abonnement Unibet Coolblue
pi_170929868
Destijds toen ik nog samenwoonde, hadden we een gezamelijke rekening, daar ging zijn salaris op en mijn salaris, maar ik had ook nog een eigen rekening, daar ging mijn loon op van mijn tweede baan.
Nu denken veel mensen wat egoistisch, maar mijn man ging elke week naar zijn vriendengroep, hij ging naar feesten en dergelijke. Via mijn extra rekening wist ik heel snel veel geld te verzamelen, uurloon lag veel hoger en wilde niet dat het verzopen of op ging aan dat soort dingen.

Van dat geld heb ik kleding voor ons kunnen kopen, maar ook een harley motorblok voor hem, een motor voor mij, een compressor voor in de schuur, een vakantie en dergelijke.
Die rekening is nooit geheim geweest maar ik beheerde die.
pi_170931271
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 02:47 schreef madam-april het volgende:

[..]

Een spaarrekening van een paar duizend euro ben je zo doorheen als je verder geen inkomsten hebt.. En een baan vinden zonder werkervaring, een woning vinden zonder inkomen, etc. is niet bepaald een makkie, zeker niet als je gewend bent om niet te hoeven werken..
Mwua maakt ze zich geen zorgen om. Als ik overlijdt krijgt ze genoeg om de rest van haar leven te leven en als we gaan scheiden heeft ze recht op een bedrag waar ze 18 jaar van kan leven zonder enig inkomen (indexering meegenomen).

Ben altijd van het vastleggen en zekerheid creeeren voor iedereen.

Maar inmiddels bijna 10 jaar samen en geen vuiltje aan de lucht. (in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ( yes i know)) maar een beetje vertrouwen lijkt me op zijn plaats.
  zondag 14 mei 2017 @ 11:18:04 #103
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_170931956
Mijn vriendin en ik hebben allebei onze eigen rekening waarop het loon binnenkomt.

Daarnaast hebben wij meerdere gezamenlijke rekeningen.
1 voor de vaste lasten (waarop wij allebei de helft storten).
1 voor het sparen (waarop wij allebei geld storten. Ik 2/3 zij 1/3).
1 voor onvoorziene situaties (staat ¤10000 op en wordt bijgevuld waar nodig).

Daarnaast hebben wij ook nog allebei een ''Val Dood''-rekening. Referentie naar de boeken van James Clavell waarop wij geld zetten waarmee wij kunnen doen wat wij willen zonder ''verantwoording'' af te hoeven leggen naar elkaar, en dus ook geen gaten in onze financiën creëert. (ik koop er mijn duurdere whisky van, zij haar duurdere schoenen en sieraden).

Werkt goed, voor ons iig :Y
pi_170932220
quote:
14s.gif Op zondag 14 mei 2017 11:18 schreef TheThirdMark het volgende:
Mijn vriendin en ik hebben allebei onze eigen rekening waarop het loon binnenkomt.

Daarnaast hebben wij meerdere gezamenlijke rekeningen.
1 voor de vaste lasten (waarop wij allebei de helft storten).
1 voor het sparen (waarop wij allebei geld storten. Ik 2/3 zij 1/3).
1 voor onvoorziene situaties (staat ¤10000 op en wordt bijgevuld waar nodig).

Daarnaast hebben wij ook nog allebei een ''Val Dood''-rekening. Referentie naar de boeken van James Clavell waarop wij geld zetten waarmee wij kunnen doen wat wij willen zonder ''verantwoording'' af te hoeven leggen naar elkaar, en dus ook geen gaten in onze financiën creëert. (ik koop er mijn duurdere whisky van, zij haar duurdere schoenen en sieraden).

Werkt goed, voor ons iig :Y
Die val dood rekening is grappig bedacht moet ik zeggen. Nooit problemen dat zij 3 paar dure schoenen koopt en jij je whiskey niet meer kan kopen ?
  zondag 14 mei 2017 @ 13:28:15 #105
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_170933762
Ik vind het sowieso raar dat je je zou moeten verantwoorden om je eigen geld uit te geven.

Zolang alle vaste lasten betaalt zijn en er een bedrag naar de spaarrekening is geboekt zou ik geen toestemming vragen om wat voor mezelf te kopen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_170933820
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 13:28 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind het sowieso raar dat je je zou moeten verantwoorden om je eigen geld uit te geven.

Zolang alle vaste lasten betaalt zijn en er een bedrag naar de spaarrekening is geboekt zou ik geen toestemming vragen om wat voor mezelf te kopen.
Ook niet als alles op gezamelijke rekeningen staat?
Officieel heet onze 'val dood-rekening' niet zo, maar het idee is hetzelfde en dat voelt wel fijn.
  zondag 14 mei 2017 @ 13:35:25 #107
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_170933866
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 13:33 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ook niet als alles op gezamelijke rekeningen staat?
Officieel heet onze 'val dood-rekening' niet zo, maar het idee is hetzelfde en dat voelt wel fijn.
Als we dat zouden hebben zou ik wel het idee hebben dat ik zou moeten overleggen. Precies waar ik geen zin in heb.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_170934006
Heel simpel.
Je neemt 1 gezamenlijke rekening. Per maand stort je daar allebei een vast bedrag op, van je normale rekening.
Van de gezamenlijke rekening betaal je alleen maar de vaste lasten, en de boodschappen.
Dus make-up/scheermesjes enz, betaalt ieder van zijn eigen rekening.

Je houd elke maand wat over op de gezamenlijke rekening, voor leuke dingen (uit eten enz), en je houd iedere maand wat over op je eigen rekening. Daar doe je lekker mee wat je wilt. Werkt prima zo.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_170934081
Ik zou nooit in staat zijn om alles op één hoop te gooien. Misschien uiteindelijk als je al tig jaar samen bent en kinderen hebt, maar zeker niet aan het begin. Wellicht gaat het bij sommige mensen goed wanneer ze alles op 1 rekening zetten, maar wanneer je het gescheiden houdt elimineer je de kans dat er eventueel gezeik komt.

Kan mij nog wel een aantal keer herinneren dat mijn ouders ruzie hadden omdat de een volgens de ander teveel had uitgegeven. Vaste lasten pro rata delen (huishouden verrekend), maar alles daarbuiten eigen geld zonder verantwoording.

Ik vraag mij af wie de mensen zijn die pleiten voor alles op 1 rekening. Wanneer de ene partner een aanzienlijk groter vermogen inbrengt dan de ander (ton(nen)) of er sprake is van grote inkomensverschillen, dan ligt het wel iets gecompliceerder.
The road to success is always under construction.
  zondag 14 mei 2017 @ 15:25:08 #110
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_170937401
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 11:37 schreef fokexpert het volgende:

[..]

Die val dood rekening is grappig bedacht moet ik zeggen. Nooit problemen dat zij 3 paar dure schoenen koopt en jij je whiskey niet meer kan kopen ?
Wij hebben er allebei 1 ;)
pi_170939832
Wij doen alles op 1 grote hoop.
Wat overblijft gaat naar de spaarrekening.

Vind het wel zo makkelijk zo.
Make my day!
  Moderator zondag 14 mei 2017 @ 21:02:16 #112
441859 crew  Lenny77
pi_170946200
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 21:52 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik vind het alleen niet meer dan logisch dat de man de vaste lasten betaalt. Niks te maken met golddigger.
Wat een kut instelling...
Zomaar zoiets logisch en vanzelfsprekend vinden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_170946485
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 21:02 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Wat een kut instelling...
Zomaar zoiets logisch en vanzelfsprekend vinden.
Idd.
Je bent samen, als partners, ook een economische eenheid. En dat de man er kennelijk maar voor op moet draaien, is gewoon een echt verkeerde instelling.
Je bent er samen verantwoordelijk voor.

Maar goed. Zal wel een cultuurverschil zijn of zo.
Make my day!
  maandag 15 mei 2017 @ 09:51:41 #114
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_170954360
2 privé rekeningen en een gezamenlijke (eo.) voor de gedeelde kosten. Maken elke maand hetzelfde bedrag over voor de vaste lasten en de boodschappen. Verder beiden een eigen rekening.

Maar getrouwd in gemeenschap van goederen, dus op zich... :P
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_170954485
quote:
6s.gif Op maandag 15 mei 2017 09:51 schreef SicSicSics het volgende:
2 privé rekeningen en een gezamenlijke (eo.) voor de gedeelde kosten. Maken elke maand hetzelfde bedrag over voor de vaste lasten en de boodschappen. Verder beiden een eigen rekening.

Maar getrouwd in gemeenschap van goederen, dus op zich... :P
Zelfde hier. Ik. Wil gewoon geen gezeik over wat ik uitgeef en aan wat. Ik werk me de tyfus en ben redelijk spaarzaam. Maar het idee dat ik daar vrijheid kwijtraak, dat wil ik gewoon niet accepteren.

Waarschijnlijk is het voor mijn vrouw allemaal geen probleem. Het is meer mijn eigen gevoel. Overiywil ik ook niets vinden van hoeveel zij uitgeeft aan haar eigen dingetjes. Moet ze zelf weten.
Whatever...
  maandag 15 mei 2017 @ 10:09:11 #116
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_170954620
Wij hebben een aparte rekening. Aangezien ik het meeste verdien betaal ik de meeste vaste lasten en zij alleen de boodschappen en haar eigen dingen zoals zorg, haar auto en telefoon. Onder de streep houden we dan ongeveer hetzelfde over.

We zijn gelukkig allebei vrij zuinig dus daar is geen onenigheid over. En geld moet rollen? Als je een gezonde buffer hebt en gewoon de gezamelijke dingen kan betalen die je wilt doen dan moet je fijn zelf weten waar je je geld aan uit geeft maar hou dan wel de rekeningen gescheiden en betaal de vaste lasten van een gezamelijke rekening bv.
Zo heeft jou spendeer gedrag geen invloed op haar geld.

quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 08:22 schreef Ticootje het volgende:
Ik zou niet zo afhankelijke van mijn man willen zijn. Als hij zn huis zo spik en span wil hebben elke dag neem ik wel een schoonmaakhulp aan om dat te doen.
Lijkt me ook niet meer dan logisch maar een hoop buitenlandse vrouwen vinden het blijkbaar fantastisch om volledig afhankelijk van een ander te zijn.

[ Bericht 35% gewijzigd door Metro2005 op 15-05-2017 10:21:38 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_170954653
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 10:42 schreef fokexpert het volgende:

Maar inmiddels bijna 10 jaar samen en geen vuiltje aan de lucht. (in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ( yes i know)) maar een beetje vertrouwen lijkt me op zijn plaats.
Niet per se gerelateerd aan de quote (en misschien dus wel meer een lokquote) maar toch ben ik wel nieuwsgierig naar hoe jij denkt dat het in jouw situatie gaat als je straks kinderen hebt (of nu al, ik ken je situatie natuurlijk niet ;) ). Heb je zelf geen behoefte om voor de kinderen te zorgen, mee te werken in de opvoeding?

Persoonlijk (als mid-twintiger) lijkt het me juist fijn om dit soort dingen af te kunnen wisselen, dus ik zou liever met zijn tweeën part-time werken dan dat er één full-time thuis voor de kinderen en het huishouden zorgt. Ik vind mijn werk leuk, interessant en belangrijk en kan me goed voorstellen dat het met kinderen/het huishouden exact hetzelfde gaat.
pi_170954863
quote:
5s.gif Op maandag 15 mei 2017 10:10 schreef bagpiper001 het volgende:

[..]

Niet per se gerelateerd aan de quote (en misschien dus wel meer een lokquote) maar toch ben ik wel nieuwsgierig naar hoe jij denkt dat het in jouw situatie gaat als je straks kinderen hebt (of nu al, ik ken je situatie natuurlijk niet ;) ). Heb je zelf geen behoefte om voor de kinderen te zorgen, mee te werken in de opvoeding?

Persoonlijk (als mid-twintiger) lijkt het me juist fijn om dit soort dingen af te kunnen wisselen, dus ik zou liever met zijn tweeën part-time werken dan dat er één full-time thuis voor de kinderen en het huishouden zorgt. Ik vind mijn werk leuk, interessant en belangrijk en kan me goed voorstellen dat het met kinderen/het huishouden exact hetzelfde gaat.
Ja. Inzicht en behoeftes wijzigen vaak ook gedurende je leven.

Wij zijn in de 40 en hebben 1 kindje.
Er zijn periodes geweest dat ik meer werkte en verdiende dan mijn man. En periodes dat het andersom was. Dat ik ook liever meer thuis was bij de kleine omdat ze dat ook nodig had en het meer rust bracht.
Persoonlijk vind ik die flexibiliteit heel erg fijn.
Je vangt elkaar op. Je bent er voor elkaar. En je houdt je gezin zo goed mogelijk draaiende. Je bent een eenheid.

En dat doen we ook door financieel samen te zijn.
Er is hier niet zozeer sprake van mijn geld, of zijn geld. Het is ons geld. En daar draait ons gezin op.
Nu hebben we het geluk dat de financiële situatie gezond is. En daar werken we natuurlijk ook voor.
Maar het gezin en ons geluk staat bovenaan.
Make my day!
pi_170955405
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 21:31 schreef DKS het volgende:
Hoe doen jullie dat in een gezamenlijke huishouding?
Ik vind dat geld moet rollen, zij vindt wat anders.
Wie beslist in een gezamenlijke huishouden wat er waaraan wordt besteed?
-Gezamenlijke rekening voor vaste lasten waarop we beide een vast bedrag per maand op storten en boodschappen ± 95 euro per week -- AH, bakker, slager, de (vis) boer.
-Eigen rekening waar salaris op binnen komt en waar je je 'persoonlijke extra's' vanaf boekt. (leuk jurkje/leuke tas maar ook tanken etc.)
-Gezamenlijke spaarrekening, samen vast bedrag per maand opzij zetten.

Zo gaat het mij/ons. :) -- genieten maar ook bewust met je geld om gaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2017 11:05:53 ]
pi_170955526
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 22:28 schreef fokexpert het volgende:

[..]

Haha denk ik. Mijn vrouw mag werken en heeft alle vrijheid, maar stiekem zou ik willen dat ze dat niet doet. (denk ook niet dat ze het gaat doen). Daarintegen wilt ze niet dat ik in huishouden help. Soms help ik met koken maar zelfs dat wilt ze liever niet.

Zo heeft zij heerlijke vrijheid en kan ze leven zoals ze wilt en kan ik me focussen op mijn werk.
Ik doe het liefst ook alles zelf.. hij stofzuigt alleen af en toe de trap (traploper) :+
  maandag 15 mei 2017 @ 11:18:42 #121
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_170955717
Hij heeft nog een zakelijke rekening, de rest is allemaal gezamenlijk.
Grote uitgaven overleggen we, om te voorkomen dat het elkaar kruist en er een te grote hap uit de gewone rekening wordt gehaald ineens. Is het zo groot dat de spraakrekening ervoor gebruikt moet worden dan ook overleg. Maar dan hebben we het over zaken zoals een nieuwe motor/auto e.d.
Zolang het financieel uitkan (willen bv wel een goede financiële buffer houden) kopen we beide gewoon wat we willen, is nooit gezeur over eigenlijk.

De spaarrekening wordt op ongeveer een modaal jaarsalaris gehouden (ivm eigen baas zijn, voor het geval dat), zitten we daaronder dan leggen we elke maand een deel naar de spaarrekening. Zitten we daar goed dan lossen we extra hypotheek af.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_170957857
quote:
5s.gif Op maandag 15 mei 2017 10:10 schreef bagpiper001 het volgende:

[..]

Niet per se gerelateerd aan de quote (en misschien dus wel meer een lokquote) maar toch ben ik wel nieuwsgierig naar hoe jij denkt dat het in jouw situatie gaat als je straks kinderen hebt (of nu al, ik ken je situatie natuurlijk niet ;) ). Heb je zelf geen behoefte om voor de kinderen te zorgen, mee te werken in de opvoeding?

Persoonlijk (als mid-twintiger) lijkt het me juist fijn om dit soort dingen af te kunnen wisselen, dus ik zou liever met zijn tweeën part-time werken dan dat er één full-time thuis voor de kinderen en het huishouden zorgt. Ik vind mijn werk leuk, interessant en belangrijk en kan me goed voorstellen dat het met kinderen/het huishouden exact hetzelfde gaat.
Ik denk dat ik dit in dit geval als voordeel heb. Waar vroeger echt 80 uur per weekte werkte is dat nu een stuk minder. Of ik bij ons op kantoor zit, of lekker thuis werk of een langere periode vrij neem maakt niks uit.

In het verleden ging het werk altijd voor, veel spijt van gehad maar gelukkig wel wat voor teruggekregen (eigen bedrijf).

Dus de verwachting is dat ik meer dan genoeg bij mijn (toekomstige) kids ga zijn :).
pi_170962352
wij hebben alles op een hoop maar krijgen elk 250 euro per maand om zelf uit te geven aan wat we willen.
Gezamenlijke uitstapjes betalen we van de gezamenlijke rekening, grote uitgaven bespreken we met mekaar.....gaat al 25 jaar goed :-)

Om precies te zijn:
- grote spaar rekening (voor nieuwe auto/keuken etc.) gaat elke maand 1000 op
- kleine spaar rekening (voor de kapotte wasmachine etc.) gaat elke maand 250 op
- reservering rekening (eigen risico, seizoenkaart voetbal, waterschap etc.) gaat elke maand 250 op
- doorlopende huishoud rekening (hypotheek, gas, gezamenlijke uitstapjes etc.) staat de rest op en mag leeg zijn aan het eind van de maand

[ Bericht 3% gewijzigd door mappo op 15-05-2017 17:12:16 ]
  maandag 15 mei 2017 @ 18:00:43 #124
441440 aquawoman
Bitch please
pi_170963209
Ik geef veel makkelijker geld uit dan mijn vriend. Daarom hebben we ieder een eigen rekening. Hij heeft berekend wat mijn bijdrage aan de hypotheek, boodschappen en andere vaste lasten moet zijn en dat bedrag of soms iets meer maak ik naar hem over. Ik maak ook mijn vakantiegeld en bonus naar hem over - we betalen gezamenlijke dingen als vakanties of auto ook van zijn rekening en hij regelt wetsparen.

Ik hou dan genoeg over voor mezelf, zonder dat hij kan emmeren over mijn uitgavenpatroon.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_170963403
Bij ons is de gezamelijke rekening juist afgepast en ons 'speelgeld' vrij.
  Moderator maandag 15 mei 2017 @ 20:05:10 #126
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_170966845
Wij hebben ook ieder een eigen rekening. Nu is het bij ons zo dat mijn vriendin Duits is, en ook in Duitsland werkt, en daar dus al jaren een bankrekening heeft. Die kan ze gewoon houden, en dat doet ze dan ook.

Daarnaast heb ik natuurlijk mijn Nederlandse betaal- en spaarrekeningen. Omdat er een groot verschil zit tussen onze inkomens, en mijn vriendin in het verleden niet in staat was om te sparen, heb ik het iets anders aangepakt.

Normaal gesproken, als je samen gaat wonen, deel je de kosten door 2. Als wij dat zouden doen zou mijn vriendin niks overhouden, dus dat doen we niet, want ik wil dat zij kan sparen (en dat ook doet). Ik heb gekeken wat het voor mij duurder zou worden en dat betaald zij. Daarnaast betaald ze ook de helft van de boodschappen. That's it.

Voorwaarde was/is wel dat zij een flink bedrag spaart per maand, standaard. Dat doet ze al vanaf we samen wonen. Daarnaast heeft ze haar zogenaamde veiligheidsgeld, dwz, zij heeft alles wat ze per maand moet betalen (kosten hier, eten, auto, telefoon, andere vaste uitgaven, dus óók wat ze per maand spaart). bij elkaar opgeteld. Dat is wat ze in 1 maand nodig heeft.

Dat hebben we x3 gedaan, en dat geld heeft ze apart. Dat is geld dat ze uiteraard wel heeft, maar 'niet bestaat'. Het is geld dat bedoeld is voor als ze een keer werkloos zou mogen raken, dat ze in ieder geval 3 maanden lang met dat veiligheidsgeld al haar vaste lasten kan betalen. Dat geld heeft dus ook geen enkel ander doel dan die situatie, en wordt dus ook nergens anders voor gebruikt.

Vervolgens betalen we dingen naar rato. Dus als wij een vakantie boeken bv, dan betalen we dat niet 50/50, maar eerder 65/35. Maar we hebben ook nog ieder ons eigen geld, dus wat we gewoon zelf kunnen uitgeven, en daar gelden geen regels voor, en overleggen we ook niet. Als we ons eigen geld aan iets willen uitgeven, dan hoeven we daar niet over te overleggen.

Onze bruiloft hebben we ook op die manier geregeld. Wij trouwen op basis van beperkte gemeenschap van goederen, wat effectief betekent dat er 3 vermogens zijn. Het vermogen van mij voor het huwelijk, haar vermogen voor het huwelijk, en vanaf ons huwelijk ons gezamenlijke vermogen, met uitzondering van het huis, want dat is en blijft van mij. In Duitsland (en zo'n beetje overal) is dat al de standaard manier van trouwen, alleen hier in Nederland nog niet, maar vanaf 01-01-2018 is dat wel zo.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')