quote:
Het bestaat: een filosofische videogame
In 1845 ging de filosoof Henry David Thoreau in ballingschap. Hij verbleef twee jaar in de bossen aan de oever van Walden Pond nabij Boston. In de wildernis bouwde hij zijn eigen hut en hield hij zich in leven met vis, wilde bessen en paddenstoelen. Zijn beroemde werk Walden staat vol met natuurobservaties en filosofische bedenkingen uit deze periode en inspireerden generaties natuurliefhebbers en filosofen. Anderhalve eeuw na de verschijning van het boek, is nu de ‘Walden videogame’ verschenen.
Smithsonian Magazine noemt het ’s werelds meest onwaarschijnlijke videogame. Waar tegenwoordig de meeste videogames vooral een gewelddadige insteek hebben, schuilt de uitdaging van deze videogame in de juiste omgang met eenzaamheid en stilte. De gamer stapt in het leven van Thoreau en kan er bijvoorbeeld voor kiezen om hout te hakken, vissen te vangen, een boekje te lezen, of notities te maken.
Het doel van deze game is niet om te winnen. Je kunt eigenlijk niet winnen. Als gamer moet je proberen om de virtuele Thoreau simpelweg in leven te houden, maar ook moet je ervoor zorgen dat Thoreau zich geïnspireerd blijft voelen. In de wildernis zoek je namelijk filosofische inspiratie. Door de game zal een nieuwe generatie in aanraking komen met de Amerikaanse filosoof en zijn gedachtegoed.
https://www.filosofie.nl/(...)ische-videogame.htmlWaarschijnlijk oersaai, maar misschien ligt daarin juist het interessante:
quote:
While the game is all about simplicity, it has actually been in development for nearly a decade. The lead designer, Tracy J. Fullerton, the director of the Game Innovation Lab at the University of Southern California School of Cinematic Arts, came up with the idea as a way to reinforce our connection to the natural world and to challenge our hurried culture.
“Games are kinds of rehearsals,” Ms. Fullerton said in an interview. “It might give you pause in your real life: Maybe instead of sitting on my cellphone, rapidly switching between screens, I should just go for a walk.”
But Ms. Fullerton said the game — to be released this spring in time for the 200th anniversary of Thoreau’s birthday in July — re-examines the very questions “Walden” raises about the personal costs of progress.
“Thoreau was sitting in a moment when life was beginning to speed up and he identified that, asking ‘Are our lives better because we now live on railroad time?’” she said. “We have to ask ourselves the same question today: ‘Are our lives better because we live on internet time?’”
https://www.nytimes.com/2(...)?mwrsm=Facebook&_r=1Ik ga 'm zeker proberen in ieder geval. Wat denken jullie ervan?
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2017 15:24:17 ]