Zeker wel.. het staat er op.. (vier cijfers.. en bij hele oude drie cijfers)quote:Op dinsdag 27 juni 2017 00:12 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Ja, duidelijk. Maar de prijs van een band hangt toch ook niet alleen van de leeftijd af lijkt me. Bovendien weet ik bij de bandenboer net zo goed niet hoe oud ze zijn. Het is een beetje pessimistisch om, als je het niet weet, er dan maar vanuit te gaan dat ze wel 5 jaar zullen liggen. Ik weet het niet, dus is het ook geen factor. Lijkt me logischer.
Kijk, dat wist ik nog niet, dacht dat dat alleen bij dure merkbanden vermeld werd. Dank voor de info! En die andere info, zoals size code en design spec, moet je daar als consument ook nog wat mee?quote:Op dinsdag 27 juni 2017 00:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Zeker wel.. het staat er op.. (vier cijfers.. en bij hele oude drie cijfers)
De eerste twee cijfers staan voor de productieweek. De laatste twee cijfers staan voor het productiejaar.
Dus DOT 2505 staat voor week 25 jaar 2005 bijvoorbeeld..
[ afbeelding ]
Nee in principe niet..quote:Op dinsdag 27 juni 2017 00:21 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Kijk, dat wist ik nog niet, dacht dat dat alleen bij dure merkbanden vermeld werd. Dank voor de info! En die andere info, zoals size code en design spec, moet je daar als consument ook nog wat mee?
Peugeot gaat bijna overal blauw in op een paar uitzonderingen na (107, 108 en misschien wat huidige modellen).quote:Op dinsdag 27 juni 2017 03:45 schreef mpc007 het volgende:
Kwam dit verhaal tegen over koelvloeistof, mensen daar bekend mee? Of is het nonsens?
"Dit schreef mijn Peugeot Specialist laatst over koelvloeistof:
er zijn 2 soorten als basis :
Groen of blauw , en roze .
Groen en blauw zijn mengbaar, rose is APART !
Tegenwoordig is er om het "makkelijk" te maken ook GELE koelvloeistof , deze mag zowel met groen / blauw, als ook met rose gemengd worden !
Normaal zit er in elke Peugeot groene of blauwe "standaard" koelvloeistof, maar sommigen, waaronder ik gebruik altijd rose, aangezien dat een "long life" is, van hogere kwaliteit .
Dus of je moet goed kijken wat er in zit , of je haalt gele koelvloeistof dan zit je altijd goed."
Even ter informatie, dat spul van de Action heb je in twee varianten, groen (wat dan wel G11 zal zijn) en roze (G12+). Dat laatste is longlife en schijnt in de buurt te komen van het officiële voorgeschreven spul, maar volgens bovenstaand verhaal mag ik dat dus niet in een Peug mikken waar het originele goedje nog in zit. Ik lees echter vooral spookverhalen maar geen echte bewijzen. Iemand met ervaringen?
Gewoon naar de Peug dealer gaan is niet zo makkelijk want de originele specificatie in de manual is nu met de moderne motoren heel anders dan in de tijd van de TU/XU blokken (en mijn afgeleide EW blok).
Ik heb een multimeter, maar geen idee waar ik allemaal moet metenquote:Op maandag 26 juni 2017 18:59 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Meten is weten.. Dus ff kijken tot waar de spanning komt..
Degene waar je het meeste kwijt bent, geld moet rollen!quote:Op dinsdag 27 juni 2017 07:38 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik heb een multimeter, maar geen idee waar ik allemaal moet meten
Wat is wijsheid, terug naar de airco specialist voor een uitgebreider onderzoek of naar de dealer?
Hm ja, ergens vind ik het bizar dat het niet anders zou kunnen.. Maar ja, feit dat je omhoog zit te werken en ook nog eens weinig armslag hebt door alle aircoleidingen maakt het bijzonder moeilijk. Dat driepootje kan maar één kant op draaien, want als je de andere kant op draait draait je 'm 'open' zeg maar ipv strakker.. Als je die link ziet begrijp je me waarschijnlijk wel..!quote:Op maandag 10 juli 2017 15:40 schreef bokkepoot het volgende:
Eerste gedachte is idd schroevendraaier erin rammen en draaien.
Al zou ik eerst even controleren of je de goede richting opdraait.
Waterpomptang!quote:Op maandag 10 juli 2017 15:55 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Hm ja, ergens vind ik het bizar dat het niet anders zou kunnen.. Maar ja, feit dat je omhoog zit te werken en ook nog eens weinig armslag hebt door alle aircoleidingen maakt het bijzonder moeilijk. Dat driepootje kan maar één kant op draaien, want als je de andere kant op draait draait je 'm 'open' zeg maar ipv strakker.. Als je die link ziet begrijp je me waarschijnlijk wel..!
Als ik nog iets over het hoofd zie of iemand een ander trucje weet hoor ik het graag
Kan niet, omdat het filter tussen allerlei delen van het blok en leidingen zit, waardoor je alleen recht naar beneden ruimte hebt. Inmiddels schroevendraaier doorheen geragd, en als je er dan met je voet heel veel kracht tegenaan zit draait 'ie iets, met een geluid alsof er een kilo zand tussenzit. Bij de vorige wissel is in ieder geval geen laagje olie op de schroefdraad gedaan, zoals aanbevolen. Inmiddels ook al een tweede gat geslagen, want zat verder nog steeds te weinig beweging in. Nu zo op naar het derde gat, dat arme filter hangt inmiddels totaal aan flardenquote:
Kun je ook niet zo'n filterdop er op zetten met een lange ratel ofzo? Niet degene met de 3 armen die je al had gebruikt.quote:Op maandag 10 juli 2017 18:37 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Kan niet, omdat het filter tussen allerlei delen van het blok en leidingen zit, waardoor je alleen recht naar beneden ruimte hebt. Inmiddels schroevendraaier doorheen geragd, en als je er dan met je voet heel veel kracht tegenaan zit draait 'ie iets, met een geluid alsof er een kilo zand tussenzit. Bij de vorige wissel is in ieder geval geen laagje olie op de schroefdraad gedaan, zoals aanbevolen. Inmiddels ook al een tweede gat geslagen, want zat verder nog steeds te weinig beweging in. Nu zo op naar het derde gat, dat arme filter hangt inmiddels totaal aan flarden
Gooi ff wat kattebakkorrels (die absorberen de olie en kunnen mee met de oude olie naar de gemeente) op die olie die op straat gelekt is, ff een halve dag laten liggen en opvegen.. Kost niets en als je zelf sleutelt hoort een zak van dat spul bij je gereedschap.. Hou je de buurt ook tevreden en is het na de vijfde oliewissel niet zo'n bende op straat..quote:Op maandag 10 juli 2017 20:50 schreef mpc007 het volgende:
Is gelukt! Op een gegeven moment tijdens het derde gat kreeg ik 'm verder met de hand losgedraaid. Heeft me toch een paar uur gekost, voor zo'n simpel rotklusje. Inderdaad nu het nieuwe filter netjes ingevet met de verse olie (zowel de rubberen pakking als de schroefdraad). Zag t alweer gebeuren dat ik naar de garage gesleept moest worden, maar gelukkig niet
Mooi oud filter / gatenkaas
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
kan van alles zijn, gokwerk, zeker als je er niet bijvertelt om wat voor auto, motorisering en bouwjaar het gaat.quote:Op woensdag 19 juli 2017 16:09 schreef de_boswachter het volgende:
Vraag wellicht dat jullie me kunnen helpen;
M'n auto rijdt de laatste tijd schokkend op het moment dat ik meestal tussen de 1500 en 2500 toeren zit. Dus dan geef je gas, vervolgens schokt ie paar keer en gaat ie door. Ook lijkt het vermogen soms minder te zijn. Gistermorgen kreeg ik wagen niet gestart, maar na drie keer proberen deed hij het toch.
Zou het de nokassensors kunnen zijn? Eventueel bougies vervangen? EGR klep?
Iemand dit zelf eerder aan de hand gehad?
Leon, benzine, 2009.quote:Op woensdag 19 juli 2017 16:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
kan van alles zijn, gokwerk, zeker als je er niet bijvertelt om wat voor auto, motorisering en bouwjaar het gaat.
Gaat de storingslamp branden?quote:
Tijd terug is de storingslamp inderdaad gaan branden. Ook toen had ik er al langere tijd last van. Vervolgens uitgelezen en reset gedaan. Bobines gewisseld om te kijken of het daar in zat, maar bleek niet het geval. Bleef er last van houden maar lampje ging niet meer branden. Uitlezen gaf ook geen storingen aan. Wat vreemd is want eergisteren kreeg ik wagen pas na drie keer aan de praat. Vooral bij koude motor doet hij dit. Als ik langer op de snelweg rij heb ik er minder last van.quote:Op woensdag 19 juli 2017 17:36 schreef oldford het volgende:
[..]
Gaat de storingslamp branden?
Zo nee, dan is de kan op een defecte nokkenas sensor (of welke sensor dan ook) heel klein.
Zo ja, laat dan de foutcodes uitlezen.
Ik zou voorlopig even dat toerengebied van 1500 - 2500 rpm vermijden.
Anders loop je het risico op dure gevolgschades, zoals een verbrande klep of een defecte katalysator.
Als je twijvelt aan de bougies, dan is de vraag: hoe lang (in kilometers) zitten die er dan al in?
Oei, goede vraag. Weet het even zo snel niet meer Ik heb auto nu toch maar even weggebracht. Monteur gaf aan dat het wellicht nokassensors waren en de bougies. Ik twijfel hier over.quote:Op woensdag 19 juli 2017 18:24 schreef oldford het volgende:
Gewoon langer in een lagere versnelling blijven rijden, dan kun je de motor prima boven de 2500 rpm houden. En niet te vergeten bij afremmen op tijd (bij 2500 rpm) terug schakelen.
Wat waren de exacte foutcodes die uitgelezen zijn? Exacte omschrijving en/of het nummer?
Een (wegwerp)overall...quote:Op donderdag 27 juli 2017 13:03 schreef Hupje het volgende:
Hoort misschien niet helemaal hier, maar autokenners weten dit misschien: na het gebruiken van dat schuim voor een lekke autoband, heb ik vlekken in kleding. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar krijg ze er niet uit. Iemand nog een goed idee naast huis tuin en keuken middeltjes of kan ik de (goede) kleren beter weggooien?
gooi maar weg, of gebruik een goede scherpe vlekkenschaar.. Die zooi gaat er niet meer uit.quote:Op donderdag 27 juli 2017 13:03 schreef Hupje het volgende:
Hoort misschien niet helemaal hier, maar autokenners weten dit misschien: na het gebruiken van dat schuim voor een lekke autoband, heb ik vlekken in kleding. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar krijg ze er niet uit. Iemand nog een goed idee naast huis tuin en keuken middeltjes of kan ik de (goede) kleren beter weggooien?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |