abonnement Unibet Coolblue
pi_171010136
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 18:36 schreef Lunatiek het volgende:
Dat is tenminste de Nederlandse situatie.
En in België is het anders. Daar kan je je rijbevoegdheid terugkrijgen nadat is vastgesteld dat een behandeling succesvol is (geweest).
pi_171011441
quote:
4s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:36 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mag het hopen van wel
pi_171021416
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 11:19 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

die eisen ze gewoon op. Ze weten namelijk allang dat iemand een onderzoek heeft gehad naar apneu (want dat hebben ze zelf betaald)
De zorgverzekeraar heeft over het algemeen weinig te maken met een afgesloten autoverzekeraar.
pi_171021920
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 09:26 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

De zorgverzekeraar heeft over het algemeen weinig te maken met een afgesloten autoverzekeraar.
Je weet dat er maar 4 grote verzekeraars in Nederland zijn en dat die per stuk een flink aantal merken onder zich hebben?

Als je bv je auto verzekering bij centraal beheer of interpolis hebt en je ziektekosten bij zilverenkruis hang je volledig onder de achmea boom

Of heb je je auto verzekering bij Unive en je zorg verzekering bij VGZ, die zitten ook in het zelfde clubje.

Daarnaast is het gewoon oerdom om te gaan rijden als je niet in staat bent om goed controle te houden, je zet je eigen leven op het spel, maar nog belangrijker het leven van anderen.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2017 09:52:57 ]
pi_171022159
quote:
7s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:41 schreef nogeenoudebekende het volgende:
CBR hanteert een AHI norm van 15. Daarboven wordt je rijbewijs (tijdelijk) ingenomen. Even contact op nemen met de Belgische equivalent hoe het daar precies zit.

Typisch zo'n regelgeving waardoor mensen nalaten een diagnose te laten stellen. :').
Hoe wordt het CBR eigenlijk op de hoogte gebracht dat iemand een aandoening heeft die zijn rijvaardigheid zou kunnen beïnvloeden?
pi_171023339
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 09:52 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Je weet dat er maar 4 grote verzekeraars in Nederland zijn en dat die per stuk een flink aantal merken onder zich hebben?

Als je bv je auto verzekering bij centraal beheer of interpolis hebt en je ziektekosten bij zilverenkruis hang je volledig onder de achmea boom

Of heb je je auto verzekering bij Unive en je zorg verzekering bij VGZ, die zitten ook in het zelfde clubje.

Daarnaast is het gewoon oerdom om te gaan rijden als je niet in staat bent om goed controle te houden, je zet je eigen leven op het spel, maar nog belangrijker het leven van anderen.
TS woont (en is verzekerd) in België, dus daar zou het best wel eens anders kunnen zijn. Bovendien lijkt(let op: lijkt, ik heb de kennis niet om er een zekerheid aan toe te kennen) het mij dat je medisch dossier niet gedeeld mag worden met een niet-medische tak van dezelfde verzekeraar, net zoals de verzekeringstak van een bank niet zomaar inzage heeft in jouw betaalrekening bij diezelfde bank. Chinese walls en functiescheiding enzo.

En dat het oerdom is ben ik helemaal met je eens. Ik zeg daarover dan ook helemaal niets in mijn post
pi_171023492
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 10:04 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Hoe wordt het CBR eigenlijk op de hoogte gebracht dat iemand een aandoening heeft die zijn rijvaardigheid zou kunnen beïnvloeden?
Moet patient zelf doen.
pi_171023648
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 11:01 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Moet patient zelf doen.
Bedankt. Valt mij mee dat er mensen zijn die dat doen. Je kan ook denken ik ga dat hele gedoe vermijden en ga weer rijden als mijn arts zegt dat het weer verantwoord kan.
pi_171024490
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 11:08 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Bedankt. Valt mij mee dat er mensen zijn die dat doen. Je kan ook denken ik ga dat hele gedoe vermijden en ga weer rijden als mijn arts zegt dat het weer verantwoord kan.
Mijn ervaring is vooral bij dementie en daarin neemt de familie er ook een rol in door samen de afspraak bij het cbr voor een rijtest te maken.
  donderdag 18 mei 2017 @ 11:52:02 #40
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171024760
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 18:36 schreef Lunatiek het volgende:
Bij mijn weten mag je rijbewijs niet ingetrokken worden. Immers: je hebt een instrument (de CPAP) waardoor het effect (vermoeidheid) wordt verminderd. Vergelijk het met slechte ogen: met slechte ogen kun je gewoon je rijbewijs halen en behouden, mits je een goede bril gebruikt.

Je kunt wel een (tijdelijk) rijverbod krijgen zolang je CPAP nog geen effect heeft.

Dat is tenminste de Nederlandse situatie.
Mijn CDE is ingetrokken omdat mijn zicht te slecht is. mag wel nog ABE maar heb wel een code op mijn rijbewijs. Zonder bril is dat rijbewijs ongeldig.
And so is the past
pi_171024892
In België is trouwens de wettelijke plicht voor mensen om dit zelf door te geven aan de Belgische variant van het CBR, in Nederland kent men die plicht nog niet, maar politieke druk om dit in te voeren word wel steeds groter.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  Moderator vrijdag 19 mei 2017 @ 18:30:41 #42
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_171057217
Heb je je amandelen nog, het is een optie die te laten verwijderen.

Bij mij is vorig jaar slaapapneu geconstateerd (22 keer/uur stoppen met ademen), een CPAP kn ik niet aan wennen.
Vervolgens mijn amandelen laten verwijderen en zit nu op 2, dus geen apneu meer.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 18:51:51 #43
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_171057613
quote:
14s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:47 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ik wens de verzekeraar veel succes dit te bewijzen.
De verzekeraar heeft iets meer geld en de betere advocaten dan de gemiddelde particulier.

Bij dit soort gevallen komt een dubbel paspoort als een geschenk uit de hemel.
:r
  vrijdag 19 mei 2017 @ 20:23:08 #44
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_171059979
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 18:30 schreef Armani XL het volgende:
Heb je je amandelen nog, het is een optie die te laten verwijderen.

Bij mij is vorig jaar slaapapneu geconstateerd (22 keer/uur stoppen met ademen), een CPAP kn ik niet aan wennen.
Vervolgens mijn amandelen laten verwijderen en zit nu op 2, dus geen apneu meer.
Die heb ik nog.

Ik ben gewend aan het masker.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_176667037
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:45 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Tot de verzekeraar er achter komt en bij een flink ongeluk de schuld bij de persoon met apneu kan leggen en dat de apneu de oorzaak is geweest, dan ben je de rest van je leven zwaar de klos.
er is onderzoek gedaan bij verzekeringen en de verzekeraars zelf zeggen dat het onmogelijk is te bewijzen dat het daardoor komt
  Moderator maandag 22 januari 2018 @ 11:45:21 #47
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_176670717
quote:
3s.gif Op maandag 22 januari 2018 11:45 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Het is een topickick ;)
oh
pi_176690812
Ik werk in een ziekenhuis voor de revalidatie- en neurologie-afdelingen, kom dus veel mensen tegen na CVA's etc. Binnen het ziekenhuis wordt nooit gezegd dat iemand niet meer mag rijden, die bevoegdheid hebben we ook niet. Wel kan het met klem worden afgeraden (negatief rijadvies). De leidraad is dat het CBR rijbewijzen uitgeeft en hanteert en dus beslist of iemand wel of niet een rijbewijs mag hebben op een bepaald moment. Een arts kan alleen maar (weliswaar met klem) adviseren / afraden. Dat is dus de Nederlandse situatie.

Wat wél zo is, is dat wanneer iemand (bijvoorbeeld na een CVA) het duidelijke advies heeft gekregen om niet meer te rijden en vervolgens tóch achter het stuur kruipt en een ongeluk veroorzaakt, in grote problemen kan komen met de verzekering. Die kan dan zeggen: je arts heeft je met klem afgeraden om te rijden en je hebt het toch gedaan en bent dus onverantwoord bezig geweest --> geen vergoeding. Zoiets komt vaker voor dan je misschien denkt en loopt echt in de astronomische bedragen.

Dit gaat dus over CVA's maar dat is in principe ook rijproblemen vanwege medische aandoeningen.

Je kunt altijd overwegen om een rijtest te doen bij het CBR, als die goed verloopt heb je ook voldoende argumentatie om gewoon achter het stuur te kruipen (raden wij mensen ook altijd aan, zo hoef je die vraag als behandelaar ook zelf niet te beantwoorden).
pi_176690845
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 11:21 schreef HomerStokes het volgende:
Ik werk in een ziekenhuis voor de revalidatie- en neurologie-afdelingen, kom dus veel mensen tegen na CVA's etc. Binnen het ziekenhuis wordt nooit gezegd dat iemand niet meer mag rijden, die bevoegdheid hebben we ook niet. Wel kan het met klem worden afgeraden (negatief rijadvies). De leidraad is dat het CBR rijbewijzen uitgeeft en hanteert en dus beslist of iemand wel of niet een rijbewijs mag hebben op een bepaald moment. Een arts kan alleen maar (weliswaar met klem) adviseren / afraden. Dat is dus de Nederlandse situatie.

Wat wél zo is, is dat wanneer iemand (bijvoorbeeld na een CVA) het duidelijke advies heeft gekregen om niet meer te rijden en vervolgens tóch achter het stuur kruipt en een ongeluk veroorzaakt, in grote problemen kan komen met de verzekering. Die kan dan zeggen: je arts heeft je met klem afgeraden om te rijden en je hebt het toch gedaan en bent dus onverantwoord bezig geweest --> geen vergoeding. Zoiets komt vaker voor dan je misschien denkt en loopt echt in de astronomische bedragen.

Dit gaat dus over CVA's maar dat is in principe ook rijproblemen vanwege medische aandoeningen.

Je kunt altijd overwegen om een rijtest te doen bij het CBR, als die goed verloopt heb je ook voldoende argumentatie om gewoon achter het stuur te kruipen (raden wij mensen ook altijd aan, zo hoef je die vraag als behandelaar ook zelf niet te beantwoorden).
Hoe weet de verzekeraar van dat negatieve advies? Je hebt toch het medisch beroepsgeheim?
pi_176690981
Klopt. Daar komen ze dus alleen achter als patiënt toestemming geeft. Maar er zijn genoeg verzekeraars die inzage in actuele medische dossiers toch echt als voorwaarde stellen om überhaupt een claim te willen beoordelen (is op zich ook wel logisch en noodzakelijk bij het maken van een inschatting van de situatie).

Wat zij dan eigenlijk doen is zelf de rijvaardigheid op het moment van ongeluk beoordelen. Daarom nogmaals: rijtest bij CBR. De ervaring leert dat verzekeraar dan ook minder vaak medische dossiers opvragen, omdat een deskundig orgaan die inschatting al heeft gemaakt.
pi_176968868
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 11:30 schreef HomerStokes het volgende:
Klopt. Daar komen ze dus alleen achter als patiënt toestemming geeft. Maar er zijn genoeg verzekeraars die inzage in actuele medische dossiers toch echt als voorwaarde stellen om überhaupt een claim te willen beoordelen (is op zich ook wel logisch en noodzakelijk bij het maken van een inschatting van de situatie).

Wat zij dan eigenlijk doen is zelf de rijvaardigheid op het moment van ongeluk beoordelen. Daarom nogmaals: rijtest bij CBR. De ervaring leert dat verzekeraar dan ook minder vaak medische dossiers opvragen, omdat een deskundig orgaan die inschatting al heeft gemaakt.
heb ik zelf eigenlijk nog nooit mee gemaakt het blijft namelijk een feit zoals de meeste verzekeraars aangeven het aan de verzekeraar is om te bewijzen dat daardoor het ongeluk is gebeurd dit kunnen ze met osas helaas slecht tot helemaal niet omdat ze nooit kunnen bewijzen dat je in slaap gevallen bent aangezien je na het ongeluk weer gelijk wakker bent
pi_176971177
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 12:39 schreef Kanjer12 het volgende:

[..]

heb ik zelf eigenlijk nog nooit mee gemaakt het blijft namelijk een feit zoals de meeste verzekeraars aangeven het aan de verzekeraar is om te bewijzen dat daardoor het ongeluk is gebeurd dit kunnen ze met osas helaas slecht tot helemaal niet omdat ze nooit kunnen bewijzen dat je in slaap gevallen bent aangezien je na het ongeluk weer gelijk wakker bent
Dat is erg simplistisch. Het probleem is dat wetenschappelijk is aangetoond dat OSAS voor significante cognitieve klachten kan zorgen, waaronder een duidelijk vertraagd tempo van informatieverwerking. Daar hoef je niet voor in slaap te vallen.
pi_176974410
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 14:46 schreef HomerStokes het volgende:

[..]

Dat is erg simplistisch. Het probleem is dat wetenschappelijk is aangetoond dat OSAS voor significante cognitieve klachten kan zorgen, waaronder een duidelijk vertraagd tempo van informatieverwerking. Daar hoef je niet voor in slaap te vallen.
prima ik snap je punt maar waarom zeggen de verzekeraars dan zelf want indd ik heb het nagevraagd zelf al zeggen dat het onmogelijk te bewijzen is
pi_176976355
Ik weet niet hoe het in Belgie zit.

Vorig jaar is mijn man behandeld voor mogelijk slaapapneu. Op het moment dat de behandeling/onderzoeken/diagnostisering gestart werd, werd hem verteld dat hij geen auto mocht rijden. Of ja het mag wel, maar als je bij een ongeval betrokken raakt ben je verzekeringstechnisch vet de sjaak.

Uiteindelijk bleek het bij hem om een totaal andere problematiek te gaan overigens.
pi_176978259
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 18:40 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik weet niet hoe het in Belgie zit.

Vorig jaar is mijn man behandeld voor mogelijk slaapapneu. Op het moment dat de behandeling/onderzoeken/diagnostisering gestart werd, werd hem verteld dat hij geen auto mocht rijden. Of ja het mag wel, maar als je bij een ongeval betrokken raakt ben je verzekeringstechnisch vet de sjaak.

Uiteindelijk bleek het bij hem om een totaal andere problematiek te gaan overigens.
de eerste 2 maanden is dat alleen volgens mij tenminste das wat mijn behandelaar zei
  dinsdag 6 februari 2018 @ 10:38:51 #57
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_176987879
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 20:09 schreef Kanjer12 het volgende:

[..]

de eerste 2 maanden is dat alleen volgens mij tenminste das wat mijn behandelaar zei
Klopt, in de Nederlandse situatie.

quote:
Personen met obstructief slaapapnoesyndroom (OSAS) kunnen geschikt worden verklaard als op basis van een specialistisch rapport blijkt dat gedurende ten minste twee opeenvolgende maanden adequate behandeling plaatsvindt. Onder adequate behandeling wordt in dit verband verstaan: een Apneu-Hypopneu-Index (AHI) van kleiner dan 15 per uur, beoordeeld door een specialist met ervaring op het gebied van slaapgerelateerde stoornissen. Voor personen met hypertensie geldt tevens paragraaf 5.3.

Als de specialist ondanks de adequate behandeling blijft twijfelen aan de rijgeschiktheid kan het CBR voor een juiste oordeelsvorming zonodig de deskundige op het gebied van de praktische geschiktheid (van de desbetreffende afdeling van het CBR) inschakelen om de geschiktheid vast te stellen. Het CBR heeft hiervoor een uitvoerig protocol.

De geschiktheidtermijn is de eerste keer een jaar. Indien uit een specialistisch rapport vervolgens een blijvende adequate behandeling blijkt, is de maximale geschiktheidtermijn drie jaar
Voor rijbewijzen uit groep 2 (vrachtwagenchauffeurs en zo) gelden strengere eisen.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_177182005
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 14:46 schreef HomerStokes het volgende:

[..]

Dat is erg simplistisch. Het probleem is dat wetenschappelijk is aangetoond dat OSAS voor significante cognitieve klachten kan zorgen, waaronder een duidelijk vertraagd tempo van informatieverwerking. Daar hoef je niet voor in slaap te vallen.
dan nog moeten ze dit feit bewijzen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')