Draganta | woensdag 19 april 2017 @ 09:32 |
Mijn auto (Fiesta 1.3) heeft anderhalf jaar stil gestaan wegens werk in de randstad. Nu heb ik besloten hem weer te gebruiken. Ik heb een jaar lang met slecht vermogen/inhouden/schokken gereden. Ik heb de bobine nu vervangen en hij loopt weer goed. Wat ik echter merk is dat die bij lange na niet meer zo snel warm wordt als voorheen. Nu vraag ik mij af, werd hij eerst te snel warm, of loopt hij nu te koud? Voorheen, als ik binnendoor reed voor 10 minuten lang bij normale temperaturen als nu, was het wijzertje ongeveer in het midden. Net heb ik 25 minuten binnendoor gereden, met af en toe een stukje 80, en de wijzer is nauwelijks uit het eerste gedeelte (zwart blokje), echt een millimeter maar. Ik heb gekeken of de radiator constant draait, en dat is niet het geval. Is dit normaal, of rij ik nou te veel op een koude motor? Waar kan dit aan liggen? 4 jaar geleden was de thermostaat vervangen, kan het ook daar mee te maken hebben? Hoe kan ik dat checken? | |
halfway | woensdag 19 april 2017 @ 09:36 |
Thermostaat zal vast zitten na 1,5 jaar stilstaan. | |
Draganta | woensdag 19 april 2017 @ 10:50 |
Kan daar wat aan gedaan worden of wordt dat weer een nieuwe denk je? | |
butz0rs | woensdag 19 april 2017 @ 10:52 |
Zit er te weinig koelvloeistof in? Dan kan de wijzer ook raar doen. Of bedoel je de olietemperatuur? | |
Doev | woensdag 19 april 2017 @ 12:54 |
Denk inderdaad ook dat je de thermostaat moet vervangen.. | |
Draganta | woensdag 19 april 2017 @ 18:11 |
Nee is koelvloeistof. Zit nog gevuld tot aan max, is wel al 3 jaar oud (en maar 1,5 jaar gebruikt). Is dat een probleem? | |
jitzzzze | woensdag 19 april 2017 @ 19:33 |
Je KVS kan het vast wel hebben, begin maar met je thermostaat. | |
Sounddragon | woensdag 19 april 2017 @ 23:46 |
Thermostaatje kost niet de wereld, let wel op dat ze je niet 5 keer de hoofdprijs rekenen voor een paar litertjes koelvloeistof. | |
Pizza_Boom | donderdag 20 april 2017 @ 01:24 |
Je rijdt waarschijnlijk een te koude motor, lijkt erop dat je thermostaatje open blijft hangen. Is niet goed, levert verhoogde interne slijtage en extra brandstofverbruik op. | |
Draganta | donderdag 20 april 2017 @ 09:57 |
Bedankt allemaal voor de tips! | |
Sounddragon | donderdag 20 april 2017 @ 10:35 |
gefikst? Wel doen he, is niet goed voor je motor | |
Draganta | donderdag 20 april 2017 @ 11:08 |
De auto krijgt zo een oliewissel, dus ik vraag aan mn pa of we dat ook zelf kunnen doen. Ik heb toevallig wel gisteren het verbruik gemeten, en het viel best mee (1 op 12.8 binnendoor voor 200 km) maar toch laat ik er naar kijken, better safe than sorry ! | |
Fer | donderdag 20 april 2017 @ 13:09 |
Wat voor thermostaat ging er vorige keer in, dealer of een misterauto typetje? | |
Draganta | zondag 23 april 2017 @ 23:16 |
Geen officiële Ford dealer maar wel een garage. Ze hadden wel veel teveel koelvloeistof toen er in gedaan, ver over de max, maar dat heb ik slim opgelost door er een plantenspray in te duwen en het weg te spuiten Nou, net voor de oliewissel werd hij opeens wel warm na een kort stukje, dus hij is nog niet vervangen, maar mn pa vond dat de motor ook veel zweet, dus volgende week de pakking vervangen en dan kan de thermostaat ook meteen. |