Wat is daar mis mee?quote:Op woensdag 12 april 2017 14:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat zijn tips van mensen die nog dingen aannemen van hun opa en oma, en die lekkages repareren met purschuim en ducttape
Alles wat ik dur, dur ik met purquote:Op woensdag 12 april 2017 14:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat zijn tips van mensen die nog dingen aannemen van hun opa en oma, en die lekkages repareren met purschuim en ducttape
Nee, denk dat ie stuk is. Mijn diesel is ook binnen 10min warm en 's zomers nog eerder.quote:Op donderdag 13 april 2017 06:36 schreef Jism het volgende:
Een diesel heeft nu eenmaal langer de tijd nodig om op te warmen.
Koelvloeistoftemp zegt bar weinig over de bedrijfstemp van je blok. Olietemp moet goed zijn, daar gaat het om.quote:Op woensdag 12 april 2017 22:11 schreef Tango5Romeo het volgende:
Wat hebben jullie allemaal vreemde auto's? Mijn Volvo begint na 2 km al warme lucht te blazen en de koelvloeistof is binnen 8 km op bedrijfstemperatuur (dubbel koelcircuit). Ook de koelvloeistoftemperatuur van mijn 2 cyl Fiat zit binnen 7km op bedrijfstemperatuur. En dan heb ik het over 1500m in de stad en de rest op een 70km n-weg.
Van een Audi van 62000 euro mag je toch verwachten dat hij een dubbel koelcircuit (klein-groot) heeft?
Dus?quote:Op donderdag 13 april 2017 07:18 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee, denk dat ie stuk is. Mijn diesel is ook binnen 10min warm en 's zomers nog eerder.
Je kvs is dan op temperatuur ja. Je olie echt nog niet.quote:Op donderdag 13 april 2017 09:52 schreef yup het volgende:
3.0 TDi zal zeker wel een vorm van hulpverwarming hebben, dus hoort snel op te warmen. Of dat is stuk of de thermostaat.
Mercedes w211 E320 CDi (3.0 V6) met 224 pk stond binnen 4 kilometer op 90 graden overigens. (maar dat is uiteraard niet de olietemperatuur).
Wat TS schetst is echt niet normaal. Zelfs mijn Golf 2 turbodiesel (van 1990) had na het vervangen van de thermostaat rond de 4-5 km nodig om op 90 graden te staan. (wel stadsverkeer, misschien is dat meer belastend omdat je steeds moet starten en stoppen?).
Mijn Seat Leon had gloeisbougies in het koelreservoir om de KVS warm te krijgen:quote:Op donderdag 13 april 2017 17:08 schreef Jism het volgende:
Hulpverwarming? De enige echte hulpverwarming die ik in auto's ken is een standkachel en die worden niet in NL geleverd omdat we helemaal geen sneeuwklimaat hebben.
Een diesel heeft gloeipluggen, om het binnenin de cilinders daar waar alle actie gebeurd te verwarmen. Meer niet. Ik heb een 2.0 TDI gehad, en die had gerust 10 min nodig om op te warmen. Mijn benzine V6 2.7 Bi-turbo (440PK RS4) heeft nog geen 5 minuten rijden nodig om op temperatuur te geraken. De olie duurt altijd langer dan KVS, maar das normaal.
Staat met koeieletters "Beneden het vriespunt"quote:Op donderdag 13 april 2017 18:25 schreef yup het volgende:
[..]
Mijn Seat Leon had gloeisbougies in het koelreservoir om de KVS warm te krijgen:
http://wiki.tdiclub.nl/GloeispiralenKoelsysteem
En ik heb een E39 530d gehad die had een standkachel die met koude motor bijsprong om de motor warm te krijgen, en dat is standaard in alle e39 530d's in Nederland.
'Bar weinig'? Really?quote:Op donderdag 13 april 2017 07:22 schreef Mano_ het volgende:
Koelvloeistoftemp zegt bar weinig over de bedrijfstemp van je blok. Olietemp moet goed zijn, daar gaat het om.
Ja really.quote:Op vrijdag 14 april 2017 18:53 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
'Bar weinig'? Really?
Je koelvloeistof heeft toch echt een bron nodig om warm te worden. Die bron is je motorblok. Je olietemperatuur zal best ietsje na ijlen, maar als je koelvloeistof op temperatuur is, zijn je blok en je olie zeker niet meer koud. Ik bedoel, je rijdt op de openbare weg, niet op het circuit.
Als je koelvloeistof op temperatuur is, zal je olie rond de 60 graden zitten. Minder dan 5 minuten later is ook die op bedrijfstemperatuur. Alleen als je heel interessant wil doen, gebruik je de woorden 'bar weinig' in deze context.quote:
Interessant doen door 'bar weinig' te zeggen? Ben je zo snel onder de indruk?quote:Op vrijdag 14 april 2017 18:57 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Als je koelvloeistof op temperatuur is, zal je olie rond de 60 graden zitten. Minder dan 5 minuten later is ook die op bedrijfstemperatuur. Alleen als je heel interessant wil doen, gebruik je de woorden 'bar weinig' in deze context.
Niet van jou, in ieder geval.quote:
Bij een echte auto kloppen mijn getallen. Had je misschien gewoon een betere auto moeten kopen.quote:Maar wat jij wil. Mijn olietemperatuurmeter is het niet met je eens.
Jaquote:Op vrijdag 14 april 2017 19:11 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Niet van jou, in ieder geval.
[..]
Bij een echte auto kloppen mijn getallen. Had je misschien gewoon een betere auto moeten kopen.
Het is een diesel, en nog een groot motorblok ook. Dat duurt echt wel even voor die op temperatuur is, niet te vergelijken met een benzineblok. Benzine is vaak na 10-15km wel op temperatuur (de olie dan, koelwater vaak eerder) maar diesel kan best een stukje langer duren. 30km vind ik dan niet zo vreemd.quote:Op woensdag 12 april 2017 22:11 schreef Tango5Romeo het volgende:
Wat hebben jullie allemaal vreemde auto's? Mijn Volvo begint na 2 km al warme lucht te blazen en de koelvloeistof is binnen 8 km op bedrijfstemperatuur (dubbel koelcircuit). Ook de koelvloeistoftemperatuur van mijn 2 cyl Fiat zit binnen 7km op bedrijfstemperatuur. En dan heb ik het over 1500m in de stad en de rest op een 70km n-weg.
Van een Audi van 62000 euro mag je toch verwachten dat hij een dubbel koelcircuit (klein-groot) heeft?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |