abonnement Unibet Coolblue
pi_168858048
quote:
Niet alleen zelf de moeite nemen om naar de stembus te gaan als jongere, maar ook nog eens namens je opa en oma of ouders een stem uitbrengen. Dat is het idee van Magikjestem.nl dat is opgezet door Renske Priem en Jelle Drost uit Breda. Zij willen dat jongeren zo meer invloed op hun toekomst krijgen.

“De aanleiding was voor ons Brexit. Als het aan de jongeren had gelegen was die er helemaal niet gekomen. Zij wilden in de EU blijven. En Trump was ook niet direct de keuze van jongeren”, vertelt de 36-jarige Drost. “Dat zette ons aan het denken. Dit zou ook zomaar in Nederland kunnen gebeuren.”

'Tien zetels beïnvloeden'
De oplossing zou volgens Priem (33) en Drost dus liggen in het uitbrengen van drie stemmen in plaats van één. “We hopen zo tien zetels te kunnen beïnvloeden. In de positieve zin van het woord. Als 210.000 jongeren hun eigen stem plus twee volmachten gebruiken, moet dat kunnen.”

Een stemadvies geven de initiatiefnemers niet. “We willen geen stemmen ronselen of werven. We gaan mensen ook niet zeggen op welke partij ze moeten stemmen. Het gaat erom dat ze gaan stemmen en dus gemachtigd zijn om meer stemmen te kunnen uitbrengen.”


Ronselen is strafbaar
Of je op deze manier ouderen hun stemrecht ontneemt vindt hij een ‘interessante vraag’. “Dat is absoluut niet de bedoeling. Het gaat niet om het ronselen van stemmen. Maar meer dat je je grootouders vertelt wat voor jouw belangrijk is in de toekomst en dat zij je daarom hun stem geven”, aldus Drost. “We zeggen niet geef me je stem, maar mag ik je stem? Mensen bepalen natuurlijk altijd zelf of ze dit wel of niet willen.”

Ronselen van stemmen is strafbaar. Wel mogen kiezers iemand machtigen of met twee volmachten van anderen stemmen.
http://www.omroepbrabant.(...)rs+te+gebruiken.aspx


(she/her)
pi_168858090
Vind dit een beetje raar tbh. Laat iedereen lekker zelf weten wat ze stemmen. Beetje onzin om de stem van een ander te gebruiken :')
(she/her)
pi_168858598
quote:
De aanleiding was voor ons Brexit. Als het aan de jongeren had gelegen was die er helemaal niet gekomen. Zij wilden in de EU blijven.
Dit is niet helemaal waar. Tweederde van de jongeren is helemaal niet gaan stemmen voor dat referendum. Dus als je al een conclusie uit het stemgedrag van jongeren wilt trekken, zou je kunnen zeggen dat het ze geen reet kon schelen.
  zondag 12 februari 2017 @ 19:37:09 #4
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_168859371
Stelletje snotneuzen die denken het beter te weten dan iemand met 2-3x zo veel levenservaring. Vroegâh had men nog respect voor ouderen.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  PR/Manusje van alles zondag 12 februari 2017 @ 19:37:14 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_168859377
Ja want d66 en groenlinks zijn goed voor nederland. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 12 februari 2017 @ 19:57:33 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_168859870
Wat hopen de initiatiefnemers nou? Dat Groenlinks op deze manier groter wordt? :')

Volgens mij is de populairste partij onder jongeren op dit moment de PVV.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 13 februari 2017 @ 00:02:09 #7
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_168866849
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 19:57 schreef Harvest89 het volgende:
Wat hopen de initiatiefnemers nou? Dat Groenlinks op deze manier groter wordt? :')

Volgens mij is de populairste partij onder jongeren op dit moment de PVV.
Dat wordt toch helemaal nergens gezegd?
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  maandag 13 februari 2017 @ 10:50:03 #8
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_168870347
Dat is een slecht idee. Je hebt nou eenmaal verschillen tussen wat jongeren en ouderen willen. Als je zoiets doorvoert respecteer je dat verschil niet en ben je naar een democratie aan het toewerken waar iedereen dezelfde mening over een bepaald onderwerp moet delen. Nog even los van dat het wel op stemmen ronselen lijkt.
pi_168870405
Uhm mag dat uberhaupt wel? Als iemand jou machtigt is dat toch om voor die persoon zijn of haar stem uit te brengen niet om zelf nog een extra stemmetje te hebben?!
Wil iemand niet stemmen dan is het een verloren stem en niet een extra stemmetje voor iemand anders.
ijs_beer fan!
  maandag 13 februari 2017 @ 10:55:35 #10
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_168870435
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 18:47 schreef Fylax het volgende:
Vind dit een beetje raar tbh. Laat iedereen lekker zelf weten wat ze stemmen. Beetje onzin om de stem van een ander te gebruiken :')
genoeg mensen zonder mening. Ik stem alle verkiezingen met gekregen stemmen :)
:')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')