abonnement Unibet Coolblue
pi_171869328
Zoals de TT al aangeeft wil ik op de pc een account bepaalde beperkingen opleggen, dat wil zeggen in hou zelf het Adminstrator account aan natuurlijk, maar ik wil voorkomen dat mijn dochter zomaar van alles op systeembasis kan gaan instellen of veranderen.
Onder XP (ja ik weet het, ik ben van de oude stempel ;)) was het voor mij gemakkelijk om zoiets in te stellen, maar onder Windows 10 is het voor mij een drama.
Ik heb zowel Windows 10 Home, Professional, als Enterprise liggen. Op dit moment is Professional geinstalleerd, maar ik kan nergens vinden hoe ik een ander account kan "dicht timmeren".

Iemand een idee?
pi_171869835
Een gebruikers account aanmaken met alleen gebruikers rechten denk ik dat je zoekt.

Rechtermuis op windows logo taakbalk -> Computerbeheer -> Lokale gebruikers en groepen -> Gebruikers -> Gebruiker aanmaken en bij eigenschappen -> Lid van -> alleen gebruikers rechten toevoegen.
pi_171869931
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:57 schreef BTKlus het volgende:
Een gebruikers account aanmaken met alleen gebruikers rechten denk ik dat je zoekt.

Rechtermuis op windows logo taakbalk -> Computerbeheer -> Lokale gebruikers en groepen -> Gebruikers -> Gebruiker aanmaken en bij eigenschappen -> Lid van -> alleen gebruikers rechten toevoegen.
Ga ik proberen morgen ^O^
  donderdag 22 juni 2017 @ 21:11:45 #4
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_171870361
Volgens mij is elke gebruiker die je na de eerste (beheerder) aanmaakt gewoon een standaard gebruiker, zonder beheerdersrechten. In Windows 10 zitten die bij de Instellingen -> Accounts -> Andere/overige gebruikers.

Als je dochter al een Microsoft Account heeft kun je haar e-mailadres toevoegen en kan ze inloggen met dezelfde gegevens als dat ze inlogt op haar e-mail. Hoef je verder niets te doen.

Heeft ze een ander e-mailadres, dan kan je daar een Microsoft Account van maken. Staat dan los van haar echte e-mailadres (en wachtwoord), maar jan handig zijn voor 5 gb Onedrive en het inloggen bij allerlei andere Microsoftdiensten.

Wil je dat allemaal niet, dan kun je op de schermen voor toevoegen van gebruikers doorklikken door op "ik heb de inloggegevens niet" en "ik wil een gebruiker zonder Microsoft Account aanmaken". Je krijgt dan een lokaal account.

Van een gebruiker een beheerder maken doe je door "gebruikerstype" te veranderen.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
  donderdag 22 juni 2017 @ 21:14:34 #5
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_171870483
En "instellingen" is het nieuwe instellingenscherm, niet het oude configuratiescherm. In die laatste vind je ook wel een knop gebruikers, maar kom je waarschijnlijk uiteindelijk weer in het nieuwe instellingenscherm.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
pi_171870593
quote:
5s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:41 schreef Juup© het volgende:


Iemand een idee?
Linux
8-)
Today is the greatest day I've ever known
Can't live for tomorrow, tomorrow's much too long
pi_171886481
Ik had al een account aangemaakt voor haar zie ik, maar dat geeft niet de beperkingen die ik graag wil hebben.
Ik wil b.v. kunnen kiezen dat zij niet in welk instellingsmenu dan ook kan komen, b.v. net als bij internetcafés waar je gewoon de mogelijkheid niet hebt om b.v. Windows Instellingen aan te kunnen klikken omdat OF die mogelijkheid niet zichtbaar is, OF omdat er dan om een wachtwoord gevraagd wordt.
Als zij b.v. op het Windowslogo linksonder klikt, kan zij elke optie die daar staat gewoon benaderen en b.v. Computerbeheer openen, en dat soort dingen wil ik blokkeren.



Er moet toch wel een beheerderstool o.i.d. zijn waarmee ik zulk soort dingen of eruit kan slopen, of kan blokkeren?

[ Bericht 0% gewijzigd door Juup© op 23-06-2017 15:36:51 ]
pi_171887149
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 23 juni 2017 @ 15:50:02 #10
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_171887312
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:18 schreef Juup© het volgende:
Ik had al een account aangemaakt voor haar zie ik, maar dat geeft niet de beperkingen die ik graag wil hebben.
Ik wil b.v. kunnen kiezen dat zij niet in welk instellingsmenu dan ook kan komen, b.v. net als bij internetcafés waar je gewoon de mogelijkheid niet hebt om b.v. Windows Instellingen aan te kunnen klikken omdat OF die mogelijkheid niet zichtbaar is, OF omdat er dan om een wachtwoord gevraagd wordt.
Als zij b.v. op het Windowslogo linksonder klikt, kan zij elke optie die daar staat gewoon benaderen en b.v. Computerbeheer openen, en dat soort dingen wil ik blokkeren.

[ afbeelding ]

Er moet toch wel een beheerderstool o.i.d. zijn waarmee ik zulk soort dingen of eruit kan slopen, of kan blokkeren?
GA maar eens googlen op 'group policies' of 'gpo'. Daar kan je mee wat jij wilt. Maar lees je goed in, probeer het eerst uit op een test account en controleer goed wat je doet. Je zal de eerste niet zijn die zijn computer opnieuw moet installeren vanwege een verkeerde policy.

'gpo' zijn eigenlijk bedoeld voor systeembeheerders die zouden moeten weten wat ze aan het doen zijn. ;)
pi_171887649
quote:
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:50 schreef versterker het volgende:

[..]

GA maar eens googlen op 'group policies' of 'gpo'. Daar kan je mee wat jij wilt. Maar lees je goed in, probeer het eerst uit op een test account en controleer goed wat je doet. Je zal de eerste niet zijn die zijn computer opnieuw moet installeren vanwege een verkeerde policy.

'gpo' zijn eigenlijk bedoeld voor systeembeheerders die zouden moeten weten wat ze aan het doen zijn. ;)
Dank jullie.
Ik ga mezelf inlezen en experimenteren, als ik een fout maak en alles opnieuw moet installeren dan is dat geen probleem ;)

Ik kom er nog op terug ^O^

[ Bericht 3% gewijzigd door Juup© op 23-06-2017 16:18:22 ]
  zaterdag 24 juni 2017 @ 13:59:38 #12
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_171912950
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:18 schreef Juup© het volgende:
Ik had al een account aangemaakt voor haar zie ik, maar dat geeft niet de beperkingen die ik graag wil hebben.
Ik wil b.v. kunnen kiezen dat zij niet in welk instellingsmenu dan ook kan komen, b.v. net als bij internetcafés waar je gewoon de mogelijkheid niet hebt om b.v. Windows Instellingen aan te kunnen klikken omdat OF die mogelijkheid niet zichtbaar is, OF omdat er dan om een wachtwoord gevraagd wordt.
Als zij b.v. op het Windowslogo linksonder klikt, kan zij elke optie die daar staat gewoon benaderen en b.v. Computerbeheer openen, en dat soort dingen wil ik blokkeren.

[ afbeelding ]

Er moet toch wel een beheerderstool o.i.d. zijn waarmee ik zulk soort dingen of eruit kan slopen, of kan blokkeren?
Ze kan er misschien in komen, maar ze kan geen aanpassingen doen die de andere computergebruikers schaden. In het ergste geval haalt ze haar eigen profiel overhoop.

Dus wat wil je voorkomen, dat je er veel energie in wilt steken?
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
pi_171913573
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 13:59 schreef Zeus1981 het volgende:

[..]

Ze kan er misschien in komen, maar ze kan geen aanpassingen doen die de andere computergebruikers schaden. In het ergste geval haalt ze haar eigen profiel overhoop.

Dus wat wil je voorkomen, dat je er veel energie in wilt steken?
Daar ben ik i.d.d. nog over na aan het denken, enerzijds vind ik het leuk om mezelf in de materie te verdiepen en al "spelenderwijs" te leren hoe ik van alles kan beperken of juist niet, anderzijds heb ik nu even de energie niet om dat te doen.
Ik denk...... ;)
  zaterdag 24 juni 2017 @ 19:44:08 #14
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_171920282
quote:
5s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 14:29 schreef Juup© het volgende:

[..]

Daar ben ik i.d.d. nog over na aan het denken, enerzijds vind ik het leuk om mezelf in de materie te verdiepen en al "spelenderwijs" te leren hoe ik van alles kan beperken of juist niet, anderzijds heb ik nu even de energie niet om dat te doen.
Ik denk...... ;)
Het is inderdaad leuk om op deze manier te kijken wat er zoal mogelijk is. Ik zelf was er afgelopen week nog even mee bezig, omdat ik voor een klant wat computers moest inrichten. Maar dat ging vooral erom of ik één profiel op de computer kan inrichten en dan kon kopiëren naar het standaard profiel, waarop andere gebruikersaccounts worden gebaseerd. Maar dat schijnt in Windows 10 niet goed te werken.

Wanneer je dochter iets buiten haar profiel wil aanpassen zal ze een vraag om een beheerdersaccount zien. Dat is bijvoorbeeld jouw account. Zolang ze daarvan het wachtwoord niet weet...

Haalt ze haar profiel overhoop, dan kun je haar gebruikersmap (in C:\Gebruikers) verwijderen (natuurlijk wel documenten e.d. Back-hopen of zorgen dat ze OneDrive gebruikt). De eerstvolgende keer maakt Windows dan een vers profiel en zijn meeste problemen wel verdwenen.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')