abonnement Unibet Coolblue
  maandag 5 december 2016 @ 15:46:16 #26
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167120104
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 15:30 schreef bluemoon23 het volgende:
Jute wordt ook gebruikt voor zandzakken als er een overstroming dreigt, dan worden die zakken gevuld door blanke slaven.
Ik las... met blanke slaven... ):O

Doet me denken aan witte paarden. Symboliek voor de golven van de Noordzee in het bijzonder en water in het algemeen ("Witte paarden malen"). Komt ook terug in Der Schimmelreiter. De schimmel van Sinterklaas.
  maandag 5 december 2016 @ 15:47:23 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167120132
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 15:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

In before ,,koffie en cacao, die werken met slaven. Zie je wel, zwarte piet is een slaaf! :("

:')
Koffie verkeerd... halve slaaf c_/
Witte chocola voor in je schoen vragen oO/
pi_167120315
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 14:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom? Welke betekenis heeft het voor jou?
gewoon gezellig toch.. chocolade lettertje erbij, verder niks. het betekend verder geen ene reet. want als je erover gaat nadenken wat we vieren is het beter om ermee op te houden.
achtelijke katholieke ouwe man met hulpneger komen kindertjes snoep aanbieden. daar ga je voor naar de gevangenis, tegenwoordig.
pi_167120323
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 14:40 schreef Gia het volgende:

[..]

[..]

Okay, maar het beheerst je leven niet....
lol nee natuurlijk niet.
pi_167120332
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 14:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Niet alleen negers.
zeg ik toch ook niet
pi_167120382
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 14:44 schreef Gia het volgende:

[..]

Het is geëvolueerd, dat is het belangrijkste.
Zwarte Piet is geen slaaf, maar een werknemer van de Sint. ZP is geen boeman meer, maar een grappenmaker. Zwarte Piet lijkt op een neger, maar zoveel rassen worden regelmatig uitgebeeld met behulp van schmink, dus waarom het zwarte niet?
toch is het nog steeds beledigend en herinnert het aan de slavernij, en tijden waarin negers als minderwaardig werden beschouwd. alleen al om de geschiedenis van onze traditie is dat szo en blijft dat zo,w at je ook veranderd.

maar goed, je moet wel gaan voor een compromis, vind ik. daarin ben ik dan weer anders dan sylvana.
pi_167120520
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 14:45 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een fundamentele verandering van zijn status. Bij de kalief was hij een buitgemaakte christenslaaf, bij de sint is hij een vrije jongeling die, uit erkentelijkheid jegens zijn redder, of uit persoonlijke genegenheid... etc.

[..]
blijft een triest gebeuren. ook misschien uit afhankelijkheid, uit gebrokenheid, uit niets anders kunnen dan ondergeschikt zijn omdat hij niet beter weet, uit niks kunnen in een vreemde, onvriendelijke wereld, uit geen weg terug zien naar waar hij wel vandaan kwam, of niet eens weten waar dat dan was, want misschien waren ze al generatie slang slaaf geweest.
quote:
Ja, in Duitsland, maar Sinterklaas was hier zelf degene die met kettingen liep te rammelen en mede vanwege dat overdreven boeman-aspect lag de traditie juist onder vuur. In het Hollandse burgerlijke milieu was weinig animo voor de geketende duivels of demonen van de Duitse traditie, maar men had kennelijk wel behoefte aan een exotische bijfiguur die de sint kon bijstaan en met wie kinderen zich ook enigszins zouden kunnen identificeren. Dat werd de zwarte jongen die Schenkman voor zijn boekje gebruikte. En hij heeft niets wat op een slavenstatus wijst. Ook bij de oudste attestatie in 1828 worden geen kettingen of andere tekenen van slavernij vermeld.
dit weet je niet echt zeker, het zijn theorieen. er is erg weinig over bekend, wat zwarte piet hier was voor schenkman. wel wat plaatjes van blanke hulpjes, trouwens. meestal zegt men dat nederlandse sint alleen kwam.
maar zwarte piet vervulde wel dezelfde rol als de duitse. en het is hele goed mogelijk dta de tradities elkaar een tijd lang hebben overlapt.
bovendien hette hij eerst pieter mn knecht, wat letterlijk een andere naam was voor de duivel.
pi_167120523
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 15:55 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

gewoon gezellig toch.. chocolade lettertje erbij, verder niks. het betekend verder geen ene reet. want als je erover gaat nadenken wat we vieren is het beter om ermee op te houden.
achtelijke katholieke ouwe man met hulpneger komen kindertjes snoep aanbieden. daar ga je voor naar de gevangenis, tegenwoordig.
Vrijgevigheid, samenzijn, familiebanden aanhalen, denken aan minderbedeelden. Zo al wat waarden die ik aan het sinterklaasfeest verbind en waar vele mensen zich bewust van zijn.

Vind het jammer dat je dat niet erkent. Ik heb werkelijk geen enkel probleem met aanpassingen aan zp, vind dat zelfs wel gepast, alhoewel geen grote noodzaak. Maar zeggen dat er geen enkele waarde aan zit daarmee doe je de pro sinterklaasfeest mensen mee tekort en een heleboel mensen die ergens ertussenin zitten.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 5 december 2016 @ 16:06:53 #34
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167120591
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 15:55 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

gewoon gezellig toch.. chocolade lettertje erbij, verder niks. het betekend verder geen ene reet. want als je erover gaat nadenken wat we vieren is het beter om ermee op te houden.
achtelijke katholieke ouwe man met hulpneger komen kindertjes snoep aanbieden. daar ga je voor naar de gevangenis, tegenwoordig.
Ja, dat bedoel ik. Bij mij heeft het wèl een betekenis en daarom vind ik de symboliek belangrijk.
Maar als je eigenlijk niet eens weet wat je viert, dan maakt al die symboliek natuurlijk ook niet uit, als het dat snoepgoed al is (dat je zo'n beetje het halve jaar door kunt kopen) en gezellig samenzijn, waarom zou je dat rond 5 december doen? Cadeautjes geven, kan elke dag...
pi_167120597
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 15:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Antipieten ZIJN de verantwoordelijke voor de discussie. Je vriendje quincy kwam immers met de stelling dat het racisme zou zijn.

Jij zit hier bijna niet? Je merkt het dus niet eens zelf. Je weet niet wat je predikt, je hebt jezelf niet door en ook geen tijdsbesef.

En inderdaad. Het is ONS feestje. Een feestje van alle NL'ers. Dus met racisme heeft het helemaal niets te maken.

Zieke geest.
quinty is noet op fok te vinden, voor zover ik weet.
ik heb net 8 reacties moeten beantwoorden, he. om maar eens iets te noemen.

ik zit hier heel vaak. net als jij.
wat moet ik dan doen in mn vrije tijd? rtl 4 kijken ofzo? is dit leuker.

maak je niet zo druk, gast. slecht voor je hart. dit is een debat forum. als je er niet tegen kan, ga dan wat anders doen.
pi_167120689
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 16:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Vrijgevigheid, samenzijn, familiebanden aanhalen, denken aan minderbedeelden. Zo al wat waarden die ik aan het sinterklaasfeest verbind en waar vele mensen zich bewust van zijn.

Vind het jammer dat je dat niet erkent. Ik heb werkelijk geen enkel probleem met aanpassingen aan zp, vind dat zelfs wel gepast, alhoewel geen grote noodzaak. Maar zeggen dat er geen enkele waarde aan zit daarmee doe je de pro sinterklaasfeest mensen mee tekort en een heleboel mensen die ergens ertussenin zitten.
dat doen wij met kerst.
sinterklaas was, geloof het of niet, in de jaren 80 al verworden tot een marginaal feestje. de meeste winkels negeerden het toen, en gingen gelijk aan de kerst versiering deze pieten discussie heeft het weer volledig op de kaart gezet. jullie zouden ons dankbaar moeten zijn, eigenlijk.

sinterklaas is inmijn ogen altijd een feestje geweest voor kleine kinderen. en nadat je er niet meer in geloofde, was het nog wel leuk om suprises voor elkaar te maken, maar na de basisschool was het wel klaar. heb het daarna ook eigenlijk nooit meer echt gevierd, thuis besloten we om dat met kerst wat meer te doen.

maar goed, jij mag wat anders vinden, prima. we zijn allemaal anders.
  maandag 5 december 2016 @ 16:11:36 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167120697
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 16:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Vrijgevigheid, samenzijn, familiebanden aanhalen, denken aan minderbedeelden.
Het denken aan de minderbedeelden zonder dat je iets terug verwacht als je iets geeft. Je geeft immers anoniem. Sinterklaas en Zwarte Piet worden voor de cadeaus bedankt, niet de gulle gever achter het masker.

Bij ons was het gebruikelijk dat kinderen snoepgoed verzamelden, verkleed als Zwarte Piet. En dan uitdelen aan de peuters en kleuters (buurtkinderen, neefjes, nichtjes, jongere broertjes en zusjes van vriendjes etc) die echt dachten dat het Zwarte Piet was. Jammer dat dat niet meer is, ik geloof nooit dat kinderen tegenwoordig nog zo vanzelfsprekend gaan uitdelen met als enige beloning die gelukzalige glimlach op de toetjes van die kleintjes als ze iets van Zwarte Piet krijgen.
pi_167120730
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 16:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dat bedoel ik. Bij mij heeft het wèl een betekenis en daarom vind ik de symboliek belangrijk.
Maar als je eigenlijk niet eens weet wat je viert, dan maakt al die symboliek natuurlijk ook niet uit, als het dat snoepgoed al is (dat je zo'n beetje het halve jaar door kunt kopen) en gezellig samenzijn, waarom zou je dat rond 5 december doen? Cadeautjes geven, kan elke dag...
ik weet wel wat er gevierd wordt, hoor. en ik weet van jou nu zo langzamerhand ook, dat jouw gevoel bij dit feest niet dat achterlijke gedoe van het sinterklaasjournaal is. dus...
pi_167120757
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 16:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het denken aan de minderbedeelden zonder dat je iets terug verwacht als je iets geeft. Je geeft immers anoniem. Sinterklaas en Zwarte Piet worden voor de cadeaus bedankt, niet de gulle gever achter het masker.

Bij ons was het gebruikelijk dat kinderen snoepgoed verzamelden, verkleed als Zwarte Piet. En dan uitdelen aan de peuters en kleuters (buurtkinderen, neefjes, nichtjes, jongere broertjes en zusjes van vriendjes etc) die echt dachten dat het Zwarte Piet was. Jammer dat dat niet meer is, ik geloof nooit dat kinderen tegenwoordig nog zo vanzelfsprekend gaan uitdelen met als enige beloning die gelukzalige glimlach op de toetjes van die kleintjes als ze iets van Zwarte Piet krijgen.
maar gaf je dan werkelijk aan de minder bedeelden?
  maandag 5 december 2016 @ 16:15:53 #40
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_167120797
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 15:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kan bij de kalief ook een blanke slaaf zijn geweest... daar waren er veel van.
Het is natuurlijk sowieso een verzonnen verhaal, maar volgens de middeleeuwse Legenda Aurea woonde de familie van de jongen nabij het land van de Saracenen. Eelco Verwijs (1863) plaatst hem in Alexandrië. Nu werden in de jaren 1850 op de slavenmarkt van Caïro nog steeds regelmatig jonge Soedanese slaven verhandeld, en het lijkt niet zo'n heel grote stap voor de romantische verbeelding van de 19e eeuw om een ex-slaaf van de Saracenen ook een donkere huidskleur te geven.
quote:
[..]

Maar die van 1792 had wel kettingen... alleen is het daar geen neger, maar een blanke met een zwartgemaakt gezicht.
Welke bron is dat? Sinterklaas had in die tijd inderdaad een zwartgemaakt gezicht, maar trad gewoonlijk zonder knecht op.
pi_167120830
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 16:11 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dat doen wij met kerst.
sinterklaas was, geloof het of niet, in de jaren 80 al verworden tot een marginaal feestje. de meeste winkels negeerden het toen, en gingen gelijk aan de kerst versiering deze pieten discussie heeft het weer volledig op de kaart gezet. jullie zouden ons dankbaar moeten zijn, eigenlijk.

sinterklaas is inmijn ogen altijd een feestje geweest voor kleine kinderen. en nadat je er niet meer in geloofde, was het nog wel leuk om suprises voor elkaar te maken, maar na de basisschool was het wel klaar. heb het daarna ook eigenlijk nooit meer echt gevierd, thuis besloten we om dat met kerst wat meer te doen.

maar goed, jij mag wat anders vinden, prima. we zijn allemaal anders.
Jullie? Je weet dat ik in deze discussie algemeen aan de anti pieten kant wordt gezet? Dat je een topic of wat geleden nog "aan mijn kant" stond?

Leuk dat het voor jou kerst is waar je deze waarden aan vasthangt, maar voor best veel mensen is dat ook het sinterklaasfeest. Afgelopen weekend nog sinterklaas gevierd met familie, zonder sinterklaas en zp dan. Is al zolang ik me kan herinneren een traditie in de familie. Voordat we kinderen hadden (zelf dus de niet gelovende kinderen waren), tijdens dat onze kinderen jong waren (wel "gelovers" waren) en nu nog terwijl de jongste die meeviert 12 is en al heel wat jaartjes geen "gelover" meer is.

Ik zie bij jou hetzelfde als bij de die hard pro pieters. Een geheel ontkennen van het punt van de andere kant. Voor veel mensen is het sinterklaasfeest een belangrijk feest, met waarden daaraan verbonden. Erken dat gewoon, net zoals je de "zwart" traditie zou moeten erkennen. Pas dan kan er echt weer een dialoog ontstaan.
Andersom geld precies hetzelfde, voor de pro pieters, hou op met elke punt van de anti pieters van tafel schuiven, het als onzin weg te zetten. Luister, zoek begrip en kom tot een dialoog ipv de ander weg te zetten als "onzingeblaat".
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 5 december 2016 @ 16:18:13 #42
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_167120845
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 16:04 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

blijft een triest gebeuren. ook misschien uit afhankelijkheid, uit gebrokenheid, uit niets anders kunnen dan ondergeschikt zijn omdat hij niet beter weet, uit niks kunnen in een vreemde, onvriendelijke wereld, uit geen weg terug zien naar waar hij wel vandaan kwam, of niet eens weten waar dat dan was, want misschien waren ze al generatie slang slaaf geweest.
Het is maar een verhaal! Hij werd volgens dat verhaal trouwens veilig teruggebracht naar zijn ouders, aan wie hij door de Saracenen ontroofd was.
quote:
dit weet je niet echt zeker, het zijn theorieen. er is erg weinig over bekend, wat zwarte piet hier was voor schenkman. wel wat plaatjes van blanke hulpjes, trouwens. meestal zegt men dat nederlandse sint alleen kwam.
maar zwarte piet vervulde wel dezelfde rol als de duitse. en het is hele goed mogelijk dta de tradities elkaar een tijd lang hebben overlapt.
bovendien hette hij eerst pieter mn knecht, wat letterlijk een andere naam was voor de duivel.
Nee, je weet niks zeker.
pi_167120861
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 16:07 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

quinty is noet op fok te vinden, voor zover ik weet.
ik heb net 8 reacties moeten beantwoorden, he. om maar eens iets te noemen.

ik zit hier heel vaak. net als jij.
wat moet ik dan doen in mn vrije tijd? rtl 4 kijken ofzo? is dit leuker.

maak je niet zo druk, gast. slecht voor je hart. dit is een debat forum. als je er niet tegen kan, ga dan wat anders doen.
Ik denk dat jij je drukker maakt dan ik. Je hoeft namelijk geen reacties te geven. Waarom zie je het als moeten. Van wie moet je? Van jezelf? Levenswerk of evangelie?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 5 december 2016 @ 16:27:27 #44
3542 Gia
User under construction
pi_167121130
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 15:58 schreef pokkerdepok het volgende:

toch is het nog steeds beledigend en herinnert het aan de slavernij, en tijden waarin negers als minderwaardig werden beschouwd. alleen al om de geschiedenis van onze traditie is dat szo en blijft dat zo,w at je ook veranderd.

maar goed, je moet wel gaan voor een compromis, vind ik. daarin ben ik dan weer anders dan sylvana.
Wat herinnert aan de slavernij? Het feit dat een zogenaamde neger voor een blanke werkt?
Is sowieso een werknemer niet ondergeschikt aan een baas, ongeacht de huidskleur?
Je hebt ook volkeren waar vrouwen minderwaadig zijn aan mannen, dochters minderwaardig aan zonen. En nu?
Negers zijn in Nederland niet minderwaadig aan anderen. En zeker ZP niet aan SN.
pi_167121189
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 16:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik denk dat jij je drukker maakt dan ik. Je hoeft namelijk geen reacties te geven. Waarom zie je het als moeten. Van wie moet je? Van jezelf? Levenswerk of evangelie?
Hij kan moeilijk iets negeren.
  maandag 5 december 2016 @ 16:52:26 #46
3542 Gia
User under construction
pi_167121825
Wij vierden vroeger Sinterklaas, ook later met onze eigen kinderen.
Mijn schoonouders zijn net de deur uit, daar was ook Sinterklaas geweest, voor ons.
Hartstikke lief, toch?

Momenteel hebben we in de familie geen gelovige kinderen, dus is dat Sinterklaas vieren even niet aan de orde. Wie weet, ooit weer. Zou het wel heel erg leuk vinden om als oma Sinterklaas te vieren.

Overigens doen wij ook met Kerst al een paar jaar niet meer aan cadeautjes, inderdaad omdat ik het maar geldklopperij vind. Ik zou niet weten wat ik zou moeten vragen. Dus dan wordt het een fles badbubbels of parfum, of een paar pantoffels of warme sokken. Beetje onzinnig om cadeaus te bedenken die je niet echt nodig hebt, maar puur om iets te kunnen geven.

Maar goed, dan nog moet iedereen zelf weten wat hij/zij viert en hoe. Dat hoeven anderen niet voor je te bepalen. Als vele Nederlandse gezinnen Sinterklaas viert met zwarte pieten, moeten ze dat zelf weten. Als anti-piet gezinnen het vieren met alleen Sinterklaas, of met Kerst met de kerstman, ook goed.
Maar je moet niet raar kijken als je kinderen niet blij zijn als ze morgen op school komen en niets gekregen hebben van Sinterklaas, terwijl de rest van de klas een tafel vol speelgoed heeft.
  maandag 5 december 2016 @ 17:11:11 #47
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167122220
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 16:15 schreef Iblardi het volgende:


Welke bron is dat? Sinterklaas had in die tijd inderdaad een zwartgemaakt gezicht, maar trad gewoonlijk zonder knecht op.
De oorspronkelijke bron wordt genoemd in Wild geraas en in Zwarte Piet was Zwarte Klaas, te downloaden via sintenpietengilde.nl
pi_167122264
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 16:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat herinnert aan de slavernij? Het feit dat een zogenaamde neger voor een blanke werkt?
Daarom dus. Mensen met dergelijke argumenten zijn zelf racistisch en projecteren hun beeld op anderen. Ze zien de zwarte mens nog steeds een beetje als slaaf/onderdanen.
Conscience do cost.
pi_167122421
Twee chocoladeletters van de Sint en een flesje whiskey van Zwarte Piet.

Goeie vent die Zwarte Piet. c_/
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  maandag 5 december 2016 @ 17:21:51 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167122460
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 16:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat herinnert aan de slavernij?
Feitelijk niks, dingen kunnen niet herinneren, omstandigheden en gebeurtenissen ook niet. Alleen mensen (en vooruit dieren) kunnen herinneren. Dus wie herinnert het aan slavernij? Dat is de juiste vraag.
En van de mensen die uit traditie het Sinterklaasfeest vieren, zal de Zwarte Piet niet aan slavernij herinneren, omdat wat er gevierd werd niks met slavernij (of negers) had te maken. De liedjes verwijzen er niet naar, de rituelen verwijzen er niet naar, de verhalen die worden verteld evenmin.

Dus wie wordt erdoor aan slavernij herinnerd, en hoe maak je die connectie? In het geval dat je van jongs af aan met traditionele Sinterklaasvieringen hebt meegedaan?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')