadvoc(...)nkomst-rechtsgeldig/

Je kunt natuurlijk discussie krijgen over wat mondeling is gezegd en dan moet je bewijzen hebben.
Je hebt gelijk, maar dan nog.....
Eigenlijk hetgeen dat ik niet weet is dit:
Stel nou dat ze morgen alles op papier heeft en tekent..... Kunnen ze dan alsnog voor de ingangsdatum van dat nieuwe contract er onderuit?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_171882911
Pas ook op met een eventuele proeftijd in het contract
  vrijdag 23 juni 2017 @ 12:32:52 #11
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_171882951
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:31 schreef NewHorizon het volgende:
Pas ook op met een eventuele proeftijd in het contract
Ze heeft nu al een tijdelijk contract van 3 jaar, dus de verwachting is dat er geen proeftijd meer zal zijn.
Maar dan nog, ik geef het wel even aan ze door. Thanks.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_171884682
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 10:57 schreef avotar het volgende:
Hij zelf is van mening dat een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig is en ze staan dan ook op punt om te zeggen.
Ja, is geldig. Nee, is niet te bewijzen. Ik weet niet of ik het nou goed van vertrouwen, naïef of dom moet vinden.

Let op eventuele proeftijd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_171886558
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:29 schreef avotar het volgende:
Stel nou dat ze morgen alles op papier heeft en tekent..... Kunnen ze dan alsnog voor de ingangsdatum van dat nieuwe contract er onderuit?
Normaal gesproken kan het niet, een zwangere vrouw ontslaan is alleen beperkt mogelijk en het contract geldt vanaf de begindatum. Een proeftijd mag trouwens niet meer tenzij ze eerst ander werk deed met andere vaardigheden en verantwoordelijkheden.
https://www.juridischloke(...)tijdens-zwangerschap
pi_171886616
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:22 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Normaal gesproken kan het niet, een zwangere vrouw ontslaan is alleen beperkt mogelijk en het contract geldt vanaf de begindatum. Een proeftijd mag trouwens niet meer tenzij ze eerst ander werk deed met andere vaardigheden en verantwoordelijkheden.
https://www.juridischloke(...)tijdens-zwangerschap
Die gewijzigde verantwoordelijkheden zou best reëel zijn, gezien eerst leerwerk-traject en nu gediplomeerd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 23 juni 2017 @ 20:27:48 #15
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_171895152
Is het naïef om te denken dat de instelling zo veel in haar geïnvesteerd heeft dat ze haar niet zo maar zouden laten vallen? Ik vraag me af wat het voor een verdere arbeidsrelatie doet als ze dit zou verzwijgen. Daarnaast, is er geen getuige geweest bij de uitspraak dat ze een vast contract zou krijgen?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_171899078
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 20:27 schreef Its_Muppet het volgende:
Is het naïef om te denken dat de instelling zo veel in haar geïnvesteerd heeft dat ze haar niet zo maar zouden laten vallen? Ik vraag me af wat het voor een verdere arbeidsrelatie doet als ze dit zou verzwijgen. Daarnaast, is er geen getuige geweest bij de uitspraak dat ze een vast contract zou krijgen?
Dit denk ik ook, zat werkgevers waar mensen met kinderen werken of aangenomen worden. Was zelfs mijn enige voorwaarde bij mijn huidige werkgever, dat ik mijn kinderen naar school mocht brengen voor het werk.

Desalnietemin, zolang het niet zeker weet, lekker niets zeggen.
.
pi_171899993
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 13:50 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, is geldig. Nee, is niet te bewijzen. Ik weet niet of ik het nou goed van vertrouwen, naïef of dom moet vinden.

Let op eventuele proeftijd.
Dit dus. Ik zou het denk ik niet eens durven om een nieuwe (en dus nog onbekende) werkgever zo volledig en eenzijdig te vertrouwen met een deel (?) van het inkomen van mijn kersverse gezin.

[ Bericht 13% gewijzigd door probeer op 23-06-2017 23:09:55 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_171900209
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 20:27 schreef Its_Muppet het volgende:
Is het naïef om te denken dat de instelling zo veel in haar geïnvesteerd heeft dat ze haar niet zo maar zouden laten vallen? Ik vraag me af wat het voor een verdere arbeidsrelatie doet als ze dit zou verzwijgen. Daarnaast, is er geen getuige geweest bij de uitspraak dat ze een vast contract zou krijgen?
Volgens mij is het vrij normaal dat een stel waarvan de vrouw in verwachting is, dat nieuws pas wereldkundig maakt (buiten naaste vrienden en familie) rond de 3 maanden. Ivm kans op complicaties en dergelijke. Testen afwachten. In die zin is het dan ook best wel te verantwoorden dat ze dan dus nog wacht met het delen met zakelijke relaties.

En ja, dan zou de werkgever kunnen denken dat ze het verzwegen heeft tot ze haar handtekening heeft gezet. Maar daar zou ze toch helemaal geen reden toe hebben? Want haar werkgever is immers een goede werkgever die een (toekomstig) werknemer, een zwangere vrouw nota bene, nooit zo zou besodemieteren door afspraken niet na te komen. Toch? [insert schijnheilige emoticon].

Omdat er bij de werknemer geen enkele angst bestaat om door haar werkgever negatief behandeld te worden omdat ze zwanger is, heeft en neemt ze gewoon rustig de tijd om haar nieuwe zwangerschap te vieren/accepteren/verwerken/omhelzen. En om dus wat meer zekerheid te krijgen over het succesvolle verloop van de zwangerschap. Dat gedoe duurt 9 maanden, en de werkgever hoeft dat dus echt niet al na 8 weken te weten. Zelfs niet om bedrijfstechnische redenen.

Dus: Niet vertellen. Eerst contract tekenen. En als ze daarna moeilijk doen, zeggen dat ze 1) eerst meer zekerheid over een succesvolle zwangerschap wilde (3 maanden gedoe, na alle testen) en 2) geen enkele reden had om aan te nemen dat haar zwangerschap de arbeidsovereenkomst en relatie negatief zou beïnvloeden.

Laat ze dan ook maar impliciet toegeven dat ze haar dat contract niet wilden geven omdat ze zwanger was. Wanneer de arbeidsrelatie dan wellicht zelfs zo verstoord raakt dat het voor de rechter komt, zal die dat denk ik ook niet zo netjes van de werkgever vinden.

[ Bericht 9% gewijzigd door probeer op 23-06-2017 23:06:43 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_171900366
Maar .. Als zij ergens medio juli daar naar binnen loopt om dat contract te tekenen. Gaat die HR miep dan serieus dat contract onder haar neus vandaan trekken wanneer ze wellicht tekenen van haar zwangerschap zou kunnen zien?

Stel dat ze dan aan zou geven dat ze de laatste 3 weken van juli op vakantie is, en of ze haar contract met de post kan krijgen? Mag dat? Doen ze dat?
"Pools are perfect for holding water"
pi_171906565
De eerste maanden van zwangerschap is lang niet altijd iets zichtbaar. De zwangere denkt misschien dat iedereen het ziet, maar dat betekent niet dat dat ook zo is.

quote:
5s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 20:27 schreef Its_Muppet het volgende:
Is het naïef om te denken dat de instelling zo veel in haar geïnvesteerd heeft dat ze haar niet zo maar zouden laten vallen? Ik vraag me af wat het voor een verdere arbeidsrelatie doet als ze dit zou verzwijgen. Daarnaast, is er geen getuige geweest bij de uitspraak dat ze een vast contract zou krijgen?
Ik vind van wel. Misschien komt het goed, maar waarom zou je dat risico nemen? Ik zou het niet doen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 24 juni 2017 @ 20:36:11 #21
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_171921576
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:48 schreef probeer het volgende:
Volgens mij is het vrij normaal dat een stel waarvan de vrouw in verwachting is, dat nieuws pas wereldkundig maakt (buiten naaste vrienden en familie) rond de 3 maanden.
Dit. Een zwangerschap wereldkundig maken, dat doe je pas bij de 12 weken. Niet eerder.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zondag 25 juni 2017 @ 12:24:16 #22
51385 baskick
Juist ja!
pi_171931007
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 20:36 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dit. Een zwangerschap wereldkundig maken, dat doe je pas bij de 12 weken. Niet eerder.
Dat is gebruikelijk, ja, maar ieder is vrij dat zelf te bepalen (m.u.v. verplichtingen ten aanzien van werkgever/verlof).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 26 juni 2017 @ 07:22:36 #23
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_171955237
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:22 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Normaal gesproken kan het niet, een zwangere vrouw ontslaan is alleen beperkt mogelijk en het contract geldt vanaf de begindatum. Een proeftijd mag trouwens niet meer tenzij ze eerst ander werk deed met andere vaardigheden en verantwoordelijkheden.
https://www.juridischloke(...)tijdens-zwangerschap
Zoals baskick hieronder ook al zegt, ze wordt van leerling een volwaarde verzorgende. Ik vrees, ik vrees.... maar goed...
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 20:27 schreef Its_Muppet het volgende:
Is het naïef om te denken dat de instelling zo veel in haar geïnvesteerd heeft dat ze haar niet zo maar zouden laten vallen? Ik vraag me af wat het voor een verdere arbeidsrelatie doet als ze dit zou verzwijgen. Daarnaast, is er geen getuige geweest bij de uitspraak dat ze een vast contract zou krijgen?
Geen getuige.

En natuurlijk zou je dat inderdaad denken. Daar hopen ze ook deels op.
Maar de markt hier is niet zo heel groot, ze kan met haar nieuwe diploma eigenlijk maar op een paar plekken terecht.

Daarbij... is het verzwijgen. Zoals hierboven ook al een paar keer is geroepen, normaal deel je het pas bij 3 maanden of zelfs nog later, mits het geen

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:48 schreef probeer het volgende:

[..]

Volgens mij is het vrij normaal dat een stel waarvan de vrouw in verwachting is, dat nieuws pas wereldkundig maakt (buiten naaste vrienden en familie) rond de 3 maanden. Ivm kans op complicaties en dergelijke. Testen afwachten. In die zin is het dan ook best wel te verantwoorden dat ze dan dus nog wacht met het delen met zakelijke relaties.

En ja, dan zou de werkgever kunnen denken dat ze het verzwegen heeft tot ze haar handtekening heeft gezet. Maar daar zou ze toch helemaal geen reden toe hebben? Want haar werkgever is immers een goede werkgever die een (toekomstig) werknemer, een zwangere vrouw nota bene, nooit zo zou besodemieteren door afspraken niet na te komen. Toch? [insert schijnheilige emoticon].

Omdat er bij de werknemer geen enkele angst bestaat om door haar werkgever negatief behandeld te worden omdat ze zwanger is, heeft en neemt ze gewoon rustig de tijd om haar nieuwe zwangerschap te vieren/accepteren/verwerken/omhelzen. En om dus wat meer zekerheid te krijgen over het succesvolle verloop van de zwangerschap. Dat gedoe duurt 9 maanden, en de werkgever hoeft dat dus echt niet al na 8 weken te weten. Zelfs niet om bedrijfstechnische redenen.

Dus: Niet vertellen. Eerst contract tekenen. En als ze daarna moeilijk doen, zeggen dat ze 1) eerst meer zekerheid over een succesvolle zwangerschap wilde (3 maanden gedoe, na alle testen) en 2) geen enkele reden had om aan te nemen dat haar zwangerschap de arbeidsovereenkomst en relatie negatief zou beïnvloeden.

Laat ze dan ook maar impliciet toegeven dat ze haar dat contract niet wilden geven omdat ze zwanger was. Wanneer de arbeidsrelatie dan wellicht zelfs zo verstoord raakt dat het voor de rechter komt, zal die dat denk ik ook niet zo netjes van de werkgever vinden.
Ze is 15 weken op het moment dat haar vaste contract in gaat. Ze hebben ook besloten dat ze het tot die tijd gaan proberen stil te houden.

quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 07:55 schreef baskick het volgende:
De eerste maanden van zwangerschap is lang niet altijd iets zichtbaar. De zwangere denkt misschien dat iedereen het ziet, maar dat betekent niet dat dat ook zo is.

[..]

Ik vind van wel. Misschien komt het goed, maar waarom zou je dat risico nemen? Ik zou het niet doen.
Bij haar wel. Hoewel ze nu met 9 weken al op de grens zit van zwanger of dik. :+

Iedereen in elk geval bedankt voor het meedenken.
Het grote onbekende punt heeft Wespensteek beantwoord in elk geval.

Ze gaan het gewoon proberen stil te houden tot het nieuwe contract ingaat.
Mocht dat nou echt niet lukken, het begint ook echt zichtbaar te worden, dan is het maar zo.

En natuurlijk is het onlogisch dat ze 3 jaar in haar investeren om vervolgens niet te willen oogsten. Aan de andere kant, ze zou de eerste niet zijn. Zelfs haar opleidingsbegeleider (de enige die het daar weet) gaf haar eigenlijk ook dit advies, al was het alleen maar om het gezeur verder voor te zijn.
Deels van de reden dat ze bang zijn, is omdat ze gezien de vorige 2 zwangerschappen betrekkelijke zekerheid hebben dat ze het lichamelijk niet tot haar verlof gaat volhouden. Wat dat betreft lijken zij en mijn vrouw behoorlijk op elkaar.

Maar goed.
Ik zal in elk geval nog wat updates plaatsen als ik wat hoor van hen.

Ik doe in elk geval een c_/ op de goede afloop.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  maandag 10 juli 2017 @ 07:09:07 #24
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_172310614
Update: De dame heeft het afgelopen maandag toch verteld op haar werk. Zowel haar teamleider als de HR dame waren quasi beledigd dat ze het niet had willen vertellen. Absoluut onnodig en weet ik wat al meer.
Afgelopen donderdag kreeg ze vanuit haar opleiding te horen dat ze officieel geslaagd was en ook per die datum studente af was.
Vrijdag kreeg ze een telefoontje vanuit HR dat haar contract per die vrijdag omgezet was naar onbepaalde tijd.

Eind goed, al goed dus in dit geval.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_172310956
Goed nieuws! Gefeliciteerd :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')