sachs madass is misschien wel leuk dan. Die kun je vaak relatief goedkoop vinden. Het grote voordeel is dat de ophanging honda is. Mocht het motorblok kapot zijn, kun je voor weinig bij brinkmotoren een nieuw 50cc Lifan motorblok kopen en er zo inhangen. Kun je voor weinig geld weer duizenden kilometers doorrijden. Ik heb al een aantal duizenden kilometers met Lifan blokjes gereden van die site en het werkt perfect. Ok, wel 90CC op een zwaarder voertuig, maar toch. Ze hebben ook semi-automaat, zodat je automatisch koppelt bij het schakelen. Hoef je geen koppelingshendel meer te gebruiken.
Probleem is echter snelheid. Voor je veiligheid (automobilisten die je het liefst van de weg af rijden) is 60 een goede snelheid. Voor rollerbanken is 52 echt de max. Je kunt eventueel met je snelheid spelen zodat je 50/52 gaat rijden met 50cc.
Voor een scooter, ga voor een Yamaha Neo's. Simpel, betrouwbaar. Een alternatief is Turbho, maar een yamaha is gewoon echt beter dan wat dan ook. (ik rij brommer, geen plastic scooter, maar die yamaha's zijn toch wel echt serieus goed gebouwd). Standaard Chinees ding is bij 10.000 redelijk op, terwijl je met een Neo's, met normaal onderhoud snel richting de 50.000 en hoger kan.
Onderhoud maakt weinig uit. Een redelijk nieuwe schakelbrommer of scooter zit weinig verschil tussen. Het is beide onderhoudsgevoelig. Je zult regelmatig banden moeten wisselen, remklauwen of trommelremmen moeten laten repareren, je kop af moeten laten stellen, kabels vervangen etc. Het maakt echt weinig uit, tenzij je voor een oude gaat. Een oude brommer heeft meer onderhoud nodig dan een nieuwe. Kun je een goedkoop nieuw motorblok kopen, dan word het snel goedkoper. Daarnaast, wie onderhoud de brommer. Doe je het zelf, doet een goede scooter/brommer zaak het of doet de gast op de hoek van de straat het? Het maakt echt veel uit. Ik vaak zat scooters gezien die in onderhoud zijn geweest bij een normale zaak, waar ze volgens mij nog nooit van kopervet hebben gehoord. Even de uitlaat er af halen heeft als resultaat dat er meerdere bouten afgebroken zijn met alle reparatiekosten van dien. Een goede zaak zet alles netjes in de kopervet/koperslip, waardoor je het later makkelijk los maakt. Het is net als bij een autogarage. Waar is het ding onderhouden, wie doet het en op wat voor manier. Hoe simpeler de brommer/scooter, hoe makkelijker.
Maakt het uit hoe je brommer/scooter er uit ziet? Kappen zijn duur en een windvlaag resulteert in gebroken kappen en krassen die je er niet meer uit krijgt. Een simpele bromfiets is dan makkelijker.
Een redelijk nieuwe Tomos A35 (2takt, 2 versnellingen automaat), een Sachs MadAss (4takt, 4 versnellingen voetschakeling) zijn goede bromfietsen. Ze zijn betrouwbaar, ze zijn te onderhouden, de onderdelen zijn goedkoop. Wil je voor de scooter gaan, ga gewoon voor een Neo's.
Als je mengsmering lastig vindt, vul dan een jerrycan met 5 liter benzine en 100ml olie. Ben je ook klaar. Kun je heel het land mee door komen. Ik ben met een tweetakt alle provincies doorgeweest en Belgie, Frankrijk en Duitsland.
[ Bericht 17% gewijzigd door Posergoth6667 op 17-04-2017 01:27:42 ]
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.