abonnement Unibet Coolblue
pi_168838121
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 20:50 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ik heb toch eens het laatste restje gebruikt dus de zak is pleite. Maar heb de leverancier gebeld. Het
betreft Schonox RM.

Dit dus gebruikt voor het dichtsmeren van de sleuven. Het egaliseren is met een ander middel gedaan, ook van Schonox.

Dit is een vloerenbedrijf wat continu pvc en marmoleum legt. Hun bestellen dit per pellet en werken enkel met Schonox.

Als je dit gaat gebruiken raad ik je aan om iets meer water te gebruiken als op de verpakking staat.
Verder echt in kleine hoeveelheden aanmaken. Het droogt snel in. En goede mixer gebruiken.
Dan met zo'n groot spakmes(stucadoorsmes) vastmaken aan een bezemsteel.
Emmer leeggieten en de substantie gewoon naar je toe trekken, liefst haaks op de sleuven. De sleuven zullen dan vanzelf vollopen.

Eventuele uitstekenden klonten en strepen kun je na een uurtje makkelijk lossteken met hetzelfde spakmes. Daarna stofzuigen of bezemen.

Heb je je vloerverwarming al eens opgestookt? Dit zou ik zeker wel doen. Kan de vloer en slangen zich zetten. Daarna weer enkele dagen laten afkoelen voordat je de Schonox aanbrengt anders droogt het te snel in.

Verder simpel klusje, kind kan de was doen. Enige waar ik moeite mee had was om het goed gelijkmatig gemixed te krijgen en verkeek mij op de droogtijd. Of anders gezegd hoeveel vierkante meters je met een emmertje kan doen. Best veel.

Bij mij dus minder dan 4 zakken verbruikt op 60 vierkante meter vloerverwarming, 10cm hoh, 7 groepen.

Na drogen zal je zien dat het hier en daar nog ietsjes is ingeklinkt.

Ik had geen last van drijvende slangen, had wel een stapel blokken/stenen standby staan. Niet gebruikt. Enkele lange stukken leiding vastgezet met wigjes, weet niet of het zin heeft gehad.

Ik deed de klus alleen en was binnen 2 uur klaar.

Controleer vooraf goed of alle slangen wel goed aangedrukt liggen in hun sleuf.
Top dat je er zo veel tijd insteekt om het uit te zoeken en uit te leggen. Heel erg fijn en ik kan hiermee uit de voeten.

Ik ga de spullen aanschaffen en de klus uitvoeren.

Super bedankt!
pi_168838779
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 22:32 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

Top dat je er zo veel tijd insteekt om het uit te zoeken en uit te leggen. Heel erg fijn en ik kan hiermee uit de voeten.

Ik ga de spullen aanschaffen en de klus uitvoeren.

Super bedankt!
Graag gedaan.

Ter info, ik mixte steeds een halve zak aan. Dit is eigenlijk echter nog teveel. Geeft stress want voordat je alles lekker hebt uitgesmeerd begint het al in te dikken. Daarom beter een kwart zakje aanmaken en kijken hoe het gaat. En zeker wat meer water erin. Dat kan verder geen kwaad, enkel dat het iets langer duurt voordat het droog is. Bij mij was het binnen een uur al droog, behalve wat er in de sleuven zat. Kon er gewoon weer overheen lopen en de restjes afsteken.

Schoon water gebruiken, beetje krachtige mixer en een paar emmers. Vanwege het aandikken en opdrogen kun je de emmer daarna beter weggooien dan proberen schoon te spoelen. Een emmer kost 1 euro bij de Action.

Ik heb 2 emmers weggegooid. Tussendoor dus ook een andere emmer gebruikt om niet teveel opgedroogde klonten in een nieuw gemixte portie te krijgen.

Uiteindelijk is het een soort egaline, maar dan net ietsje stugger. Het dichtsmeren zou ook met egaline kunnen, maar dat is kostbaarder spul.
pi_168840765
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 22:50 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Graag gedaan.

Ter info, ik mixte steeds een halve zak aan. Dit is eigenlijk echter nog teveel. Geeft stress want voordat je alles lekker hebt uitgesmeerd begint het al in te dikken. Daarom beter een kwart zakje aanmaken en kijken hoe het gaat. En zeker wat meer water erin. Dat kan verder geen kwaad, enkel dat het iets langer duurt voordat het droog is. Bij mij was het binnen een uur al droog, behalve wat er in de sleuven zat. Kon er gewoon weer overheen lopen en de restjes afsteken.

Schoon water gebruiken, beetje krachtige mixer en een paar emmers. Vanwege het aandikken en opdrogen kun je de emmer daarna beter weggooien dan proberen schoon te spoelen. Een emmer kost 1 euro bij de Action.

Ik heb 2 emmers weggegooid. Tussendoor dus ook een andere emmer gebruikt om niet teveel opgedroogde klonten in een nieuw gemixte portie te krijgen.

Uiteindelijk is het een soort egaline, maar dan net ietsje stugger. Het dichtsmeren zou ook met egaline kunnen, maar dat is kostbaarder spul.
Laatste vraag. Heb je enkel de sleuven met de RM opgevuld en daarna geegaliseerd of heel de vloer gesmeerd met de RM en daarna geegaliseerd.
pi_168843546
Er moet een goedje aan toegevoegd worden wat de luchtbubbels uit de mortel halen doet, daar die isolerend werken.

https://www.warmteservice(...)ement-toevoegmiddel-(bij-5-cm-afwerkvloer-200m2)-10-ltr-/p/33657305

[ Bericht 53% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2017 01:57:24 ]
pi_168845166
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 23:43 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

Laatste vraag. Heb je enkel de sleuven met de RM opgevuld en daarna geegaliseerd of heel de vloer gesmeerd met de RM en daarna geegaliseerd.
Enkel de sleuven. Mijn vloer was al geegaliseerd voor het frezen. Dus behoorlijk glad. Het is gewoon de substantie over de vloer voort schrapen over de sleuven heen. De sleuven vullen zich op maar er blijft een soort waas achter op de hele vloer. inclusief hier en daar dikke strepen en druppels. Dit schraap je er na een uurtje makkelijk af. De waas is dan namelijk al opgedroogd.

Trouwens wel eerst voorstrijken!! voor goed contact.

Na het dichtsmeren met de RM heb ik nogmaals voorstrijk gesmeerd en geegaliseerd, ongeveer 5mm.

Hiermee is de vloer klaar voor pvc en stuccen. Als je parket gaat leggen komt het allemaal iets minder nauwkeurig wat vlak en gladheid betreft.
pi_168845222
Hier wat foto's hoe het eruit ziet direct na het smeren. Uurtje later zie je enkel nog waar de sleuven zitten, rest is dan al opgedroogd.



pi_168852635
Spullen besteld en we gaan er voor.

Goeie tips!
pi_168874910
De vloerverwarming van tevoren vullen met water scheelt ook in het opdrijven van de slangen.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_168974265
Bij ons hebben ze gewoon tegellijm en daarover egaline gebruikt. Hierover hebben we een pvc vloer laten leggen. De dekvloer houdt het deze winter nog goed :D
pi_168976905
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 15:24 schreef mister_white het volgende:
De vloerverwarming van tevoren vullen met water scheelt ook in het opdrijven van de slangen.
Uiteraard heb je eerst je vloerverwarming uitgebreid getest voordat je het dichtsmeert en dichttegelt.

Dus ook even maximaal opstoken.
pi_169755035
Daar ik momenteel met dezelfde vraag worstel als in de OP: ik krijg ook van 5 aanbieders het advies om het op te vullen met tegellijm ipv mortel (in ieder geval vullen zij met flexibele tegellijm).
Ik begin nu te twijfelen...
Het lijkt mij intuitief dat:
- mortel meer rondom de buis kan komen en dus de warmte, dat naar boven gaat, beter kan afgeven vanwege lagere warmte-weerstand.
- temperatuur relatief laag blijft ten opzichte van de omgeving, dus kans op scheurvorming minimaal is.

Argumenten waar de vloerverwarming-experts mee kwamen:
- tegellijm zou de sleuf niet geheel vullen en er blijft dus lucht tussen wat als isolatie dient naar beneden.
- tegellijm zou de kans op scheuren verkleinen tov mortel.

Is dit echt zo?
Of maakt het wellicht niet veel uit en zou het in de marge zijn?
pi_173799454
kick.
Ik heb het van de lente toch laten dichtsmeren door een pro die flexibele tegellijm heeft gebruikt, tegen een te hoge prijs ook nog.

Ter lering voor wellicht anderen: al na de eerste dag dat het droog was, zag ik over ongeveer 30% van het oppevlak haarscheurtjes ontstaan.
Ook de ervaring van een kennis die ook flexibele tegellijm gebruikt heeft, bevestigt dit.
Dus het argument dat flexibele tegellijm de kans op scheuren verkleint tov mortel lijkt me geen stand te houden.

Als ik het over had kunnen doen, had ik hier de tips gevolgd en het zelf gedaan.
pi_173799672
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 21:46 schreef batb het volgende:
kick.
Ik heb het van de lente toch laten dichtsmeren door een pro die flexibele tegellijm heeft gebruikt, tegen een te hoge prijs ook nog.

Ter lering voor wellicht anderen: al na de eerste dag dat het droog was, zag ik over ongeveer 30% van het oppevlak haarscheurtjes ontstaan.
Ook de ervaring van een kennis die ook flexibele tegellijm gebruikt heeft, bevestigt dit.
Dus het argument dat flexibele tegellijm de kans op scheuren verkleint tov mortel lijkt me geen stand te houden.

Als ik het over had kunnen doen, had ik hier de tips gevolgd en het zelf gedaan.
Ja, dure les geweest. Zo heb ik er ook al vele gemaakt. Iedereen denk ik wel.

Met die mortel en 2 uurtjes zelf doen was je heel veel goedkoper uitgeweest.

Maar heeft de tegelzetter de leidingen dichtgesmeerd of weer iemand anders?
pi_173799812
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 21:54 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja, dure les geweest. Zo heb ik er ook al vele gemaakt. Iedereen denk ik wel.

Met die mortel en 2 uurtjes zelf doen was je heel veel goedkoper uitgeweest.

Maar heeft de tegelzetter de leidingen dichtgesmeerd of weer iemand anders?
Nee een aannemer die ik doorgespeeld kreeg via het bedrijf dat de vloerverwarming gefreesd en aangelegd heeft (dat overigens wel goed gelukt is).
De vloer heb ik daarna niet meer geegaliseerd, daar er toch een klik-pvc-vloer (van handyfloor) overheen is gelegd.
pi_173899935
Dit wordt de tweede winter die wij in gaan met een flexibele tegellijm gevulde vloer. Mocht er scheuren in de vloer komen, hoe merk je dit? Gaan de pvc stroken los zitten?

De pvc boer was niet tevreden nadat hij geegaliseerd had. Hij heeft op sommige delen een tweede egaline laag gegoten. Kan dit kwaad?

pff er zijn zoveel dingen die fout kunnen gaan of beter kunnen. In de verhuisstress is er niet altijd tijd om overal perfect ingelezen te zijn, ;(
pi_173903063
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 21:46 schreef batb het volgende:
kick.
Ik heb het van de lente toch laten dichtsmeren door een pro die flexibele tegellijm heeft gebruikt, tegen een te hoge prijs ook nog.

Ter lering voor wellicht anderen: al na de eerste dag dat het droog was, zag ik over ongeveer 30% van het oppevlak haarscheurtjes ontstaan.
Ook de ervaring van een kennis die ook flexibele tegellijm gebruikt heeft, bevestigt dit.
Dus het argument dat flexibele tegellijm de kans op scheuren verkleint tov mortel lijkt me geen stand te houden.

Als ik het over had kunnen doen, had ik hier de tips gevolgd en het zelf gedaan.
Was de vloerverwarming voor/na het smeren al in gebruik? Als je gelijk op de eerste dag dat het droog is als haarscheurtjes heeft, dan lijkt me dat het te snel gedroogd is?
pi_173906795
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 22:11 schreef zoz het volgende:
Dit wordt de tweede winter die wij in gaan met een flexibele tegellijm gevulde vloer. Mocht er scheuren in de vloer komen, hoe merk je dit? Gaan de pvc stroken los zitten?

De pvc boer was niet tevreden nadat hij geegaliseerd had. Hij heeft op sommige delen een tweede egaline laag gegoten. Kan dit kwaad?

pff er zijn zoveel dingen die fout kunnen gaan of beter kunnen. In de verhuisstress is er niet altijd tijd om overal perfect ingelezen te zijn, ;(
Ik denk dat je geen enkel probleem hoeft te verwachten. PVC stroken zijn toch redelijk dik plastic en een paar haarcheurtjes eronder zie je natuurlijk niet.

Met pvc moet je vloer gewoon hele mooi vlak zijn, want bobbeltjes en hoogteverschillen zie je na verloop van tijd terug. Maar een haarscheurtje komt er niet doorheen.
pi_174081264
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 00:38 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Was de vloerverwarming voor/na het smeren al in gebruik? Als je gelijk op de eerste dag dat het droog is als haarscheurtjes heeft, dan lijkt me dat het te snel gedroogd is?
Dat zou een waarschijnlijke oorzaak zijn inderdaad! Het waren warme dagen toen het aangelegd werd!
pi_175251565
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 21:53 schreef batb het volgende:

[..]

Dat zou een waarschijnlijke oorzaak zijn inderdaad! Het waren warme dagen toen het aangelegd werd!
Mijn ingefreesde vloerverwarming is inmiddels ook dichtgesmeerd met flexibele tegellijm. Deze is pas na 48 uur echt droog en tot nu toe geen haarscheurtjes of zo. Vloerverwarming is nog niet in gebruik. Drogen van de vloer en zo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')