abonnement Unibet Coolblue
pi_170356357
Wie heeft er ervaring met het vinden van een nieuwe baan via een recruitmentbureau?

Wat zijn nu precies de voordelen hiervan t.o.v. zelf solliciteren op een baan?

Ik werk in een branche waar erg veel vraag is naar mijn type werk en wordt dus om de haverklap benaderd door recruiters. Meestal zijn de banen die ze bemiddelen niet eens een stap vooruit, of juist banen die te hoog gegrepen zijn.

Daarbij willen ze vaak eerst een kennismaking bij hun op kantoor, dat weer tijd kost en niet eens direct bij een werkgever is.

Ik vraag mij echt af wat nu het voordeel is van zo'n recruiter. Is het niet gewoon beter om zelf direct te solliciteren en niet je tijd te verdoen bij zulke bureau's?
pi_170356654
De meeste recruitmentbureau's die jou nu benaderen, zijn hoogstwaarschijnlijk gewoon cv-verzamelaars. Die verdienen geld door jouw cv aan te bieden bij hun klanten. Of ze jou daar ook van op de hoogte stellen is nog maar de vraag. Er zitten ook goede tussen, maar die spoeling is echt dun. Op tweakers is er een topic over. Lees dat maar eens door (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1666438/last)

ik heb alleen maar slechte ervaringen met recruiters. Al mijn banen heb ik gevonden via de bekende vacaturesites
Het is wat.......
pi_170356726
Een recruiter voegt waarde toe aan beide kanten van de zoekenden.

Een werkgever die werkt via een recruiter hoeft zelf niet te zoeken naar de kandidaten, maar kan gebruik maken van het netwerk van de recruiter en kan de recruiter de eerste inschatting laten doen. Hierdoor kan het selectie sneller en goedkoper verlopen. Een werkgever hoeft dan ook niet specifieke recruitmentkennis in zijn eigen HR-afdeling te hebben.

Een werknemer die zoekt via een recruiter maakt ook gebruik van het netwerk van de recruiter. De recruiter heeft bepaalde ingangen die een werknemer niet heeft en daardoor zijn er functies te bereiken die normaal niet te bereiken zijn.

En uiteraard zijn er ook nadelen. Je moet inderdaad niet alleen het bedrijf van je kwaliteiten overtuigen, maar ook de recruiter. Dit kan meer tijd kosten. Echter zou je normaal gesproken ook een brief moeten schrijven, na een bezoek aan de recruiter hoeft dan meestal niet meer.

Dat de recruiters je voor de verkeerde banen benaderen is vervelend. Echter vind ik dat een goede recruiter dan niet zomaar doet
pi_170356844
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 16:57 schreef Sovieto het volgende:
Een recruiter voegt waarde toe aan beide kanten van de zoekenden.
Laat mij raden: Jij bent recruiter?
pi_170356850
Het is heel belangrijk om je nieuwe baan te vinden via een recruiter, voor de recruiter dan wel te verstaan. Want die leeft daarvan (vaak 3-6 maandsalarissen bij een succesvolle plaatsing). Er zijn, ook in mijn sector, veel koekebakkers, en slechts een paar goede. Ik ben zelf op het moment op zoek naar wat anders, heb nu een sollicitatie rechtstreeks met een bedrijf lopen, en een via een recruiter
  donderdag 20 april 2017 @ 17:10:19 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_170356908
recruiters gebruiken een netwerk en nogal brutale vertegenwoordigers.

Maar of er écht een voordeel voor jou bij zit tegenover je CV rondstrooien op Monsterboard/vacaturebank en dat soort zaken, dat betwijfel ik. Tenzij je een beetje onbeholpen bent in het sociale aspect van het leven, dan kan het helpen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_170356909
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 17:04 schreef vaduz het volgende:

[..]

Laat mij raden: Jij bent recruiter?
Wat flauw. Omdat ik waarde zie een beroep?

Maar nee, ik ben geen recruiter. Ik ben ook nog nooit door een recruiter geplaatst. Wel ben ik een paar keer op gesprek geweest bij een werkgever dankzij een recruiter, maar dit is nog niet succesvol geweest.
pi_170356970
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 17:10 schreef Sovieto het volgende:
Wel ben ik een paar keer op gesprek geweest bij een werkgever dankzij een recruiter, maar dit is nog niet succesvol geweest.
Maar je ziet dus wel de waarde in? Kijk er zullen best hele goede tussen zitten, maar je komt vaker van die lui op een callcenter in Ierland die je platspammen tegen.
pi_170356987
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 16:57 schreef Sovieto het volgende:
Een recruiter voegt waarde toe aan beide kanten van de zoekenden.

Een werkgever die werkt via een recruiter hoeft zelf niet te zoeken naar de kandidaten, maar kan gebruik maken van het netwerk van de recruiter en kan de recruiter de eerste inschatting laten doen. Hierdoor kan het selectie sneller en goedkoper verlopen. Een werkgever hoeft dan ook niet specifieke recruitmentkennis in zijn eigen HR-afdeling te hebben.

Een werknemer die zoekt via een recruiter maakt ook gebruik van het netwerk van de recruiter. De recruiter heeft bepaalde ingangen die een werknemer niet heeft en daardoor zijn er functies te bereiken die normaal niet te bereiken zijn.

En uiteraard zijn er ook nadelen. Je moet inderdaad niet alleen het bedrijf van je kwaliteiten overtuigen, maar ook de recruiter. Dit kan meer tijd kosten. Echter zou je normaal gesproken ook een brief moeten schrijven, na een bezoek aan de recruiter hoeft dan meestal niet meer.

Dat de recruiters je voor de verkeerde banen benaderen is vervelend. Echter vind ik dat een goede recruiter dan niet zomaar doet
Ik ben onlangs is ingegaan op 2 afspraak voorstellen van recruiters. Ik zal de namen niet noemen, maar volgens mij zijn dit 2 van de grootste recruiters van nederland. Je ziet de billboards van hun vaak langs de snelweg:).

Tijdens de gesprekken krijg je een heel commercieel praatje voorgeschoteld, een stuk of 5 kutbanen en de baan waar het eigenlijk om ging die was al vergeven.

Vervolgens zeggen ze dat ze hun best gaan doen voor je en hoor je niks meer, of komen ze weer aanzetten met een kutbaan. Je rijd er helemaal naar toe in je vrije tijd, gaat een uur op gesprek, kortom, redelijk wat moeite voor niks concreets nog. Plus de baan die zij aanbieden worden ook vaak via 10 andere recruiters in de markt gezet.

Ik heb gewoon geen zin meer om moeite te steken in dat soort gesprekken. Ik ga alleen nog als er een serieus en concreet voorstel is, iets wat ik niet zelf kan regelen.
pi_170357084
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 17:15 schreef vaduz het volgende:

[..]

Maar je ziet dus wel de waarde in? Kijk er zullen best hele goede tussen zitten, maar je komt vaker van die lui op een callcenter in Ierland die je platspammen tegen.
Ik ga alleen in op concrete voorstellen van recruiters (dus wil ik een openstaande vacature zien). Ik ga niet naar hun kantoor om eens vrijblijvend kennis te maken
pi_170357117
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 17:16 schreef Jonassen08 het volgende:

[..]

Ik ben onlangs is ingegaan op 2 afspraak voorstellen van recruiters. Ik zal de namen niet noemen, maar volgens mij zijn dit 2 van de grootste recruiters van nederland. Je ziet de billboards van hun vaak langs de snelweg:).

Tijdens de gesprekken krijg je een heel commercieel praatje voorgeschoteld, een stuk of 5 kutbanen en de baan waar het eigenlijk om ging die was al vergeven.

Vervolgens zeggen ze dat ze hun best gaan doen voor je en hoor je niks meer, of komen ze weer aanzetten met een kutbaan. Je rijd er helemaal naar toe in je vrije tijd, gaat een uur op gesprek, kortom, redelijk wat moeite voor niks concreets nog. Plus de baan die zij aanbieden worden ook vaak via 10 andere recruiters in de markt gezet.

Ik heb gewoon geen zin meer om moeite te steken in dat soort gesprekken. Ik ga alleen nog als er een serieus en concreet voorstel is, iets wat ik niet zelf kan regelen.
Ja inderdaad, het moet wel concreet zijn. Anders is het zonde van je tijd
pi_170357162
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 17:23 schreef Sovieto het volgende:

[..]

Ik ga alleen in op concrete voorstellen van recruiters (dus wil ik een openstaande vacature zien).
Die lui houden je dan gewoon een worst voor om vervolgens met iets heels anders aan tekomen.
pi_170359135
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 16:31 schreef Jonassen08 het volgende:
Ik vraag mij echt af wat nu het voordeel is van zo'n recruiter. Is het niet gewoon beter om zelf direct te solliciteren en niet je tijd te verdoen bij zulke bureau's?
Kan voordelen hebben, ze hebben vaak connectiies met P&O binnen bedrijven en krijgen soms eerder de vacature te horen dan de externe media. Ik ben 1x via een Headhunter aan een baan gekomen, die anders niet naar buiten was doorgezet en 1x via Brunel gedetacheerd bij een bedrijf.

Dus ja, ik kan het aanbevelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 20 april 2017 @ 20:38:32 #14
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_170362144
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 17:16 schreef Jonassen08 het volgende:
Ik ga alleen nog als er een serieus en concreet voorstel is, iets wat ik niet zelf kan regelen.
Yep, zo doe ik het ook.

Het heeft gewoon geen zin om een band op te bouwen met deze lui.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_170378727
Ik zelf ben nu +- 4 jaar werkzaam als recruiter, direct uit mijn studie en het heeft geen toegevoegde waarde voor jou als werknemer. Dan ga ik er wel vanuit dat je zelf werk kunt vinden en/of daar geen belang bij hebt. Als je moeite hebt met het vinden van werk of je strandt vaak bij selectierondes dan kan het voor jou van toegevoegde waarde zijn. Aan de andere kant is er ook geen nadeel, wat heb je te verliezen? Ja, inderdaad, tijd en benzinekosten, maar als je dat niet over hebt voor een potentiële baan dan is dat aan jezelf. Dat is ook zo als je solliciteert bij bedrijven waar je uiteindelijk niet komt te werken.

Maar het grootste verschil zit hem in de kant van de werkgever.
pi_170386429
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 11:56 schreef Azpilicueta het volgende:
Ik zelf ben nu +- 4 jaar werkzaam als recruiter, direct uit mijn studie en het heeft geen toegevoegde waarde voor jou als werknemer. Dan ga ik er wel vanuit dat je zelf werk kunt vinden en/of daar geen belang bij hebt. Als je moeite hebt met het vinden van werk of je strandt vaak bij selectierondes dan kan het voor jou van toegevoegde waarde zijn. Aan de andere kant is er ook geen nadeel, wat heb je te verliezen? Ja, inderdaad, tijd en benzinekosten, maar als je dat niet over hebt voor een potentiële baan dan is dat aan jezelf. Dat is ook zo als je solliciteert bij bedrijven waar je uiteindelijk niet komt te werken.

Maar het grootste verschil zit hem in de kant van de werkgever.
Daarom is dat ook de kant die ervoor betaalt. Als recruiters niets zouden toevoegen, zouden ze niet bestaan.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_170394674
Ligt een beetje aan de situatie. Mijn ervaringen:

- Als je geen duidelijk profiel hebt ben je niet heel erg verkoopbaar. Dan is het voor zowel werkzoekende als recruiter zonde van de tijd
- Recruiters hebben recht op hun deel van de taart. Ik heb wel meegemaakt dat ik meer salaris kreeg bij werkgevers waar ik zelf direct in dienst trad, voor hetzelfde werk als mensen die via een recruiter binnen kwamen. Ging rustig om 200 tot 300,- bruto per maand.
- Ze kennen de markt goed, hierdoor voelen ze wel goed aan waar jij het beste zou passen en/of het beste tot je recht komt. Ze kunnen met kansen komen waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.
pi_170396492
Sorry dat ik het zeg maar het klinkt echt als een uitzendbureau voor hoger opgeleide mensen.
Ze zijn alleen in verhouding tot normale uitzendbureaus wél actief aan het zoeken naar personeel.

Niet denigrerend bedoeld, want als zo'n bureau belangstelling in je heeft zul je écht wel iets te bieden hebben. En dat is goed natuurlijk.
Maar de vergelijking met een gewoon uitzendbureau kan ik gewoon níet uit mijn hoofd zetten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')