abonnement Unibet Coolblue
pi_170176026
quote:
14s.gif Op woensdag 12 april 2017 14:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dat zijn tips van mensen die nog dingen aannemen van hun opa en oma, en die lekkages repareren met purschuim en ducttape
Wat is daar mis mee?
pi_170180141
Wat hebben jullie allemaal vreemde auto's? Mijn Volvo begint na 2 km al warme lucht te blazen en de koelvloeistof is binnen 8 km op bedrijfstemperatuur (dubbel koelcircuit). Ook de koelvloeistoftemperatuur van mijn 2 cyl Fiat zit binnen 7km op bedrijfstemperatuur. En dan heb ik het over 1500m in de stad en de rest op een 70km n-weg.

Van een Audi van 62000 euro mag je toch verwachten dat hij een dubbel koelcircuit (klein-groot) heeft?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_170180397
quote:
14s.gif Op woensdag 12 april 2017 14:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dat zijn tips van mensen die nog dingen aannemen van hun opa en oma, en die lekkages repareren met purschuim en ducttape
Alles wat ik dur, dur ik met pur ^O^
IT'er in hart en nieren
pi_170184782
Een diesel heeft nu eenmaal langer de tijd nodig om op te warmen.
  donderdag 13 april 2017 @ 07:18:57 #30
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_170184911
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 06:36 schreef Jism het volgende:
Een diesel heeft nu eenmaal langer de tijd nodig om op te warmen.
Nee, denk dat ie stuk is. Mijn diesel is ook binnen 10min warm en 's zomers nog eerder.
  donderdag 13 april 2017 @ 07:22:21 #31
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_170184920
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:11 schreef Tango5Romeo het volgende:
Wat hebben jullie allemaal vreemde auto's? Mijn Volvo begint na 2 km al warme lucht te blazen en de koelvloeistof is binnen 8 km op bedrijfstemperatuur (dubbel koelcircuit). Ook de koelvloeistoftemperatuur van mijn 2 cyl Fiat zit binnen 7km op bedrijfstemperatuur. En dan heb ik het over 1500m in de stad en de rest op een 70km n-weg.

Van een Audi van 62000 euro mag je toch verwachten dat hij een dubbel koelcircuit (klein-groot) heeft?
Koelvloeistoftemp zegt bar weinig over de bedrijfstemp van je blok. Olietemp moet goed zijn, daar gaat het om.
pi_170184938
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 07:18 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee, denk dat ie stuk is. Mijn diesel is ook binnen 10min warm en 's zomers nog eerder.
Dus?

Is volledig normaal bij een 3.0 V6.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 13 april 2017 @ 09:05:18 #33
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_170185641
Duurde bij mijn 2.0 TFSI ook erg lang, kwam zelfs niet verder dan 80 graden, heb alle thermostaten laten vervangen en het motorblok laten flushen, daarna nieuwe oliezeef, oliefilter en verse olie erin. Zit nu meestal in 5-10 minuten op 90 graden.

Verwarming begint bij mij idd na 2-3 minuten ook al lekker warme lucht te blazen.

Weet niet meer of het bij een diesel sowieso langer duurde, had hiervoor een 1.9 TDI, maar volgens mij duurde dat geen 30 minuten, dan was het me wel opgevallen.
pi_170186288
3.0 TDi zal zeker wel een vorm van hulpverwarming hebben, dus hoort snel op te warmen. Of dat is stuk of de thermostaat.

Mercedes w211 E320 CDi (3.0 V6) met 224 pk stond binnen 4 kilometer op 90 graden overigens. (maar dat is uiteraard niet de olietemperatuur).

Wat TS schetst is echt niet normaal. Zelfs mijn Golf 2 turbodiesel (van 1990) had na het vervangen van de thermostaat rond de 4-5 km nodig om op 90 graden te staan. (wel stadsverkeer, misschien is dat meer belastend omdat je steeds moet starten en stoppen?).
  donderdag 13 april 2017 @ 10:06:45 #35
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_170186496
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 09:52 schreef yup het volgende:
3.0 TDi zal zeker wel een vorm van hulpverwarming hebben, dus hoort snel op te warmen. Of dat is stuk of de thermostaat.

Mercedes w211 E320 CDi (3.0 V6) met 224 pk stond binnen 4 kilometer op 90 graden overigens. (maar dat is uiteraard niet de olietemperatuur).

Wat TS schetst is echt niet normaal. Zelfs mijn Golf 2 turbodiesel (van 1990) had na het vervangen van de thermostaat rond de 4-5 km nodig om op 90 graden te staan. (wel stadsverkeer, misschien is dat meer belastend omdat je steeds moet starten en stoppen?).
Je kvs is dan op temperatuur ja. Je olie echt nog niet.
pi_170193566
Hulpverwarming? De enige echte hulpverwarming die ik in auto's ken is een standkachel en die worden niet in NL geleverd omdat we helemaal geen sneeuwklimaat hebben.


Een diesel heeft gloeipluggen, om het binnenin de cilinders daar waar alle actie gebeurd te verwarmen. Meer niet. Ik heb een 2.0 TDI gehad, en die had gerust 10 min nodig om op te warmen. Mijn benzine V6 2.7 Bi-turbo (440PK RS4) heeft nog geen 5 minuten rijden nodig om op temperatuur te geraken. De olie duurt altijd langer dan KVS, maar das normaal.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 13 april 2017 @ 17:14:25 #37
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_170193668
Diesel heeft een lagere verbrandingstemperatuur dan benzine, dus dat KVS trager op temperatuur komt is normaal. Zo lang als TS schetst echter niet. Ik weet vrijwel zeker dat die blokken het kleine circuit bijverwarmen zodat je binnen niet zit te vernikkelen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_170194001
Vind het ook niet gek klinken. Zelfs een teken dat de koeling goed werkt. Beter een te koude motor die iets langzamer op temperatuur komt, dan andersom lijkt me :)

Grote dieselblokken zijn nou eenmaal niet gemaakt voor korte afstanden. Wel jammer dat je het eerste half uur dus niet echt 'los kunt gaan' met dat ding.

Verder mooie auto!
pi_170194819
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 17:08 schreef Jism het volgende:
Hulpverwarming? De enige echte hulpverwarming die ik in auto's ken is een standkachel en die worden niet in NL geleverd omdat we helemaal geen sneeuwklimaat hebben.


Een diesel heeft gloeipluggen, om het binnenin de cilinders daar waar alle actie gebeurd te verwarmen. Meer niet. Ik heb een 2.0 TDI gehad, en die had gerust 10 min nodig om op te warmen. Mijn benzine V6 2.7 Bi-turbo (440PK RS4) heeft nog geen 5 minuten rijden nodig om op temperatuur te geraken. De olie duurt altijd langer dan KVS, maar das normaal.
Mijn Seat Leon had gloeisbougies in het koelreservoir om de KVS warm te krijgen:

http://wiki.tdiclub.nl/GloeispiralenKoelsysteem

En ik heb een E39 530d gehad die had een standkachel die met koude motor bijsprong om de motor warm te krijgen, en dat is standaard in alle e39 530d's in Nederland.
pi_170194857
Ik heb alleen goedkope diesels gehad, die hadden allemaal een electrisch element voor de kachel, anders komt er geen lauwe lucht uit de roosters na 3 minuten.
.
pi_170201523
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 18:25 schreef yup het volgende:

[..]

Mijn Seat Leon had gloeisbougies in het koelreservoir om de KVS warm te krijgen:

http://wiki.tdiclub.nl/GloeispiralenKoelsysteem

En ik heb een E39 530d gehad die had een standkachel die met koude motor bijsprong om de motor warm te krijgen, en dat is standaard in alle e39 530d's in Nederland.
Staat met koeieletters "Beneden het vriespunt"

Ik blijf erbij - een diesel heeft normaliter langer nodig om op temperatuur te komen. Ik heb zelf een 2.0 TDI DSG gehad. Die had ook gerust 10 min nodig nog voordat er beweging in KVS-temperatuur te zien was.
  vrijdag 14 april 2017 @ 15:11:01 #42
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170215473
De mijne vandaag effe in de peiling gehouden; na 4 km (30/50/80km) op 60 graden, na 8 km (4km 80km weg) net onder de 80, toen de snelweg op en dan ist net na het invoegen volle bak warm.
Dit alles bij 9 - 10 graden buitentemp trouwens, en het is een 3.0 V6 CDI.

Tussen de 40 en 60 graden KVS begint de kachel ook een beetje te leven.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_170219892
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 07:22 schreef Mano_ het volgende:

Koelvloeistoftemp zegt bar weinig over de bedrijfstemp van je blok. Olietemp moet goed zijn, daar gaat het om.
'Bar weinig'? Really?
Je koelvloeistof heeft toch echt een bron nodig om warm te worden. Die bron is je motorblok. Je olietemperatuur zal best ietsje na ijlen, maar als je koelvloeistof op temperatuur is, zijn je blok en je olie zeker niet meer koud. Ik bedoel, je rijdt op de openbare weg, niet op het circuit.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  vrijdag 14 april 2017 @ 18:55:37 #44
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_170219949
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 18:53 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

'Bar weinig'? Really?
Je koelvloeistof heeft toch echt een bron nodig om warm te worden. Die bron is je motorblok. Je olietemperatuur zal best ietsje na ijlen, maar als je koelvloeistof op temperatuur is, zijn je blok en je olie zeker niet meer koud. Ik bedoel, je rijdt op de openbare weg, niet op het circuit.
Ja really.
pi_170219996
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 april 2017 18:55 schreef Mano_ het volgende:

Ja really.
Als je koelvloeistof op temperatuur is, zal je olie rond de 60 graden zitten. Minder dan 5 minuten later is ook die op bedrijfstemperatuur. Alleen als je heel interessant wil doen, gebruik je de woorden 'bar weinig' in deze context.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  vrijdag 14 april 2017 @ 19:09:17 #46
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_170220317
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 18:57 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Als je koelvloeistof op temperatuur is, zal je olie rond de 60 graden zitten. Minder dan 5 minuten later is ook die op bedrijfstemperatuur. Alleen als je heel interessant wil doen, gebruik je de woorden 'bar weinig' in deze context.
Interessant doen door 'bar weinig' te zeggen? Ben je zo snel onder de indruk?
Maar wat jij wil. Mijn olietemperatuurmeter is het niet met je eens.
pi_170220392
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 april 2017 19:09 schreef Mano_ het volgende:
Ben je zo snel onder de indruk?
Niet van jou, in ieder geval. :)

quote:
Maar wat jij wil. Mijn olietemperatuurmeter is het niet met je eens.
Bij een echte auto kloppen mijn getallen. Had je misschien gewoon een betere auto moeten kopen. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  vrijdag 14 april 2017 @ 19:16:51 #48
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_170220513
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 19:11 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Niet van jou, in ieder geval. :)

[..]

Bij een echte auto kloppen mijn getallen. Had je misschien gewoon een betere auto moeten kopen. :)
Ja :')
pi_170328578
Misschien een idee om je auto eerst eens uit te laten lezen?
  woensdag 19 april 2017 @ 13:06:06 #50
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_170328676
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:11 schreef Tango5Romeo het volgende:
Wat hebben jullie allemaal vreemde auto's? Mijn Volvo begint na 2 km al warme lucht te blazen en de koelvloeistof is binnen 8 km op bedrijfstemperatuur (dubbel koelcircuit). Ook de koelvloeistoftemperatuur van mijn 2 cyl Fiat zit binnen 7km op bedrijfstemperatuur. En dan heb ik het over 1500m in de stad en de rest op een 70km n-weg.

Van een Audi van 62000 euro mag je toch verwachten dat hij een dubbel koelcircuit (klein-groot) heeft?
Het is een diesel, en nog een groot motorblok ook. Dat duurt echt wel even voor die op temperatuur is, niet te vergelijken met een benzineblok. Benzine is vaak na 10-15km wel op temperatuur (de olie dan, koelwater vaak eerder) maar diesel kan best een stukje langer duren. 30km vind ik dan niet zo vreemd.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')