abonnement Unibet Coolblue
pi_169585033
OK, een vriendin van mij is pas verhuisd en heeft een gaskachel in de huiskamer.
Op de zijkant van het apparaat prijken deze knoppen en dit plaatje.

Ik krijg het apparaat niet aan.
Nu kan ik mijzelf vagelijk herinneren dat ik ooit al eens met zo'n ding heb staan kutten,
en dat het een bepaalde combinatie van indrukken was ofzo.
Obviously: "Ja, de gaskraan staat aangesloten en open."

HELP?? :|W

[ Bericht 11% gewijzigd door DenHeldert op 17-03-2017 07:10:47 ]
Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 06:57:25 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_169585044
Om welke gaskachel gaat het? Als je het merk en type weet kan je wellicht de handleiding vinden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_169585059
Staat er in de handleiding niets nuttigs?

En het merk bestaat nog steeds, https://www.drufire.com/nl-nl
Ik zou hem eerst maar eens laten onderhouden. CO en dergelijke.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_169585075
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 06:59 schreef Resistor het volgende:
Staat er in de handleiding niets nuttigs?
Ongetwijfeld.
Kan deze echter niet vinden en de aangereikte link resulteert in dit:

quote:
Helaas! Deze pagina kan niet worden gevonden!

Helaas!
De pagina waar u naar zoekt bestaat niet!

Gebruik het menu aan de linkerzijde om verder te gaan.

Klik hier om terug te gaan naar de homepage
Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht.
pi_169585086
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 07:04 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

Ongetwijfeld.
Kan deze echter niet vinden en de aangereikte link resulteert in dit:

[..]

Whoops... kopieerde de link verkeerd https://www.stokertje.nl/(...)onde-Wildenborch.pdf dus.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Moderator vrijdag 17 maart 2017 @ 07:07:21 #6
447051 crew  Peejtur
pi_169585092
Eerst een co-meter aanschaffen voordat je hem gaat starten en laten lopen.
pi_169585104
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 07:07 schreef Peejtur het volgende:
Eerst een co-meter aanschaffen voordat je hem gaat starten en laten lopen.
Hoezo?
Het gaat om een gaskachel he, geen hout...
Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht.
  PR/Manusje van alles vrijdag 17 maart 2017 @ 07:18:53 #8
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_169585119
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 07:12 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

Hoezo?
Het gaat om een gaskachel he, geen hout...
want een vuurtje op gas is anders dan een vuurtje op hout? Op die paar somaliers die binnen hun kampvuur aansteken na gaan de meeste mensen nog altijd dood aan geisers, moederhaard en cv-ketel.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_169585237
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 07:12 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

Hoezo?
Het gaat om een gaskachel he, geen hout...
Bij slechte verbranding van gas komt ook de nodige CO vrij en dit apparaat ziet er niet uit als een gesloten verbrandingstoestel.

Maar zelfs bij een moderne Cv-ketel is een CO-melder aan te raden.

Voor wat betreft het ontsteken van het apparaat: Alle kranen in de gasleiding er naartoe open draaien, de knop met het rode symbool bovenaan ingedrukt houden en dan de knop met de bliksemschicht indrukken. De waakvlam moet dan gaan branden. De knop bovenin dan nog steeds een tijdje ingedrukt houden, minimaal 10 seconden.

De waakvlam gaat niet altijd bij de eerste poging aan, maar als alles goed werkt moet het toch wel binnen 3 pogingen lukken.
pi_169585433
Probeer nou eens niet zo walgelijk interessant te doen met dat domme co-gezeik, de gemiddelde gaskachel heeft echt wel de nodige beveiligingen erop zitten, dus dat zit vast wel goed.

Wil je jezelf nuttig bezig houden, geef dan maar eens gewoon normaal antwoord op TS's vraag, als je er tenminste verstand van hebt hé. :{w
With a Song in my heart and a smile on my face...
  Moderator vrijdag 17 maart 2017 @ 08:43:54 #11
447051 crew  Peejtur
pi_169585661
quote:
4s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 08:13 schreef Mr.Galaxy. het volgende:
Probeer nou eens niet zo walgelijk interessant te doen met dat domme co-gezeik, de gemiddelde gaskachel heeft echt wel de nodige beveiligingen erop zitten, dus dat zit vast wel goed.

Wil je jezelf nuttig bezig houden, geef dan maar eens gewoon normaal antwoord op TS's vraag, als je er tenminste verstand van hebt hé. :{w
Internetheld :{

In oude huis had ik ook gaskachel. Had nog geen co-meter. Paar keer kort aangeweest. Later wel een meter gekocht en mooi dat hij na 15 minuten begon te piepen.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 08:46:32 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169585683
quote:
4s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 08:13 schreef Mr.Galaxy. het volgende:
Probeer nou eens niet zo walgelijk interessant te doen met dat domme co-gezeik, de gemiddelde gaskachel heeft echt wel de nodige beveiligingen erop zitten, dus dat zit vast wel goed.

Wil je jezelf nuttig bezig houden, geef dan maar eens gewoon normaal antwoord op TS's vraag, als je er tenminste verstand van hebt hé. :{w
Wie probeert er hier nou walgelijk interessant te doen. :').
And so is the past
  vrijdag 17 maart 2017 @ 08:50:00 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169585718
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 07:05 schreef Resistor het volgende:

[..]

Whoops... kopieerde de link verkeerd https://www.stokertje.nl/(...)onde-Wildenborch.pdf dus.
Met de aanwijzingen hierin moet je toch wel een eind kunnen komen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_169585745
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 07:05 schreef Resistor het volgende:

[..]

Whoops... kopieerde de link verkeerd https://www.stokertje.nl/(...)onde-Wildenborch.pdf dus.
Dit is nu duidelijk.
Rode draaiknop op stand 0, bovenste rode knopje ingedrukt houden en (zonodig herhaaldelijk) op de grote groene ontstekingsknop onderin drukken.
Dat er sprake is van een waakvlam wist ik niet. Ik heb wat aandachtiger gekeken en merkte op dat de "houtjes" allemaal aan één kant lagen.
Heb de klep voorin losgemaakt, houtjes eruit en de boel wat schoongemaakt.
Het ontstekings-mechanisme is nu duidelijk zichtbaar.

Bij het indrukken van de ontstekingsknop (onderste) merk ik op dat er geen vonk wordt gegeven.
Wel is duidelijk zichtbaar dat er gas uit het leidingkje rechtsboven de ontsteking komt bij het iondrukken van het bovenste knopje.

We hebben er nog een staan, een kleiner model die wél werkt. Kan ik misschien wat omruilen of iets dergelijks?
Kan de waakvlam éénmalig handmatig met een aansteker worden aangestoken om te bezien of het apparaat überhaupt werkt? Of speel ik dan letterlijk met vuur?

quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 07:18 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

want een vuurtje op gas is anders dan een vuurtje op hout? Op die paar somaliers die binnen hun kampvuur aansteken na gaan de meeste mensen nog altijd dood aan geisers, moederhaard en cv-ketel.
Een vuurtje op gas is inderdaad anders dan een vuurtje op hout.
Dit is bij bijvoorbeeld een gasfornuis toch ook niet meteen nodig?
Anyway: NOTED. :)

quote:
4s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 08:13 schreef Mr.Galaxy. het volgende:
Probeer nou eens niet zo walgelijk interessant te doen met dat domme co-gezeik, de gemiddelde gaskachel heeft echt wel de nodige beveiligingen erop zitten, dus dat zit vast wel goed.

Wil je jezelf nuttig bezig houden, geef dan maar eens gewoon normaal antwoord op TS's vraag, als je er tenminste verstand van hebt hé. :{w
Het stoorde mij ook lichtelijk, maar feit is: hij bedoeld het goed.
Laten we on-topic én beleefd blijven, daar heb ik ten minste iets aan... *;

[ Bericht 10% gewijzigd door DenHeldert op 17-03-2017 09:01:47 ]
Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 08:58:56 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169585790
Ik had ooit een gaskachel die niet goed aanwilde en die stak ik ook aan door er een vlammetje bij te houden. Hoefde maar een keer per seizoen, want als het waakvlammetje eenmaal brandde, was het goed.

Ik zou toch wel overwegen om er een professional bij te halen voor controle en onderhoud, ook ivm het CO-verhaal.
The love you take is equal to the love you make.
pi_169585823
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 08:58 schreef Lienekien het volgende:
Ik had ooit een gaskachel die niet goed aanwilde en die stak ik ook aan door er een vlammetje bij te houden. Hoefde maar een keer per seizoen, want als het waakvlammetje eenmaal brandde, was het goed.

Ik zou toch wel overwegen om er een professional bij te halen voor controle en onderhoud, ook ivm het CO-verhaal.
Dit had ik ongeveer in gedachten ja...
Want het kan ook bij een CV-ketel, dit heb ik eerder gedaan.
Ik wil hem echter niet meteen in gebruik nemen, maar gewoon weten of het ding werkt of werkend kan worden gemaakt want anders gooien we hem weg.
Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht.
pi_169585834
Dus...

De waakvlam kan handmatig met een aansteker worden aangestoken zonder dat we in de fik vliegen ofzo? xD

Kan ten minste één iemand dit beamen?
Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht.
  vrijdag 17 maart 2017 @ 09:05:27 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169585840
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 09:03 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

Dit had ik ongeveer in gedachten ja...
Want het kan ook bij een CV-ketel, dit heb ik eerder gedaan.
Ik wil hem echter niet meteen in gebruik nemen, maar gewoon weten of het ding werkt of werkend kan worden gemaakt want anders gooien we hem weg.
Heb je enig idee of ze tot voor kort nog gewoon gebruikt werden? Zo niet, dan weet je niet of het alleen een kwestie is van brandend krijgen. Wie weet wat er dan mogelijk allemaal niet aan deugt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_169585919
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 09:04 schreef DenHeldert het volgende:
Dus...

De waakvlam kan handmatig met een aansteker worden aangestoken zonder dat we in de fik vliegen ofzo? xD

Kan ten minste één iemand dit beamen?
Jazeker, er komt lang niet genoeg gas vrij om het spannend te maken, of je gaat in een afgesloten ruimte eerst twintig minuten de knip ingedrukt houden. Kan prima even handmatig. En dan dus laten opwarmen voordat je loslaat. Hopen dat je thermokoppeling nog heel is, die gaat vaak als eerste stuk. :P
-nee-
pi_169585956
Een waakvlam kun je prima met een lucifer of aansteker aansteken.

Voor het geval de doorstroming van het gas aan de hoge kant is het liefst met een lange lucifer of zo'n kaarsen-aansteker. Dan verbrand je niet je vingertoppen als de waakvlam wat groter blijkt dan je zou verwachten.
pi_169585998
quote:
4s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 08:13 schreef Mr.Galaxy. het volgende:
Probeer nou eens niet zo walgelijk interessant te doen met dat domme co-gezeik, de gemiddelde gaskachel heeft echt wel de nodige beveiligingen erop zitten, dus dat zit vast wel goed.

Wil je jezelf nuttig bezig houden, geef dan maar eens gewoon normaal antwoord op TS's vraag, als je er tenminste verstand van hebt hé. :{w
Ik ben benieuwd welke beveiliging tegen CO jij bedoelt. De meeste gaskachels hebben als beveiliging alleen een thermokoppel. Dat zorgt voor een onderbreking van de gastoevoer als de waakvlam uitvalt, maar heeft niets met CO te maken.
pi_169586321
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 09:04 schreef DenHeldert het volgende:
Dus...

De waakvlam kan handmatig met een aansteker worden aangestoken zonder dat we in de fik vliegen ofzo? xD

Kan ten minste één iemand dit beamen?
Zit niet alles achter een ruitje?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169595767
quote:
4s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 08:13 schreef Mr.Galaxy. het volgende:
Probeer nou eens niet zo walgelijk interessant te doen met dat domme co-gezeik, de gemiddelde gaskachel heeft echt wel de nodige beveiligingen erop zitten, dus dat zit vast wel goed.

Wil je jezelf nuttig bezig houden, geef dan maar eens gewoon normaal antwoord op TS's vraag, als je er tenminste verstand van hebt hé. :{w
Deze kachel heeft totaal geen beveilig tegen co of terugslag.
pi_169595832
bovenste linkerknop ingedrukt houden en met onderste witte knop met bliksem steeds indrukken totdat toestel brandt.
Indien er niets gebeurt, rode draaiknop in andere stand zetten.
Indien waakvlam brandt, de bovenste knop nog enige tijd ingedrukt houden.

Dus niet de bovensteknop met zwarte stip, hiermee zet je hem uit.

Gezien leeftijd, is vervanging sterk aan te raden.
pi_169635938
R.I.P.
pi_169646885
Rode knop indrukken en een klein stukje draaien, even wachten tot er genoeg gas in de kachel is gelopen en dan op de ontsteking drukken zodat je waakvlam aangaat. Gaat dit niet dan eerst de kachel laten schoonmaken door een installateur omdat je anders onder andere bovengenoemde CO problemen krijgt.
IT'er in hart en nieren
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')