PostNL bellen en vragen of zij aan de hand van het transactienummer het track en trace kunnen uitvogelen.quote:Op woensdag 21 juni 2017 15:36 schreef Patatmetkip het volgende:
Beste mensen,
Tijd geleden heb ik een product verkocht op marktplaats voor 100 euro.
Aan de koper gaf ik aan dat ik de voorkeur had dat deze werd afgehaald.
Op de dag dat hij kon kon ik niet afspreken dus wou hij het toch liever laten bezorgen..
Geen probleem dacht ik en deed de volgende dag nadat ik de 100 euro had ontvangen het pakket op de post..
Ik stuurde de beste man een bewijsje van de verzending en ging er vanuit dat het goed was..
Na 3 dagen krijg ik een berichtje dat het pakket er niet is en of ik de track en trace wil sturen.
Het enige wat ik had was het bonnetje waar ik hem een foto van stuurde (weet ik veel wat een track en trace is) er werd niet om gevraagd en er werden mij bij het postkantoor een aantal bonnen gegeven, ik heb een foto van de bon gemaakt met de tijd en transactienummer en nog wat info.
Het product is nu bij deze meneer niet aangekomen en hij wilt ze geld terug.
Ik heb het product gewoon naar het juiste adres verstuurd en ook niks retour gehad.
Dit was dan ook de reden dat ik de voorkeur aan ophalen had.
Mijn vraag is nu ; wat zijn mijn rechten en plichten..
Voor t zelfde geld heb hij het product wel gewoon ontvangen.. daarnaast het principe dat ik gewoon iets opgestuurd heb en me van geen fout bewust ben ben ik niet van om de 100 euro terug te storten
Is dat relevant dan?quote:Op woensdag 21 juni 2017 15:43 schreef Peter het volgende:
Wat stond er in je advertentie?
Afhalen?
Kwam het verzoek om op te sturen van de koper of van jou?
en wat stond er in je advertentie?quote:
Ik zat het net te lezen ja, maar dat lijkt vooral zijn interpretatiequote:Op woensdag 21 juni 2017 15:54 schreef Peter het volgende:
[..]
https://blog.iusmentis.co(...)articuliere-verkoop/
liever die van een jurist dan giswerk.quote:Op woensdag 21 juni 2017 15:55 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik zat het net te lezen ja, maar dat lijkt vooral zijn interpretatie
dat welquote:Op woensdag 21 juni 2017 15:55 schreef Peter het volgende:
[..]
liever die van een jurist dan giswerk.
In de adverentie stond niks over ophalen of afhalen.. dat is naderhand pas besproken waarin ik zei dat ik de voorkeur aan afhalen gaf..quote:Op woensdag 21 juni 2017 15:51 schreef Peter het volgende:
[..]
en wat stond er in je advertentie?
Als jij afhalen biedt en koper verzenden vraagt is dat juridisch dan voor zijn risico namelijk.
Kijk eerst maar in de bonnen voor het nummer en kijk dan online wat er volgens post.nl met het pakje is gebeurd.quote:Op woensdag 21 juni 2017 16:09 schreef Patatmetkip het volgende:
[..]
In de adverentie stond niks over ophalen of afhalen.. dat is naderhand pas besproken waarin ik zei dat ik de voorkeur aan afhalen gaf..
Ik heb er niet bij de advertentie bij gezet dat ik het opstuur.
Heb gewoon t idee deze gast er gebruik van maakt dat ik een ander bonnetje dan de track en trace heb
Heb er idd ook een kopie van
Natuurlijk niet. TS Moet gewoon verzenden.quote:
TS zal toch minimaal de verzending moeten aantonen.quote:
Tenzij TS de kassabon bewaart heeft en de rest weggegooid. Totaal ongeloofwaardig dat iemand nog nooit van track en trace gehoord heeft, dat wel.quote:Op woensdag 21 juni 2017 15:39 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Op die bon die je van postnl krijgt staat een barcode, dit is tevens de track and trace code. Daar mee kun de status van je zending zien.
Ojaquote:Op woensdag 21 juni 2017 20:13 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
hoeft toch niet? Voor 3.95 krijg je bij brievenbuspakketje al track|trace nummer
Alleen als er expliciet om is gevraagd om het met T&T te versturen, lijkt mij. Als ik iets naar iemand opstuur, gooi ik het gewoon in de brievenbus, tenzij expliciet anders afgesproken.quote:Op woensdag 21 juni 2017 20:18 schreef Fer het volgende:
Risico is in principe voor de koper, maar zonder track n trace wordt het wel een lastig verhaal.
Hoe bewijs jij dat het verzonden is dan?quote:Op woensdag 21 juni 2017 20:22 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Alleen als er expliciet om is gevraagd om het met T&T te versturen, lijkt mij. Als ik iets naar iemand opstuur, gooi ik het gewoon in de brievenbus, tenzij expliciet anders afgesproken.
Niet. Mijn blauwe ogen. Moet ik het bewijzen dan?quote:Op woensdag 21 juni 2017 20:23 schreef Fer het volgende:
[..]
Hoe bewijs jij dat het verzonden is dan?
Yep, bewijs genoeg, de koper kan verder de boom in.quote:Op woensdag 21 juni 2017 20:37 schreef HansvanOchten het volgende:
Die 3s code is de track en trace code
Koper kan sowieso normaliter geen onderzoek bij PostNL indienen want hij is geen opdrachtgever in deze en heeft dus ook omtrent dit pakket geen relatie met PostNL. Enkel degene (of het bedrijf) dat de verzendopdracht bij PostNL heeft neergelegd is in principe gemachtigd om PostNL te verzoeken een onderzoek te starten, deze partij zal ook de uitkomst van dit onderzoek gecommuniceerd krijgen.quote:Op woensdag 21 juni 2017 21:35 schreef Hallmark het volgende:
Ik zet gewoon bij de advertentie dat het verzend-risico voor de koper is.
Volgens dat blog van Arnoud Engelfriet is de koper verantwoordelijk indien hijzelf om verzending verzocht heeft. Echter, TS is heel slordig geweest met die T&T code. Koper kan nu geen onderzoek bij Post NL indienen. Dat is de schuld van TS, vind ik.
Raarste verhaal was aangetekend pakket met handtekening, afgeleverd volgens track&trace met vage krabbel van mijn voornaam.quote:Op donderdag 22 juni 2017 01:01 schreef Fer het volgende:
Toch ben ik beniewd in een civiele zaak, als de rechter vraagt of verkoper het verstuurd heeft en deze alleen ja kan zeggen en geen bewijsje heeft.
Ja, maar met die t&t kun je dan weer geen donder. Die worden allemaal de volgende werkdag rond 18:30 automatisch op 'afgeleverd' gezet is mij verteld. Dus óók als de postbode het niet in de bus heeft gedaan....quote:Op woensdag 21 juni 2017 20:13 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
hoeft toch niet? Voor 3.95 krijg je bij brievenbuspakketje al track|trace nummer
ik heb bij mijn laatste verkoop op dag zelf kunnen volgen dat pakketje om uur of 13 is afgeleverd. Koper ging op vakantie die dag dus was krappe planningquote:Op donderdag 22 juni 2017 08:12 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Ja, maar met die t&t kun je dan weer geen donder. Die worden allemaal de volgende werkdag rond 18:30 automatisch op 'afgeleverd' gezet is mij verteld. Dus óók als de postbode het niet in de bus heeft gedaan....
Dit meen je niet serieus, toch?quote:Op woensdag 21 juni 2017 15:36 schreef Patatmetkip het volgende:
(weet ik veel wat een track en trace is)
Track & Trace krijg je eigenlijk automatisch. Is een code die begint met 3S (meestal). Op dezelfde bon staat bijvoorbeeld ook het afleveradres.quote:Op donderdag 22 juni 2017 09:11 schreef Patatmetkip het volgende:
Van het postkantoor kreeg ik 3 bonnen.
Op een daarvan stond transactienummer, ik dacht daar genoeg aan te hebben en omdat ik zoiets had van ik heb m op de bus gedaan en t zal wel verder... er is ook niet om een track en trace gevraagd
Maar goed, heb je dat 3S-nummer nou al ingetikt in een van bovenstaande links?quote:Op donderdag 22 juni 2017 09:11 schreef Patatmetkip het volgende:
Van het postkantoor kreeg ik 3 bonnen.
Op een daarvan stond transactienummer, ik dacht daar genoeg aan te hebben en omdat ik zoiets had van ik heb m op de bus gedaan en t zal wel verder... er is ook niet om een track en trace gevraagd
Natuurlijk vraagt niemand erom; het is algemeen bekend dat een pakket via PostNL altijd traceerbaar is. Dat is standaard; er kan niet van worden afgeweken.quote:Op donderdag 22 juni 2017 09:11 schreef Patatmetkip het volgende:
Van het postkantoor kreeg ik 3 bonnen.
Op een daarvan stond transactienummer, ik dacht daar genoeg aan te hebben en omdat ik zoiets had van ik heb m op de bus gedaan en t zal wel verder... er is ook niet om een track en trace gevraagd
Jemig, wat een lakse houding. Er spreekt ook helemaal niet de wil uit om het de volgende keer anders te doen.quote:Op donderdag 22 juni 2017 09:11 schreef Patatmetkip het volgende:
en omdat ik zoiets had van ik heb m op de bus gedaan en t zal wel verder
Ik heb het gevoel dat dit de allereerste keer is dat TS een pakketje verstuurd.quote:Op donderdag 22 juni 2017 09:42 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Jemig, wat een lakse houding. Er spreekt ook helemaal niet de wil uit om het de volgende keer anders te doen.
TS moet minimaal 16 zijn. Hoe reëel is het dat dit dan z'n eerste pakketje is (als verzender of ontvanger)?quote:Op donderdag 22 juni 2017 10:06 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat dit de allereerste keer is dat TS een pakketje verstuurd.
Uit eigen zak betalen? Dan wilde je er heel graag vanaf... Het is op MP vrij gebruikelijk dat de koper de verzendkosten betaalt (zeker als het op zijn verzoek verzonden wordt). Verzendkosten liggen - zoals je gemerkt hebt - hoger dan alleen de portokosten (doos, bubbeltjesplastic/schuimvlokken, tape en tijd).quote:Op donderdag 22 juni 2017 12:50 schreef Patatmetkip het volgende:
Omdat je neemt als verkoper veel moeite om iets te versturen.
Bankgegevens, doos betalen uit eigen kosten, verzending nam ik voor mijn kosten.. puntje bij paaltje was ik 10 euro al kwijt... en ja ik heb niet eerder iets verzonden ik heb geen webshop aan huis...
PostNL heeft inmiddels een onderzoek ingesteld naar het pakket en adres
Verder heb ik geen lakse houding maar op t moment dat ik iets op de bus doe vertrouw ik erop dat hier met zorg en zekerheid mee word omgegaan... ik had beter moeten weten
Dat klopt wel, als het daadwerkelijk die dag gescand/ afgeleverd wordt kun je inderdaad de tijd zien. Maar als het pakje niet eens in de tas van de bezorger zat en dus ook niet is afgeleverd wordt het pakket om 18:15 alsnog automatisch op afgeleverd gezet. In die zin heb je dus vrij weinig aan de track and trace van een brievenbuspakjequote:Op donderdag 22 juni 2017 08:15 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
ik heb bij mijn laatste verkoop op dag zelf kunnen volgen dat pakketje om uur of 13 is afgeleverd. Koper ging op vakantie die dag dus was krappe planning
Dat is niet mijn ervaring; ik heb regelmatig dat het aflevertijdvak gewoon opschuift naar de volgende afleverdag.quote:Op donderdag 22 juni 2017 14:21 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Dat klopt wel, als het daadwerkelijk die dag gescand/ afgeleverd wordt kun je inderdaad de tijd zien. Maar als het pakje niet eens in de tas van de bezorger zat en dus ook niet is afgeleverd wordt het pakket om 18:15 alsnog automatisch op afgeleverd gezet. In die zin heb je dus vrij weinig aan de track and trace van een brievenbuspakje
maar dat is bij pakketpost neem ik aan? Niet bij de pakjes die met de normale postbezorger meegaan.quote:Op donderdag 22 juni 2017 14:42 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat is niet mijn ervaring; ik heb regelmatig dat het aflevertijdvak gewoon opschuift naar de volgende afleverdag.
Klopt. Pakketten gaan niet met de 'normale postbezorger' (behalve brievenbuspakket, maar dat is - anders dan de naam wellicht doet vermoeden - geen pakketpost).quote:Op donderdag 22 juni 2017 15:25 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
maar dat is bij pakketpost neem ik aan? Niet bij de pakjes die met de normale postbezorger meegaan.
Niet als 'het bonnetje' de kassabon is.quote:Op donderdag 22 juni 2017 15:46 schreef Manke het volgende:
Je hebt het bonnetje gelukkig nog,daar staat altijd een t&t nr op bij pakket verzending. even invoeren en je ziet meteen of het afgeleverd is.
ja, en ik reageerde dus op iemand die het had over de track en trace van brievenbuspakketjes, niet van pakketpost. Bij pakketpost wordt het tijdvak inderdaad wel gewoon verschoven als het niet is afgeleverd dus daar heb je een stuk meer aan de track en trace dan bij een brievenbuspakje.quote:Op donderdag 22 juni 2017 15:29 schreef baskick het volgende:
[..]
Klopt. Pakketten gaan niet met de 'normale postbezorger' (behalve brievenbuspakket, maar dat is - anders dan de naam wellicht doet vermoeden - geen pakketpost).
Ik haal het er niet uit, maar goed. Ik heb geen ervaring met volgens track & trace-afgeleverde maar niet ontvangen brievenbuspakketjes, dus kan daar niets over zeggen.quote:Op donderdag 22 juni 2017 15:59 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
ja, en ik reageerde dus op iemand die het had over de track en trace van brievenbuspakketjes, niet van pakketpost. Bij pakketpost wordt het tijdvak inderdaad wel gewoon verschoven als het niet is afgeleverd dus daar heb je een stuk meer aan de track en trace dan bij een brievenbuspakje.
Volgens mij is dat een tijdje zo geweest toen de scanapp van de bezorgers niet goed werkte. Ik meen gelezen te hebben dat het nu wel normaal zou moeten werken..quote:Op donderdag 22 juni 2017 15:59 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
ja, en ik reageerde dus op iemand die het had over de track en trace van brievenbuspakketjes, niet van pakketpost. Bij pakketpost wordt het tijdvak inderdaad wel gewoon verschoven als het niet is afgeleverd dus daar heb je een stuk meer aan de track en trace dan bij een brievenbuspakje.
de scanapp werkt inmiddels al maanden goed, maar het is nog steeds zoquote:Op donderdag 22 juni 2017 17:31 schreef Peter het volgende:
[..]
Volgens mij is dat ee tijdje zo geweest toen de scanapp van de bezorgers niet goed werkte. Ik meen gelezen te hebben dat het nu wel normaal zou moeten werken..
je hebt gelijk, ik had genuanceerder moeten zijn. Alle pakjes worden indien niet gedurende de dag na aanbieden door verzender afgeleverd bij ontvanger om 18.30 automatisch als afgeleverd genoteerdquote:Op donderdag 22 juni 2017 08:15 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
ik heb bij mijn laatste verkoop op dag zelf kunnen volgen dat pakketje om uur of 13 is afgeleverd. Koper ging op vakantie die dag dus was krappe planning
dan moet je dus misschien ook maar niets zeggenquote:Op donderdag 22 juni 2017 16:17 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik haal het er niet uit, maar goed. Ik heb geen ervaring met volgens track & trace-afgeleverde maar niet ontvangen brievenbuspakketjes, dus kan daar niets over zeggen.
Toevallig van de week nog een gesprekje over gehad met mijn vaste postbezorger. Hij gaf aan dat nog niet elke bezorger daarop aangesloten is omdat ze de kosten zelf moeten dragen. En ze draaien al niet eens meer quitte omdat ze alleen betaald worden voor een daadwerkelijk (of administratief) afgeleverd pakket/poststukquote:Op donderdag 22 juni 2017 17:31 schreef Peter het volgende:
[..]
Volgens mij is dat een tijdje zo geweest toen de scanapp van de bezorgers niet goed werkte. Ik meen gelezen te hebben dat het nu wel normaal zou moeten werken..
Ik heb ook niets gezegd over brievenbuspakketjes.quote:Op donderdag 22 juni 2017 20:52 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
dan moet je dus misschien ook maar niets zeggen
Ik heb helaas iets te vaak iets via verkoopgroepen op facebook (waarvan ik de meesten gewoon best goed ken) meegemaakt dat ik doodleuk 6.95 bijdraag aan verzendkosten en dat het item in een brievenbuspakket gepropt wordt. En laat je nou net JUIST bij brievenbuspakketjes geen enkele zekerheid hebben aangaande daadwerkelijke bezorging.
Vandaar dat ik zo veel mogelijk ben overgestapt op DHL4U en Kiala: een stuk goedkoper en vele malen meer betrouiwebaar dan PostNL.
de scanapp wordt alleen gebruikt door postbezorgers he, niet door pakketbezorgers, pakketbezorgers hebben gewoon zo'n handheld. En postbezorgers krijgen niet betaald per afgeleverd pakket. En ze hoeven de kosten ook niet zelf te dragen voor dat scannen, is gewoon een vaste vergoeding per maand.quote:Op donderdag 22 juni 2017 21:06 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Toevallig van de week nog een gesprekje over gehad met mijn vaste postbezorger. Hij gaf aan dat nog niet elke bezorger daarop aangesloten is omdat ze de kosten zelf moeten dragen. En ze draaien al niet eens meer quitte omdat ze alleen betaald worden voor een daadwerkelijk (of administratief) afgeleverd pakket/poststuk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |