abonnement Unibet Coolblue
pi_169413319
quote:
Het bestaat: een filosofische videogame

In 1845 ging de filosoof Henry David Thoreau in ballingschap. Hij verbleef twee jaar in de bossen aan de oever van Walden Pond nabij Boston. In de wildernis bouwde hij zijn eigen hut en hield hij zich in leven met vis, wilde bessen en paddenstoelen. Zijn beroemde werk Walden staat vol met natuurobservaties en filosofische bedenkingen uit deze periode en inspireerden generaties natuurliefhebbers en filosofen. Anderhalve eeuw na de verschijning van het boek, is nu de ‘Walden videogame’ verschenen.


Smithsonian Magazine noemt het ’s werelds meest onwaarschijnlijke videogame. Waar tegenwoordig de meeste videogames vooral een gewelddadige insteek hebben, schuilt de uitdaging van deze videogame in de juiste omgang met eenzaamheid en stilte. De gamer stapt in het leven van Thoreau en kan er bijvoorbeeld voor kiezen om hout te hakken, vissen te vangen, een boekje te lezen, of notities te maken.

Het doel van deze game is niet om te winnen. Je kunt eigenlijk niet winnen. Als gamer moet je proberen om de virtuele Thoreau simpelweg in leven te houden, maar ook moet je ervoor zorgen dat Thoreau zich geïnspireerd blijft voelen. In de wildernis zoek je namelijk filosofische inspiratie. Door de game zal een nieuwe generatie in aanraking komen met de Amerikaanse filosoof en zijn gedachtegoed.

https://www.filosofie.nl/(...)ische-videogame.html

Waarschijnlijk oersaai, maar misschien ligt daarin juist het interessante:

quote:
While the game is all about simplicity, it has actually been in development for nearly a decade. The lead designer, Tracy J. Fullerton, the director of the Game Innovation Lab at the University of Southern California School of Cinematic Arts, came up with the idea as a way to reinforce our connection to the natural world and to challenge our hurried culture.

“Games are kinds of rehearsals,” Ms. Fullerton said in an interview. “It might give you pause in your real life: Maybe instead of sitting on my cellphone, rapidly switching between screens, I should just go for a walk.”

But Ms. Fullerton said the game — to be released this spring in time for the 200th anniversary of Thoreau’s birthday in July — re-examines the very questions “Walden” raises about the personal costs of progress.

“Thoreau was sitting in a moment when life was beginning to speed up and he identified that, asking ‘Are our lives better because we now live on railroad time?’” she said. “We have to ask ourselves the same question today: ‘Are our lives better because we live on internet time?’”
https://www.nytimes.com/2(...)?mwrsm=Facebook&_r=1


Ik ga 'm zeker proberen in ieder geval. Wat denken jullie ervan?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2017 15:24:17 ]
pi_169413467
Dit is gewoon een survival game met een debiel pretentieus laagje erover heen, wow wat bijzonder.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 15:33:59 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169413495
quote:
Waar tegenwoordig de meeste videogames vooral een gewelddadige insteek hebben,
Aldus iemand die nog nooit een videogame gespeeld heeft :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169413530
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 15:32 schreef Seam het volgende:
Dit is gewoon een survival game met een debiel pretentieus laagje erover heen, wow wat bijzonder.
Zo kan je 't ook zien inderdaad. Of zo kan je het omdraaien. Wat betreft de intentie; ze zijn er al bijna een decennium mee bezig, dus het is wrs niet zo opgezet gezien survival games pas een paar jaar geleden opkwamen.
pi_169413834
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 15:35 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Zo kan je 't ook zien inderdaad. Of zo kan je het omdraaien. Wat betreft de intentie; ze zijn er al bijna een decennium mee bezig, dus het is wrs niet zo opgezet gezien survival games pas een paar jaar geleden opkwamen.
Tien jaar voor een indie game met weinig cinematische kracht en weinig gameplay zegt heel veel. Misschien hadden ze minder moeten filosoferen en meer moet werken.
Nee dit klinkt echt alsof de journalisten nog nooit een indie game uberhaupt gezien hebben, laat staan gespeeld.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_169414615
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 15:32 schreef Seam het volgende:
Dit is gewoon een survival game met een debiel pretentieus laagje erover heen, wow wat bijzonder.
Een tijdje terug was er ook "The Talos Principle". Aardige game, maar wie gaat voor filosofische content komt toch van een koude kermis thuis.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 17:01:15 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169415003
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 16:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een tijdje terug was er ook "The Talos Principle". Aardige game, maar wie gaat voor filosofische content komt toch van een koude kermis thuis.
Undertale is een beter voorbeeld. Veel subtieler.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 10 maart 2017 @ 22:10:03 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_169421928
Bijzonder zeg. Ik vraag me alleen af waar je het geduld vandaan moet halen om zó tergend rustig zo'n game te doen.
pi_169447392
Alsof filosofisch denkgoed alleen "tot leven" komt in een rustige natuurrijke omgeving, waar je je dood verveelt.
pi_169500529
Ik weet het niet hoor. Voor mijn gevoel kan ik dan net zo goed Minecraft spelen.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 14 maart 2017 @ 10:07:27 #11
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_169503255
Thoreau is sowieso een middelmatige filosoof. De enige reden waarom hij zo populair is, is omdat hij een van de eerste bekende Amerikaanse filosofen was, en de Yanks zijn er niet zo goed in om over hun grenzen heen te kijken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')