abonnement Unibet Coolblue
pi_170481302
Hoi wie heeft er wel eens kosher gegeten en of juist niet kosher? Dit is dan een gebruik bij mensen uit israel, omdan bepaalde dingen wel of niet te mogen eten!

Best wel slim dat ze echt in het jaar 0 zonder enige vorm van moderne wetenschap zoals wij die nu kennen, toen al wisten wat wel en niet kosher was, en dus niet goed voor je! En ook best wel leuk om te weten dat je zonder er besef van hebt al aardig vaak ook gewoon doodleuk kosher zit te eten!

Kosher : :)

Welke dieren zijn kosjer?

Een landdier is kosjer wanneer het gespleten hoeven heeft en het zijn eten herkauwt. Het moet beide kenmerken hebben. Voorbeelden van dit soort dieren: koeien, schapen, geiten, herten, deze zijn allen kosjer, maar varkens, konijnen, eekhoorns, beren, honden katten, kame­­len en paarden zijn dat niet.

Vogels: De Tora vertelt niet rechtstreeks, zoals bij landdieren, welke vogels kosjer zijn. Maar de Tora noemt wel 21 niet-kosjere vogelsoor­ten op, allemaal roofvogels. Voorbeelden van kosjer vogels: de als huis­dieren gehouden kippen, eenden, ganzen, kalkoenen en duiven.

Vis en ander zeevoedsel: Een waterdier is alleen kosjer wanneer het vinnen en schubben heeft. Voorbeelden van kosjere vissen: zalm, tonijn, bot, karper en haring. Niet-kosjer zijn bijvoorbeeld: meerval, steur, zwaardvis, kreeft, schaal- en schelpdieren, zoals krab en garnalen, oesters en mos­selen en verder zijn alle water-zoogdieren niet kosjer.

Alle overige dieren, zoals reptielen, amfibieėn, wormen en insecten – met uitzondering van vier soorten sprinkhanen, waarvan wij niet meer weten welke dat zijn – zijn allemaal niet-kosjer.

Betrouwbare bron : http://www.joodsleven.nl/Encyclopedie/Kasjroet/Kasjroet-04.htm
pi_170481378
Ik eet graag varkensvlees dus dan kan ik sowieso geen jood of islamiet worden? Ben behoorlijk teleurgesteld.

Wat moet het trouwens bijzonder zijn als je een heilig boek hebt die uitmaakt wat je wel/niet mag eten.
pi_170481403
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 18:16 schreef -PesteNoire- het volgende:
Ik eet graag varkensvlees dus dan kan ik sowieso geen jood of islamiet worden? Ben behoorlijk teleurgesteld.

Wat moet het trouwens bijzonder zijn als je een heilig boek hebt die uitmaakt wat je wel/niet mag eten.
Hoi van mij mag je dan ( omdat ik erg wiskundig ben ingesteld ) jezelf bijv wel 30% kosher noemen als je bijv 2 van de 7 dagen geen varken eet!
pi_170481433
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 18:17 schreef possetje het volgende:

[..]

Hoi van mij mag je dan ( omdat ik erg wiskundig ben ingesteld ) jezelf bijv wel 30% kosher noemen als je bijv 2 van de 7 dagen geen varken eet!
Thanks man.

Ik wil zo graag een jood worden weet je. Maar dat varkensvlees he. Ga straks nieuwe filetlapjes halen.

Ik eet idd maar 2 dagen per week varkensvlees dus ben al flink op weg richting kosher.
pi_170481440
Ik eet wel halal noodles chicken flavour.
pi_170481502
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 18:19 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Thanks man.

Ik wil zo graag een jood worden weet je. Maar dat varkensvlees he. Ga straks nieuwe filetlapjes halen.

Ik eet idd maar 2 dagen per week varkensvlees dus ben al flink op weg richting kosher.
Wel even 30 % laten besnijden om het officieel te maken ;)
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_170481508
hey possetje op een dag eet ik gemiddeld maar zo'n 30 minuten, betekent dat dat ik 23.5 uur van de dag kosher leef? zou ik mezelf dan als joods mogen omschrijven?
pi_170481557
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 april 2017 18:25 schreef MajoorDruiloor het volgende:
hey possetje op een dag eet ik gemiddeld maar zo'n 30 minuten, betekent dat dat ik 23.5 uur van de dag kosher leef? zou ik mezelf dan als joods mogen omschrijven?
joods worden kan je alleen maar als je moeder joods was. het joodse dna word alleen oficieel als dat zo is. het is niet verboden om in israel te gaan wonen en alles na te apen wat joodse mensen doen, dat staat je vrij, maar oficieel zal je nooit een jood worden... een joodse vrouw trouwen mag wel, en dan worden je kinderen automatisch joods
pi_170481574
quote:
12s.gif Op dinsdag 25 april 2017 18:24 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Wel even 30 % laten besnijden om het officieel te maken ;)
Ik heb er alles voor over om joods te worden. O+
pi_170481583
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 18:27 schreef possetje het volgende:

[..]

joods worden kan je alleen maar als je moeder joods was. het joodse dna word alleen oficieel als dat zo is. het is niet verboden om in israel te gaan wonen en alles na te apen wat joodse mensen doen, dat staat je vrij, maar oficieel zal je nooit een jood worden... een joodse vrouw trouwen mag wel, en dan worden je kinderen automatisch joods
YES

Ik ga een jodin trouwens en joodse kindertjes maken.
  dinsdag 25 april 2017 @ 18:53:05 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170482094
Stupide dieetregels uit de bronstijd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_170482754
Ik eet altijd kosher en halal, als vegetariėr is dat niet zo moeilijk.
pi_170483256
*kosjer

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 19:18 schreef Farenji het volgende:
Ik eet altijd kosher en halal, als vegetariėr is dat niet zo moeilijk.
Drink je wijn? Melkproducten vlak voor/tijdens/na de maaltijd?
  dinsdag 25 april 2017 @ 20:35:50 #14
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_170484741
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 18:12 schreef possetje het volgende:

Best wel slim dat ze echt in het jaar 0 zonder enige vorm van moderne wetenschap zoals wij die nu kennen, toen al wisten wat wel en niet kosher was, en dus niet goed voor je! En ook best wel leuk om te weten dat je zonder er besef van hebt al aardig vaak ook gewoon doodleuk kosher zit te eten!

Slim? Wat is er slim aan een neurose op papier zetten?
Niet op de lijntjes stappen op het trottoir is net zo "slim bedacht".
pi_170485534
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 18:16 schreef -PesteNoire- het volgende:
Ik eet graag varkensvlees dus dan kan ik sowieso geen jood of islamiet worden? Ben behoorlijk teleurgesteld.

Wat moet het trouwens bijzonder zijn als je een heilig boek hebt die uitmaakt wat je wel/niet mag eten.
je kunt wel nog zionist worden
pi_170485982
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 18:12 schreef possetje het volgende:
mensen uit israel
Ik denk dat je eigenlijk het Joodse volk bedoeld, welke nog altijd grotendeels buiten hun Staat Israel wonen.
quote:
Best wel slim dat ze echt in het jaar 0 zonder enige vorm van moderne wetenschap zoals wij die nu kennen, toen al wisten wat wel en niet kosher was, en dus niet goed voor je!
Dat wisten ze echt al veel eerder. Misschien aan dovemansoren gericht, maar misschien is het verstandig om voor het openen van een topic wat meer onderzoek te doen. :)
pi_170490847
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:12 schreef vaduz het volgende:

Ik denk dat je eigenlijk het Joodse volk bedoeld, welke nog altijd grotendeels buiten hun Staat Israel wonen.

ja maar het woord joods is zo een besmet woord, en bij israel denk je veel eerder aan strand vakantietjes in een hotel :)
pi_170493178
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 april 2017 19:38 schreef LompeHork het volgende:
*kosjer

[..]

Drink je wijn? Melkproducten vlak voor/tijdens/na de maaltijd?
Dat van koshere wijn wist ik niet. Er mag niet eens dierlijke mest gebruikt worden! Wat een achterlijk gedoe. Joden zijn nog erger dan veganisten!
  woensdag 26 april 2017 @ 10:41:32 #19
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_170494471
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 00:10 schreef possetje het volgende:

[..]

ja maar het woord joods is zo een besmet woord
:o
pi_170494599
Kosher mcdonalds in Israel is vies. Die hamburgers bleeeh

Falafel jam jam hmmmmmmmmmm :9
  woensdag 26 april 2017 @ 12:59:25 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170497557


Voor wie het thema echt interessant vinden, uitstekend boek over de geschiedenis en oorsprong van de Joodse keukens uit de verschillende delen van de wereld. Verhalen, historische info en recepten, geweldig boek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_170497747
Waarom is er nog geen lokquote met golfer geplaatst?
pi_170506739
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2017 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]

Voor wie het thema echt interessant vinden, uitstekend boek over de geschiedenis en oorsprong van de Joodse keukens uit de verschillende delen van de wereld. Verhalen, historische info en recepten, geweldig boek.
ik zou hem al kopen om de kaft!

ongeacht de inhoud! :)
  vrijdag 28 april 2017 @ 00:43:53 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170535582
Alsof je een extra hypotheek krijgt voor je tweede keuken :')
Met alleen "kosjere" dingen eten ben je er nog niet. De bereiding moet ook kosjer zijn, net als joe je het eten opbergt. En daar heb je dus twee keukens voor nodig, tenzij je uitsluitend vegetarisch eet.
  vrijdag 28 april 2017 @ 00:46:18 #25
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170535613
En je mag niet koken van vrijdagavond tot zaterdagavond. Ook dat nog.

Maar dat levert interessante gerechten op.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')