abonnement Unibet Coolblue
  zondag 18 juni 2017 @ 11:03:38 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_171767080
Discussie in de Rotterdamse kunstwereld. Gisteren opende in het Witte de With Center for Contemporary Art Cinema Olanda: Platform, een wisselende tentoonstelling die onder andere activisme en postkolonialisme bestudeert. Naar aanleiding daarvan wordt WdW in een open brief opgeroepen om de naam de veranderen. Heikel punt is het koloniale verleden van de beroemde zeevarende naamgever. De brief is ondertekend door kunstenaars, activisten, kunstcritici en (lokale) politici.

Het instituut heeft inmiddels aangegeven op de hoogte te zijn van de bezwaren, en open te staan voor een discussie. Maar de naam zal (nog) niet wijzigen.

Hebben de briefschrijvers een punt? Moet WdW inderdaad de naam wijzigen, of is dat te radicaal?

quote:
Open letter to Witte de With
What does it mean for a white institution to do “critical work” under the moniker Witte de With, the name of a high-ranking colonial naval officer who worked for both the Dutch West India Company and the Dutch East India Company (VOC and WIC)? What does it mean to engage in “critical reflection on timely issues” (from Witte de With website) under that name—a name that conjures up a history of terror? What does it mean to validate, market, and circulate such a name? (Lees de rest bij Metropolis M.)
quote:
Kennisneming: Witte Corneliszoon de With
Ingegeven door de programmeurs en deelnemers van het project Cinema Olanda: Platform heeft Witte de With Center for Contemporary Art een onderzoek in gang gezet naar de naam van het instituut. Bij de oprichting in 1990 werd het vernoemd naar de straat en daarmee naar de bij koloniale uitbuiting betrokken Nederlandse admiraal Witte Corneliszoon de With (1599-1658). We zijn ons bewust geworden van een blinde vlek in onze geschiedenis als instituut, namelijk dat wij onder deze naam activiteiten ontplooien binnen een hedendaagse kunstpraktijk die een kritische houding vooropstelt. Het onder ogen zien van de implicaties hiervan is een uitdagend proces geweest. Er zijn nog altijd vele onopgeloste vragen en zelfreflectie en kritische zelfevaluatie blijft het devies. Processen als deze zijn van grote waarde voor het aanjagen van institutionele evolutie en onlosmakelijk verbonden met Cinema Olanda, het door ons gefaciliteerde project van kunstenaar Wendelien van Oldenborgh en curator Lucy Cotter, dat plaatsvindt in het verlengde van hun presentatie in het Nederlandse paviljoen op de 57ste biënnale van Venetië 2017. (...)

Gedurende het onderzoek is ook geopperd om het instituut een nieuwe naam te geven. Op dit moment geloven we dat een nieuwe naam een link naar het verleden uitwist die juist zichtbaarheid nodig heeft, we staan echter open voor verdere dialoog. Om te voldoen aan de verantwoordelijkheid van hedendaagse kunstinstellingen, onlosmakelijk verbonden met postkoloniale machtsstructuren in de Nederlandse maatschappij, willen we verdergaan met open vizier en met inachtneming van de roep om transparantie, om zo de structurele disbalans die wordt versterkt door de actuele institutionele praktijk te her-evalueren. Hoe deze inspanningen vormkrijgen zullen we spoedig delen. (Lees de rest bij WdW.)


[ Bericht 30% gewijzigd door Nibb-it op 18-06-2017 12:04:04 ]
  zondag 18 juni 2017 @ 11:12:36 #2
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_171767201
Dit is een grapje toch? :{
  zondag 18 juni 2017 @ 11:13:18 #3
3542 Gia
User under construction
pi_171767220
Ik snap sowieso dat hele gedoe niet van het uitgummen van het hele koloniale verleden.
Willen die mensen soms dat er niet meer aan herinnerd wordt?

Die tijd heeft bestaan. De zeevaarders hebben Nederland groot gemaakt. En ja, er zijn destijds ernstige dingen gebeurd. Maar moet dat allemaal maar in de doofpot, alsof het niet gebeurd is?

Er zijn legio straten in Nederland met namen van beroemde zeevaarders. Je zou er maar wonen als Indiër!

Ik sta dus achter het kunstcentrum. Open discussie, maar de naam handhaven.
pi_171767242
Sylvana kom er maar in oO/
pi_171767248
Laat ze maar niet in deze wijk rondlopen:
https://www.google.nl/map(...).8375912!4d5.8562373
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 18 juni 2017 @ 11:15:17 #6
117098 Hathor
Effe niet
pi_171767262
Laten we vooral onze gehele zeevaardersgeschiedenis wegmoffelen zodat een paar lui met tere zieltjes er geen aanstoot aan kunnen nemen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_171767318
Als we dan ons koloniale verleden helemaal afstoten dan hebben al die negers en Indo's hier ook niks meer te zoeken. Geen reden om hierheen te komen; enkel gelukszoekers.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 18 juni 2017 @ 11:18:34 #8
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_171767327
hadden die kunstenaars, critici en (lokale) politici destijds ook bezwaar op de naam toen het centrum in 1990 zijn deuren opende, notabene in de Witte De Withstraat? Waarom nu pas?
pi_171767339
Na het afschaffen van St Nicolaas, Zwarte Piet, Kerstmis, Pinksteren enz. ten gunste van buitenlandse feesten, ligt dit geheel in de lijn van de verwachting.
Ook in lijn met de omvolking die o.a. door de VN wordt gepropageerd.
Ik denk dat over 50 jaar dit proces voltooid zal zijn, en de straatnamen vernoemd zullen worden naar Kaliefen en niet te vergeten het Erdoganplein, De Khomeini moskee enz enz.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_171767414
Ach, als er in Duitsland een kunstcentrum vernoemd zou zijn naar een of ander nazikopstuk zou vrijwel iedereen een naamswijziging begrijpen en vrijwel niemand zou het hebben over het uitgummen van de vaderlandse geschiedenis en zo.
pi_171767436
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:23 schreef Jigzoz het volgende:
Ach, als er in Duitsland een kunstcentrum vernoemd zou zijn naar een of ander nazikopstuk zou vrijwel iedereen een naamswijziging begrijpen en vrijwel niemand zou het hebben over het uitgummen van de vaderlandse geschiedenis en zo.
Je vergelijkt nu het nazisme met once VOC-tijd. :N
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_171767466
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Je vergelijkt nu het nazisme met once VOC-tijd. :N
Ja. Beide zijn overduidelijke gitzwarte bladzijden uit de geschiedenis waarbij met mensen omgegaan werd alsof het beesten waren.
  zondag 18 juni 2017 @ 11:28:26 #13
117098 Hathor
Effe niet
pi_171767491
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:23 schreef Jigzoz het volgende:
Ach, als er in Duitsland een kunstcentrum vernoemd zou zijn naar een of ander nazikopstuk zou vrijwel iedereen een naamswijziging begrijpen en vrijwel niemand zou het hebben over het uitgummen van de vaderlandse geschiedenis en zo.
Goede vergelijking man. :') Alleen het kleine verschil zit hem erin dat de Duitsers liever niet herinnerd worden aan dat specifieke stukje geschiedenis, en wij wel aan dat specifieke stukje geschiedenis waar het hier om gaat, getuige het feit dat er in bijna elke woonplaats wel een Witte de Withstraat te vinden is.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_171767499
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:28 schreef Hathor het volgende:

[..]

Goede vergelijking man.
Thanks.
pi_171767504
Piet Hein Jesse Klaver zijn naam is klein
Zijn daden bennen groot, zijn daden bennen groot
Die heeft gewonnen de Zilveren Dobberneger Vloot!
pi_171767537
Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat het idee dat er weinig mis was met die periode nog zo breed leeft.
pi_171767546
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:19 schreef Oud_student het volgende:
Na het afschaffen van St Nicolaas, Zwarte Piet, Kerstmis, Pinksteren enz. ten gunste van buitenlandse feesten, ligt dit geheel in de lijn van de verwachting.
Ook in lijn met de omvolking die o.a. door de VN wordt gepropageerd.
Ik denk dat over 50 jaar dit proces voltooid zal zijn, en de straatnamen vernoemd zullen worden naar Kaliefen en niet te vergeten het Erdoganplein, De Khomeini moskee enz enz.
Is Sinterklaas en Kerst afgeschaft? Fijn dat ik het ook weet, kan ik de plannen in december aanpassen.

Gaat oud en nieuw nog wel door? Of is dat ook afgeschaft?
pi_171767589
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:31 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Is Sinterklaas en Kerst afgeschaft? Fijn dat ik het ook weet, kan ik de plannen in december aanpassen.

Gaat oud en nieuw nog wel door? Of is dat ook afgeschaft?
Er zijn nog mensen die het illegaal binnenshuis vieren, maar het opstellen van Kerstbomen of het in de openbare ruimte vertonen van Zwarte Piet kan problemen opleveren en is ook in strijd met de VN rapporten :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 18 juni 2017 @ 11:33:22 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_171767590
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:30 schreef Jigzoz het volgende:
Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat het idee dat er weinig mis was met die periode nog zo breed leeft.
Wie zegt dat dan? Of denk jij dat omdat mensen die hard genoeg krijsen en huilen als ze het over die periode hebben. Shit happened. Het is klaar.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 18 juni 2017 @ 11:33:41 #20
168739 Red_85
'echt wel'
pi_171767598
Wat een gelul weer. Simpele zielen.

quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:23 schreef Jigzoz het volgende:
Ach, als er in Duitsland een kunstcentrum vernoemd zou zijn naar een of ander nazikopstuk zou vrijwel iedereen een naamswijziging begrijpen en vrijwel niemand zou het hebben over het uitgummen van de vaderlandse geschiedenis en zo.
Nazi's met voc vergelijken.. Mjah, jij snapt er werkelijk helemaal niets van.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_171767615
quote:
7s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wie zegt dat dan? Of denk jij dat omdat mensen die hard genoeg krijsen en huilen als ze het over die periode hebben. Shit happened. Het is klaar.
Zeg je dat ook bij dodenherdenking?
pi_171767620
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:33 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Er zijn nog mensen die het illegaal binnenshuis vieren, maar het opstellen van Kerstbomen of het in de openbare ruimte vertonen van Zwarte Piet kan problemen opleveren en is ook in strijd met de VN rapporten :)
Volgens mij ben je nu een klein beetje dingetjes aan het verzinnen.
pi_171767634
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:30 schreef Jigzoz het volgende:
Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat het idee dat er weinig mis was met die periode nog zo breed leeft.
Tja, en die overgrote meerderheid vind jouw mening dat de VOC vergelijkbaar is met de nazi's onvoorstelbaar.

Als je volledig geloof in zulke radicale meningen hebt, dan valt er weinig zinvols te discussieren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 18 juni 2017 @ 11:35:39 #24
168739 Red_85
'echt wel'
pi_171767639
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:30 schreef Jigzoz het volgende:
Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat het idee dat er weinig mis was met die periode nog zo breed leeft.
Ga jezelf een schuldgevoel aanpraten met je white guilt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_171767647
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:26 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja. Beide zijn overduidelijke gitzwarte bladzijden uit de geschiedenis waarbij met mensen omgegaan werd alsof het beesten waren.
Die mensen (zwarten) die daar zo te hoop tegen lopen, zouden zich af moeten vragen wat hun voorouders vroeger deden: kannibalisme, koppensnellen en idd slaven verkopen aan WIC (anders zouden ze in de pot komen) :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')