abonnement Unibet Coolblue
pi_171171144
Hallo,

Ik zit met een probleem: Ik ga hoogst waarschijnlijk een negatief bindend studie advies krijgen in mijn eerste jaar. Ik heb niet genoeg punten gehaald om naar het volgende jaar door te gaan. Daarnaast ben ik toegelaten op deze school middels een 21+ toelatingstoets die ik overigens wel met vlag en wimpel heb gehaald.

Maar nu zit ik dus een beetje vast want:

* Deze toelating is alleen geldig voor deze school (andere school is geen optie want daar moet je voor de toelatingstoets wiskunde B kunnen, heb eigenlijk nooit echt wiskunde gehad en snap er de ballen van)

* Met de vakken van de toelatingstoets van deze school kan ik een aantal andere studies doen maar die spreken mij eigenlijk totaal niet aan.

* Heb alleen een vmbo-b diploma (School ook destijds al verneukt) en als ik dus weer naar het mbo ga moet ik op niveau 2 beginnen. No offense maar ik voel me daar totaal niet op mijn plek. Heb het al vaker geprobeerd maar na een maand werd ik gek. (Ben zelf nu 24).

Dus mijn opties zijn nogal gering. Waar ik nu vooral op zit te hopen is dat ik de examencommissie kan overtuigen dat ik het toch in me heb om succesvol deze studie af te ronden maar hier ga ik niet van uit.
Dus de andere opties die ik zelf in gedachte had zijn:

* 1 jaar werken, daarna een studie kiezen die me hopelijk redelijk gemakkelijk afgaat en in het eerste jaar mijn p halen waardoor ik daarna alsnog mijn huidige studie kan vervolgen vanaf het 2e jaar aangezien een negatief studie advies 2 jaar blijft staan. Downside hiervan is dat ik ook niet de jongste meer ben + ik moet maar hopen dat ik ook daadwerkelijk mijn p haal in het eerste jaar.

* Een studie kiezen "gewoon" voor het papiertje

* Een mbo school vragen of ik vrijstelling krijg om door te stromen naar niveau 4.

Nu weet ik niet wat jullie kijk hierop is en of jullie nog meer ideeën voor me hebben. Als dat zo is hoor ik ze graag. Thuisstudie is geen optie overigens.

Alvast bedankt :)
pi_171171220
Gewoon doorgaan en het advies niet accepteren. Scholen kunnen studenten helemaal niet weigeren of van de opleiding verwijderen.
pi_171171237
Niet gaan werken, dan ben je uiteindelijk nog ouder wanneer je klaar bent met studie. Indien je door mag naar jaar 2, denk je dat je de studie dan wel gaat afronden? Anders beter nu wat anders kiezen.
pi_171171307
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:16 schreef NightH4wk het volgende:
Niet gaan werken, dan ben je uiteindelijk nog ouder wanneer je klaar bent met studie. Indien je door mag naar jaar 2, denk je dat je de studie dan wel gaat afronden? Anders beter nu wat anders kiezen.
Dit is inderdaad wel iets waar ik later hopelijk mijn brood mee ga verdienen. Doe nu ISM en de overige studies die ik kán doen met mijn toelatingstoets zijn totaal het andere einde (verpleegkundige etc)
pi_171171828
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:15 schreef Pizzakoppo het volgende:
Gewoon doorgaan en het advies niet accepteren. Scholen kunnen studenten helemaal niet weigeren of van de opleiding verwijderen.
Op het HBO kan dat wel, en het gebeurt ook.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_171171839
Op MBO niv 4 beginnen kan waarschijnlijk wel gezien jouw leeftijd. Hoeveel punten heb jij eigenlijk behaald en hoeveel moest jij er halen?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_171171861
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:12 schreef Maidai het volgende:
Hallo,

Ik zit met een probleem: Ik ga hoogst waarschijnlijk een negatief bindend studie advies krijgen in mijn eerste jaar. Ik heb niet genoeg punten gehaald om naar het volgende jaar door te gaan. Daarnaast ben ik toegelaten op deze school middels een 21+ toelatingstoets die ik overigens wel met vlag en wimpel heb gehaald.

Maar nu zit ik dus een beetje vast want:

* Deze toelating is alleen geldig voor deze school (andere school is geen optie want daar moet je voor de toelatingstoets wiskunde B kunnen, heb eigenlijk nooit echt wiskunde gehad en snap er de ballen van)

* Met de vakken van de toelatingstoets van deze school kan ik een aantal andere studies doen maar die spreken mij eigenlijk totaal niet aan.

* Heb alleen een vmbo-b diploma (School ook destijds al verneukt) en als ik dus weer naar het mbo ga moet ik op niveau 2 beginnen. No offense maar ik voel me daar totaal niet op mijn plek. Heb het al vaker geprobeerd maar na een maand werd ik gek. (Ben zelf nu 24).

Dus mijn opties zijn nogal gering. Waar ik nu vooral op zit te hopen is dat ik de examencommissie kan overtuigen dat ik het toch in me heb om succesvol deze studie af te ronden maar hier ga ik niet van uit.
Dus de andere opties die ik zelf in gedachte had zijn:

* 1 jaar werken, daarna een studie kiezen die me hopelijk redelijk gemakkelijk afgaat en in het eerste jaar mijn p halen waardoor ik daarna alsnog mijn huidige studie kan vervolgen vanaf het 2e jaar aangezien een negatief studie advies 2 jaar blijft staan. Downside hiervan is dat ik ook niet de jongste meer ben + ik moet maar hopen dat ik ook daadwerkelijk mijn p haal in het eerste jaar.

* Een studie kiezen "gewoon" voor het papiertje

* Een mbo school vragen of ik vrijstelling krijg om door te stromen naar niveau 4.

Nu weet ik niet wat jullie kijk hierop is en of jullie nog meer ideeën voor me hebben. Als dat zo is hoor ik ze graag. Thuisstudie is geen optie overigens.

Alvast bedankt :)
Ja, ik heb een bro-tip: wees niet pamper lui en studeer gewoon. Stop er de tijd in.Of wil je de rest van je leven kut werk doen?

Als je slim genoeg bent moet je gewoon je studie makkelijk kunnen halen.

Waarom is thuisstudie geen optie?

Trouwens, een studie halen alleen voor het papiertje slaat nergens op. Je weet zelf ook wel dat je iets moet kiezen dat in je straatje ligt anders haal je het helemaal nooit.
pi_171171931
quote:
7s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:38 schreef phpmystyle het volgende:
Op MBO niv 4 beginnen kan waarschijnlijk wel gezien jouw leeftijd. Hoeveel punten heb jij eigenlijk behaald en hoeveel moest jij er halen?
Ik moet minimaal 50 punten hebben om door te gaan naar het volgende jaar. 60 punten voor de p. Als ik alles haal van deze periode zit ik op de 42.
pi_171171955
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:41 schreef Maidai het volgende:

[..]

Ik moet minimaal 50 punten hebben om door te gaan naar het volgende jaar. 60 punten voor de p. Als ik alles haal van deze periode zit ik op de 42.
Dat is een behoorlijk verschil. Als je eerlijk bent, komt het door studiehouding of was het gewoon te moeilijk?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_171172053
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:38 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, ik heb een bro-tip: wees niet pamper lui en studeer gewoon. Stop er de tijd in.Of wil je de rest van je leven kut werk doen?

Als je slim genoeg bent moet je gewoon je studie makkelijk kunnen halen.

Waarom is thuisstudie geen optie?

Trouwens, een studie halen alleen voor het papiertje slaat nergens op. Je weet zelf ook wel dat je iets moet kiezen dat in je straatje ligt anders haal je het helemaal nooit.
Ik ben het helemaal met je eens :D Maar altijd achteraf als je het begint te realiseren. Harde les.
Het zijn ook vooral de tentamens die ik niet gehaald heb. Meeste toetsen zijn tussen de 3 - 6 punten. Ook wel eens gehad dat ik ziek was tijdens een herkansing terwijl ik er toen wel daadwerkelijk de tijd voor had genomen om te leren.

Wat betreft thuisstudie: Voor de toelatingstoets heb ik ook redelijk de ballen uit m'n string geleerd terwijl ik, zoals jij al zei, zwaar kutwerk deed waar ik helemaal gesloopt van thuiskwam. Zonder diploma kom je al snel bij een uitzendbureau die je ergens in een fabriek laat werken waar ze Poolse werktijden hanteren. Dit is de voornaamste reden. Daarnaast wil ik gewoon naar school, naar een powerpoint presentatie kijken en de docent om hulp vragen etc. Het heeft mijn voorkeur
pi_171172096
quote:
7s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat is een behoorlijk verschil. Als je eerlijk bent, komt het door studiehouding of was het gewoon te moeilijk?
Het is een vrij pittige studie, dat sowieso, maar niet te moeilijk. Het ligt/lag vooral aan mijn studiehouding en mijn planning qua het studeren. Ik wilde liever werken en geld verdienen dan studeren en als ik dan vrije tijd had zat ik liever andere nutteloze dingen te doen.
pi_171172769
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:47 schreef Maidai het volgende:

Het is een vrij pittige studie, dat sowieso, maar niet te moeilijk. Het ligt/lag vooral aan mijn studiehouding en mijn planning qua het studeren. Ik wilde liever werken en geld verdienen dan studeren en als ik dan vrije tijd had zat ik liever andere nutteloze dingen te doen.
Dan zou ik daar sowieso ook goed aan gaan werken voor je verder gaat studeren. Elke studie wordt een faal als je er geen tijd en moeite in steekt.

En thuisstudie is meestal een stuk moeilijker dan gewoon het rooster volgen en aanwezig zijn en tentamens maken. Geen idee hoe je de examencommissie zou kunnen overtuigen te blijven, maar ik zou de kans aangrijpen. En je idee van de studie voortzetten nadat het bindend studieadvies is verlopen (wist niet eens dat dat zo werkt) is geen slecht idee. Dat ene jaar extra leeftijdsverschil lijkt mij ook het probleem eigenlijk niet. En dat brugjaar kan je dan misschien gebruiken om wiskunde B te leren en aan je zelfdiscipline qua studeren te werken (moeilijk als je veel werkt, maar wel goed om gewoonte te creëren).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_171173060
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dan zou ik daar sowieso ook goed aan gaan werken voor je verder gaat studeren. Elke studie wordt een faal als je er geen tijd en moeite in steekt.

En thuisstudie is meestal een stuk moeilijker dan gewoon het rooster volgen en aanwezig zijn en tentamens maken. Geen idee hoe je de examencommissie zou kunnen overtuigen te blijven, maar ik zou de kans aangrijpen. En je idee van de studie voortzetten nadat het bindend studieadvies is verlopen (wist niet eens dat dat zo werkt) is geen slecht idee. Dat ene jaar extra leeftijdsverschil lijkt mij ook het probleem eigenlijk niet. En dat brugjaar kan je dan misschien gebruiken om wiskunde B te leren en aan je zelfdiscipline qua studeren te werken (moeilijk als je veel werkt, maar wel goed om gewoonte te creëren).
Dat is misschien wel een goed idee ja :) Thanks
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:30:52 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_171173155
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:15 schreef Pizzakoppo het volgende:
Gewoon doorgaan en het advies niet accepteren. Scholen kunnen studenten helemaal niet weigeren of van de opleiding verwijderen.
Hogescholen en universiteiten kunnen dat wel zeker weet ik uit eigen ervaring.
So we just called him Fred
pi_171173232
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:30 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Hogescholen en universiteiten kunnen dat wel zeker weet ik uit eigen ervaring.
Dacht dat hij zat te trollen maar op het mbo kan je ondanks een negatief studieadvies vrolijk doorgaan?
pi_171173294
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:33 schreef Maidai het volgende:

[..]

Dacht dat hij zat te trollen maar op het mbo kan je ondanks een negatief studieadvies vrolijk doorgaan?
Je krijgt sowieso geen advies op het MBO.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_171173807
quote:
7s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:35 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Je krijgt sowieso geen advies op het MBO.
:D
pi_171174035
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:45 schreef Maidai het volgende:

Wat betreft thuisstudie: Voor de toelatingstoets heb ik ook redelijk de ballen uit m'n string geleerd terwijl ik, zoals jij al zei, zwaar kutwerk deed waar ik helemaal gesloopt van thuiskwam. Zonder diploma kom je al snel bij een uitzendbureau die je ergens in een fabriek laat werken waar ze Poolse werktijden hanteren. Dit is de voornaamste reden. Daarnaast wil ik gewoon naar school, naar een powerpoint presentatie kijken en de docent om hulp vragen etc. Het heeft mijn voorkeur
Ja, ik vind/vond studeren ook altijd de betere optie t.o.v. werken.

Ik ben zelf dus ook geen mister-perfect die alles goed doet. Maar met studeren heb je gewoon veel voordelen.

1) Gratis geld (voordelige lening van DUO, daar heb ik een hoop leuke dingen van gedaan. Heb nu schuld van 55K)

2) Flexibele tijden (je kunt doen waar je zin in hebt)

3) Je ontwikkeld jezelf en je hersens toch wel (als je daadwerkelijk studeert en vakken haalt)

4) Je behaalt een diploma waardoor je niet in de worstenfabriek hoeft te werken als arbeider, nu kun je in de worstenfabriek werken als manager

Dus niet lullen maar poetsen, ga studeren.
pi_171174045
Als ik even Google zie ik dat er een wetsvoorstel is aangenomen dat het mogelijk maakt om ook op mbo niveaus 2, 3 en 4 een bindend studieadvies te geven, maar dat treedt volgens mij pas in werking vanaf het volgend schooljaar.

Mogelijk dat er desondanks toch wat in je onderwijsovereenkomst staat waar de bevoegdheid om een bindend studieadvies te geven aan ontleend kan zijn. Daarvoor moet je even de specifieke overeenkomst met jouw onderwijsinstelling nakijken. Die kun je meestal gewoon vinden via internet.
  Moderator woensdag 24 mei 2017 @ 23:01:50 #20
138438 crew  Pizzakoppo
pi_171186140
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:33 schreef Maidai het volgende:

[..]

Dacht dat hij zat te trollen maar op het mbo kan je ondanks een negatief studieadvies vrolijk doorgaan?
Ga het juridisch maar eens nachecken maar als het goed is mag een school studenten niet weigeren of wegsturen.

Is er door de school aan al deze voorwaarden voldaan? https://www.rijksoverheid(...)t-hoger-onderwijs-ho
pi_171191227
Elke hogeschool heeft het juridisch wel zo voor elkaar dat ze in de Propedeuse fase studenten mogen wegsturen. Veel zien gebeuren en er is geen speld tussen te krijgen.

Ja, tuurlijk kun je het gooien op ziekte, overlijden, zwangerschap, etc. Maar dan moet je dat destijds bij je studieloopbaanbegeleider/mentor of iets dergelijks hebben gemeld. Dat is in jouw geval niet zo dus een 3e kans voor jouw tentamens in de P-fase is nihil.
pi_171191519
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 23:01 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Ga het juridisch maar eens nachecken maar als het goed is mag een school studenten niet weigeren of wegsturen.

Is er door de school aan al deze voorwaarden voldaan? https://www.rijksoverheid(...)t-hoger-onderwijs-ho
Op het voldoende begeleiden na wel.
pi_171191608
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 09:20 schreef Dezain het volgende:
Elke hogeschool heeft het juridisch wel zo voor elkaar dat ze in de Propedeuse fase studenten mogen wegsturen. Veel zien gebeuren en er is geen speld tussen te krijgen.

Ja, tuurlijk kun je het gooien op ziekte, overlijden, zwangerschap, etc. Maar dan moet je dat destijds bij je studieloopbaanbegeleider/mentor of iets dergelijks hebben gemeld. Dat is in jouw geval niet zo dus een 3e kans voor jouw tentamens in de P-fase is nihil.
Daar ga ik inderdaad ook niet vanuit. Wat ik Op zich wel kan doen is volgend jaar een studie kiezen die ik kan doen met mijn toelatingatoets en daar mijn stinkende best doen voor mijn p in het eerste jaar en daarmee mijn huidige studie op een andere school volgen.
pi_171191743
Kan je niet opnieuw de 21+ test doen voor een andere opleiding?

En kan je dit jaar ook overnieuw doen?
pi_171191809
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 10:01 schreef 6star6lord6 het volgende:
Kan je niet opnieuw de 21+ test doen voor een andere opleiding?

En kan je dit jaar ook overnieuw doen?
Met een negatief advies kan je helaas niet dezelfde studie doen op dezelfde school. Voor alle andere scholen hier in de buurt met dezelfde studie vragen ze wiskunde b met de toelatingstoets. Iets wat ik nooit heb gehad in mn leven en de talenknobbel ontbreekt in mijn brein :D
pi_171191853
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 10:07 schreef Maidai het volgende:

[..]

Met een negatief advies kan je helaas niet dezelfde studie doen op dezelfde school. Voor alle andere scholen hier in de buurt met dezelfde studie vragen ze wiskunde b met de toelatingstoets. Iets wat ik nooit heb gehad in mn leven en de talenknobbel ontbreekt in mijn brein :D
Ik bedoel dat je gaat een andere studie doen (op misschien een andere school). Of iets soort gelijks. Wat voor opleiding doe je nu dan?
pi_171191943
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 10:12 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Ik bedoel dat je gaat een andere studie doen (op misschien een andere school). Of iets soort gelijks. Wat voor opleiding doe je nu dan?
Ik doe nu Information Security Management. Voor zover ik weet is deze school de enige die dit geeft. Als ik naar een andere school zou gaan na mn p zou ik waarschijnlijk voor Leiden kiezen omdat ze daar iets in de geest van Forensische Informatica geven. Dit omdat eigenlijk op de planning stond om na mijn huidige studie bij de digitale recherche wilde gaan.
pi_171204823
Een bsa blijft toch 4 jaar staan? Ik zou maar eens goed aan je studiehouding werken. Met niksdoen kom je er niet. Ik betwijfel overigens of je nog op mbo wordt toegelaten gezien je leeftijd. Bekende van mij deed op haar 21e een niveau 3 opleiding en die werd voor stages te oud bevonden. Hou er rekening mee dat ook als een mbo school je aanneemt je tegen dit soort dingen aan kan gaan lopen.
pi_171208708
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 20:32 schreef DoubleDip het volgende:
Een bsa blijft toch 4 jaar staan? Ik zou maar eens goed aan je studiehouding werken. Met niksdoen kom je er niet. Ik betwijfel overigens of je nog op mbo wordt toegelaten gezien je leeftijd. Bekende van mij deed op haar 21e een niveau 3 opleiding en die werd voor stages te oud bevonden. Hou er rekening mee dat ook als een mbo school je aanneemt je tegen dit soort dingen aan kan gaan lopen.
Daar loop ik idd ook een beetje tegenaan denk ik. Denk dat mijn beste weg is om volgend jaar er alles aan doen om een p te krijgen en daarmee van school verhuizen als een nbsa inderdaad voor 4 jaar blijft staan. Hier zal ik mn decaan nog over vragen.
pi_171240243
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:15 schreef Pizzakoppo het volgende:
Gewoon doorgaan en het advies niet accepteren. Scholen kunnen studenten helemaal niet weigeren of van de opleiding verwijderen.
Ja, dat kunnen ze wel, en lullig voor TS, maar dat is maar goed ook.

Ik zou zelfs willen zeggen dat het jammer is dat dit voor deeltijdopleidingen (vaak?) niet zo is.
-
pi_171240258
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 10:07 schreef Maidai het volgende:

[..]

Met een negatief advies kan je helaas niet dezelfde studie doen op dezelfde school. Voor alle andere scholen hier in de buurt met dezelfde studie vragen ze wiskunde b met de toelatingstoets. Iets wat ik nooit heb gehad in mn leven en de talenknobbel ontbreekt in mijn brein :D
Je moet niet denken in termen van knobbels, maar in termen van inzet en motivatie.
-
pi_171274436
Kleine update: de duur van de geldigheid van een bsa is afhankelijk per instelling. In mijn geval is dat een jaar, waar ik wel blij mee ben. Na dit jaar moet ik de faciliteitsdirecteur wel overtuigen waarom het me dit keer wel zou lukken.

Heb nu aan mijn decaan gevraagd of ik hiervoor moet aantonen dat het nu wel gaat lukken middels een diploma of p of iets in de trant of dat een mondelinge overtuiging voldoende is. In het eerste geval zal ik een studie kiezen en er alles aandoen om een p te halen. In het tweede geval zal ik een jaar gaan werken.
pi_171293523
Je zou je volgens mij kunnen uitschrijven voordat je het BNSA krijgt om dit officieel te vermijden en vervolgens jezelf weer in schrijven? Of is dat gat ook al dicht gemaakt?
  zondag 4 juni 2017 @ 23:16:49 #34
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_171461413
Op het mbo mogen ze je wel dwingen om te stoppen. Weet ik uit eigen ervaring. Drie eindstages niet gehaald }:| (achteraf bleek ik ziek te zijn geweest tijdens die stages, verklaart wel waarom het niet liep. Maar dat wist ik toen niet.) Toen was mijn school meedogenloos. Hoewel ik eigenlijk nooit gecheckt heb of ze me juridisch gezien mochten wegsturen, maar volgens mij wel.

Maar... klinkt wel goed, dat plan van Dezain! Fijn, mazen in de 'wet', als deze nog bestaat.
Fijn ook dat het bsa maar een jaar geldig is. Dat is nog te overzien.

[ Bericht 5% gewijzigd door pietkanarie op 04-06-2017 23:29:29 ]
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')