abonnement Unibet Coolblue
pi_167870175
Tja die oude krengen had ik nog staat en 1 kon ik voor een prikje overnemen. Dat is de reden geweest..
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
  woensdag 4 januari 2017 @ 09:18:09 #27
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_167872551
De lage luchtvochtigheid lijkt me de grootste oorzaak. Dat veroorzaakt een droge huis, dus plekjes, en rode ogen. Die bevochtiger is daarvoor prima, die hoef je waarschijnlijk alleen in de winter aan te hebben.
Had je nu al verteld wat voor ventilatie je hebt? Van een ventilatiesysteem met WTW is het inderdaad een kenmerk dat die zeker in de winter resulteren in een te lage luchtvochtigheid.
pi_167875110
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:18 schreef Rtificial het volgende:
De lage luchtvochtigheid lijkt me de grootste oorzaak. Dat veroorzaakt een droge huis, dus plekjes, en rode ogen. Die bevochtiger is daarvoor prima, die hoef je waarschijnlijk alleen in de winter aan te hebben.
Had je nu al verteld wat voor ventilatie je hebt? Van een ventilatiesysteem met WTW is het inderdaad een kenmerk dat die zeker in de winter resulteren in een te lage luchtvochtigheid.
Dat gevoel heb ik ook. Dat het met name door de lage luchtvochtigheid komt.

Ventilatie heb ik niet (kan dat). Het is een oud A'dam's pand. Heb alleen een CV met zo'n expansievat...

[ Bericht 0% gewijzigd door draadstalig op 04-01-2017 12:56:43 ]
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
  Moderator woensdag 4 januari 2017 @ 12:57:15 #29
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_167876184
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:57 schreef jitzzzze het volgende:
Je hebt gewoon ventilatie als je het raam wat open zet ;)
:) Inderdaad. Maar geen systeem oid

Overigens wordt het wel erg koud in m'n woning als ik de kachel een nachtje niet aanzet. Na één nacht 14,5 graden. Aangezien dit mij ook wel erg koud lijkt, heb ik toch het idee dat de ventilatie misschien wel erg goed is. Heb aan één kant geen dubbelglas en bij m'n schoorsteen 'stroomt' er wellicht ook wat lucht weg. Ik weet dat ventilatie bij koud weer juist weer droge lucht veroorzaakt...?

Zit er wel over na te denken om m'n huidige ratiator te vervangen. De kille droge lucht lijkt ook deels hier aan vast te zitten.

Nog mensen tips t.a.v. m'n CV en 70/90 graden?

[ Bericht 18% gewijzigd door draadstalig op 04-01-2017 13:16:46 ]
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
  woensdag 4 januari 2017 @ 13:34:17 #31
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_167876838
Naja, een ventilatiesysteem dat warmte uit de lucht terugwint zorgt van zichzelf voor droge lucht. Dat heb jij dus niet.

Hoe lang heb je hier al last van? Van de zomer ook al, of de laatste 6 weken pas?
Wat versta je onder 'volledig gerenoveerd'? Welke werken zijn uitgevoerd?

In ieder geval zal de oplossing tweeledig zijn:
- Zeker weten dat je voldoende ventileert (meestal uit onvoldoende ventileren zich juist in vochtproblemen :) )
- Vocht inbrengen in te droge lucht met een bevochtiger
pi_167876862
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:57 schreef draadstalig het volgende:

Nog mensen tips t.a.v. m'n CV en 70/90 graden?

correcte dimensionering van je radiatoren :)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_167876949
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 13:34 schreef Rtificial het volgende:
Naja, een ventilatiesysteem dat warmte uit de lucht terugwint zorgt van zichzelf voor droge lucht. Dat heb jij dus niet.

Hoe lang heb je hier al last van? Van de zomer ook al, of de laatste 6 weken pas?
Wat versta je onder 'volledig gerenoveerd'? Welke werken zijn uitgevoerd?

In ieder geval zal de oplossing tweeledig zijn:
- Zeker weten dat je voldoende ventileert (meestal uit onvoldoende ventileren zich juist in vochtproblemen :) )
- Vocht inbrengen in te droge lucht met een bevochtiger
Ik heb hier inderdaad de afgelopen +/- 2 maanden ongeveer last van.

Hoe bedoel je voldoende ventilering? Uit onvoldoende in te droge lucht of te veel in droge lucht? Ik denk namelijk bij nader inzien dat er voldoende geventileerd wordt, maar dit weet ik niet heel zeker. Ik heb namelijk in mijn 'drooghok' nog een stukje muur op mijn plafond dat niet met gipsplaten bedekt is (1 m2) en gestuct is. Of dit voor ventilatie zorgt weet ik niet, aangezien de deur wel dicht is grotendeels. Hoe kan ik zoiets controleren?

Renovatie is als volgt:
- huis volledig gestript
- Nieuw strucwerk
- (Deels) nieuwe binnen wanden
- Nieuw plafond
- Nieuw bitumen op plat dak
- Nieuwe badkamer
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_167877004
te lage RV is normaal te veel ventileren in de winter.

Lucht van buiten is koud, vaak relatief droog zelfs. Pak je trekt buitenlucht van buiten van 0°C en 100%RV (dus eigenlijk mistwolkjes binnentrekken), dan kom je aan 20°C binnentemperatuur op een RV van 27% ongeveer. Hoe warmer de lucht, hoe meer je RV namelijk zakt.

Als je dan veel ventileert, dan heb je veel volume die na opwarmen een lage RV heeft. Dus ofwel minder ventileren, ofwel meer compenseren met een bevochtiger.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_167877063
Dan is de kans dus groot dat er juist teveel wordt geventileerd door bijvoorbeeld het 'open' stuk bij m'n drooghok.

Ik dacht eerst te weinig, maar met de schommeling in temperatuur lijkt het nu juist teveel
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
  Moderator woensdag 4 januari 2017 @ 14:02:26 #36
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_167877326
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:57 schreef draadstalig het volgende:

[..]

:) Inderdaad. Maar geen systeem oid

Overigens wordt het wel erg koud in m'n woning als ik de kachel een nachtje niet aanzet. Na één nacht 14,5 graden. Aangezien dit mij ook wel erg koud lijkt, heb ik toch het idee dat de ventilatie misschien wel erg goed is. Heb aan één kant geen dubbelglas en bij m'n schoorsteen 'stroomt' er wellicht ook wat lucht weg. Ik weet dat ventilatie bij koud weer juist weer droge lucht veroorzaakt...?

Zit er wel over na te denken om m'n huidige ratiator te vervangen. De kille droge lucht lijkt ook deels hier aan vast te zitten.

Nog mensen tips t.a.v. m'n CV en 70/90 graden?

Dan zet je je kachel toch niet uit? Ik laat hem 's nachts op 18 staan, maar mijn woning koelt niet zoveel af in 1 nacht.
pi_167877934
Ik zou als ik jou was een goede loodgieter die verwarmingen plaatst laten komen.
Bij mij hebben ze ook netjes de ruimtes opgemeten en aan de hand daarvan bepaald welke radiatorpanelen ik moest hebben om de ruimte op normale wijze te verwarmen. Geen spijt van gehad , 3 panelen op boven verdieping zijn vervangen, met goed werkende knoppen en temperatuurregeling werkt nu veel beter.
pi_167881093
Ik heb zo'n 6075 watts (81 * 75 watts) nodig voor mijn ruimte. Waar kan ik op mijn radiator zien hoeveel watts deze levert?

Dan pak ik dat namelijk ook maar direct op.
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_167881231
staat er nergens op, moet je uit tabellen halen.

Wat is de diepte van je radiatoren? Dan kan ik een schatting maken adhv de vermogenslijsten voor nieuwe geuten radiatoren

+-22cm diep (wat vrij standaard is) geeft 3760 voor je radiator van 2.5x0.4 en 1880w voor de 1.25x0.4 op regime 75/65/20, dus 5640W

Correctiefactor om van 75/65/20 naar 90/70/20 te gaan is 0.8, dus als je aanvoer 90 en je retour 70° is, haal je 7kW geinstalleerd vermogen.

Op 90/70 regime kan je dat halen, maar op 90° is je ketel totaal niet aan het condenseren. Als je zuinig wil stoken moet je retourtemperatuur liggen op max 50°C

[ Bericht 27% gewijzigd door Athmozz op 04-01-2017 17:02:45 ]
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_167883645
Ok, ik dacht met de renovatie ook kieren en gaten dichtgemaakt. Oppervlakken dampdicht enzo, maar waarschijnlijk zit het wel goed.
.
pi_167890930
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 16:55 schreef Athmozz het volgende:
staat er nergens op, moet je uit tabellen halen.

Wat is de diepte van je radiatoren? Dan kan ik een schatting maken adhv de vermogenslijsten voor nieuwe geuten radiatoren

+-22cm diep (wat vrij standaard is) geeft 3760 voor je radiator van 2.5x0.4 en 1880w voor de 1.25x0.4 op regime 75/65/20, dus 5640W

Correctiefactor om van 75/65/20 naar 90/70/20 te gaan is 0.8, dus als je aanvoer 90 en je retour 70° is, haal je 7kW geinstalleerd vermogen.

Op 90/70 regime kan je dat halen, maar op 90° is je ketel totaal niet aan het condenseren. Als je zuinig wil stoken moet je retourtemperatuur liggen op max 50°C
Pffff mooie kennis. Ik heb zojuist gekeken naar afmeting:

2,1m bij 0,4m bij 0,1 dikte en de andere 2,5 bij 0,4 bij 0,1 meter.

CV begint vanaf 70+ te 'zoomen'....

Luchtvochtigheid met bevochtiger zit nu op 50 ongeveer. Zonder vanochtend op 41 bij 14,5 graden (nu 18 graden).
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_167895274
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 18:31 schreef Fer het volgende:
Ok, ik dacht met de renovatie ook kieren en gaten dichtgemaakt. Oppervlakken dampdicht enzo, maar waarschijnlijk zit het wel goed.
Heb mijn dak geïsoleerd met knauf expert glaswol. Dit moet mijns inziens wel goed zitten dus
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_167896800
Gevels zijn dus niet geïsoleerd en deels enkel glas? Dan is het niks geks dat het zelfs zonder ventilatie 's nachts een graad of 5 a 6 afkoelt in huis. Als ik in mijn hoekhuis de verwarming 's nachts helemaal uit zet, koelt het nog wel meer af. Het afkoelen hoeft in jouw geval dus weinig te maken te hebben met veel ventilatie.

Ik ging bij een "gerenoveerde Woning" uit van goede isolatie rondom en overal HR++ isolatieglas of driedubbel glas.

Die tabellen op internet voor "benodigd vermogen aan radiatoren" zijn heel erg gebaseerd op de standaarden uit de jaren 70. Voor huidige maatstaven passen ze dus bij slecht geïsoleerde woningen. En met moderne condenserende ketels is dat helemaal niet erg!

Het zorgt er namelijk voor dat je een flinke overkill aan radiatoren krijgt, uitgaande van een hoge CV-temperatuur. En dat is fijn, want dan kan je je ketel op een flink lagere temperatuur laten stoken, wat goed is voor de efficiëntie van de ketel. En dat is dan weer goed voor je portemonnee, omdat de stookkosten iets omlaag gaan.

Als je nu nieuwe radiatoren aanschaft, overweeg dan meteen lage temperatuur radiatoren. Iets duurder in aanschaf maar je kan dan met een nog lagere cv temperatuur stoken. En ze zijn in de toekomst geschikt voor gebruik met een warmtepomp.
pi_167897135
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 08:47 schreef draadstalig het volgende:

[..]

Heb mijn dak geïsoleerd met knauf expert glaswol. Dit moet mijns inziens wel goed zitten dus
Kan je opbouw van je muren aantal m²'s doorgeven? Dan is een inschatting van het nodige vermogen te maken. Reken jij 75w per m² of per m³? Als je met die vereenvoudigde modellen wil rekening houden, dan moet je echt wel 75W per m³ nemen voor standaard geisoleerde woningen.

Hoe dik is je dak geïsoleerd met glaswol? 12CM of minder wordt ook niet meer aanzien als "goed geïsoleerd".
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_167910368
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 10:55 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Kan je opbouw van je muren aantal m²'s doorgeven? Dan is een inschatting van het nodige vermogen te maken. Reken jij 75w per m² of per m³? Als je met die vereenvoudigde modellen wil rekening houden, dan moet je echt wel 75W per m³ nemen voor standaard geisoleerde woningen.

Hoe dik is je dak geïsoleerd met glaswol? 12CM of minder wordt ook niet meer aanzien als "goed geïsoleerd".
75 per m3 reken ik inderdaad mee dus dat gaat goed.

http://www.bouwmaat.nl/pr(...)glaswol-850x60x10-cm

Deze heb ik.

Wat bedoel je precies met de opbouw aantal m2's?
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_167910496
Overigens kwam ik zojuist dit artikel tegen: http://huis-en-tuin.infon(...)-en-oplossingen.html

Dit zijn exact de symptomen. Vanmiddag bij thuiskomst was de luchtvochtigheid 29! en nu inmiddels 39 door mijn luchtbevochtiger. Deze helpt dus wel, maar mijns inziens absoluut nog niet op het cijfer waar ik hem op wil hebben...
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_168197249
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 10:55 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Kan je opbouw van je muren aantal m²'s doorgeven? Dan is een inschatting van het nodige vermogen te maken. Reken jij 75w per m² of per m³? Als je met die vereenvoudigde modellen wil rekening houden, dan moet je echt wel 75W per m³ nemen voor standaard geisoleerde woningen.

Hoe dik is je dak geïsoleerd met glaswol? 12CM of minder wordt ook niet meer aanzien als "goed geïsoleerd".
:O :D
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_168871645
Inmiddels is het weer even geleden, maar heb wel weer een kleine update.

Sinds de aanschaf van een luchtbevochtiger is de huiduitslag over. De luchtvochtigheid zit rond de 33% zonder vochtiger aan, met rond de 40. Imo nog steeds te laag. Ik denk dat dit een aantal oorzaken heeft:
- Ventilatie: ik ventileer te weinig omdat het huis slecht warm te krijgen is.
- Isolatie; m'n woning is op delen goed geisoleerd (HR+), maar aan één kant weer heel slecht.

Bovenstaande zorgt ervoor dat het - met de kachel aan - benauwd voelt (alsof ik geen zuurstof krijg) en zonder kachel aan vrij snel koud. Ik wil m'n ramen wel vervangen, maar tevens m'n radiatoren 'updaten' zodat de woning 'eenvoudiger' warm te krijgen is. Overigens heb ik de CV weer aangepast van 90C op de radiatoren naar 70C. Hierdoor zoemt hij minder en voelt het alsof ik meer 'lucht' heb. Duurt wel veel langer om m'n huis warm te krijgen (kom moeilijk op de 20C), maar dat is even niet anders.

Heb ook m'n itho cve aangesloten om meer circulatie in m'n woning te krijgen.

Tot zover.. Mochten er nog tips zijn, graag...
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
  maandag 13 februari 2017 @ 14:42:48 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_168873926
Het enig juiste principe om lucht te bevochtigen is zoals Venta het doet.
In de parket en piano branche kunnen ze je er alles over vertellen..

Het systeem bestaat uit een bak met water waar een lamelenrad doorheen draait. De lucht wordt daar langsgeblazen. Het principe is zeer eenvoudig en een keer de dure aanschaf gedaan kan het systeem eigenlijk niet kapot door zijn eenvoud.

Mijn grootste bevochtiger jast er op deze manier 10 liter water per dag door heen!

(heb ze in elke kamer staan wegens luchtwegproblemen)
Tot nooit .......
pi_168874277
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 21:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Deze nog ff. Bij dweilen smeer je snel een liter water of meer uit over de vloer. Dat moet allemaal verdampen. Dat is veel meer dan er in zo'n bakje past. Dus één a twee keer per week vlot dweilen levert naast een schone vloer ook een hoop vocht in huis op.
Met een ventilatie systeem dat ongeveer om de 3 uur a 5 uur alle lucht door het huis ververst zet dat ook geen zoden aan de dijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')