abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 juni 2017 @ 00:16:15 #121
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171979514
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 00:12 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Ja, duidelijk. Maar de prijs van een band hangt toch ook niet alleen van de leeftijd af lijkt me. Bovendien weet ik bij de bandenboer net zo goed niet hoe oud ze zijn. Het is een beetje pessimistisch om, als je het niet weet, er dan maar vanuit te gaan dat ze wel 5 jaar zullen liggen. Ik weet het niet, dus is het ook geen factor. Lijkt me logischer.
Zeker wel.. het staat er op.. (vier cijfers.. en bij hele oude drie cijfers)
De eerste twee cijfers staan voor de productieweek. De laatste twee cijfers staan voor het productiejaar.
Dus DOT 2505 staat voor week 25 jaar 2005 bijvoorbeeld..

  dinsdag 27 juni 2017 @ 00:21:17 #122
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_171979609
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 00:16 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Zeker wel.. het staat er op.. (vier cijfers.. en bij hele oude drie cijfers)
De eerste twee cijfers staan voor de productieweek. De laatste twee cijfers staan voor het productiejaar.
Dus DOT 2505 staat voor week 25 jaar 2005 bijvoorbeeld..

[ afbeelding ]
Kijk, dat wist ik nog niet, dacht dat dat alleen bij dure merkbanden vermeld werd. Dank voor de info! En die andere info, zoals size code en design spec, moet je daar als consument ook nog wat mee?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  dinsdag 27 juni 2017 @ 00:34:03 #123
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171979809
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 00:21 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Kijk, dat wist ik nog niet, dacht dat dat alleen bij dure merkbanden vermeld werd. Dank voor de info! En die andere info, zoals size code en design spec, moet je daar als consument ook nog wat mee?
Nee in principe niet..
DOT staat voor department of transportation (is een amerikaanse instantie)
Plant code is in welke fabriek ze gemaakt zijn
De design en size code is per fabrikant vrij in te vullen (zie het als een serienummer.. niet belangrijk verder)

Ook staat er achter de bandenmaat (die groot op de band staat) nog vaak 2 cijfers en een letter..
De cijfers zijn het draagvermogen, en de letter is de maximale snelheidsindex: 80w is bijvoorbeeld 450 kg per band en tot 270km/u
  dinsdag 27 juni 2017 @ 03:45:18 #124
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_171981202
Kwam dit verhaal tegen over koelvloeistof, mensen daar bekend mee? Of is het nonsens?

"Dit schreef mijn Peugeot Specialist laatst over koelvloeistof:
er zijn 2 soorten als basis :
Groen of blauw , en roze .
Groen en blauw zijn mengbaar, rose is APART !
Tegenwoordig is er om het "makkelijk" te maken ook GELE koelvloeistof , deze mag zowel met groen / blauw, als ook met rose gemengd worden !
Normaal zit er in elke Peugeot groene of blauwe "standaard" koelvloeistof, maar sommigen, waaronder ik gebruik altijd rose, aangezien dat een "long life" is, van hogere kwaliteit .
Dus of je moet goed kijken wat er in zit , of je haalt gele koelvloeistof dan zit je altijd goed."

Even ter informatie, dat spul van de Action heb je in twee varianten, groen (wat dan wel G11 zal zijn) en roze (G12+). Dat laatste is longlife en schijnt in de buurt te komen van het officiële voorgeschreven spul, maar volgens bovenstaand verhaal mag ik dat dus niet in een Peug mikken waar het originele goedje nog in zit. Ik lees echter vooral spookverhalen maar geen echte bewijzen. Iemand met ervaringen?

Gewoon naar de Peug dealer gaan is niet zo makkelijk want de originele specificatie in de manual is nu met de moderne motoren heel anders dan in de tijd van de TU/XU blokken (en mijn afgeleide EW blok).
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_171981460
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 03:45 schreef mpc007 het volgende:
Kwam dit verhaal tegen over koelvloeistof, mensen daar bekend mee? Of is het nonsens?

"Dit schreef mijn Peugeot Specialist laatst over koelvloeistof:
er zijn 2 soorten als basis :
Groen of blauw , en roze .
Groen en blauw zijn mengbaar, rose is APART !
Tegenwoordig is er om het "makkelijk" te maken ook GELE koelvloeistof , deze mag zowel met groen / blauw, als ook met rose gemengd worden !
Normaal zit er in elke Peugeot groene of blauwe "standaard" koelvloeistof, maar sommigen, waaronder ik gebruik altijd rose, aangezien dat een "long life" is, van hogere kwaliteit .
Dus of je moet goed kijken wat er in zit , of je haalt gele koelvloeistof dan zit je altijd goed."

Even ter informatie, dat spul van de Action heb je in twee varianten, groen (wat dan wel G11 zal zijn) en roze (G12+). Dat laatste is longlife en schijnt in de buurt te komen van het officiële voorgeschreven spul, maar volgens bovenstaand verhaal mag ik dat dus niet in een Peug mikken waar het originele goedje nog in zit. Ik lees echter vooral spookverhalen maar geen echte bewijzen. Iemand met ervaringen?

Gewoon naar de Peug dealer gaan is niet zo makkelijk want de originele specificatie in de manual is nu met de moderne motoren heel anders dan in de tijd van de TU/XU blokken (en mijn afgeleide EW blok).
Peugeot gaat bijna overal blauw in op een paar uitzonderingen na (107, 108 en misschien wat huidige modellen).
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_171981708
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 18:59 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Meten is weten.. Dus ff kijken tot waar de spanning komt..
Ik heb een multimeter, maar geen idee waar ik allemaal moet meten :@

Wat is wijsheid, terug naar de airco specialist voor een uitgebreider onderzoek of naar de dealer?
  dinsdag 27 juni 2017 @ 08:34:05 #127
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171982103
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 07:38 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Ik heb een multimeter, maar geen idee waar ik allemaal moet meten :@

Wat is wijsheid, terug naar de airco specialist voor een uitgebreider onderzoek of naar de dealer?
Degene waar je het meeste kwijt bent, geld moet rollen! ^O^
Is gewoon simpel meetwerk.. dat kan iedereen..
  maandag 10 juli 2017 @ 15:32:32 #128
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_172319564
Verdorie, bezig met een oliewissel maar het filter zit werkelijk muur en muurvast. En doordat 'ie van boven naar beneden hangt met allemaal leidingen eromheen is het ontiegelijk vervelend werken. Zo'n stuk gereedschap met een fietsketting werkt niet, te weinig ruimte en diepte voor.

Nu bezig met zo'n driepoottool met een ratel erop (https://www.hbm-machines.(...)ot-oliefiltersleutel), maar zelfs dat werkt niet. Slipt gewoon door op het filter, krijgt niet genoeg grip. Wat kan ik nog doen? Schroevendraaier erin raggen en gewoon slopen? Ik weet weinig andere opties meer..

De plug is al vervangen en de olie eruit, dus wil het zsm fixen want ik kan nu de auto dus niet gebruiken..
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  maandag 10 juli 2017 @ 15:40:57 #129
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_172319780
Eerste gedachte is idd schroevendraaier erin rammen en draaien.

Al zou ik eerst even controleren of je de goede richting opdraait. ;)
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  maandag 10 juli 2017 @ 15:55:47 #130
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_172320134
quote:
7s.gif Op maandag 10 juli 2017 15:40 schreef bokkepoot het volgende:
Eerste gedachte is idd schroevendraaier erin rammen en draaien.

Al zou ik eerst even controleren of je de goede richting opdraait. ;)
Hm ja, ergens vind ik het bizar dat het niet anders zou kunnen.. Maar ja, feit dat je omhoog zit te werken en ook nog eens weinig armslag hebt door alle aircoleidingen maakt het bijzonder moeilijk. Dat driepootje kan maar één kant op draaien, want als je de andere kant op draait draait je 'm 'open' zeg maar ipv strakker.. Als je die link ziet begrijp je me waarschijnlijk wel..!

Als ik nog iets over het hoofd zie of iemand een ander trucje weet hoor ik het graag :P
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_172321710
quote:
2s.gif Op maandag 10 juli 2017 15:55 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Hm ja, ergens vind ik het bizar dat het niet anders zou kunnen.. Maar ja, feit dat je omhoog zit te werken en ook nog eens weinig armslag hebt door alle aircoleidingen maakt het bijzonder moeilijk. Dat driepootje kan maar één kant op draaien, want als je de andere kant op draait draait je 'm 'open' zeg maar ipv strakker.. Als je die link ziet begrijp je me waarschijnlijk wel..!

Als ik nog iets over het hoofd zie of iemand een ander trucje weet hoor ik het graag :P
Waterpomptang!
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  maandag 10 juli 2017 @ 18:37:18 #132
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_172323891
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 17:03 schreef Sjoegerd het volgende:

[..]

Waterpomptang!
Kan niet, omdat het filter tussen allerlei delen van het blok en leidingen zit, waardoor je alleen recht naar beneden ruimte hebt. Inmiddels schroevendraaier doorheen geragd, en als je er dan met je voet heel veel kracht tegenaan zit draait 'ie iets, met een geluid alsof er een kilo zand tussenzit. Bij de vorige wissel is in ieder geval geen laagje olie op de schroefdraad gedaan, zoals aanbevolen. Inmiddels ook al een tweede gat geslagen, want zat verder nog steeds te weinig beweging in. Nu zo op naar het derde gat, dat arme filter hangt inmiddels totaal aan flarden :'(
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_172324376
quote:
2s.gif Op maandag 10 juli 2017 18:37 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Kan niet, omdat het filter tussen allerlei delen van het blok en leidingen zit, waardoor je alleen recht naar beneden ruimte hebt. Inmiddels schroevendraaier doorheen geragd, en als je er dan met je voet heel veel kracht tegenaan zit draait 'ie iets, met een geluid alsof er een kilo zand tussenzit. Bij de vorige wissel is in ieder geval geen laagje olie op de schroefdraad gedaan, zoals aanbevolen. Inmiddels ook al een tweede gat geslagen, want zat verder nog steeds te weinig beweging in. Nu zo op naar het derde gat, dat arme filter hangt inmiddels totaal aan flarden :'(
Kun je ook niet zo'n filterdop er op zetten met een lange ratel ofzo? Niet degene met de 3 armen die je al had gebruikt.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  maandag 10 juli 2017 @ 19:27:10 #134
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172325165
Een spanband met ratel.. is altijd wel ruimte voor en klemt als niets anders..(Ja zo'n vrachtwagending)

Voor de volgende:
Altijd een beetje olie op het rubber aan de bovenkant van het filter doen, en handvast is vast genoeg.. niet als een malle gaan aandraaien ofzo, dan wil ie ook weer gewoon met de hand los..
Het filter vullen met nieuwe olie kan ook als ie een hangende positie heeft, dat scheelt weer wat smering..
  maandag 10 juli 2017 @ 20:50:12 #135
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_172327715
Is gelukt! Op een gegeven moment tijdens het derde gat kreeg ik 'm verder met de hand losgedraaid. Heeft me toch een paar uur gekost, voor zo'n simpel rotklusje. Inderdaad nu het nieuwe filter netjes ingevet met de verse olie (zowel de rubberen pakking als de schroefdraad). Zag t alweer gebeuren dat ik naar de garage gesleept moest worden, maar gelukkig niet *O*

Mooi oud filter / gatenkaas



...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  maandag 10 juli 2017 @ 20:56:28 #136
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172327928
quote:
2s.gif Op maandag 10 juli 2017 20:50 schreef mpc007 het volgende:
Is gelukt! Op een gegeven moment tijdens het derde gat kreeg ik 'm verder met de hand losgedraaid. Heeft me toch een paar uur gekost, voor zo'n simpel rotklusje. Inderdaad nu het nieuwe filter netjes ingevet met de verse olie (zowel de rubberen pakking als de schroefdraad). Zag t alweer gebeuren dat ik naar de garage gesleept moest worden, maar gelukkig niet *O*

Mooi oud filter / gatenkaas

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gooi ff wat kattebakkorrels (die absorberen de olie en kunnen mee met de oude olie naar de gemeente) op die olie die op straat gelekt is, ff een halve dag laten liggen en opvegen.. Kost niets en als je zelf sleutelt hoort een zak van dat spul bij je gereedschap.. Hou je de buurt ook tevreden en is het na de vijfde oliewissel niet zo'n bende op straat.. ^O^
pi_172529145
Vraag wellicht dat jullie me kunnen helpen;

M'n auto rijdt de laatste tijd schokkend op het moment dat ik meestal tussen de 1500 en 2500 toeren zit. Dus dan geef je gas, vervolgens schokt ie paar keer en gaat ie door. Ook lijkt het vermogen soms minder te zijn. Gistermorgen kreeg ik wagen niet gestart, maar na drie keer proberen deed hij het toch.

Zou het de nokassensors kunnen zijn? Eventueel bougies vervangen? EGR klep?
Iemand dit zelf eerder aan de hand gehad?
U MAD?
  woensdag 19 juli 2017 @ 16:21:59 #138
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172529455
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 16:09 schreef de_boswachter het volgende:
Vraag wellicht dat jullie me kunnen helpen;

M'n auto rijdt de laatste tijd schokkend op het moment dat ik meestal tussen de 1500 en 2500 toeren zit. Dus dan geef je gas, vervolgens schokt ie paar keer en gaat ie door. Ook lijkt het vermogen soms minder te zijn. Gistermorgen kreeg ik wagen niet gestart, maar na drie keer proberen deed hij het toch.

Zou het de nokassensors kunnen zijn? Eventueel bougies vervangen? EGR klep?
Iemand dit zelf eerder aan de hand gehad?
kan van alles zijn, gokwerk, zeker als je er niet bijvertelt om wat voor auto, motorisering en bouwjaar het gaat.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_172529540
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 16:21 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

kan van alles zijn, gokwerk, zeker als je er niet bijvertelt om wat voor auto, motorisering en bouwjaar het gaat.
Leon, benzine, 2009.
U MAD?
pi_172531339
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 16:26 schreef de_boswachter het volgende:
Leon, benzine, 2009.
Gaat de storingslamp branden?
Zo nee, dan is de kan op een defecte nokkenas sensor (of welke sensor dan ook) heel klein.
Zo ja, laat dan de foutcodes uitlezen.

Ik zou voorlopig even dat toerengebied van 1500 - 2500 rpm vermijden.
Anders loop je het risico op dure gevolgschades, zoals een verbrande klep of een defecte katalysator.

Als je twijvelt aan de bougies, dan is de vraag: hoe lang (in kilometers) zitten die er dan al in?
pi_172531774
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 17:36 schreef oldford het volgende:

[..]

Gaat de storingslamp branden?
Zo nee, dan is de kan op een defecte nokkenas sensor (of welke sensor dan ook) heel klein.
Zo ja, laat dan de foutcodes uitlezen.

Ik zou voorlopig even dat toerengebied van 1500 - 2500 rpm vermijden.
Anders loop je het risico op dure gevolgschades, zoals een verbrande klep of een defecte katalysator.

Als je twijvelt aan de bougies, dan is de vraag: hoe lang (in kilometers) zitten die er dan al in?
Tijd terug is de storingslamp inderdaad gaan branden. Ook toen had ik er al langere tijd last van. Vervolgens uitgelezen en reset gedaan. Bobines gewisseld om te kijken of het daar in zat, maar bleek niet het geval. Bleef er last van houden maar lampje ging niet meer branden. Uitlezen gaf ook geen storingen aan. Wat vreemd is want eergisteren kreeg ik wagen pas na drie keer aan de praat. Vooral bij koude motor doet hij dit. Als ik langer op de snelweg rij heb ik er minder last van.

Bougies zitten er toch al heeeel wat km's in volgens mij. Kan dat het schokken veroorzaken? Om de hoeveel km moet je die wisselen?

Ps. vermijden van dat toerental is geen optie want moet eerst de stad door :)

[ Bericht 4% gewijzigd door de_boswachter op 19-07-2017 18:07:06 ]
U MAD?
pi_172532199
Gewoon langer in een lagere versnelling blijven rijden, dan kun je de motor prima boven de 2500 rpm houden. En niet te vergeten bij afremmen op tijd (bij 2500 rpm) terug schakelen.

Wat waren de exacte foutcodes die uitgelezen zijn? Exacte omschrijving en/of het nummer?
pi_172532330
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 18:24 schreef oldford het volgende:
Gewoon langer in een lagere versnelling blijven rijden, dan kun je de motor prima boven de 2500 rpm houden. En niet te vergeten bij afremmen op tijd (bij 2500 rpm) terug schakelen.

Wat waren de exacte foutcodes die uitgelezen zijn? Exacte omschrijving en/of het nummer?
Oei, goede vraag. Weet het even zo snel niet meer Ik heb auto nu toch maar even weggebracht. Monteur gaf aan dat het wellicht nokassensors waren en de bougies. Ik twijfel hier over.
U MAD?
pi_172532439
Bougies zijn overigens 65.000 KM geleden voor het laatst vervangen voor zover ik het kan zien. Althans, dat is de laatste keer dat ze op een onderhoudsbon stonden.
U MAD?
  maandag 24 juli 2017 @ 04:02:06 #145
265433 Kalebatz
Mrttmttmtt
pi_172635688
Klein vraagje, gister bij thuiskomst (gelukkig) is een radiatorslang gescheurd bij de aansluiting naar de motor. Hoop ellende weer, maar onderin zit nog koelvloeistof. Nu zit mijn garage om de hoek, max 400 meter rijden. Misschien domme vraag maar daar kan ik toch wel heen rijden? De boel loopt zo snel toch niet heet?
Feel the fuzz!
  dinsdag 25 juli 2017 @ 01:16:29 #146
265433 Kalebatz
Mrttmttmtt
pi_172657661
Ok alles is weer gefixt!
Feel the fuzz!
pi_172683684
Bij mij bleek het dus wel de bougies en de nokkenassensor te zijn. Plus ze hebben nog een klep gereinigd of zoiets. Rijdt als een tierelier nu.
U MAD?
pi_172711463
Hoort misschien niet helemaal hier, maar autokenners weten dit misschien: na het gebruiken van dat schuim voor een lekke autoband, heb ik vlekken in kleding. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar krijg ze er niet uit. Iemand nog een goed idee naast huis tuin en keuken middeltjes of kan ik de (goede) kleren beter weggooien?
  donderdag 27 juli 2017 @ 13:42:20 #149
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172712231
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 13:03 schreef Hupje het volgende:
Hoort misschien niet helemaal hier, maar autokenners weten dit misschien: na het gebruiken van dat schuim voor een lekke autoband, heb ik vlekken in kleding. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar krijg ze er niet uit. Iemand nog een goed idee naast huis tuin en keuken middeltjes of kan ik de (goede) kleren beter weggooien?
Een (wegwerp)overall... :7
Verder zou je gele Dasty eens kunnen proberen... Maar heb geen idee wat er in die schuimzooi zit.. dus ff op de verpakking kijken..

(Een prop icm een Co2 cartridehouder is veel fijner om een band te repareren trouwens en neemt bij elkaar dezelfde ruimte in)
  donderdag 27 juli 2017 @ 13:58:50 #150
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_172712575
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 13:03 schreef Hupje het volgende:
Hoort misschien niet helemaal hier, maar autokenners weten dit misschien: na het gebruiken van dat schuim voor een lekke autoband, heb ik vlekken in kleding. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar krijg ze er niet uit. Iemand nog een goed idee naast huis tuin en keuken middeltjes of kan ik de (goede) kleren beter weggooien?
gooi maar weg, of gebruik een goede scherpe vlekkenschaar.. Die zooi gaat er niet meer uit.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')