abonnement Unibet Coolblue
pi_170131548
Vrij simpel, de ECM stuurt de IAV aan opbasis van het singaal welke de gaskleppositiesensor aanlevert. Wijkt dit singaal af (waarde iets boven de nul waarde), dan wordt de IAV niet aangestuurd en slaat de motor af. Waarschijnlijk vervormt de potmeter iets op het moment dat deze warm is. Een snelle check hier op is de motor goed warm rijden, de gaskleppositiesensor even koud maken met stikstof (spuitbus perslucht op de kophouden) en kijken als het probleem weg is.
pi_170133323
Gaskleppositie moet ook detecteren dat jij je gas los hebt, zodat de stationair regelaar iets moet gaan doen. Als de ECU "denkt" dat jij nog het gas intrapt, zal die de stationair regelaar helemaal niet aansturen.
.
  dinsdag 11 april 2017 @ 20:20:27 #53
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170153338
Nou goed, alle theoriëen over rotte sensoren kunnen de prullenmand in want de auto is keurig uitgelezen door de Peugeot dealer en het ENIGE dat er naar boven kwam was een enkele pingelfout bij 5000 toeren. That's it. De dealer heeft dus daarbij ook direct toegegeven dat het dus niet heel zinvol is MAP, temp, stappenmotor (al keer gedaan) en dergelijke te vervangen, maar dat het probleem eerder toch ergens anders zit.

Blijft dus over:
- Toch massa
- Toch valse lucht

Of zijn er nog meer mogelijkheden die niet via een ECU uitleesbeurt naar boven komen? Overigens ben ik ook niet heel ontevreden met het resultaat, want als ik de auto deze zomer verkoop (volgens planning) heb ik wel een fraai zwart op wit rapportje dat de auto geheel storingsvrij is :)
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170156211
Niet elke fout hoeft per definitie een dtc te zetten. Als de waarde binnen de ECM's software-parameters valt dan is er nog steeds geen dtc, maar wel degelijk is er sprake van een storing. Je zult de live-data moeten interpreteren ten tijde van de storing en eventueel zelf meten.
  dinsdag 18 april 2017 @ 17:45:44 #55
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170310970
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 21:42 schreef Scale het volgende:
Niet elke fout hoeft per definitie een dtc te zetten. Als de waarde binnen de ECM's software-parameters valt dan is er nog steeds geen dtc, maar wel degelijk is er sprake van een storing. Je zult de live-data moeten interpreteren ten tijde van de storing en eventueel zelf meten.
Dat snap ik maar de sensoren zijn in ieder geval niet helemaal kapot. Dat is gewoon wat hier uit komt. Ik kan de auto geen uur aan de apparatuur hangen om te hopen dat het probleem zich dan voor doet, dat snap je ook wel. Andere suggesties behalve massa of valse lucht die niet uit de uitleesprocedure komen?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')