abonnement Unibet Coolblue
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 6 december 2016 @ 11:33:00 #26
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_167139120
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Maar waarom zijn er dan zoveel users met jouw avatar?
Omdat mijn status is verworden tot die van een soort van cultheld.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 6 december 2016 @ 14:16:34 #27
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_167142641
Het is FRIET!!
  dinsdag 6 december 2016 @ 15:13:09 #28
138448 PeZu
Suspended animation
pi_167144181
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Maar waarom zijn er dan zoveel users met jouw avatar?
hij was ook niet de eerste :D
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
There's a virus in my system
And it's driving me insane
pi_167144190
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:19 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Goed topic Vogeltjesdans.
pi_167145704
Goed topic weer, HPLC.
lekker faxen heel de dag echt genot
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 6 december 2016 @ 17:24:55 #31
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_167147200
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 15:13 schreef PeZu het volgende:

[..]

hij was ook niet de eerste :D
Oh? Wie had mijn UI dan voor me?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 6 december 2016 @ 18:33:36 #32
395292 oppanganjastyle
Smoke weed every day
pi_167148806
Goed topic weer Vogeltjesdans!
pi_167149538
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 17:24 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Oh? Wie had mijn UI dan voor me?
Matthias24, oh nee dat is een kloon van jou. 8)7
  woensdag 7 december 2016 @ 03:25:28 #34
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_167161124
Haha! Goed topic weer, Belg
AZ
ALKMAAR
pi_167161133
Mooie collage weer, Vogeltjesdans!

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2016 03:49:54 ]
pi_167161134
Waar komt 't vandaan dan?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  woensdag 7 december 2016 @ 07:05:05 #37
459650 SultanBokworst
Barbes, yalla habibi
pi_167161329
Vogeltjesdans _O_
  Moderator woensdag 7 december 2016 @ 07:49:35 #38
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_167161481
Iwanius topic, niet gelezen :r
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  woensdag 7 december 2016 @ 08:37:57 #39
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_167161738
quote:
17s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:22 schreef PeZu het volgende:

[..]

maar goed het is zo typisch fok, dingen tot in de treuren herhalen :Y
quote:
Het belang van herhaling

Drs. Tamar de Vos - van der Hoeven - september 2015
Sinds de Teletubbies kan geen ouder de uitspraak "Nog een keer" horen, zonder te denken aan deze vrolijke gekleurde wezentjes. Maar ook kinderen die niet opgroeien met de Teletubbies, zul je dit regelmatig horen zeggen. Nog een keer dat boekje, nog een keer dat liedje, nog een keer kiekeboe. Jonge kinderen zijn dol op herhaling.
Baby met een boekje
Waarom zijn jonge kinderen zo dol op herhaling?

Jonge kinderen hebben een sterke behoefte aan structuur en regelmaat. Wanneer dingen in een vaste volgorde gebeuren, maakt dit de -voor jonge kinderen toch overdonderende - wereld een beetje meer voorspelbaar en dat geeft een veilig gevoel. Herhaling geeft op dezelfde manier houvast, je kindje weet na een paar keer herhalen wat er komen gaat. En dat is fijn.

Daarbij speelt herhaling natuurlijk ook een heel belangrijke rol bij het leren. Alleen door regelmatig te herhalen, kan je baby/dreumes zich dingen eigen maken.
Om te leren praten moet je kind dezelfde woorden heel vaak aangeboden krijgen. Om goed te leren eten en nieuwe smaken te leren kennen/ waarderen, moet eten steeds opnieuw aangeboden worden. En voordat je baby kan omrollen, gaan zitten of staan moet hij dit keer op keer blijven proberen. Herhalen is in dit geval gewoon oefenen, oefenen, oefenen.

Om dingen echt te leren begrijpen, is herhaling essentieel. "Iedere keer als mama me duwt op de schommel, ga ik bewegen" "Als ik zelf mijn benen beweeg gaat de schommel ook bewegen" "Als ik mijn hand beweeg tegen de rammelaar, maakt deze geluid", "Iedere keer dat ik dat kleine blokje onderop doe, valt mijn toren om." Kinderen leren zo verbanden zien en begrijpen hoe dingen werken.

Als volwassene hebben we zoveel kennis, dat we gemakkelijk de gehele situatie/ het gehele verhaal kunnen overzien. Een kind moet meerdere keren hetzelfde verhaal horen/ dezelfde situatie meemaken om het geheel te kunnen overzien.
Bouwen met blokken
Ontdekken

Kinderen ontdekken ook steeds weer nieuwe dingen door herhaling. Waar wij als volwassene het idee hebben steeds weer hetzelfde boekje voor te lezen of hetzelfde spelletje te doen, ontdekt ons kindje steeds een nieuw aspect van het verhaaltje of spelletje. De eerste keer dat je een verhaaltje voorleest gaat de aandacht van je dreumes misschien vooral naar de illustraties. De tweede keer besteedt hij wat meer aandacht aan het verhaal. De derde keer is hij misschien vooral gericht op hoe hij zich voelt bij het verhaal en de vierde keer kan hij best weer een nieuw detail in een tekening ontdekken of een grapje in het verhaal vinden.Doordat het kind het boekje beter leert kennen, kan het steeds meer aandacht besteden aan kleinere details. Zo is het voorlezen van hetzelfde verhaaltje, toch steeds een nieuwe ervaring voor je kindje.

Onderzoek heeft uitgewezen dat een kind een bepaald woord beter onthoudt, wanneer het dit drie keer in hetzelfde verhaal hoort, dan wanneer het dit woord in drie verschillende verhaaltjes hoort. Bij de drie verschillende verhaaltjes is het kind zo bezig met de nieuwe verhaaltjes te volgen, dat het de woorden minder goed in zich op kan nemen. Wanneer het kind het verhaaltje eenmaal een keer gehoord heeft, kan het meer gaan letten op de details en dus de woorden die gebruikt worden.

Wat een dreumes oppikt uit een boekje, spelletje of liedje verschilt natuurlijk ook per leeftijd. Waar je hij als baby vooral nog kijkt naar de tekeningen in een boekje, zal hij als dreumes al veel meer aandacht besteden aan het verhaal zelf. En als peuter zal hij steeds beter de verbanden in het verhaaltje gaan zien en de onderliggende grapjes gaan begrijpen. Zo biedt hetzelfde verhaaltje, toch steeds een nieuwe uitdaging.

Maar ook wanneer je kind niets nieuws leert door het herhalen blijft het plezier beleven aan steeds hetzelfde liedje, boekje of spelletje. Hetzelfde grapje blijft voor de meeste kinderen ook na tien keer nog leuk. Gewoon omdat het veilig voelt, omdat je dreumes weet dat het leuk is en dat hij er om kan lachen. En ook omdat je kindje weet dat jij als ouder blijft spelen, lezen, zingen of gek doen, als hij laat merken dit leuk te vinden. Het onderhouden van de emotionele band is natuurlijk zeer belangrijk.

Herhaling kan ook goed zijn voor het zelfvertrouwen van een kind. Hij/zij ervaart "Dat weet ik" "Dat kan ik".
Peuters vinden het geweldig wanneer ze op een gegeven moment het boekje uit hun hoofd kennen en zinnen die voor gelezen worden, zelf kunnen afmaken. Zo kunnen zij hun ouders 'voorlezen' wat natuurlijk super-stoer is. En natuurlijk willen ze liedjes zelf kunnen zingen en jou verslaan bij een spelletje.
Vrolijke baby
Leren hoe het hoort

Herhaling is ook van groot belang bij het leren 'hoe het hoort'. "Mama zegt altijd 'nee' als ik aan haar theekopje zit" "Als er iemand op visite komt wil papa dat ik gedag zeg." "Voor het naar bed gaan poetst mama mijn tanden". Kinderen leren zo wat er van ze verwacht wordt en wat wel en niet mag. Alleen door steeds weer te herhalen, leren ze verbanden zien en begrijpen wat wel en niet ter zake doet.
Zo kan een jong kind in het begin gaan overgeneraliseren. Nadat zijn moeder zegt dat hij niet aan haar theekopje mag zitten, denkt hij ook zijn eigen beker met melk niet aan te mogen raken.
Of je dreumes denkt niet meer op de bank te mogen komen, nadat je hem hier van af gehaald hebt omdat hij er met zijn schoenen op stond.

Door herhaling leert je kind begrijpen dat hij alleen niet aan mama's kopje mag zitten of dat hij best op de bank mag, maar er niet op mag staan. Alleen door meerdere keren uit te proberen, kan je kind echt goed gaan begrijpen wat nu precies wel en wat niet mag. Het is dus heel gewoon dat je tientallen keren moet uitleggen dat je dreumes echt niet de aarde uit de plant mag halen, voordat hij begrijpt dat dat bij de plant niet mag, maar dat hij best in de zandbak mag scheppen en rommelen. We zien ook vaak dat jonge kinderen de regels die hun ouders stellen ook direct koppelen aan hun ouders. "Van mama mag ik niet met mijn schoenen op de bank." Maar zodra mama er niet bij is, staat hij wel met schoenen en al op de bank. Niet om stout te zijn, maar omdat hij echt oprecht denkt dat de regel dan niet meer geldt.
Goed dansje weer, vogeltjestopic!

[ Bericht 0% gewijzigd door PietPossum op 07-12-2016 09:41:55 ]
pi_167195127
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 16:15 schreef wolfrolf het volgende:
Goed topic weer, HPLC.
Gemenerik
pi_167195213
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 08:37 schreef PietPossum het volgende:

[..]

[..]

Goed dansje weer, vogeltjestopic!
Is dat niet fantastisch? :)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_167199725
goed topic weer, capuchon_jongen
  Moderator vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:34:11 #43
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_182611844
Goed topic weer vogeltjesdans
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:35:53 #44
186611 Haags
pi_182611868
Dicht
Zonder wrijving geen glans
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')