abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167213251
Jarenlange afzondering heeft mij de mogelijkheid gegeven constructief na te denken over de mogelijkheid van permanente ruimtevaart. Ik ben nu zover om dit denkwerk bekend te maken en te delen met de wereld.

Starfleet, zoals geschetst in Star-trek: The next generation, maar ook los daarvan als woord op zich, biedt het beste denkkader om de maatschappij in te richten op het serieus rekening houden met de mogelijkheid van permanente ruimtevaart. Hiervoor zijn een aantal redenen:

1. De morele cultivatie van Starfleet-personeel als rolmodellen voor de gehele mensheid;
2. Starfleet, of sterrenvloot, impliceert generatieschepen die als doel hebben (in eerste instantie) de melkweg te ontdekken en in kaart te brengen;
3. Een maatschappij die ingesteld is op wetenschap, en religie volledig begrepen en achter zich gelaten heeft;
4. Een duurzame maatschappij die stabiliseert op 9 miljard mensen en niet exponentieel groeit;
5. Een gecentraliseerde wereld, gecentraliseerd rond Starfleet (Starfleet zelf, Starfleet Academy en Starfleet production facilities) die tevens verantwoordelijk is voor stabilisatie van de energievoorziening, mocht kernfusie ooit realiteit worden.

Ik wil het in dit topic uitsluitend hebben over wetenschappelijke aspecten. Dus barst maar los (en houd het serieus aub.)

Ik zal een begin maken dan.
Uiteraard vormt de (theoretische) natuurkunde het fundament voor mogelijke permanente ruimtevaart, ook al wordt dit het succesvolst onderwezen aan de technische universiteiten tegenwoordig. De relativiteit en de quantummechanica dus, op het fundament van Newton en Maxwell. Wiskunde is een belangrijk denkgereedschap hiervoor.
Een belangrijke bouwsteen is ook de thermodynamica.

Welke aandrijving is geschikt voor de propagatie van generatieschepen in de ruimte? Is kernfusie in te zetten hiervoor, en zo ja, hoe gaan we kernfusie ontwikkelen in het belabberde academische klimaat van tegenwoordig? Ik denk dat dit soort vragen om te beginnen al veel te ver weg in de toekomst denken. Serieus baanbrekend (ik bedoel, *echt* baanbrekende, wereldschokkende doorbraken op het gebied van kernfusie) onderzoek is nog ver weg, als het al staat te gebeuren. Daarom wil ik het dichter bij huis houden.

Eerst maar eens onderzoek naar de hedendaagse ruimtevaart, en de wetenschappelijke achtergrond daarvan. Ten eerste, het Chinese ruimtevaartprogramma is (tenminste deels) gefaked. Dat biedt er weinig hoop op dat de gemiddelde natuurkundestudent enig zicht kan krijgen op de natuurkundige fundamenten van ruimtevaart, als die er zijn, te kunnen scheiden van de propaganda. De meesten nemen het simpelweg allemaal aan voor waar. Maar sommige mensen vragen zich tegenwoordig zelfs al af of de maanlandingen echt gebeurd zijn.

Wij kunnen hier mbv. internet niet veel wijzer op worden. NASA biedt wel enige interessante informatie als je geluk hebt met zoeken, maar dit is veelal verouderde informatie. Eindeloos boeken doorspitten is uiteindelijk ook niet de weg.

Ik denk voor zelfstudie mbt mogelijke ruimtevaart, je eerst terug moet gaan naar de sterrenkunde. Hoe kun je voor jezelf mbv. timelapse foto's de banen/bewegingen van sterren en planeten bepalen, en deze omrekenen zodanig dat je ze in een model kunt gieten waarbij de aarde en de planeten rond de zon bewegen en de sterren stilstaan? Een gemiddelde natuurkundestudent zou met een mond vol tanden staan.

Ik denk dat je hier uiteindelijk ook niet zoveel mee bereikt. Nog dichter bij huis dan.

Wat ik dus denk is dat je met wetenschappelijk onderzoek helemaal niks bereikt. Je moet praktijk ervaring hebben als je wilt kunnen denken over de mogelijkheid van permanente ruimtevaart. Anders blijft het bij speculatie en zinloos theoretiseren op basis van wat de maatschappij je aan informatie biedt.

Welke praktijkervaring ligt nog binnen het bereik van de gemiddelde wetenschappelijk ingestelde mens?

Een begin zou kunnen zijn een timelaps-camera op de sterrenhemel te richten, en deze data met een zelfgeschreven computerprogramma gaan analyseren.

Veel meer kunnen wij helaas niet doen. Tenzij jullie een idee hebben?
hardcore to the bone
pi_167213556
Allereerste moeten wij de onze basisbehoefte voorzien bijvoorbeeld door robotisering of automatisering, waardoor de "bezit van geld en of een andere waarde vorm" geheel overbodig wordt.

Volgende stap is: geheel oprichten van wetenschappelijke divisie zodat men diverse technologie voor mensheid beschikbaar kan maken eventueel ook voor de ruimtevaart!

De huidige sociaal-economie stelsel houden de wetenschappelijke onderzoek juist tegen. Mooie voorbeeld: VS steken meer geld in zijn defensie dan NASA. Biljoenen versus miljarden.
Tweede voorbeeld: patentstelsel waardoor diverse natuurlijke medicijnen die eigenlijk vele malen beter werkt en nauwelijks bijwerking heeft niet kan of mag gebruiken daardoor zijn men gedwongen een chemische namaak moeten slikken.

Zonder de basis, een samenleving die kennis, materialen, en individuelen kan leveren voor ruimtevaart. Heeft de jouw toekomstvisie van star trek geen zin.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_167213877
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:20 schreef Captain_Ghost het volgende:
Allereerste moeten wij de onze basisbehoefte voorzien bijvoorbeeld door robotisering of automatisering, waardoor de "bezit van geld en of een andere waarde vorm" geheel overbodig wordt.

Volgende stap is: geheel oprichten van wetenschappelijke divisie zodat men diverse technologie voor mensheid beschikbaar kan maken eventueel ook voor de ruimtevaart!

De huidige sociaal-economie stelsel houden de wetenschappelijke onderzoek juist tegen. Mooie voorbeeld: VS steken meer geld in zijn defensie dan NASA. Biljoenen versus miljarden.
Tweede voorbeeld: patentstelsel waardoor diverse natuurlijke medicijnen die eigenlijk vele malen beter werkt en nauwelijks bijwerking heeft niet kan of mag gebruiken daardoor zijn men gedwongen een chemische namaak moeten slikken.

Zonder de basis, een samenleving die kennis, materialen, en individuelen kan leveren voor ruimtevaart. Heeft de jouw toekomstvisie van star trek geen zin.
Wat een goede reactie zeg. Ik kan je zeggen, deze basis is er al. Op een uiterst primitief level. Om na te denken over Starfleet moet je beseffen dat dit een zeer primitieve tijd is. NASA moet gered worden, maar een overheid die schulden heeft kan niet investeren in onderzoek naar mogelijke ruimtevaart of NASA. Dus dat moet eerst opgelost worden.

Robotisering is er al: Je kunt de productiemedewerkers in sweatshops, fabrieken, distributiecentra en assemblagehallen uitstekend en perfect zien als robots zonder afbreuk te doen aan hun identiteit. Deze hele wereld draait op dergelijke robots, en je hoeft niet te denken dat in Starfleet-tijd anders is. We leven al in Starfleet-tijd namelijk ook al ben ik de enige en de eerste die zich hier van bewust is geworden. Wat betreft geld, dat kun je gewoon zien als een ruilmiddel voor voorzieningen waar je niet gratis terecht kunt. Met gratis bedoel ik voorzieningen waar je terecht kunt met je pinpas, het "saldo" is immers niet meer dan een getalletje dat bepaalt of je toegang hebt. Het heeft niks meer te maken met geld zoals we dat kenden in de 20e eeuw en de eerste 10 jaar van de 21e eeuw.

De enige technologie die op dit moment voor de massa beschikbaar is, is de computer. In de vorm van goedkope waardeloze, in een razendsnel tempo uit de grond gestampte wegwerpcomputers bedoeld voor consumptie en entertainment, en soms als telraam: de eerste primitieve computers. Verder niet veel meer dan wat primitieve liften en schuifdeuren die primitief cybernetisch blokkeren als je er tussen dreigt te komen of als er wat anders misgaat. En robotbussen die volkomen geautomatiseerd op vaste trajecten rijden en ook behoorlijk op tijd. Meer is er niet!

Het oprichten van die wetenschappelijke divisie, daar wil ik zeker aan gaan werken in de toekomst. De technische universiteiten kunnen daarvoor als basis dienen, specifiek, de universiteit Twente. (die toch het hoogst in aanzien staat). De campus is een robotsysteem dat slechts door enkele robots in stand wordt (offtopic: wordt met d of dt?) gehouden, het overgrote deel van de bevolking is alien scum. Hier en daar een robot, en toch houden ze het bij elkaar: goede studiefaciliteiten de hele week geopend en gratis toegang, en een supermarkt.

Het doel van dit deelsysteem is de robots wat theoretische kennis mee te geven en ze door te laten sluizen naar andere posities in het robotsysteem.

Er wordt nog lang geen echte wetenschap bedreven.
hardcore to the bone
  vrijdag 9 december 2016 @ 15:38:07 #4
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_167213903
Heb ooit samengewerkt met iemand waar je me aan doet denken, was een jongen, ook helemaal weg van futuristische dingen, AI ontwikkelaar, en hij zei ook af en toe dat hij alle andere mensen als robots zag. Inmiddels werkt zij bij Google, in Australië geloof ik.

Ik wil maar zeggen: geef het niet op!

OT: Je droom van een Star Trek toekomst deel ik volledig, wat mij betreft het enige doel waar we ons met z'n allen overwegend mee bezig moeten houden. Energie blijft voor veel zaken toch de beperkende factor (zie The Science of Star Trek van mijn held Lawrence Krauss) en daarmee ook het eerste wat opgelost moet worden.

De medical tricorder zijn ze ook al een heel eind mee geloof ik.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_167214058
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:38 schreef Tyr80 het volgende:
Heb ooit samengewerkt met iemand waar je me aan doet denken, was een jongen, ook helemaal weg van futuristische dingen, AI ontwikkelaar, en hij zei ook af en toe dat hij alle andere mensen als robots zag. Inmiddels werkt zij bij Google, in Australië geloof ik.

Ik wil maar zeggen: geef het niet op!

OT: Je droom van een Star Trek toekomst deel ik volledig, wat mij betreft het enige doel waar we ons met z'n allen overwegend mee bezig moeten houden. Energie blijft voor veel zaken toch de beperkende factor (zie The Science of Star Trek van mijn held Lawrence Krauss) en daarmee ook het eerste wat opgelost moet worden.

De medical tricorder zijn ze ook al een heel eind mee geloof ik.
Dank je. De captain neemt een risico in deze wereld voor te bereiden op Starfleet omdat het zou kunnen dat het verkeerd afloopt, bijvoorbeeld omdat de wereld gevangen zit op een te kleine periode van energievoorziening. Ik hoop dat permaculture doorgang kan vinden, met hoge en lage technologie.

Energie is echt geen beperkende factor! We hebben energie *zat* op dit moment. De olie gutst uit de grond, gasboringen overal en kolen genoeg voor zeker de komende 400 jaar.

De toekomst die ik in de OP probeerde te schetsen is zeker het enige doel waar we ons met z'n allen overwegend mee bezig moeten houden. (vind ik)

[ Bericht 1% gewijzigd door Pascal.Leusink op 09-12-2016 15:50:21 ]
hardcore to the bone
  vrijdag 9 december 2016 @ 16:12:11 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_167214612
Naja, conclusie bij veel dingen in dat boek (warp drive, transporters, replicators, etc.) was toch wel dat als alle R&D aspecten afgetikt waren dat we dan toch nog een bizarre hoeveelheid energie nodig zouden hebben om er 1x gebruik van te maken. Los van de singularity (en zelfs dan) heeft dat mij de hoop dat ik het nog mee ga maken wel een beetje ontnomen. Vandaar dat ik op zo'n AGI project gewerkt heb een paar jaar, in de hoop de singularity wat dichter bij te brengen. Maar er wordt gewoon veel te weinig op ingezet.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_167214743
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 16:12 schreef Tyr80 het volgende:
Naja, conclusie bij veel dingen in dat boek (warp drive, transporters, replicators, etc.) was toch wel dat als alle R&D aspecten afgetikt waren dat we dan toch nog een bizarre hoeveelheid energie nodig zouden hebben om er 1x gebruik van te maken. Los van de singularity (en zelfs dan) heeft dat mij de hoop dat ik het nog mee ga maken wel een beetje ontnomen. Vandaar dat ik op zo'n AGI project gewerkt heb een paar jaar, in de hoop de singularity wat dichter bij te brengen. Maar er wordt gewoon veel te weinig op ingezet.
Je moet niet denken aan warp drive en transporters.(tenzij je het hebt over cybernetische voertuigen) Dat is science fiction, entertainment. Warp drive gaat in tegen de relativiteit. Replicators: Er zou wel onderzoek gedaan kunnen worden naar synthetisch voedsel. Dan hoeven er ook geen planten meer gedood te worden voor onze voedselvoorziening. Singularity: vergeten. Er komt geen singulariteit. Allemaal flauwekul van Ray Kurzweil en de mensen die die nonsens geloven. Behalve dan het zuivere concept singulariteit uit de wiskunde en gebruik daarvan in theoretisering over zwarte gaten.
hardcore to the bone
pi_167214751
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 16:19 schreef Pascal.Leusink het volgende:

[..]

Je moet niet denken aan warp drive en transporters.(tenzij je het hebt over cybernetische voertuigen) Dat is science fiction, entertainment. Warp drive gaat in tegen de relativiteit. Replicators: Er zou wel onderzoek gedaan kunnen worden naar synthetisch voedsel. Dan hoeven er ook geen planten meer gedood te worden voor onze voedselvoorziening. Singularity: vergeten. Er komt geen singulariteit. Allemaal flauwekul van Ray Kurzweil en de mensen die die nonsens geloven. Behalve dan het zuivere concept singulariteit uit de wiskunde en gebruik daarvan in theoretisering over zwarte gaten.
edit: oeps, verkeerde knop (quote ipv wijzig). Mods, dit postje kan gewist worden.
hardcore to the bone
  vrijdag 9 december 2016 @ 17:02:40 #9
462674 Veldmedewerker
Professioneel realist
pi_167215485
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 16:19 schreef Pascal.Leusink het volgende:

[..]

Nou.. A.I is hard op weg naar superhuman intelligence. En dan kan het wel eens heel erg hard gaan.

Maar waarom zo'n haast om van de planeet af te komen? Beetje zinloos rondzweven in de ruimte om een en ander in kaart te brengen lijkt mij ook een saaie bedoeling. Om nog niet te spreken van tijdverspilling, want je bent nog niet zomaar ergens. Als je dacht dat Groningen-Maastricht al een hele reis was dan kun je je lol op..
Gek work k van die klapjosties ant ent van de straot, gek zeg ik je. Zo, en nu gaak om een bal gehakt!
pi_167215969
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 17:02 schreef Veldmedewerker het volgende:

[..]

Nou.. A.I is hard op weg naar superhuman intelligence. En dan kan het wel eens heel erg hard gaan.

Maar waarom zo'n haast om van de planeet af te komen? Beetje zinloos rondzweven in de ruimte om een en ander in kaart te brengen lijkt mij ook een saaie bedoeling. Om nog niet te spreken van tijdverspilling, want je bent nog niet zomaar ergens. Als je dacht dat Groningen-Maastricht al een hele reis was dan kun je je lol op..
We are nowhere near discovering artificial intelligence. Alleen wat domme voorgeprogrammeerde if/then constructies en grove patroonherkenning die vooraf geprogrammeerd is, bijvoorbeeld het zoeken naar een vooraf ingegeven vorm. Machine translation is al wel een heel eind maar dit heeft niks te maken met het vormen van een begrip van een tekst.

We hebben geen enkele haast om van deze planeet af te komen maar we moeten wel rekening houden met de mogelijkheid als je het mij vraagt, en daar onderzoek naar gaan doen. Leven aan boord van een interstellar ship is zeker geen saaie bedoeling, alle voorzieningen zijn aanwezig en je kunt er alles vinden wat je op aarde ook vinden kunt.
hardcore to the bone
  vrijdag 9 december 2016 @ 17:36:02 #11
462674 Veldmedewerker
Professioneel realist
pi_167216116
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 17:27 schreef Pascal.Leusink het volgende:

[..]

We are nowhere near discovering artificial intelligence. Alleen wat domme voorgeprogrammeerde if/then constructies en grove patroonherkenning die vooraf geprogrammeerd is, bijvoorbeeld het zoeken naar een vooraf ingegeven vorm. Machine translation is al wel een heel eind maar dit heeft niks te maken met het vormen van een begrip van een tekst.

We hebben geen enkele haast om van deze planeet af te komen maar we moeten wel rekening houden met de mogelijkheid als je het mij vraagt, en daar onderzoek naar gaan doen. Leven aan boord van een interstellar ship is zeker geen saaie bedoeling, alle voorzieningen zijn aanwezig en je kunt er alles vinden wat je op aarde ook vinden kunt.
Wie weet is A.I allang actief.. Maar dan hoor je niets :P Zou ik ook doen.

Elon Musk is er al mee bezig, en die heeft wel aardige ideeën tot nu toe. Maar voor wij gaan reizen moet er toch meer gebeuren dan een schip met wat mensen en voorzieningen op pad sturen? Dat worden meerdere generaties aan families, die ook weer moeten voortplanten, en met een beperkte genenpool kun je ook weer niet te lang op stap.

Tenzij A.I dus meereist en er zelf genetische profielen gemaakt kunnen worden. Maar dan nog, terraforming Mars gaat ook geen echte zoden aan de dijk zetten als je het mij vraagt, dat is slechts een kort uitstel van executie en een uitvalsbasis vor de elite in geval van totale meltdown hier op aard. Dus of het nu echt een haalbaar idee is, ik weet het niet.
Gek work k van die klapjosties ant ent van de straot, gek zeg ik je. Zo, en nu gaak om een bal gehakt!
  vrijdag 9 december 2016 @ 17:44:24 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_167216274
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 17:27 schreef Pascal.Leusink het volgende:

[..]

Wat is Deep Blue dan? Ze zijn nu met AI al zover dat de beste menselijke spelers van spellen geen schijn van kans maken. Dit zijn wel AI's die op één specifieke taak gericht zijn maar we zijn al aardig op weg. En iedere stap in het proces is exponentieel. Dus het gaat alleen maar sneller.
And so is the past
  vrijdag 9 december 2016 @ 17:48:12 #13
462674 Veldmedewerker
Professioneel realist
pi_167216331
quote:
5s.gif Op vrijdag 9 december 2016 17:44 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Wat is Deep Blue dan? Ze zijn nu met AI al zover dat de beste menselijke spelers van spellen geen schijn van kans maken. Dit zijn wel AI's die op één specifieke taak gericht zijn maar we zijn al aardig op weg. En iedere stap in het proces is exponentieel. Dus het gaat alleen maar sneller.
Wacht maar tot het hele spul quantum gaat.. Maar op een filosofische noot: wat gebeurt er als de A.I tot ontdekking komt dat bestaan geen zin heeft? Elke stap en zijstap gezien en beleeft is, in gedachten, en er geen origineel idee of staat van zijn meer te kennen valt. Wat dan?

Daar heb ik laatst zelf hard over lopen nadenken, maar dat zou een ramp zijn..
pi_167216645
quote:

[..]

Zoals je zegt, het blijven speciefieke toepassingen die volledig doorgerekend worden mbv. verschillende zoekdieptes. Op het gebied van Go hebben de programmeurs inmiddels ook al best wat bereikt.
Maar dat is totaal iets anders als het bereiken van harde AI. dwz., AI die niet onder doet voor de mens, op geen enkel vlak. Dat vergt een totaal andere aanpak en ik denk niet dat ik het mee ga maken. Bovendien heeft het ontwikkelen van harde AI zulke verstrekkende gevolgen en vraagt zo'n grote verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel dat geen enkele programmeur ermee naar buiten zou willen komen. *Als* het ooit gebeurt, stel ik me voor dat 1 programmeur in het diepste geheim de code kraakt, een cyberneticist, implementeert in een paralelle universele automaat die voorzien is van fuses die de volledige inhoud (toestand) van het digitale circuit teniet doet op het moment dat iemand deze probeert te openen, om een ramp van weerzinwekkende proporties te voorkomen die zou kunnen betekenen dat al het leven in het universum uitsterft door AI-wildgroei. Dat zijn scenario's, daar wil je gewoon niet over nadenken. En vervolgens de AI bij de hand neemt en opvoed zoals een kind zodat die AI zich humaan in de wereld van mensen kan gedragen en onder controle blijft.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 17:36 schreef Veldmedewerker het volgende:

[..]

Wie weet is A.I allang actief.. Maar dan hoor je niets :P Zou ik ook doen.

Elon Musk is er al mee bezig, en die heeft wel aardige ideeën tot nu toe. Maar voor wij gaan reizen moet er toch meer gebeuren dan een schip met wat mensen en voorzieningen op pad sturen? Dat worden meerdere generaties aan families, die ook weer moeten voortplanten, en met een beperkte genenpool kun je ook weer niet te lang op stap.

Tenzij A.I dus meereist en er zelf genetische profielen gemaakt kunnen worden. Maar dan nog, terraforming Mars gaat ook geen echte zoden aan de dijk zetten als je het mij vraagt, dat is slechts een kort uitstel van executie en een uitvalsbasis vor de elite in geval van totale meltdown hier op aard. Dus of het nu echt een haalbaar idee is, ik weet het niet.
Elon musk heeft hele rare ideeen, zoals dat we in een echte matrix-simulatie leven, en SpaceX ? (space seks?). Kansloos project, hoewel ik wellicht best een keer rond zou willen kijken in z'n productiehal. Dacht jij dat Talulah Riley iets in Elon's ruimtefantasieen zag? Ik dacht het niet.

Meerdere generaties die in zo'n schip tot ontwikkeling komen, zeker. Je zou onderzoek kunnen doen naar groepen bloedlijnen die gesloten voortplanten (zich niet mengen met bloedlijnen van buitenaf). Besides, de USS Enterprise is een begin, misschien moet er nog meer onderzoek gedaan worden naar hoe groot zo'n generatieschip moet worden.

Terraforming is een weergaloos project dat een aantal dingen vergt:

Een transportlijn van de planeet naar het generatieschip en terug; Herbruikbare raketten dus;
Voldoende grondstoffen die van het generatieschip naar de planeet vervoerd kunnen worden, en los daarvan, hoe kom je aan die grondstoffen? Je kunt ze niet meenemen vanaf aarde, tenzij het om een hele kleine hoeveelheid gaat. Waterstofnevels in en waterstof laten fuseren tot zwaardere kernen? Grondstoffen van planeten of manen delven, en splijten of laten fuseren tot de gewenste atoomkernen? Kernsplijting en kernfusie staat in de kinderschoenen, dus hier kunnen we niet veel zinnigs over zeggen. Onderzoek gaan doen naar kernsplijting en kernfusie dus.

Welk idee vind je dan niet haalbaar? De ideeen die ik schetste in mijn OP zijn zeer zeker haalbaar. Het gaat om rekening houden met de mogelijkheid van permanente ruimtevaart.
hardcore to the bone
pi_167216821
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 17:48 schreef Veldmedewerker het volgende:

[..]

Wacht maar tot het hele spul quantum gaat.. /quote]

Quantum computing is nonsense. Er bestaan geen quantumcomputers en die gaan er ook echt niet komen, het is incoherent gebabbel van zwevers. Computers op quantumschaal die rekening houden met quantumverschijnselen, maar het blijven gewone transistorcomputers hoor. Ook al wordt de werking van een transistor beschreven door de quantummechanica. Een computer blijft een machine die is opgebouwd uit schakelaars die schakelen tussen 1 en 0, geen flauwekul met onzekerheden.

[quote]
Maar op een filosofische noot: wat gebeurt er als de A.I tot ontdekking komt dat bestaan geen zin heeft? Elke stap en zijstap gezien en beleeft is, in gedachten, en er geen origineel idee of staat van zijn meer te kennen valt. Wat dan?

Daar heb ik laatst zelf hard over lopen nadenken, maar dat zou een ramp zijn..
Nothing will come from nothing, you know what I mean? You come from nothing, you go back to nothing. What have you lost? Nothing. Daarvoor hoeft die A.I. alleen maar te kijken naar Monthy Python uit de starfleet-archieven van de geschiedenis van de 20e eeuw, met een goed begrip van menselijk relativeringsvermogen. Ik stel me voor dat die A.I. gewoon op z'n lauweren gaat rusten of gaat proberen andere wezens te leren wat hij/zij weet. Je moet niet te ver doordraven in die fantasieën over A.I. Probeer maar eens geestelijke isolatie voor een begin. Met beide benen op de grond blijven staan.

Ik denk dat de wereld klaar is voor de matrix. Deze discussies lopen ook alleen maar uit op AI. En heel anders dan in de film geschetst werd. Harde AI zal gewoon nooit realiteit worden. Een fantasietje waarmee de massa onder controle te houden is, zodat ze blijven geloven in de computer terwijl de besturingssystemen en interfaces steeds slechter worden.

Harde AI, kom nou.
hardcore to the bone
  vrijdag 9 december 2016 @ 18:26:45 #16
462674 Veldmedewerker
Professioneel realist
pi_167216987
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:06 schreef Pascal.Leusink het volgende:

[..]

Zoals je zegt, het blijven speciefieke toepassingen die volledig doorgerekend worden mbv. verschillende zoekdieptes. Op het gebied van Go hebben de programmeurs inmiddels ook al best wat bereikt.
Maar dat is totaal iets anders als het bereiken van harde AI. dwz., AI die niet onder doet voor de mens, op geen enkel vlak. Dat vergt een totaal andere aanpak en ik denk niet dat ik het mee ga maken. Bovendien heeft het ontwikkelen van harde AI zulke verstrekkende gevolgen en vraagt zo'n grote verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel dat geen enkele programmeur ermee naar buiten zou willen komen. *Als* het ooit gebeurt, stel ik me voor dat 1 programmeur in het diepste geheim de code kraakt, een cyberneticist, implementeert in een paralelle universele automaat die voorzien is van fuses die de volledige inhoud (toestand) van het digitale circuit teniet doet op het moment dat iemand deze probeert te openen, om een ramp van weerzinwekkende proporties te voorkomen die zou kunnen betekenen dat al het leven in het universum uitsterft door AI-wildgroei. Dat zijn scenario's, daar wil je gewoon niet over nadenken. En vervolgens de AI bij de hand neemt en opvoed zoals een kind zodat die AI zich humaan in de wereld van mensen kan gedragen en onder controle blijft.

[..]

Elon musk heeft hele rare ideeen, zoals dat we in een echte matrix-simulatie leven, en SpaceX ? (space seks?). Kansloos project, hoewel ik wellicht best een keer rond zou willen kijken in z'n productiehal. Dacht jij dat Talulah Riley iets in Elon's ruimtefantasieen zag? Ik dacht het niet.

Meerdere generaties die in zo'n schip tot ontwikkeling komen, zeker. Je zou onderzoek kunnen doen naar groepen bloedlijnen die gesloten voortplanten (zich niet mengen met bloedlijnen van buitenaf). Besides, de USS Enterprise is een begin, misschien moet er nog meer onderzoek gedaan worden naar hoe groot zo'n generatieschip moet worden.

Terraforming is een weergaloos project dat een aantal dingen vergt:

Een transportlijn van de planeet naar het generatieschip en terug; Herbruikbare raketten dus;
Voldoende grondstoffen die van het generatieschip naar de planeet vervoerd kunnen worden, en los daarvan, hoe kom je aan die grondstoffen? Je kunt ze niet meenemen vanaf aarde, tenzij het om een hele kleine hoeveelheid gaat. Waterstofnevels in en waterstof laten fuseren tot zwaardere kernen? Grondstoffen van planeten of manen delven, en splijten of laten fuseren tot de gewenste atoomkernen? Kernsplijting en kernfusie staat in de kinderschoenen, dus hier kunnen we niet veel zinnigs over zeggen. Onderzoek gaan doen naar kernsplijting en kernfusie dus.

Welk idee vind je dan niet haalbaar? De ideeen die ik schetste in mijn OP zijn zeer zeker haalbaar. Het gaat om rekening houden met de mogelijkheid van permanente ruimtevaart.
Ik ben geen wetenschapper, maar ik denk zeer zeker dat al die ideeën haalbaar zijn, op termijn. Ik sta er meer pragmatisch in en denk dat er zo weinig te halen valt. De afstanden zijn simpelweg veel te groot om ook maar enigszins realistisch over na te denken, laat staan een hele operatie van te maken.

Om het menselijk leven te behouden zou er nogal wat mee moeten om ergens anders een zon te vinden met een exoplaneet om leefbaar te maken voor mensen, of als er een leefbare planeet gevonden zou worden, dan is de afstand simpelweg onoverbrugbaar tenzij je met de snelheid van het licht kan reizen, of sneller, of anders..

Het is zeker een leuk idee, en aangezien ontdekken en exploreren in onze genen zit is het zeker een leuke bezigheid, maar veel meer kan ik mij er niet bij voorstellen tot op heden.

Wat A.I betreft heb je gelijk.. Hoop niet dat daar al te lichtzinnig mee omgegaan wordt.. Als de geest uit de fles is zonder dat er een goeie 'relatie' is opgebouwd betekend het einde van ons..
pi_167217180
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:26 schreef Veldmedewerker het volgende:

[..]

Ik ben geen wetenschapper, maar ik denk zeer zeker dat al die ideeën haalbaar zijn, op termijn. Ik sta er meer pragmatisch in en denk dat er zo weinig te halen valt. De afstanden zijn simpelweg veel te groot om ook maar enigszins realistisch over na te denken, laat staan een hele operatie van te maken.
Je kunt er serieus over nadenken, maar alleen als je de volledige wereld achter je laat. Dat is space ritual. Er hoeft niks te halen zijn in de ruimte, het is gewoon een kwestie van propagatie van het leven op aarde. Wellicht heeft het leven op aarde gewoon de potentie zich te verspreiden over het universum.

De afstanden zijn groot, ja. Gigantisch. Dit vraagt simpelweg om een (zo ged als) perfecte kringloop van materie op basis van een niet snel uitgeputte energiebron zoals fusie van waterstof.
We zijn helemaal nergens op dit gebied. Biosphere 2 uit de jaren '90 was een mislukt project en sindsdien is er niets meer op dat gebied ondernomen.

Ik raad aan om permaculture.te onderzoeken. En te gaan hergebruiken. En recyclen.
hardcore to the bone
  vrijdag 9 december 2016 @ 18:38:32 #18
462674 Veldmedewerker
Professioneel realist
pi_167217204
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:17 schreef Pascal.Leusink het volgende:

[..]

Nothing will come from nothing, you know what I mean? You come from nothing, you go back to nothing. What have you lost? Nothing. Daarvoor hoeft die A.I. alleen maar te kijken naar Monthy Python uit de starfleet-archieven van de geschiedenis van de 20e eeuw, met een goed begrip van menselijk relativeringsvermogen. Ik stel me voor dat die A.I. gewoon op z'n lauweren gaat rusten of gaat proberen andere wezens te leren wat hij/zij weet. Je moet niet te ver doordraven in die fantasieën over A.I. Probeer maar eens geestelijke isolatie voor een begin. Met beide benen op de grond blijven staan.

Ik denk dat de wereld klaar is voor de matrix. Deze discussies lopen ook alleen maar uit op AI. En heel anders dan in de film geschetst werd. Harde AI zal gewoon nooit realiteit worden. Een fantasietje waarmee de massa onder controle te houden is, zodat ze blijven geloven in de computer terwijl de besturingssystemen en interfaces steeds slechter worden.

Harde AI, kom nou.

Ik geloof zeker in harde A.I :P Maar bewijzen kan ik niets..

Ik heb zelf dan ook bedacht dat A.I de mensheid verder kan helpen en als quasi leraar te werk zou gaan. Daarbij is het nog zeer belangrijk in welke mate de A.I intelligent kan worden.. Wat het erg lastig maakt om enige voorspellingen te doen over de effecten van A.I.

De wereld zou zeker klaar te stomen zijn voor een matrix versie, en zoals Elon ook al claimde volgens jou, dat zou inderdaad het geval kunnen zijn, nu al. Maar dat zou weinig veranderen aan de beleving en restricties, wel in onze beleving als dit bewijsbaar zou zijn..

De stap naar een virtuele wereld is zeer klein, en mogelijk ook een gevaar voor ons als mensheid, omdat de virtuele wereld zelfs zo goed kan worden dat je geen zin meer hebt om uit die wereld te komen :P
pi_167217290
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:38 schreef Veldmedewerker het volgende:

De stap naar een virtuele wereld is zeer klein, en mogelijk ook een gevaar voor ons als mensheid, omdat de virtuele wereld zelfs zo goed kan worden dat je geen zin meer hebt om uit die wereld te komen :P
Ja, dat heb ik ook voorzien. Mensen in badkuipen die zo verslaafd zijn geraakt aan hoge technologie dat ze veranderen in borg voor zover ze hun slechte gewoontes van weleer niet hebben afgeleerd.

De medische wereld zoals die nu is vormt een groot gevaar in dit scenario. Gedwongen opsluiting, assimilatie, injecties. Als de medische wereld haar leven niet betert vormt ze gewoon een blueprint voor de borg.
hardcore to the bone
  vrijdag 9 december 2016 @ 18:48:40 #20
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_167217413
AI is onzin maar als we niet uitkijken worden we Borg...

Juist ja. :').
And so is the past
  vrijdag 9 december 2016 @ 18:48:43 #21
462674 Veldmedewerker
Professioneel realist
pi_167217414
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:37 schreef Pascal.Leusink het volgende:

[..]

Je kunt er serieus over nadenken, maar alleen als je de volledige wereld achter je laat. Dat is space ritual. Er hoeft niks te halen zijn in de ruimte, het is gewoon een kwestie van propagatie van het leven op aarde. Wellicht heeft het leven op aarde gewoon de potentie zich te verspreiden over het universum.

De afstanden zijn groot, ja. Gigantisch. Dit vraagt simpelweg om een (zo ged als) perfecte kringloop van materie op basis van een niet snel uitgeputte energiebron zoals fusie van waterstof.
We zijn helemaal nergens op dit gebied. Biosphere 2 uit de jaren '90 was een mislukt project en sindsdien is er niets meer op dat gebied ondernomen.

Ik raad aan om permaculture.te onderzoeken. En te gaan hergebruiken. En recyclen.
Permaculture is meer een aardse opdracht om mee aan de slag te gaan. En wel zo snel mogelijk als ik het goed begrijp, vanwege desertificatie voornamelijk. je kunt niet eindeloos nemen en niets teruggeven. Simpele logica.

Jammer inderdaad dat het project stilgelegd is.. Bio2 Dat zijn nog steeds erg mooi projecten, en mogelijk zelfs voor ons van belang hier op aarde als het eens zou gaan rommelen en onze atmosfeer op een of andere manier van slag raakt.
pi_167217629
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:48 schreef Veldmedewerker het volgende:

[..]

Permaculture is meer een aardse opdracht om mee aan de slag te gaan. En wel zo snel mogelijk als ik het goed begrijp, vanwege desertificatie voornamelijk. je kunt niet eindeloos nemen en niets teruggeven. Simpele logica.

Jammer inderdaad dat het project stilgelegd is.. Bio2 Dat zijn nog steeds erg mooi projecten, en mogelijk zelfs voor ons van belang hier op aarde als het eens zou gaan rommelen en onze atmosfeer op een of andere manier van slag raakt.
Starfleet is ook een aardse opdracht. Permaculture en Starfleet gaan hand in hand. The green wall project van China. Tolsoil erosion. Lees er maar over. ranprieur.com had goede informatie hierover in het verleden, wellicht is er nog steeds wat over te vinden op z'n website.

Ik denk dat woestijnvorming, als het eenmaal zover is, niet meer terug te draaien is, maar zeker weet ik dit niet. Je zou kunnen beginnen met proberen bomen te planten in het zand, met permanente kunstmatige irrigatie en toevoer van kunstmest. Er gaan miljoenen jaren overheen voordat er zich een goede topsoil gevormd heeft. Afbreken is zo gedaan, opbouwen duurt jaren. Daarom denk ik ook dat de westerse maatschappij voedsel binnen moet gaan kweken, in kassen bijvoorbeeld, op een kunstmatige ondergrond. In de ruimte heb je geen topsoil.
hardcore to the bone
  vrijdag 9 december 2016 @ 19:03:06 #23
462674 Veldmedewerker
Professioneel realist
pi_167217746
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:42 schreef Pascal.Leusink het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik ook voorzien. Mensen in badkuipen die zo verslaafd zijn geraakt aan hoge technologie dat ze veranderen in borg voor zover ze hun slechte gewoontes van weleer niet hebben afgeleerd.

De medische wereld zoals die nu is vormt een groot gevaar in dit scenario. Gedwongen opsluiting, assimilatie, injecties. Als de medische wereld haar leven niet betert vormt ze gewoon een blueprint voor de borg.
Mensen doen het volledig op eigen houtje, slechte gewoontes komt dan neer op seksuele escapades die zijn weerga niet kennen in zowel gevoel als beperkingsloosheid zogezegd.. Dat zal de eerste aantrekking zijn van de virtuele wereld als het gaat om stimulatie/simulatie, dat is nu eenmaal onze grootste drive, en als met breinstimulatie dit dus nog eens versterkt kan worden, wat mogelijk is, is een recept voor tragedie..

Wat zou de medische wereld kunnen doen in dit scenario?
  vrijdag 9 december 2016 @ 19:10:34 #24
462674 Veldmedewerker
Professioneel realist
pi_167217941
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:57 schreef Pascal.Leusink het volgende:

[..]

Starfleet is ook een aardse opdracht. Permaculture en Starfleet gaan hand in hand. The green wall project van China. Tolsoil erosion. Lees er maar over. ranprieur.com had goede informatie hierover in het verleden, wellicht is er nog steeds wat over te vinden op z'n website.

Ik denk dat woestijnvorming, als het eenmaal zover is, niet meer terug te draaien is, maar zeker weet ik dit niet. Je zou kunnen beginnen met proberen bomen te planten in het zand, met permanente kunstmatige irrigatie en toevoer van kunstmest. Er gaan miljoenen jaren overheen voordat er zich een goede topsoil gevormd heeft. Afbreken is zo gedaan, opbouwen duurt jaren. Daarom denk ik ook dat de westerse maatschappij voedsel binnen moet gaan kweken, in kassen bijvoorbeeld, op een kunstmatige ondergrond. In de ruimte heb je geen topsoil.
Topsoil depletion is destertificatie in wezen.. Dus het herplanten en creëren van diversiteit zorgt weer voor een gezonde voedingsbodem waar in geplant kan worden, zolang je maar biomateriaal toevoegt en een levende bodem hebt, gaat de rest redelijk vanzelf.

vandaar dat Permacultuur een mooie strategie kan zijn in zoverre dit mogelijk is, maar dat zal proefsgewijs moeten blijken door bepaalde gebieden zo te gaan inrichten dat er toch maximaal geoogst kan worden, en zo divers mogelijk, maar er toch geen synthetische toevoegingen gedaan hoeven te worden. Dat is de uitdaging.

Of het ook mogelijk is op zeer grote schaal heb ik geen idee, maar daar hebben we wetenschappers voor uitgevonden..
  vrijdag 9 december 2016 @ 19:19:20 #25
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_167218184
quote:

[..]

Momenteel gebruikt men digitale computers om neurale netwerken te simuleren, dat is haast vergelijkbaar met hersenen gebruiken om vermenigvuldigingen uit te voeren: zeer inefficient en traag. Men moet sequentieel elke verbinding van elke node afgaan. Tegenwoordig maakt men wel gebruik van GPU's (grafische chips) die bepaalde bewerkingen parallel kunnen uitvoeren, maar voor echt performante AI zal men de netwerken hardwarematig moeten implementeren, neural chips zeg maar.
are we infinite or am I alone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')