abonnement Unibet Coolblue
pi_168629525
Gegroet!

Sinds enkele maanden ben ik een trotse eigenaar van de Nikon D3300! Gekocht samen met een kitlens 18-200mm.

De camera staat ingesteld op Raw + JPEG, dat wil zeggen dat ik altijd plaatjes van 4000x6000px krijg.

Echter, nu ben ik ook in het bezit van een mooie tablet! Het viel me op wanneer ik foto's bekeek op mijn tablet ze er goed uitzien, maar zodra ik dubbeltik op de foto om hem groter te maken maakt hij hem soms te groot... ;( Maar anderen ook weer niet! :?

Dat wil zeggen, dat ofwel mijn tablet verschillend vergroot of dat mijn camera verschillende groottes maakt... Zelf neig ik naar het tweede omdat de 'ruis' vooral optreedt bij foto's gemaakt met 200mm en die van 18mm zien er altijd goed uit.

Weet iemand hoe ik dit oplos?

Thx! w/
Als je geen excuses krijgt dan moet je hem maar jatten.
  donderdag 2 februari 2017 @ 23:15:53 #2
391391 Basxt
~~WhatsApp Groepsbeheerder~~
pi_168630085
Zie je het verschil alleen tussen de jpeg en raw? Voor zover ik weet zou het niet aan de files moeten liggen als deze exact hetzelfde formaat zijn.

Doordat er meer data in een raw foto zit zou je misschien meer kunnen inzoomen. Dat ligt dan aan je tablet/app.
SOMEWHERE THERE IS A TREE, TIRELESSLY PRODUCING OXYGEN SO THAT YOU CAN STAY ALIVE. FIND IT AND APOLOGIZE.
pi_168630425
Zie ook verschil tussen de jpegs...

De app had het kunnen zijn dus heb in plaats van de galerij de Google foto app geopend. Hetzelfde.

Zou het kunnen liggen aan het gebruikte diafragma?
Als je geen excuses krijgt dan moet je hem maar jatten.
pi_168630459
waar zijn de voorbeelden?
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
  donderdag 2 februari 2017 @ 23:34:40 #5
391391 Basxt
~~WhatsApp Groepsbeheerder~~
pi_168630572
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2017 23:28 schreef misterxvany het volgende:
Zie ook verschil tussen de jpegs...

De app had het kunnen zijn dus heb in plaats van de galerij de Google foto app geopend. Hetzelfde.

Zou het kunnen liggen aan het gebruikte diafragma?
Ik zie niet in hoe dat kan.. Als file a en b die afwijken allebei hetzelfde formaat aangeven, dan zouden ze beiden even ver moeten inzoomen.
SOMEWHERE THERE IS A TREE, TIRELESSLY PRODUCING OXYGEN SO THAT YOU CAN STAY ALIVE. FIND IT AND APOLOGIZE.
  donderdag 2 februari 2017 @ 23:39:36 #6
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_168630703
Doe gewoon rechtsklik en kijk bij de eigenschappen -> details naar de grootte.
pi_168630809
Bij nader inzien zou het bewegingsonscherpte kunnen zijn... want als ik een goede gecropte foto inzoom is het nog scherp...

En ja uiteraard heb ik bij de details gekeken, ze zijn allemaal 6000x4000. Maar toch twijfelde ik, want een dubbeltik zou constant dezelfde vergroting moeten maken.

Tijd voor een lens met vr dus :7
Als je geen excuses krijgt dan moet je hem maar jatten.
pi_168631104
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2017 23:44 schreef misterxvany het volgende:
Bij nader inzien zou het bewegingsonscherpte kunnen zijn... want als ik een goede gecropte foto inzoom is het nog scherp...

En ja uiteraard heb ik bij de details gekeken, ze zijn allemaal 6000x4000. Maar toch twijfelde ik, want een dubbeltik zou constant dezelfde vergroting moeten maken.

Tijd voor een lens met vr dus :7
Neuh, kortere sluitertijd, hogere ISO.
Of minder koffie drinken.
pi_168632685
die nikon 18-200 zal een vr moeten zijn?
kijk eens zeker op de lens

vr wil niet zeggen dat het haar scherp is
het kan maar zo veel trilling weg halen namelijk

dit is ook een van de reden dat ik de 55-200vr heb gekozen lichter dus makkelijk stabiel te houden.
pi_168637135
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2017 23:44 schreef misterxvany het volgende:
Tijd voor een lens met vr dus :7
Tijd voor een cursus of het lezen van de handleiding.

Op 18mm kan je nog prima (handheld) scherpe foto's maken met 1/20e van een seconde. Bij 200mm heb je eerder 1/200e van een seconde nodig.

Mijn gok zou dus zijn dat je geen idee hebt waarop je camera ingesteld staat en een te langzame sluitertijd gebruikt voor de 200mm foto's. En je dus bewegingsonscherpte ziet

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2017 11:44:13 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')