abonnement Unibet Coolblue
pi_169366667
quote:
Nederlandse snowboarder overleden in lawine, twee vermisten




Het lichaam van een Nederlandse snowboarder is gisteravond gevonden door de bergredding boven het skigebied van Valfréjus. De snowboarder lag op een enorme lawine die waarschijnlijk rond 16:00 naar beneden is gekomen. Het ongeluk is gebeurd in het couloir de Seuil, een beroemde off-piste helling. De twee maatjes van de snowboarder worden vermist. En zijn waarschijnlijk bedolven onder de enorme lawine. Er gold een lawinegevaar van 4 op een schaal van 5.

Noodoproep

De noodoproep was bijzonder laat. De drie jonge wintersporters, tussen de 20 en 25 jaar zijn rond vier uur uit het beveiligde skigebied weggeskied. Een van de jongens heeft net na vieren een textberichtje gestuurd dat ze verdwaald waren. Helaas heeft hij geen 112 of de bergredding gebeld. Ook werd zijn SMSje pas rond 17:00 ontvangen. De ontvanger wachtte daarna nog tot 19:00 voordat hij de reisleider van zijn reisorganisatie inlichtte. In de hoop dat de drie hun weg wel terug zouden vinden.


De helikopter van de bergredding vertrok dus pas rond 19:30. De lawine werd direct ontdekt. De bergredders vonden vrijwel meteen een lichaam bovenop de lawine. Geen van de wintersporters droeg een lawinepieps. Vandaag begint de bergredding meteen met sonderen van de lawine. Maar de kans op het vinden van overlevenden is natuurlijk extreem klein.

Extreem gevaarlijke condities

Er geldt voor bijna de gehele Alpen een hoog lawinegevaar (3 en 4). Het sneeuwdek is op heel veel plaatsen zeer instabiel. Vandaag is het extreem gevaarlijk in de Alpen. Ten eerste omdat het op veel plekken zonnig zal zijn. Hierdoor zullen veel skiërs en boarders het gevaar vergeten. De poederstress zal hoog zijn en iedereen wil zijn eigen spoor trekken. Dit leidt ertoe dat men te snel in gevaarlijke hellingen komt. In de zon lijkt alles net wat minder gevaarlijk. Maar dat is het niet! Omdat vanmiddag de temperatuur zal stijgen wordt het nog veel gevaarlijker dan een mooi-weer-dag na verse sneeuw sowieso al is. Door deze hogere temperaturen nemen de spanningen in het sneeuwdek toe en wordt het veel makkelijker om lawines te triggeren. Het is bij zo’n opwarming van de temperaturen zelfs mogelijk dat hellingen die nu nog enigszins veilig te skiën zijn morgenmiddag zomaar extreem gevaarlijk kunnen zijn. Ook hellingen die gisteren, of vanochtend, geskied zijn of worden kunnen vanmiddag extreem gevaarlijk worden. Ongeacht de hoeveelheid sporen. Kortom vandaag is een dag om op de pistes te blijven. Als je wel off-piste wilt gaan, doe dit dan heel voorzichtig, en alleen als je heel erg veel kennis van zaken hebt.
Veel lawines afgelopen paar dagen. Logisch gevolg van de enorme sneeuwval na warme weken en het gevaar is nog lang niet geweken
Helaas weinig hoop dat de twee vermisten nog levend teruggevonden worden, ondanks de waarschuwing zijn deze drie toch offpiste gaan skien
pi_169366704
In Tignes gisteren paniek na een lawine over een blauwe piste. Eerste berichten spraken over dertig vermisten maar gelukkig was dit bijzonder voorbarig
  Spellchecker woensdag 8 maart 2017 @ 09:23:30 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_169366846
"Ach, dat overkomt mij toch niet".
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_169367062
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:34 schreef spijkerbroek het volgende:
"Ach, dat overkomt mij toch niet".
Jup, daar heb ik ook een handje van. Maar ik ben na het ongeluk van prins Friso vijf jaar geleden wel een stuk voorzichtiger geworden.

Maar de melding van lawinegevaar, op een niveau van 1 (laag) tot 5 (hoog) is lastig te begrijpen. Zo gaat de NOS hier ook de mist mee in. Want zo omschrijven zij na de lawine van gisteren in Tignes dat niveau 3 'gemiddeld' is, dit moet alleen gezien worden als "aanzienlijk". De schaal is niet rechtevenredig. Misschien dat deze Nederlanders zich hier ook in vergist hebben
pi_169367101
Altijd sneu om te lezen. RIP aan de nabestaanden.
pi_169367104
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:51 schreef opgebaarde het volgende:
Jup, daar heb ik ook een handje van. Maar ik ben na het ongeluk van prins Friso vijf jaar geleden wel een stuk voorzichtiger geworden.

Maar de melding van lawinegevaar, op een niveau van 1 (laag) tot 5 (hoog) is lastig te begrijpen. Zo gaat de NOS hier ook de mist mee in. Want zo omschrijven zij na de lawine van gisteren in Tignes dat niveau 3 'gemiddeld' is, dit moet alleen gezien worden als "aanzienlijk". De schaal is niet rechtevenredig. Misschien dat deze Nederlanders zich hier ook in vergist hebben
Sommige mensen doen eerst onderzoek naar wat ze gaan doen.
Is kut voor ze, en zeker voor de nabestaanden, maar ja..
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Spellchecker woensdag 8 maart 2017 @ 09:55:12 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_169367123
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:51 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Jup, daar heb ik ook een handje van. Maar ik ben na het ongeluk van prins Friso vijf jaar geleden wel een stuk voorzichtiger geworden.

Maar de melding van lawinegevaar, op een niveau van 1 (laag) tot 5 (hoog) is lastig te begrijpen. Zo gaat de NOS hier ook de mist mee in. Want zo omschrijven zij na de lawine van gisteren in Tignes dat niveau 3 'gemiddeld' is, dit moet alleen gezien worden als "aanzienlijk". De schaal is niet rechtevenredig. Misschien dat deze Nederlanders zich hier ook in vergist hebben
Ik zou op het advies van de plaatselijke instanties afgaan.
pi_169367140
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:51 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Jup, daar heb ik ook een handje van. Maar ik ben na het ongeluk van prins Friso vijf jaar geleden wel een stuk voorzichtiger geworden.

Maar de melding van lawinegevaar, op een niveau van 1 (laag) tot 5 (hoog) is lastig te begrijpen. Zo gaat de NOS hier ook de mist mee in. Want zo omschrijven zij na de lawine van gisteren in Tignes dat niveau 3 'gemiddeld' is, dit moet alleen gezien worden als "aanzienlijk". De schaal is niet rechtevenredig. Misschien dat deze Nederlanders zich hier ook in vergist hebben
Ik snap zelf nooit zo goed waarom mensen per se offpiste willen gaan. Kennelijk voelt dat stoer of zo, maar heel veel van deze dodelijke ongevallen zijn daar aan te wijten, plus het ontbreken van de juiste voorbereidingen.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_169367169
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:55 schreef maily het volgende:

[..]

Ik zou op het advies van de plaatselijke instanties afgaan.
De meeste dorpen gaven voor hun gebied niveau 3 of 4 aan, op een schaal van 5.
Als je gaat wintersporten, zie je over het algemeen altijd niveau 2. Dan klinkt niveau 4 niet per se link en niveau 3 al helemaal niet
pi_169367256
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:58 schreef opgebaarde het volgende:
De meeste dorpen gaven voor hun gebied niveau 3 of 4 aan, op een schaal van 5.
Als je gaat wintersporten, zie je over het algemeen altijd niveau 2. Dan klinkt niveau 4 niet per se link en niveau 3 al helemaal niet
Dan heb je dus gewoon geen enkele vorm van onderzoek gedaan.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_169369888
Het gaat dus om drie leden van de Nijmeegse studentenvereniging Navigators. De overledene was 22 jaar oud. De twee vermisten zijn 21 en 25.

We zijn nu 20 uur ná de lawine. Normaal gesproken is de overlevingskans al zo goed als nihil na 2,5 uur.



quote:
a, Survival function and b, cumulative hazard function, of totally buried avalanche victims, 1981-91. The survival function (solid line) is shown in comparison with the hithertoaccepted function proposed in ref. 3 (dashed line). Both show the cumulative probability of survival under the snow in relation to time since burial. Our assessment of the survival function was based on a non-parametric estimation procedure in ref. 5, whereby the extrication times are entered as doublecensored data (dead: left censored; alive: right censored). b, The cumulative hazard function, - log(survival function), shows the force of mortality in relation to duration of burial. The two phases of increase in cumulative hazard function are indicated by arrows and represent the prognosis for groups without (lower arrow) and with an air pocket (upper arrow).
http://www.avalanche.org/(...)rvival%20chances.htm
pi_169374453
En de Darwin awards gaan dit jaar naarrrrrr.............
pi_169374464
Tweede dode lichaam gevonden. Ze zijn nog op zoek naar de derde ;(
  woensdag 8 maart 2017 @ 16:54:11 #15
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_169374467
Tweede lawinedode Franse Alpen gevonden

NIJMEGEN - UPDATE 16.39 uur - Een tweede Nederlandse lawinedode is vanmiddag in de bergen bij het Franse Valfrejus door reddingswerkers gevonden. De eerste overleden snowboarder werd al gisteravond laat geborgen. Een derde Nederlander wordt nog steeds vermist.

De drie maken deel uit van een groep van 20 Nijmeegse (oud)studenten tussen 20 en 25 jaar die een midweekje met jongerenreisbureau Husk naar de wintersport in de Franse Alpen gingen op initiatief van hun studentenvereniging de Navigators.

De rest van de groep reist vannacht terug naar Nijmegen per bus. Ze worden daar morgen op een geheime lokatie opgevangen. De identiteit van de buiten de piste omgekomen snowboarders wordt op verzoek van de familie nog niet bekend gemaakt.

Eerder vandaag was er nog veel onduidelijkheid over het lot van de twee vermiste leden van de christelijke studentenvereniging Navigators uit Nijmegen. Dinsdagavond hoorde het bestuur van de vereniging wel dat een verenigingslid, een mannelijke snowboarder, om het leven was gekomen in de Franse Alpen. Dat heeft bestuurslid Tessa Katerberg woensdag gezegd.

Bron
pi_169374573
Tja kan er geen medelijden mee hebben als je buiten de geprepareerde pistes gaat skiën/boarden
pi_169374596
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
Tja kan er geen medelijden mee hebben als je buiten de geprepareerde pistes gaat skiën/boarden
:{

Waren dit trouwens niet die studenten die met een snowboard leraar off piste waren gegaan?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_169375220
quote:
11s.gif Op woensdag 8 maart 2017 16:53 schreef Waterdrinker het volgende:
En de Darwin awards gaan dit jaar naarrrrrr.............
Is uitgegaan van een christelijke studentenvereniging, dus denk ik geen darwin. Wanneer leren ze het nou, blijf op de piste!

[ Bericht 4% gewijzigd door Jano9 op 08-03-2017 18:19:11 ]
pi_169375257
quote:
Daar staat toch niks over de derde jongen?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_169375260
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:40 schreef Jano9 het volgende:
Wanneer leren ze het nou, blijf op de piste!
Nou, deze drie niet meer, denk ik.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_169375274
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:42 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Daar staat toch niks over de derde jongen?
Lees nog maar eens. Gisteravond eerste, vanmiddag de tweede en net de derde.
pi_169375291
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:23 schreef maily het volgende:
Tja offpiste en geen lawinepieps .....
Waren waarschijnlijk gewoon verdwaald geraakt.

Ken eerst de feiten eens voordat je gaat wijzen!
pi_169375299
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:43 schreef Jano9 het volgende:

[..]

Lees nog maar eens. Gisteravond eerste, vanmiddag de tweede en net de derde.
Nu staat het er wel ja. Toen ik de link net opende nog niet, misschien cache ofzo.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_169375304
Wat een drama zeg, sterkte voor de familie.
Hey
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')