abonnement Unibet Coolblue
pi_168918714
Ik ben van plan om dit voorjaar mijn koelvloeistof te vervangen omdat dit al in geen jaren gedaan is. De koelvloeistof is wat bruin geworden en er zit wat derrie in. Daarom ben ik ook van plan om het systeem door te spoelen.

De procedure van het legen van het koelsysteem, spoelen, vullen en ontluchten heb ik onder de knie, maar ik heb nog een paar vraagtekens namelijk:

1. Ik heb ergens gelezen dat je als complement van het doorspoelen het koelsysteem met water kan vullen, 1 vaatwasmachinetablet vergruist in dat water en de motor warm laten draaien met de dop van het vloeistofresevouir er af. Is dit aan te raden of niet?

2. Ik weet dat ik de vloeistof die ik uit mijn systeem haal op moet vangen en moet handelen als chemisch afval. Hoe doe ik echter met het spoelen van de motor / radiator? Gewoon in de put laten lopen? Dat ook opvangen en inleveren? Dat kunnen nog best veel litertjes worden.

Een bonusvraag: Ik heb wat olie op mijn motorblok, hoe is dit een beetje makkelijk weg te krijgen?
  woensdag 15 februari 2017 @ 15:54:32 #2
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_168919937
Ook de spoelvloeistof is chemisch afval.

Geen andere middelen gebruiken, kan alleen maar fout gaan.

Beste vraag is eigenlijk, hoe komt het dat je KVS bruin met derrie is? In principe is het een gesloten systeem. Verkleuring en troep duidt op mogeljike problemen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_168919971
Antwoord op je bonusvraag: spuitbus remmenreiniger leegspuiten op je blok.
pi_168920278
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 15:55 schreef OxygeneFRL het volgende:
Antwoord op je bonusvraag: spuitbus remmenreiniger leegspuiten op je blok.
Hogedrukreiniger werkt ook.
  woensdag 15 februari 2017 @ 16:27:52 #5
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_168920577
quote:
17s.gif Op woensdag 15 februari 2017 16:10 schreef Juup© het volgende:

[..]

Hogedrukreiniger werkt ook.
Dat zou ik dan weer niet doen...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_168920758
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 16:27 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dat zou ik dan weer niet doen...
Ik ook niet, maar het werkt wel.
pi_168920910
Die vaatwastablet tast het aluminium aan in je motor.
pi_168921305
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 16:45 schreef vaginabeheerder het volgende:
Die vaatwastablet tast het aluminium aan in je motor.
Daar ben ik ook een beetje bang voor, en de wax van je thermostaat.. niet vergeten dat koelvloeistof ook een smerende werking heeft.. ik zou lekker spoelen met H²O.. beproefde shit, en dan lekker frisse kvs erin..

Sowieso ligt de meeste rotzooi onderin je radiateur, dus ik denk dat als je daar de onderste slang van amputeert en je stopt bovenin de slang er even in tot je schoon water krijgt onderuit, je 90% van de rommel eruit hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_168921319
Motorblok zelf schoonmaken kan vaak bij wat uitgebreidere wasstraten/wasboxen.. dan kun je er een cleaner overheen spuiten, schoonraggen met een borstel of de pruik van de buurvrouw en dan afspoelen.. SPOELEN, niet spuiten.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_168923053
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 15:54 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ook de spoelvloeistof is chemisch afval.

Geen andere middelen gebruiken, kan alleen maar fout gaan.

Beste vraag is eigenlijk, hoe komt het dat je KVS bruin met derrie is? In principe is het een gesloten systeem. Verkleuring en troep duidt op mogeljike problemen.
Ik denk dat de kvs vol met roest is, het is al in geen 10 jaar vervangen en tevens is er blauwe + rode kvs gemengd. Ik heb eventueel een klein lekje in pakking ook, maar dat hangt er een beetje van af hoe snel de kvs weer vies word nadat ik hem vervang. De derrie is wat zwart-bruinachtige derrie wat ik wel wat weg vind hebben van zand. Dit zit niet in de kvs zelf maar is uitgeslagen op de binnenkant van mijn expansievat.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 15:55 schreef OxygeneFRL het volgende:
Antwoord op je bonusvraag: spuitbus remmenreiniger leegspuiten op je blok.
Werkt dat ook op een redelijk dikke laag zwarte uitgedroogde olie? Vorige eigenaar had wat teveel olie er in gegooid wat er via de vuldop uitgekomen is..
quote:
3s.gif Op woensdag 15 februari 2017 17:04 schreef Sounddragon het volgende:
Motorblok zelf schoonmaken kan vaak bij wat uitgebreidere wasstraten/wasboxen.. dan kun je er een cleaner overheen spuiten, schoonraggen met een borstel of de pruik van de buurvrouw en dan afspoelen.. SPOELEN, niet spuiten.
Ik heb een aantal electrische componenten die op het blok zitten die ook olie d'r op hebben. Onderandere de oliedruksensor. Kan je hier gewoon water over heen spoelen? Vooral de oliedruksensor is heel moeilijk te ontwijken als ik het blok afspoel.
pi_168923335
Had jij zo'n Peugeot waarvan de koppakkingen allemaal eraan gingen?
.
pi_168923610
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 19:05 schreef Fer het volgende:
Had jij zo'n Peugeot waarvan de koppakkingen allemaal eraan gingen?
Nee, ik heb een Skoda Felicia met de 1.3liter motor uit 1998. Ik heb wel eerder een topic gemaakt over dat er ergens wat koelvloeistof verdwijnt, maar omdat dit minder dan 1L per 20 000km was heb ik toen besloten om er niets aan te doen, auto doet het verder gewoon goed en kost me maar 50 euro per jaar aan onderhoud.
pi_168938405
Wie heeft je dat advies gegeven een vaatwastablet in je koelsysteem te planten :?

Echt dat is het domste dat je kunt doen. Wil je het flushen dan is het legen voldoende, en er een tuinslang in steken met wat water erachter ook voldoende.

Erna bijvullen, motor warm laten draaien, eventueele luchtbellen eruit (laten) rijden, en bijvullen indien nodig.
pi_168938536
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:01 schreef Jism het volgende:
Wie heeft je dat advies gegeven een vaatwastablet in je koelsysteem te planten :?

Echt dat is het domste dat je kunt doen. Wil je het flushen dan is het legen voldoende, en er een tuinslang in steken met wat water erachter ook voldoende.

Erna bijvullen, motor warm laten draaien, eventueele luchtbellen eruit (laten) rijden, en bijvullen indien nodig.
Op een paar autoforums heb ik dat gelezen, vond het zelf ook een beetje vreemd dus daarom vroeg ik het hier na voor de zekerheid. Blij dat ik dat gedaan heb.

Kan je het radiatorelement van de cupéverwarming ook doorspoelen of is dit overbodig? Die ligt zegmaar iets hoger dan de motor dus ik denk niet dat die meegespoeld word als ik de motor flush.
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:19:07 #15
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_168938720
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 19:15 schreef gogosweden het volgende:
maar omdat dit minder dan 1L per 20 000km was heb ik toen besloten om er niets aan te doen
Dan zal het ook niet heel ernstig zijn.
Niet onwaarschijnlijk dat er via het drukventiel in de dop van koelvloeistofvaatje wat verdampt. Als het zó weinig is, is het ook maar de vraag of ze er snel achter komen door druk op het systeem te zetten.
Het hoort overigens op zich niet.
Ik had op een moment een heel langzaam dalend niveau wat achteraf lijkt te zijn geweest door een paar minuscule luchtbellen in het systeem na een distributieriemvervanging. Dat duurde alles bij elkaar 5000 km voordat alle belletjes eruit waren. Toen weer bijgevuld en sindsdien blijft het op niveau.

Houd er ook rekening mee dat warme koelvloeistof fractioneel meer volume inneemt dan koude. Als je dus wil checken of je wat verliest, altijd met koude motor checken.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_168938989
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:19 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dan zal het ook niet heel ernstig zijn.
Niet onwaarschijnlijk dat er via het drukventiel in de dop van koelvloeistofvaatje wat verdampt. Als het zó weinig is, is het ook maar de vraag of ze er snel achter komen door druk op het systeem te zetten.
Het hoort overigens op zich niet.
Ik had op een moment een heel langzaam dalend niveau wat achteraf lijkt te zijn geweest door een paar minuscule luchtbellen in het systeem na een distributieriemvervanging. Dat duurde alles bij elkaar 5000 km voordat alle belletjes eruit waren. Toen weer bijgevuld en sindsdien blijft het op niveau.

Houd er ook rekening mee dat warme koelvloeistof fractioneel meer volume inneemt dan koude. Als je dus wil checken of je wat verliest, altijd met koude motor checken.
Klopt, ik heb met een beetje pech een klein lek in een pakking ergens denk ik zelf, ook omdat er een beetje troep in mijn kvs zit. Maar de auto is uit '98 en is motorisch verder gewoon goed. Ik vervang jaarlijks de olie etc. Mocht nu de kvs na een verversing en doorspoeling van motor + radiator wel weer snel vies worden dan zal ik er eens verder naar gaan kijken, maar op dit moment is het het geld niet waard.

Bedankt voor de tips, dat waardeer ik zeer!
pi_168939497
Bij de felicia 1.3 van mijn ex was KVS ook verkloot, ik heb het volgende gedaan:

• Alles eruit laten lopen
• Thermostaat eruit en water met azijn erin
• Warm laten worden
• Weer eruit laten lopen
• Alleen water erin gedaan en warm laten lopen
• eruit laten lopen en dan weer netjes KVS erin

is sindsdien mooi schoon gebleven.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_168939603
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 18:53 schreef gogosweden het volgende:

tevens is er blauwe + rode kvs gemengd.
ook een keer gedaan: ook bruine smurrie tot gevolg en het hele systeem kunnen flushen.

daarna bij 1 soort gehouden en dat blijft al jaren prima :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_168939757
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:12 schreef eXplorer1 het volgende:
Bij de felicia 1.3 van mijn ex was KVS ook verkloot, ik heb het volgende gedaan:

• Alles eruit laten lopen
• Thermostaat eruit en water met azijn erin
• Warm laten worden
• Weer eruit laten lopen
• Alleen water erin gedaan en warm laten lopen
• eruit laten lopen en dan weer netjes KVS erin

is sindsdien mooi schoon gebleven.
Perfect! Wat heb je met het water van het spoelen gedaan? Ik zit er aan te denken om het gewoon in de put te laten lopen, de concentratie glycol is dan toch zo laag..

Hoeveel liter kvs gaat er in die kar trouwens?
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:19 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ook een keer gedaan: ook bruine smurrie tot gevolg en het hele systeem kunnen flushen.

daarna bij 1 soort gehouden en dat blijft al jaren prima :)
Alright, misschien dat daar die bruine smurrie dus van komt!
pi_168945127
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:12 schreef eXplorer1 het volgende:
Bij de felicia 1.3 van mijn ex was KVS ook verkloot, ik heb het volgende gedaan:

• Alles eruit laten lopen
• Thermostaat eruit en water met azijn erin
• Warm laten worden
• Weer eruit laten lopen
• Alleen water erin gedaan en warm laten lopen
• eruit laten lopen en dan weer netjes KVS erin

is sindsdien mooi schoon gebleven.
Hoezo water met azijn en in welke verhouding?
pi_168953378
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 15:28 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Perfect! Wat heb je met het water van het spoelen gedaan? Ik zit er aan te denken om het gewoon in de put te laten lopen, de concentratie glycol is dan toch zo laag..

Hoeveel liter kvs gaat er in die kar trouwens?

[..]

Alright, misschien dat daar die bruine smurrie dus van komt!
Bijna 4 liter als ik het mij goed herinner.

Kvs heb ik afgevoerd en de rest de put in.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 19:55 schreef duud het volgende:

[..]

Hoezo water met azijn en in welke verhouding?
Azijn om kalk af te voeren, ik dacht "ik ben toch bezig, kan ik net zo goed azijn meteen ff erin flikkeren"

Ik heb een halve liter gebruikt.
life happens while you're pusing the throttle.
  FOK!fotograaf vrijdag 17 februari 2017 @ 01:01:03 #22
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_168954061
Ik heb de kvs afgevoerd voor zover dat nog nodig was na een lekke koppakking, tuinslang er goed opgezet en daarna alles met compressorlucht doorgeblazen en wat heen en weer laten rollen (schuin, vlak, achterkant hoger, vlak, voorkant hoger) en op diverse plaatsen doorgeblazen. Daarna KVS erin en boekje gevolgd. :)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  vrijdag 17 februari 2017 @ 01:15:54 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_168954140
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 16:27 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dat zou ik dan weer niet doen...
motorontvetter 60 graden bij de wasstraat werkt top
  vrijdag 17 februari 2017 @ 21:49:09 #24
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_168971434
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2017 23:54 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

[..]

Azijn om kalk af te voeren, ik dacht "ik ben toch bezig, kan ik net zo goed azijn meteen ff erin flikkeren"

Ik heb een halve liter gebruikt.
Kalk waarvan? Je gooit er toch koelvloeistof in, geen water.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_169018068
Echt, gooi geen goedjes in je auto waarvan je de werking niet kent. Het is geen waterkoker of koffiezetapparaat.

Een flush met koud water / tuinslang is voldoende. Gewoon van bovenaf beginnen zodat het er onderin weer uit kan komen. En laat het goed uitlekken, voordat je nieuwe KVS erin gooit.

KVS heeft meer werking dan koeling alleen, het is ook een smeermiddel. Als jij er kalktabletten in gaat gooien dan kan je schade aan vanalles brengen zoals sensoren, aluminium gedeelte van je cilinderkop en wat nog meer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')