SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)
INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:
• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'
• Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.
• Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.
• Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.http://www.wildgeraasdefilm.nl/quote:Aan het maken ervan is meer dan 30 jaar research voorafgegaan, waarbij in een periode van de laatste 20 jaar in bijna alle Europese landen Sint Nicolaas- en midwinterriten zijn gefilmd, maar ook daarbuiten en twee jaar lang is vervolmaakt en gemonteerd. Uit ruim honderd uur materiaal is een film ontstaan die een totaal ander licht werpt op het Sinterklaasfeest en op de kwestie Zwarte Piet. Met nieuwe inzichten van deskundigen welke nooit op de televisie werden gezien of gehoord.
De strijd om zwarte Piet woedt in Nederland al jaren. De mensen raakten geïrriteerd, de pro- en anti Pietenmensen lijken in een parallel universum te leven. Maar er is ook een positieve kant. Steeds meer mensen zijn intussen geïnteresseerd geraakt in de ouderdom van het Sinterklaasfeest en de werkelijke oorsprong van Zwarte Piet. De zoektocht naar de Sint en zijn begeleiders leidt onherroepelijk naar onze eigen oorsprong, de ontrafeling van de mythe van de mijter.
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/
Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.
En verder!
tja, dat moeten zij weten. van mij hoeft zwarte piet niet per se weg.quote:Op zondag 27 november 2016 23:45 schreef matthijst het volgende:
[..]
Wel volgens de antipietenclan bij ahoy
leg dat eens uit. drogreden is onderhevig aan een waardeoordeel. dat jij het als ongeldig beoordeeld, betekend nog niet dat het dus zo is. is zelfs erg kinderachtig, om dat te denken.quote:Op maandag 28 november 2016 00:08 schreef madam-april het volgende:
[..]
Nee die plaatjes als argumentatie noemen we een drogreden: 'ontduiken van de bewijslast'
hier kunnen we dus ophouden. zwarte piet had, ook volgens jou, een surinaams accent. punt klaar. surinamers hebben doorgaans een surinaams accent, en zijn meestal neger. bedankt dat je mijn betoog onderkent. ik dacht al dat het niet meer ging gebeuren.quote:Er is een, zeker relatief gezien, zeer korte periode geweest dat Zwarte Piet een Surinaams accent had. Maar dat is al een hele tijd geleden.
zie de plaatjes, dus... zucht.quote:Hoe kom je erbij dat hij er precies zo uitziet als de neger karikaturen uit vroegere tijden?
ging het verhaaltje niet, dat de sint piet had vrijgekocht, en dat piet graag bij de sint wou blijven en dus zn knecht werd? en dat is de lovy dovy verklaring. dat hij in 19de eeuse luiedjes een knecht wordt genoemt, kan een verzachting van de werkelijkheid zijn geweest. in oostenrijk is piet een duivel en loopt ie aan een ketting. dat doen knechtjes ook niet, lijkt mij.quote:Een knecht was nooit een slaaf. Een knecht was niets meer of minder dan iemand die als beroep ondersteunende werkzaamheden uitvoerde voor een meerdere. Knechten waren altijd in loondienst en vaak diende hun werkzaamheden als opleiding tot het vak van hun meerdere, zij konden uiteindelijk op gelijke hoogte met hun voormalig meerdere komen. Een slaaf was iemand die in het bezit van een eigenaar was en werkzaamheden uitvoerde voor zijn eigenaar zonder daar betaalt voor te krijgen en een slaaf kon onmogelijk op gelijke hoogte komen met hun eigenaar. Een knecht heeft niks met slavernij te maken. Een knecht heeft net zoveel met slavernij te maken als een werknemer van nu met slavernij te maken heeft.
nogmaals, zie de polaatjes. ik verzin die karikaturen niet, he. die bestaan gewoon. met fel rode lippen, ja.quote:Ik heb nog nooit een neger gezien met van nature (fel) rode lippen, jij wel?
zie plaatjes. de neger karikatuur had vaak,of meestal, al dan niet gouden oorbellen, of neusbellen.quote:Wat hebben gouden oorbellen precies met negers en dan specifiek met negerslaven te maken?
maar alle negers hebben het. krullend of kroes en alles ertussenin.quote:Krullend (zwart) haar is niet voorbehouden aan negers.
maar regelmatig wel.quote:De kledij zie je op schilderijen voornamelijk bij schildknapen. Maar inderdaad ook bij hulpjes van rijken, dat waren echter lang niet altijd negers (die hulpjes).
Jullie vergissen je. Het is een verdraaide stem met een "buitenlands" accent dat uiteraard Spaans moest voorstellen. Alleen waren er indertijd (tijdperk Franco) weinig mensen die bekend waren met de Spaanse taal, dus werd het een mix van accenten die exotisch waren. Hetzelfde koeterwaals werd bijvoorbeeld gebruikt door "Arabische oliesjeiks" tijdens carnaval (erg populair indertijd), maar ook als men gastarbeiders (Turken, Marokkanen, Italianen, Chinezen) na wilde doen. Dat de massamigratie van Surinamers dat "fantasiebuitenlands" heeft beïnvloed, is mogelijk, maar opvallend genoeg heeft Zwarte Piet nooit Surinaamse woorden gebruikt.quote:Op maandag 28 november 2016 00:30 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
hier kunnen we dus ophouden. zwarte piet had, ook volgens jou, een surinaams accent. punt klaar. surinamers hebben doorgaans een surinaams accent, en zijn meestal neger.
Het is niet zo dat die hagiografische verhalen waar zijn of zo. Het idee is meer dat men ergens een heilige vandaan haalde om een heidens feest te verdoezelen. Dan werd er een hagiografie gemaakt waarin het verzonnen heiligenleven een christelijke draai moest geven aan de heidense gebruiken.quote:ging het verhaaltje niet, dat de sint piet had vrijgekocht, en dat piet graag bij de sint wou blijven en dus zn knecht werd? en dat is de lovy dovy verklaring. dat hij in 19de eeuse luiedjes een knecht wordt genoemt, kan een verzachting van de werkelijkheid zijn geweest. in oostenrijk is piet een duivel en loopt ie aan een ketting. dat doen knechtjes ook niet,
Interessante optie, maar in tegenstelling tot de heilige Nicolaas van Myra is Sinterklaas nooit in Turkije geweest. Ook zou je moeten aantonen hoe die bashi bazouk in de Nederlandse folklore is gekomen.qqqquote:Op maandag 28 november 2016 06:05 schreef DUTCHKO het volgende:
Ik denk nog steeds dat de zwarte piet een bashi-bazouk moet voorstellen, een ingehuurde lijfwacht.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bashi-bazouk
Aangezien Sint Niklaas in het huidige Turkije werd geboren en rondreizen niet bepaal veilig was in die tijd, vermoed ik dat hij huurlingen gebruikte ter bescherming. Dat zullen geen officiele Bashi Bazouks zijn geweest maar misschien gebruikte de beste man wel Negroide personen met kleurige kleding. Gewoon een theorie hoor......
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Laat ik nu zomaar denken dat Sinterklaas afgeleid is van Sint Nicolaas, de bsichop van Myra (Turkije) en de beschermheer van kinderen, armen en reizigers.quote:Op maandag 28 november 2016 06:13 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Interessante optie, maar in tegenstelling tot de heilige Nicolaas van Myra is Sinterklaas nooit in Turkije geweest. Ook zou je moeten aantonen hoe die bashi bazouk in de Nederlandse folklore is gekomen.qqq
Zie de verklaring van Lunatiek. Daarbij STEL dat ze 'Surinaams' praten én dat dat opgevat wordt als zijnde negatief stereotiep, dan is dat inmiddels al aangepast. En net als met Darkie Day, waarin 'negerliederen' slopen en weer uit gefaseerd zijn, zijn beide tradities op dat gebied weer ok. Darkie Day weer in ere dan ook Zwarte Piet weer in ere.quote:Op maandag 28 november 2016 00:30 schreef pokkerdepok het volgende:
hier kunnen we dus ophouden. zwarte piet had, ook volgens jou, een surinaams accent. punt klaar. surinamers hebben doorgaans een surinaams accent, en zijn meestal neger. bedankt dat je mijn betoog onderkent. ik dacht al dat het niet meer ging gebeuren.
De bevrijding van de Ethiopische slaaf Piter is 1 van de verhalen rondom Sint Nicolaas. Niet hét verhaal. Daarbij wordt de knecht van de Sint volgens jullie god Schenkman ook nog eens als gelijke aan de Sint afgebeeld in zijn boekje, zitten op een paard net als de Sint. In zijn boekje is nergens een slaaf te bekennen.quote:ging het verhaaltje niet, dat de sint piet had vrijgekocht, en dat piet graag bij de sint wou blijven en dus zn knecht werd? en dat is de lovy dovy verklaring. dat hij in 19de eeuse luiedjes een knecht wordt genoemt, kan een verzachting van de werkelijkheid zijn geweest. in oostenrijk is piet een duivel en loopt ie aan een ketting. dat doen knechtjes ook niet, lijkt mij.
Een negerkarikatuur heeft altijd volle rode lippen. Zwarte Piet heeft rode lippen. Rood is namelijk een prachtig contrast met zwart en symboliseert ook bloed. (Maar iets zegt me dat symboliek een lastig thema voor je is).quote:nogmaals, zie de polaatjes. ik verzin die karikaturen niet, he. die bestaan gewoon. met fel rode lippen, ja.
Aangezien Zwarte Piet geen neger is en de Sint beschermheilige van zeelui en zeelui vaak gouden oorbellen droegen en Zwarte Piet via zee naar Nederland vaart zijn de oorbellen makkelijk verklaard.quote:zie plaatjes. de neger karikatuur had vaak,of meestal, al dan niet gouden oorbellen, of neusbellen.
Ah, het cultural appropriation argument. Alsof anderen zich niet eenzelfde haarddracht mogen aanmeten, zie bv ook de vele kroesharigen die hun haar laten ontkroezen. Daarbij hebben de meeste negers echt kroeshaar en niet krullend.quote:maar alle negers hebben het. krullend of kroes en alles ertussenin.
Voor jou is alles duidelijk, voor mij ook. Jij hebt jouw interpretatie, ik de mijne. De jouwe is gestoeld op racisme, de mijne niet. Veel plezier met je racisme.quote:maar regelmatig wel.
en dan alles bij elkaar. lijkt me duidelijk.
leuk verzonnen, maar nee. een surinaams accent is zeer herkenbaar.quote:Op maandag 28 november 2016 04:54 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jullie vergissen je. Het is een verdraaide stem met een "buitenlands" accent dat uiteraard Spaans moest voorstellen. Alleen waren er indertijd (tijdperk Franco) weinig mensen die bekend waren met de Spaanse taal, dus werd het een mix van accenten die exotisch waren. Hetzelfde koeterwaals werd bijvoorbeeld gebruikt door "Arabische oliesjeiks" tijdens carnaval (erg populair indertijd), maar ook als men gastarbeiders (Turken, Marokkanen, Italianen, Chinezen) na wilde doen. Dat de massamigratie van Surinamers dat "fantasiebuitenlands" heeft beïnvloed, is mogelijk, maar opvallend genoeg heeft Zwarte Piet nooit Surinaamse woorden gebruikt.
[..]
die kettingen moeten de duivel in bedwang houden, in het alpen verhaal. piet is die duivel. en de sint is uiteraard het goede.quote:Het is niet zo dat die hagiografische verhalen waar zijn of zo. Het idee is meer dat men ergens een heilige vandaan haalde om een heidens feest te verdoezelen. Dan werd er een hagiografie gemaakt waarin het verzonnen heiligenleven een christelijke draai moest geven aan de heidense gebruiken.
Aangezien het hele Sinterklaasverhaal draait om dood en wederopstanding werd dat knap lastig, want voor de kerk is dood dood, behalve bij Jezus.
Slaven hebben geen monopolie op ketenen. Met kettingen rammelend hoort bijvoorbeeld bij spoken en daar sluit de figuur van Zwarte Piet naadloos bij aan.
Voor zover ik weet staat die ketting symbool voor de band met het leven, met de levenden (de familie met name), met de wereld van de levenden. Pas als de ketenen zijn verbroken door de levenden, vinden de geesten rust in het hiernamaals (Helheim, het verborgen rijk).
Als je bij het Sint en Pietengilde kijkt bij Zwarte Klazen, vind je een uitleg van die ketting.
Valt wel mee. Denk eerder dat het voor jou enorm pijnlijk is. Zo veel energie, dag in dag uit maar geen enkeling die met je mee gaat.quote:Op zondag 27 november 2016 23:35 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik weet niet zo goed wat ik moet met jouw boze postjes vandaag. volgens mij ben je zelf nogal gefrustreerd.
Levenswerk. Het zwarte piet topic op Fok!.quote:Op maandag 28 november 2016 08:25 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
leuk verzonnen, maar nee. een surinaams accent is zeer herkenbaar.
en mensen kenden geen spaans?! kom op zeg...
[..]
die kettingen moeten de duivel in bedwang houden, in het alpen verhaal. piet is die duivel. en de sint is uiteraard het goede.
die totaal ondergeschikte rol was dus later voor neger-piet weggelegd.
en ja, de sint is er later bijgekomen, om het feestje te verchristelijken.
en ik denk dat de christelijke versie een andere betekenis kreeg, dan het heidense feestje. we kunnen allen maar raden wat die heidense betekenis precies was, maar als je kijkt naar andere tradities, is het iets met boze geesten of boemannen, die eens per jaar op bezoek kwamen om ons te straffen voor slecht gedrag. een soort jaarlijkse afrekening. en die gingen dan na hun strafmaatregelen, gewoon weer weg.
lijkt mij logisch, dat de kerk vervolgens die figuren aan de ketting heeft gelegd, en dat je je dan voortaan moest verantwoorden aan een heilige.
en toen was die piet-figuur dus een duivel aan de ketting.
Dat is toch ieder jaar zo? Een kleine minderheid schreeuwt moord en brand, gelooft daadwerkelijk iets te kunnen veranderen terwijl je bij de meeste intochten gewoon zwarte piet ziet.quote:Op maandag 28 november 2016 09:50 schreef WheeledWarrior het volgende:
De Zwarte Piet-haters hebben hun langste tijd gehad. Het clubje anti-pieten wordt steeds kleiner, de media-hype is weer zo goed als over. De massale arrestaties bij de intocht een paar weken terug heeft ze ook totaal geen goed gedaan. Verder is Piet vrijwel overal in Nederland, afgezien van het Sinterklaasjournaal en een paar politiek correcte gemeentes in de Randstad, gewoon donker/zwart gebleven.
Over Sylvana zal ik maar niet meer beginnen.
word ik zooo verdrietig van... niemand begrijpt mequote:Op maandag 28 november 2016 09:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Valt wel mee. Denk eerder dat het voor jou enorm pijnlijk is. Zo veel energie, dag in dag uit maar geen enkeling die met je mee gaat.
ja, het lijkt al gauw een levenswerk voor iemand als jij.quote:Op maandag 28 november 2016 09:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Levenswerk. Het zwarte piet topic op Fok!.
Wat een leven
alle grote steden (behalve den haag geloof ik) doen voortaan aan roetpieten.quote:Op maandag 28 november 2016 09:50 schreef WheeledWarrior het volgende:
De Zwarte Piet-haters hebben hun langste tijd gehad. Het clubje anti-pieten wordt steeds kleiner, de media-hype is weer zo goed als over. De massale arrestaties bij de intocht een paar weken terug heeft ze ook totaal geen goed gedaan. Verder is Piet vrijwel overal in Nederland, afgezien van het Sinterklaasjournaal en een paar politiek correcte gemeentes in de Randstad, gewoon donker/zwart gebleven.
Over Sylvana zal ik maar niet meer beginnen.
Uhh nee?quote:Op maandag 28 november 2016 12:31 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
alle grote steden (behalve den haag geloof ik) doen voortaan aan roetpieten.
overal in nederland zijn massaal de oorbellen en rode lippenstift weggegooit.
een op de vijf nderlanders steunt verandering.
de discussie is nog nooit zo massaal geweest.
volgens mij gaat het prima zo.
Dikke onzin.quote:Op maandag 28 november 2016 12:31 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
alle grote steden (behalve den haag geloof ik) doen voortaan aan roetpieten.
overal in nederland zijn massaal de oorbellen en rode lippenstift weggegooit.
een op de vijf nderlanders steunt verandering.
de discussie is nog nooit zo massaal geweest.
volgens mij gaat het prima zo.
Inderdaad. Slechts een handjevol losers bij de betoging.quote:Op maandag 28 november 2016 12:31 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
alle grote steden (behalve den haag geloof ik) doen voortaan aan roetpieten.
overal in nederland zijn massaal de oorbellen en rode lippenstift weggegooit.
een op de vijf nderlanders steunt verandering.
de discussie is nog nooit zo massaal geweest.
volgens mij gaat het prima zo.
Kan je niet gewoon gaan werken?quote:Op maandag 28 november 2016 12:24 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
word ik zooo verdrietig van... niemand begrijpt me
[..]
ja, het lijkt al gauw een levenswerk voor iemand als jij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |