abonnement Unibet Coolblue
pi_171863300
Ik was laatst bij de tandarts, want kies afgebroken. Toen hij de kies opgebouwd had en hem weer moest afslijpen zodat mijn gehele gebit weer enigzins op elkaar paste mompelde hij dat ik een crossbite heb (tandarts spreekt gebrekkig Nederlands). Ik heb er niet over doorgevraagd, maar ik neem aan dat hij een overbeet bedoeld. En die heb ik inderdaad alleen had ik niet het idee dat het erg opviel. Immers had mijn vorige tandarts gezegd dat het allemaal wel meeviel en dat hij een beugel niet noodzakelijk achtte.

Ik besprak dit hele ding met mijn vriend en die zei inderdaad dat ik een overbeet heb en dat hij niet snapte dat ik geen beugel had gehad vroeger. Ok, bedankt :')

Dus ik ben nu een beetje aan het googlen naar behandelmogelijkheden. Een beugel of een kaakoperatie zijn de opties. Met allebei dus geen ervaring... Dus.. mijn vraag is: heeft iemand hier een overbeet (gehad)? Welke behandeling gebruikte je hiervoor?
pi_171863431
Ik heb er geen ervaring mee maar max verstappen wel.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  donderdag 22 juni 2017 @ 17:22:44 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_171863552
Als je even googelt, zie je dat een crossbite niet hetzelfde is als een overbite.
The love you take is equal to the love you make.
pi_171863620
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 17:22 schreef Lienekien het volgende:
Als je even googelt, zie je dat een ceossbite niet hetzelfde is als een overbite.
Oh. Ik had gegoogeld op overbeet omdat ik stellig ervan was overtuigd dat hij dat bedoelde. Mijn boventanden staan ook namelijk wat naar voren.
  donderdag 22 juni 2017 @ 23:01:26 #5
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_171874005
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 17:25 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Oh. Ik had gegoogeld op overbeet omdat ik stellig ervan was overtuigd dat hij dat bedoelde. Mijn boventanden staan ook namelijk wat naar voren.
Kruisbeet aka crossbite is dat de boventanden niet recht op de ondertanden staan, ze vallen iets naar binnen. Dus niet hetzelfde als overbeet.
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_171875455
Overbite =/= crossbite.

Lijkt me duidelijk.
1 + 1 = blauw
pi_171906652
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 17:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik was laatst bij de tandarts, want kies afgebroken. Toen hij de kies opgebouwd had en hem weer moest afslijpen zodat mijn gehele gebit weer enigzins op elkaar paste mompelde hij dat ik een crossbite heb (tandarts spreekt gebrekkig Nederlands). Ik heb er niet over doorgevraagd, maar ik neem aan dat hij een overbeet bedoeld. En die heb ik inderdaad alleen had ik niet het idee dat het erg opviel. Immers had mijn vorige tandarts gezegd dat het allemaal wel meeviel en dat hij een beugel niet noodzakelijk achtte.

Ik besprak dit hele ding met mijn vriend en die zei inderdaad dat ik een overbeet heb en dat hij niet snapte dat ik geen beugel had gehad vroeger. Ok, bedankt :')

Dus ik ben nu een beetje aan het googlen naar behandelmogelijkheden. Een beugel of een kaakoperatie zijn de opties. Met allebei dus geen ervaring... Dus.. mijn vraag is: heeft iemand hier een overbeet (gehad)? Welke behandeling gebruikte je hiervoor?
Ik ben met de behandeling osteotomie/orthodontie bezig.
Overbeet van 12 mm en traumatische diepe beet.
Sinds maart een beugel en wanneer die er ong. een jaar in zit wordt mijn kaak geopereerd.

Maak anders een afspraak met een orthodontist, die kan je meer vertellen en metingen doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2017 08:15:17 ]
pi_171907117
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 08:12 schreef Persefoneia het volgende:

[..]

Ik ben met de behandeling osteotomie/orthodontie bezig.
Overbeet van 12 mm en traumatische diepe beet.
Sinds maart een beugel en wanneer die er ong. een jaar in zit wordt mijn kaak geopereerd.

Maak anders een afspraak met een orthodontist, die kan je meer vertellen en metingen doen.

Kan je daarheen zonder verwijsbrief?
pi_171907318
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 08:54 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Kan je daarheen zonder verwijsbrief?
Volgens mij wel.
Anders maandag even bellen met een ortho, die kan je dat zo vertellen.
Ik heb toen zelf de afspraak met de ortho gemaakt en de tandarts heeft een brief verzonden.
Niet echt een verwijsbrief maar met de vraag mijn gebit/kaak eens goed te bekijken.

Ben heel benieuwd. Succes alvast. ^O^
pi_171999658
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 08:12 schreef Persefoneia het volgende:

[..]

Ik ben met de behandeling osteotomie/orthodontie bezig.
Overbeet van 12 mm en traumatische diepe beet.
Sinds maart een beugel en wanneer die er ong. een jaar in zit wordt mijn kaak geopereerd.

Maak anders een afspraak met een orthodontist, die kan je meer vertellen en metingen doen.

Kan zo'n overbeet problemen geven op latere leeftijd?

Ik heb ook een overbeet, ook meer dan een centimeter. Heb van mijn 14e tot 18e een beugel gehad en daarna op mijn 24e nog een half jaar omdat mijn voortanden weer heel erg waren verschoven. De orthodontist wilde toen geen spalkje plaatsen, was niet nodig zei die, tanden zouden wel op hun plek blijven staan. Maar toen mijn verstandskiezen door wilden komen (waar eigenlijk te weinig ruimte voor was) is mijn hele bovengebit weer verschoven, voortanden weer naar voren. Heb gelukkig na de 2e keer wel een spalkje gekregen.


De 2e keer kwam ik bij een orthodontist die zei dat ik toen ik de eerste keer een beugel had gehad er een buitenboordbeugel voor 's nachts bij had moeten hebben omdat ik toen nog in de groei was. Heb ik dus nooit gehad, alleen elastiekjes en ongeveer een half jaar een soort stangetje dat langs mijn gehemelte ging, dat moest ervoor zorgen dat mijn bovenkaak niet verder zou groeien.

Ik ben nu 32 en heb er totaal geen last van.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 21:31:10 #11
73386 Fazz
onderweg
pi_172001666
Hi Sun, ik heb jaren geleden een beugel gekregen gevolgd door een kaakoperatie. M'n overbijt was te groot om alleen met een beugel te corrigeren. Ik kreeg last van m'n kaakgewricht door het compenseren van de overbijt bij het eten. Ik trok dan mn onderkaak naar voren om goed te kunnen afbijten.

Het was best een intensief traject vond ik, eerst de beugel en al m'n verstandskiezen moesten eruit. En ook het herstel van de operatie duurde lang; het duurde wel een paar maanden voordat mn gezicht weer tot 'rust' was gekomen, het was na de operatie erg stijf. Bij mij is m'n bovenkaak gekanteld en m'n onderkaak naar voren gezet.

Hou er wel rekening mee dat de vorm van je gezicht hier ook door veranderd. Voor de operatie had ik een ronder gezicht dan nu. Niet schokkend maar als je foto's naast elkaar legt zie je wel duidelijk het verschil :)
pi_172002329
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 21:31 schreef Fazzoletti het volgende:
Hi Sun, ik heb jaren geleden een beugel gekregen gevolgd door een kaakoperatie. M'n overbijt was te groot om alleen met een beugel te corrigeren. Ik kreeg last van m'n kaakgewricht door het compenseren van de overbijt bij het eten. Ik trok dan mn onderkaak naar voren om goed te kunnen afbijten.

Het was best een intensief traject vond ik, eerst de beugel en al m'n verstandskiezen moesten eruit. En ook het herstel van de operatie duurde lang; het duurde wel een paar maanden voordat mn gezicht weer tot 'rust' was gekomen, het was na de operatie erg stijf. Bij mij is m'n bovenkaak gekanteld en m'n onderkaak naar voren gezet.

Hou er wel rekening mee dat de vorm van je gezicht hier ook door veranderd. Voor de operatie had ik een ronder gezicht dan nu. Niet schokkend maar als je foto's naast elkaar legt zie je wel duidelijk het verschil :)
Een kaakoperatie lijkt me verschrikkelijk. Ik heb er geen last van, het zou meer om het cosmetische gaan. Ik heb ondertussen een beetje onderzoek gedaan naar goede ortho's in Rotterdam, maar die ik heb gevonden hebben een wachtlijst van minimaal 16 weken... Is dat normaal, zo lang?
pi_172008224
@Alieda, de overbeet op zich had ik niet zo'n last van. Die had ik nagenoeg mijn hele leven al dus dat was niet anders. Maar die traumatische diepe beet was heel vervelend.
Mijn ondertanden (snijtanden) waren zo uitgegroeid dat mijn gehemelte altijd kapot was en eten pijnlijk was.
Het voorstel voor beugelen/osteotomie is mij 10 jaar geleden ook al gedaan, want toen was de afwijking al dusdanig dat ik voor die behandeling in aanmerking zou komen. Op dat moment zag ik eigenlijk alleen de esthetische kant en ben er toen niet mee verder gegaan. Ik vond het traject te heftig.
Toen lag mijn gehemelte ook nog niet constant open.

Vorig jaar werd het dermate erg dat ik dit traject toch in gegaan ben. Ortho, kaakchirurg, Centrum Bijzondere Tandheelkunde bezocht om te zorgen dat er een goed behandelplan zou komen.
Zelfs het maken van een frame of prothese zou geen goede oplossing zijn omdat dit door de afwijking niet passend gemaakt zou kunnen worden.
Enige goede oplossing wat toch dat hele traject ingaan.

Hoewel ik die beugel in mijn mond enorm hinderlijk vind, ik merk wel dat ik er profijt van heb.
Geen wonden meer in mijn mond e.d. en langzamerhand trekt alles keurig in een rijtje.
Dat houdt me gemotiveerd. Wel zie ik erg op tegen de operatie, maar dat duurt gelukkig nog even.

@Sunshine, het is inderdaad heel gebruikelijk dat een eerste afspraak bij een ortho maanden kan duren.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2017 07:55:41 ]
pi_172021652
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 07:48 schreef Persefoneia het volgende:
@Alieda, de overbeet op zich had ik niet zo'n last van. Die had ik nagenoeg mijn hele leven al dus dat was niet anders. Maar die traumatische diepe beet was heel vervelend.
Mijn ondertanden (snijtanden) waren zo uitgegroeid dat mijn gehemelte altijd kapot was en eten pijnlijk was.
Het voorstel voor beugelen/osteotomie is mij 10 jaar geleden ook al gedaan, want toen was de afwijking al dusdanig dat ik voor die behandeling in aanmerking zou komen. Op dat moment zag ik eigenlijk alleen de esthetische kant en ben er toen niet mee verder gegaan. Ik vond het traject te heftig.
Toen lag mijn gehemelte ook nog niet constant open.

Vorig jaar werd het dermate erg dat ik dit traject toch in gegaan ben. Ortho, kaakchirurg, Centrum Bijzondere Tandheelkunde bezocht om te zorgen dat er een goed behandelplan zou komen.
Zelfs het maken van een frame of prothese zou geen goede oplossing zijn omdat dit door de afwijking niet passend gemaakt zou kunnen worden.
Enige goede oplossing wat toch dat hele traject ingaan.

Hoewel ik die beugel in mijn mond enorm hinderlijk vind, ik merk wel dat ik er profijt van heb.
Geen wonden meer in mijn mond e.d. en langzamerhand trekt alles keurig in een rijtje.
Dat houdt me gemotiveerd. Wel zie ik erg op tegen de operatie, maar dat duurt gelukkig nog even.

@Sunshine, het is inderdaad heel gebruikelijk dat een eerste afspraak bij een ortho maanden kan duren.
Heel vervelend :( Dat heb ik gelukkig niet, mijn ondertanden zijn wel weer ietsje verschoven maar niet hinderlijk, komen niet tegen mijn gehemelte aan en staan gelukkig ook niet schots en scheef, 2 tanden zijn een heel klein beetje naar voren gegaan maar valt ook bijna niet op, met bijten ook geen problemen. Toen ik voor de 2e keer een beugel had ook gekozen om onder niet te doen i.v.m. de kosten. Half jaar alleen een bovenbeugel heeft me bijna 1000 euro gekost.
pi_183510796
Even een schopje. Werd de kaakoperatie helemaal vergoed?

Net terug van de ortho en een kaakoperatie is wel iets wat moet gebeuren. Op zich heb ik niet zo zeer klachten, het is meer het esthetische. Ik kan bijvoorbeeld niet echt meer mijn lippen op elkaar doen vanwege naar voor stekende boventanden.

[ Bericht 69% gewijzigd door Sunshine1982 op 03-12-2018 11:43:08 ]
  maandag 3 december 2018 @ 12:40:39 #16
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_183512120
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 11:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
Even een schopje. Werd de kaakoperatie helemaal vergoed?

Net terug van de ortho en een kaakoperatie is wel iets wat moet gebeuren. Op zich heb ik niet zo zeer klachten, het is meer het esthetische. Ik kan bijvoorbeeld niet echt meer mijn lippen op elkaar doen vanwege naar voor stekende boventanden.
Nou dat lijkt me wel meer dan alleen maar cosmetisch.
Als je je mond niet goed meer dicht kan doen droogt je mond uit en speeksel is belangrijk tegen caries.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_183513325
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 12:40 schreef Elpis het volgende:

[..]

Nou dat lijkt me wel meer dan alleen maar cosmetisch.
Als je je mond niet goed meer dicht kan doen droogt je mond uit en speeksel is belangrijk tegen caries.
Zo overdreven is het niet. Maar je ziet wel altijd een stukje tand. In die zin sluiten ze niet meer goed.

Hoe zit het trouwens met de vergoeding voor een beugel met aanvullende tandartsverzekering? Als ik het zo bekijk, vergoedt CZ iets van 300 euro. Als dat voor de gehele behandeling is, beugel en alles, zou het me nog ruim 2000 euro kosten. Ik vind dat nogal wat eigenlijk.
  maandag 3 december 2018 @ 14:24:24 #18
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_183514184
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 13:43 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Zo overdreven is het niet. Maar je ziet wel altijd een stukje tand. In die zin sluiten ze niet meer goed.

Hoe zit het trouwens met de vergoeding voor een beugel met aanvullende tandartsverzekering? Als ik het zo bekijk, vergoedt CZ iets van 300 euro. Als dat voor de gehele behandeling is, beugel en alles, zou het me nog ruim 2000 euro kosten. Ik vind dat nogal wat eigenlijk.
Misschien tijd om te gaan shoppen nog voor 1 januari. Let goed op de vergoeding voor beugels vanaf 18 jaar. Helaas hebben ze tegenwoordig vaak ook nog eens een wachttijd van een jaar. Sommigen stoppen de beugelvergoeding trouwens in de aanvullende verzekering ipv de tandartsverzekering.
(Als ik op zorgwijzer even snel kijk zie ik bij VGZ Tand Best een vergoeding van 1500 euro, maar wel een medische acceptatie, NN is wel direct acceptatie maar loeiduur)

Doet me er aan denken dat ik voor de jongste ook nog wil overstappen daar hij al aardig wat beugel-budget heeft opgesnoept. En hij zit toch nog even in een afwachtperiode.

[ Bericht 10% gewijzigd door Elpis op 03-12-2018 14:38:33 ]
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_183514546
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 14:24 schreef Elpis het volgende:

[..]

Misschien tijd om te gaan shoppen nog voor 1 januari. Let goed op de vergoeding voor beugels vanaf 18 jaar. Helaas hebben ze tegenwoordig vaak ook nog eens een wachttijd van een jaar. Sommigen stoppen de beugelvergoeding trouwens in de aanvullende verzekering ipv de tandartsverzekering.
(Als ik op zorgwijzer even snel kijk zie ik bij VGZ Tand Best een vergoeding van 1500 euro, maar wel een medische acceptatie, NN is wel direct acceptatie maar loeiduur)

Doet me er aan denken dat ik voor de jongste ook nog wil overstappen daar hij al aardig wat beugel-budget heeft opgesnoept. En hij zit toch nog even in een afwachtperiode.
Ah, super dat je even kijkt. Ik ga nog even kijken inderdaad, ortho zei dat CZ heel weinig vergoedt boven de 18 jaar.


Heb even gekeken, maar als ik een verzekering bij NN afsluit, gaat me dat per maand ruim 250 euro kosten. VGZ ziet er aantrekkelijk uit. Binnenkort eens bellen hoe en wat.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sunshine1982 op 03-12-2018 17:11:08 ]
pi_185307466
Nou, hier ben ik weer :')

Ik heb net een informatiegesprek gehad met de kaakchirurg in het ziekenhuis. Er kwam best een hoop op me af, dus speciale benamingen voor het één en het ander weet ik niet meer.

Aan beide kanten worden de kaken gebroken om mijn kin naar voren te brengen. Operatie duurt zo'n 3 uur. Daarna als alles genezen is, een beugel.

Ik weet niet of ik hiermee door wil gaan. Ik kan mijn lippen niet meer goed sluiten door de overbeet, maar ik schijt echt in mijn broek voor de narcose. Eerst heb ik nog een afspraak bij de ortho om het één en het ander nog te bespreken en dan zal ik moeten beslissen...
pi_185314983
Ik vermoed eerlijk gezegd dat je eerst een poos moet beugelen voor de kaakoperatie.
Na de operatie nog een tijd beugelen om het helemaal netjes te krijgen.
Bij mij is afgelopen december mijn beugel eruit gehaald. De operatie was in april.
Een narcose blijf ik altijd iets raars vinden maar niet heel erg eng.
Wanneer ga je naar de ortho?
  vrijdag 1 maart 2019 @ 09:36:08 #22
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_185315159
Een kaakoperatie alleen maar omdat je een overbeet hebt.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_185315797
quote:
13s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 09:36 schreef Samuel24 het volgende:
Een kaakoperatie alleen maar omdat je een overbeet hebt.
Ik geef toe dat het voor een groot deel esthetisch is. Heb er op zich niet veel last van. Ik vind het een wel irritant gevoel dat ik mijn lippen niet kan sluiten.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 10:19:57 #24
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_185315829
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 10:17 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik geef toe dat het voor een groot deel esthetisch is. Heb er op zich niet veel last van. Ik vind het een wel irritant gevoel dat ik mijn lippen niet kan sluiten.
Als ik jou was zou ik het zeker niet doen. Maar ja....uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf weten.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_185315858
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 10:19 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik het zeker niet doen. Maar ja....uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf weten.
Want? Ervaring?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')