Starhopper | dinsdag 20 juni 2017 @ 18:34 |
Concurreren met SpaceX Ruimtevaartbedrijf uit Leiden bouwt mee aan Europese raket De belangrijkste nieuwe raket van Europa, de Ariane 6, zal voor een deel in Nederland worden gemaakt. Het ruimtevaartbedrijf Airbus Defence and Space Netherlands uit Leiden heeft dinsdag de opdracht gekregen om twee motorframes te bouwen. Met de overeenkomst is een bedrag van 46 miljoen euro gemoeid. De frames worden in de onderste en de bovenste trap van de raket gezet. De motoren worden erin vastgemaakt. De frames moeten ervoor zorgen dat de motoren de enorme krachten van een lancering overleven. De Ariane 6 is de opvolger van het huidige model, de Ariane 5. De nieuwe raket moet de concurrentie met landen als China en met bedrijven als SpaceX aangaan. In 2020 moet de eerste raket worden gelanceerd. Airbus laat speciaal een nieuwe hal bouwen in Oegstgeest, aan de Rijn. Van daaruit kunnen de frames makkelijk naar andere fabrieken in Duitsland en Frankrijk worden vervoerd. Uiteindelijk zullen de raketten, met de Nederlandse frames, in Frans-Guyana worden gelanceerd. De Nederlandse overheid investeert bijna 70 miljoen euro in de nieuwe Europese raket. Dat geld moet worden terugverdiend met bouwopdrachten, zoals die voor voor Airbus in Leiden, en met satellietmissies waar de samenleving baat bij heeft. Volgens de industrie levert elke euro die in de ruimtevaart wordt geïnvesteerd ongeveer 5 euro op. Airbus Defence and Space Netherlands heette in het verleden onder meer Dutch Space en Fokker Ruimtevaart. Het bedrijf dat in 1968 is opgericht, ontwikkelt ruimtevaarttechnologie en maakt onder meer zonnepanelen en lanceerstructuren. Bij het bedrijf in Leiden werken ruim 250 mensen. Inmiddels is de onderneming onderdeel van Airbus. http://www.nu.nl/economie(...)-europese-raket.html | |
LXIV | dinsdag 20 juni 2017 @ 18:42 |
Leiden... Lakenwasmongolen. Laagse iq van Nederland | |
Toefjes | dinsdag 20 juni 2017 @ 18:50 |
Laagse iq? | |
LXIV | dinsdag 20 juni 2017 @ 18:50 |
Laagse ja. Niet het hoogse | |
__Saviour__ | dinsdag 20 juni 2017 @ 18:51 |
SpaceX is wel indrukwekkend bezig de laatste tijd. Die 1e trappen landen alsof het simpele routine is. | |
Toefjes | dinsdag 20 juni 2017 @ 18:51 |
Kom je uit Leiden? | |
Toefjes | dinsdag 20 juni 2017 @ 18:56 |
Leuk nieuws verder trouwens. Goed voor de werkgelegenheid. | |
Starhopper | dinsdag 20 juni 2017 @ 19:02 |
Ja! Ze zijn hun tijd ver vooruit! We kunnen als Europa beter SpaceX inhuren voor het lanceren van ons spul. Maarja, we moeten zo nodig zelf met raketjes spelen. | |
Resistor | dinsdag 20 juni 2017 @ 19:03 |
Dat gaan dus 25 MBO'ers worden, en geen mensen van de universiteit. Die kunnen geen frame in elkaar lassen. | |
jatochneetoch | dinsdag 20 juni 2017 @ 19:12 |
Wij leren op de universiteit gewoon hoe je lasrobots bouwt en programmeert hoor. | |
jatochneetoch | dinsdag 20 juni 2017 @ 19:15 |
Tja dat zeiden we ook over de amerikanen, maar ondertussen gebruiken we alleen nog maar Russische raketten van 50 jaar oud om mensen de ruimte in te krijgen. | |
Starhopper | dinsdag 20 juni 2017 @ 19:45 |
Dat gaat SpaceX overnemen met de Dragon 2. | |
Digi2 | dinsdag 20 juni 2017 @ 19:55 |
Ariane 6 is al verouderd. 2020 lanceert Spacex met de nieuwe generatie LOX/LNG Raptor engines voor de helft van de prijs met de dubbele draagkracht. Bij voorbaat kansloos maar voorlopig vloeit er vooral subsidie in het Araine 6 project. | |
Glazenmaker | dinsdag 20 juni 2017 @ 19:59 |
Tsja niet doen betekend afhankelijkheid van de VS of Rusland. | |
Starhopper | woensdag 21 juni 2017 @ 08:26 |
Amen | |
Starhopper | woensdag 21 juni 2017 @ 08:26 |
Is daar wat mis mee? | |
raptorix | woensdag 21 juni 2017 @ 08:29 |
In 1990 werkte ik bij Genius Klinkenberg in Wormerveer, daar werden de startmotoren van de Ariane Raket gemaakt | |
Starhopper | woensdag 21 juni 2017 @ 08:30 |
Cool! | |
raptorix | woensdag 21 juni 2017 @ 08:32 |
Haha stel je niet te veel van voor hoor, ik werkte daar als krullenjongen, maar wel tof dat je mooi kunt zien hoe die CNC machines werken, dat was toen behoorlijk revolutionair, je kunt beetje zien als een 3d printer voor metaal maar dan veel geavanceerder omdat er niet in laagjes word gewerkt, maar meer als een beeldhouwer. | |
MichaelScott | woensdag 21 juni 2017 @ 09:18 |
TS gaat ervan uit dat SpaceX tegen die tijd nog bestaat. https://www.theverge.com/(...)ney-rocket-financial Over 5 jaar hoor je niemand meer over Musk. | |
nixxx | woensdag 21 juni 2017 @ 09:35 |
Heb tijdens mijn studie nog iets gedaan voor TNO met het spul dat in die startmotoren gaat. Hydrazine nitroformaat... leuk was dat https://www.spaceoffice.n(...)ition-equipment.html | |
Glazenmaker | woensdag 21 juni 2017 @ 09:46 |
Een eigen ruimte-industrie is wel interessant om MAD in stand te houden. | |
nietzman | woensdag 21 juni 2017 @ 09:48 |
Tuurlijk, als SpaceX geen concurrentie heeft gaan ze ook stilzitten. Al is Blue Origin op het moment een betere concurrent voor ze. | |
nietzman | woensdag 21 juni 2017 @ 09:49 |
Haha. Naast dat SpaceX heerlijk gaat heeft Musk natuurlijk meer ijzers in het vuur. | |
Glazenmaker | woensdag 21 juni 2017 @ 09:59 |
Al zijn grote bedrijven draaien direct of indirect op subsidie. | |
MichaelScott | woensdag 21 juni 2017 @ 10:01 |
Tesla inderdaad, haalt ook constant de gedane beloftes niet. Overpromise en underdeliver gaat uiteindelijk gewoon tegen je werken. | |
nietzman | woensdag 21 juni 2017 @ 10:08 |
https://electrek.co/2016/(...)-three-oil-industry/ Tesla krijgt overigens minder binnen dan de big three en de olieindustrie. Maar whatever. | |
naiipajiiau | woensdag 21 juni 2017 @ 10:08 |
Juist precies het tegen over gestelde. Dan weet mijn oma zelfs wie hij is. | |
nietzman | woensdag 21 juni 2017 @ 10:09 |
Altijd een optie, maar het eind lijkt nog niet in zicht. Ik zet m'n centen op Musk en de technologieën die hij aanjaagt. | |
longinus | woensdag 21 juni 2017 @ 10:15 |
Die Russische raketten zijn doorontwikkelde raketten met superieure motoren waar de amerikanen trouwens een licentie voor hebben aangeschaft en zijn gebleken degelijk te zijn en hun klus te klaren. Ook bij estec vergruizen ze de Russische techniek, omdat de amerikanen zogenaamd in alles beter zijn, maar de russen zijn welk degelijk hele goede ontwerpers. | |
Ulx | woensdag 21 juni 2017 @ 10:18 |
De amerikanen hebben volgens mij sinds de jaren zestig geen nieuwe raketten gemaakt. Nou ja, boosters voor de space shuttle. Dat was het zo'n beetje volgens mij. | |
nietzman | woensdag 21 juni 2017 @ 10:34 |
Ze hebben sowieso de hele Atlas reeks nog, maar die werkt met die Russische booster. Verder zijn ze al een tijdje bezig met de SLS, maar die gaat uiteindelijk ook werken met de zelfde boosters in die de space shuttle zijn gebruikt. Want ja, waarom ook niet? Bewezen hardware. | |
Glazenmaker | woensdag 21 juni 2017 @ 12:10 |
Wat begrijp je niet aan indirect? Alleen in Groningen stad zijn al letterlijk tientallen mensen bezig met laadpalen voor elektrische auto's. Dan heb je nog de fiscale voordeeltjes op Tesla's. De olieindustrie en traditionele automakers krijgen misschien wel meer directe subsidie, maar aan de andere kant gaan de prijzen van hun producten en brandstoffen door belasting respectief twee en drie keer over de kop. | |
Glazenmaker | woensdag 21 juni 2017 @ 12:12 |
Ik kan uit mijn hoofd 4 verschillende Amerikaanse bedrijven opnoemen die ieder eigen raketten hebben gemaakt sinds de jaren 60. Een aantal van die raketten hadden Russische motoren, maar wat je hier zegt is nonsens. |