abonnement Unibet Coolblue
pi_170030626
Ik ben bezig met de isolatie van de zolder, een van de dingen die ik wil aanpakken is het vervangen van een Velux GGL-9 dakraam. Graag wil ik dit vervangen door een grotere variant als ik dan toch bezig ben. En een betere, vooral.

Oog is gevallen op 134x98 Fakro PTP-V U5.

Onvindbaar in Nederland. In Nederland hebben we alleen de U3. Welke dubbelglas heeft itt U5 (tripleglas). Alle andere U's van Fakro kan ik ook niet vinden in kunststof dakramen in Nederland.

Na wat zoeken vind ik heel veel Poolse, Tsjechische, Slowaakse, Zweedse, .. websites die wèl U5 hebben, en ook de hogere U's. En deze zijn vaak ook 150-200 euro goedkoper dan de ramen hier.

Nadeel hiervan is dan weer dat ze niet naar Nederland verzenden...

Iemand hier ervaring mee?
Lopen we echt zo achter hier in Nederland?
Zit de Nederlander niet te wachten op een beter isolerend raam?
Iemand die een (rendabele, praktische) mogelijkheid ziet om toch een raam uit Polen hierheen te krijgen?
pi_170031152
Ik kan je niet echt helpen, maar ik weer dat er Nederland in nieuwbouw ook wel driedubbel glas gebruikt wordt.
Maar voor een velux raam kan dat lastiger zijn, het is hier gemiddeld wat minder koud dus dat zal een reden kunnen zijn.

Je zou nog even bij onze zuiderburen kunnen kijken, die zijn ook helemaal gek van isoleren en alles wat daar mee te maken heeft.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_170031361
http://www.bcfv.be/upl/afdelingfolder/dakvensters_01.04.2013.pdf

Heb dit nog voor je gevonden, daar staan wel degene in met driedubbelglas maar niet voor de PVC versie, je zou daar eens kunnen informeren.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_170032138
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2017 22:25 schreef junkiexp het volgende:
Ik kan je niet echt helpen, maar ik weer dat er Nederland in nieuwbouw ook wel driedubbel glas gebruikt wordt.
Maar voor een velux raam kan dat lastiger zijn, het is hier gemiddeld wat minder koud dus dat zal een reden kunnen zijn.

Je zou nog even bij onze zuiderburen kunnen kijken, die zijn ook helemaal gek van isoleren en alles wat daar mee te maken heeft.
Ik vermoed dat dat inderdaad een van de redenen is.. Wat ik dan weer niet zo goed snap; voor de kozijnen die in de gevel zitten zijn we al wel redelijk ver (tripleglas, kunststof meerdere kamers, vrij lage U-waarde, etc).

Maar het onderdeel van het huis dat de meeste warmte laat ontsnappen stoppen we dan vol met ramen die veel slechter isoleren.

Dat het wat kouder is in oost Europa zal inderdaad verklaren waarom ik ze daar wel kan vinden. Vind het alleen belachelijk om daar naar toe te rijden voor een dakraam.

En ik zou ook wel kunnen leven met iets mindere isolatie, maar het is wel jammer om 6 Rd dakisolatie te hebben en dan een relatief slecht isolerend dakraam erbij te plaatsen.
Op termijn (jarenplan) zou er nog een dakkapel komen (elders in het dak) en die kunnen dan weer wel prima van kunststof gemaakt worden met hr+++ glas en goed isolerende kozijnen.
pi_170033641
Ik liep er ook tegenaan dat triple glas dakramen moeilijk verkrijgbaar zijn. Maar als je dan gaat rekenen, valt het ook allemaal reuze mee.

Het grootste temperatuurverschil tussen binnen en buiten is in Nederland voor normale woningen zo'n 30 graden. (10 graden vorst buiten, 20 graden binnentemperatuur).

Bij 1m2 glas met een U-waarde van 1,2 verlies je dan door het raam 36 watt aan warmte. Bij een U-waarde van 0,8 is het verlies 24 watt per m2 glas. Een verschil van slechts 12 watt.
Bij elektrisch verwarmen kost dat een kleine 0,3 kWh per ijskoude winterdag, ofwel 6 cent. Heb je een gas-cv of warmtepomp zijn de kosten minder dan 2 cent. Je hebt het dan over ongeveer een euro per stookseizoen

Dit punt speelt bij dakramen simpelweg veel minder dan bij gewone ramen, omdat de oppervlakte van een doorsnee dakraam veel kleiner is dan een normaal raam in dezelfde soort kamer. Er zit al snel een factor 3 tot 5 verschil in wat we als wenselijk glasoppervlak ervaren. En dus ook in de mogelijke warmteverliezen.
pi_170052583
Ik volg je helemaal Ivo1985. Ben er inmiddels wel uit denk ik, ik wil iets wat niet zo nuttig is in Nederland.

Nu heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en Fakro gemaild. Ik kreeg vrijwel meteen antwoord: wat de dealers in Nederland niet standaard in hun assortiment hebben kunnen ze wel gewoon leveren. Ik moet dan wel specifiek aan ze vragen om een offerte.

De eerste al binnen incl gootstuk en de prijs valt me niet meteen tegen. Nog even verder informeren dus bij andere dealers. Hopelijk kom ik dan alsnog in de buurt van de Poolse prijzen.

Fakro is trouwens de keuze die ik heb gemaakt omdat zij het handvat om het raam te openen onderaan hebben. Vind ik zoveel nuttiger en zoveel minder klungelig dan die hendel die bovenaan op zo'n Velux dakraam zit.
Fakro lijkt ook een iets meer innoverend bedrijf.
  vrijdag 7 april 2017 @ 01:23:47 #7
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_170056897
Kijk hier eens ;)

5300 stuks gevonden :D

En ja sommige versturen ook naar NL

http://www.ebay.de/sch/i.(...)dachfenster&_sacat=0
pi_170057737
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 april 2017 01:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kijk hier eens ;)

5300 stuks gevonden :D

En ja sommige versturen ook naar NL

http://www.ebay.de/sch/i.(...)dachfenster&_sacat=0
Met wat filteren (raambekleding weg, alle andere maten weg) kom ik op een stuk of 7 aanbiedingen uit.

Geen enkele is de U5 of U6.
Geen enkele verstuurt naar Nederland.

Ik heb wel even wat berichtjes gestuurd. :) Ik ken wel wat mensen in Duitsland en sommigen versturen naar Duitsland.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')