abonnement Unibet Coolblue
pi_168680667
Ben jaloers man! :D

Welke man wil er nu geen mancave met een hele bouwmarktvoorraad aan gereedschap. _O_
  Moderator zondag 5 februari 2017 @ 11:42:33 #202
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168681359
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 10:47 schreef Gruj0 het volgende:
Ben jaloers man! :D

Welke man wil er nu geen mancave met een hele bouwmarktvoorraad aan gereedschap. _O_
Bouwmarktvoorraad?
Ga gauw je mond spoelen :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168681466
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 11:42 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Bouwmarktvoorraad?
Ga gauw je mond spoelen :P
Inderdaad.

Aldi voorraad. Sinds ze bij de Aldi ook Bosch blauw verkopen :/
  Knikkerking zondag 5 februari 2017 @ 12:12:39 #204
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168681832
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 09:27 schreef Erasmo het volgende:
Qua verwarming scheelt een warmtepomp veel. Wat je ook kan doen is een F@H bakkie neerzetten in de schuur, doe je nog wat nuttigs met manier waarmee je warmte opwekt :)

En zonnepanelen zijn natuurlijk een no-brainer :Y
Lol, om 2000 watt aan warmte uit een elektrische kachel te compenseren met computers moeten er wel wat computers aanstaan... :)

quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 19:40 schreef Vonkenboer het volgende:

Hoe is het eigenlijk met jullie andere huisdier; het reptiel ? :@
Ik hoop goed :P Hij is verhuist naar iemand wat er meer tijd voor had, en geen hond(je) had ^O^

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 13:35 schreef FranticDJ het volgende:
Zit dat rondje recht onder het middenpunt van je chuck?

(Neem aan dat het gezichtsbedrog op de foto is ;))
Nee, zit (expres) niet in het midden. Zo kan ik het plaatje steeds een stukje verder draaien als ik een "fris" stukje zonder gat nodig heb. Alleen bij het gebruik van boren groter dan 13 (speedboor ofzo) moet ik wat anders eronder leggen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 23:03 schreef bleiblei het volgende:
Heb je je gluebot al gebruikt?
Ik nog niet namelijk :') .
Ik ook niet :D Komt wel eens...

quote:
Heb nog een fles titebond staan waar een vergelijkbare tuit op zit.
En ik ben nog op zoek naar een setje fijne lijmkwasten.
Hoe zit dat met die kwasten? Is dat iets speciaals? Ik neem aan dat je die ook gewoon met water moet uitwassen, right?

quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 10:47 schreef Gruj0 het volgende:
Ben jaloers man! :D

Welke man wil er nu geen mancave met een hele bouwmarktvoorraad aan gereedschap. _O_
Hehe 8-) ^O^

quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 11:42 schreef derLudolf het volgende:

Bouwmarktvoorraad?
Ga gauw je mond spoelen :P
Lol :P

quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 11:50 schreef Makrolon het volgende:

Inderdaad.

Aldi voorraad. Sinds ze bij de Aldi ook Bosch blauw verkopen :/
:X 8)7

;)
pi_168681888
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 12:12 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Nee, zit (expres) niet in het midden. Zo kan ik het plaatje steeds een stukje verder draaien als ik een "fris" stukje zonder gat nodig heb. Alleen bij het gebruik van boren groter dan 13 (speedboor ofzo) moet ik wat anders eronder leggen.
Ik wou precies dat zeggen mocht ie er wel recht onder zitten :P Gezichtsbedrog op de foto dus :Y
  zondag 5 februari 2017 @ 12:19:11 #206
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168681930
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 12:12 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ik ook niet :D Komt wel eens...

[..]

Hoe zit dat met die kwasten? Is dat iets speciaals? Ik neem aan dat je die ook gewoon met water moet uitwassen, right?

[..]
Ik heb em vanmorgen in gebruik genomen. Erg fijn ding :Y .
En kwasten, ja geen idee... ik smeer nu houtlijm uit met een spatel, maar denk dat een kwast fijner is?
  Knikkerking zondag 5 februari 2017 @ 12:25:58 #207
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168682023
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 12:16 schreef FranticDJ het volgende:

Ik wou precies dat zeggen mocht ie er wel recht onder zitten :P Gezichtsbedrog op de foto dus :Y
^O^

quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 12:19 schreef bleiblei het volgende:

Ik heb em vanmorgen in gebruik genomen. Erg fijn ding :Y .
Dat is ook de reden dat ik 'm gekocht heb.
Het filmpje wat érg overtuigend. Slim bedacht ook weer :Y

quote:
En kwasten, ja geen idee... ik smeer nu houtlijm uit met een spatel, maar denk dat een kwast fijner is?
Ik gebruik de laatste maanden altijd kwasten. Voorheen smeerde ik 't vaker uit met m'n vingers of bij grote(re) oppervlaktes met een stukje (rest)hout ofzo. Maar met een gewone verf wegwerpkwast gaat het prima! Schoonmaken met water. Klaar.
  zondag 5 februari 2017 @ 12:30:16 #208
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168682090
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 12:25 schreef Atmoz het volgende:

[..]

^O^

[..]

Dat is ook de reden dat ik 'm gekocht heb.
Het filmpje wat érg overtuigend. Slim bedacht ook weer :Y

[..]

Ik gebruik de laatste maanden altijd kwasten. Voorheen smeerde ik 't vaker uit met m'n vingers of bij grote(re) oppervlaktes met een stukje (rest)hout ofzo. Maar met een gewone verf wegwerpkwast gaat het prima! Schoonmaken met water. Klaar.
Super, dan ga ik dadelijk een paar kwasten halen.
Die Glubot is trouwens heel makkelijk, gewoon lijm in mikken en klaar :P .
Vooral erg fijn dat je er lijm uit kan laten komen terwijl je em rechtop houdt :Y .
  zondag 5 februari 2017 @ 16:58:13 #209
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_168688901
Voor kwasten kan je ook kijken naar silicone kwasten die je bijvoorbeeld gebruikt om olie/vet in de keuken ergens over te smeren. Vaak moet je de "haren" wel wat bij knippen want die zijn behoorlijk lang maar lijm blijft er niet aan kleven en kan er als het droog is makkelijk afgetrokken worden. Gelijk onder de kraan schoonspoelen is natuurlijk ook een optie :P

@Atmoz: Een Glubot kan je toch ook rechtop en in rare hoeken gebruiken?
pi_168689053
quote:
6s.gif Op zondag 5 februari 2017 16:58 schreef StupidDutch het volgende:
@Atmoz: Een Glubot kan je toch ook rechtop en in rare hoeken gebruiken?
Yep!
pi_168706084
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 11:42 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Bouwmarktvoorraad?
Ga gauw je mond spoelen :P
Hahaha, ik bedoelde meer wat volume betreft.
Maar inderdaad, tegenwoordig kun je Bosch Blauw al bij de Aldi kopen: http://www.aldi.nl/aldi_vanaf_zaterdag_0402_11910.html

Ik snap trouwens niet vanwaar de bouwmarkten vrees. Wat ze verkopen is niet op en top kwaliteit maar daar is de prijs en de doelgroep (sporadische klussers) dan ook naar. Aan profi spul zit meestal een flink prijskaartje en grootschalig dat soort spul inkopen in de hoop dat je huidige doelgroep dat spul afneemt is gewoon een groot risico.
  Moderator maandag 6 februari 2017 @ 11:27:16 #212
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168706936
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 10:38 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Hahaha, ik bedoelde meer wat volume betreft.
Maar inderdaad, tegenwoordig kun je Bosch Blauw al bij de Aldi kopen: http://www.aldi.nl/aldi_vanaf_zaterdag_0402_11910.html

Ik snap trouwens niet vanwaar de bouwmarkten vrees. Wat ze verkopen is niet op en top kwaliteit maar daar is de prijs en de doelgroep (sporadische klussers) dan ook naar. Aan profi spul zit meestal een flink prijskaartje en grootschalig dat soort spul inkopen in de hoop dat je huidige doelgroep dat spul afneemt is gewoon een groot risico.
Die vrees is er omdat je online vaak voor hetzelfde geld professioneel gereedschap kunt krijgen. Hout en bouwmaterialen zijn bij iets als een Bouwcenter vaak niet duurder (hout in mijn ervaring zelf goedkoper) maar wel een stuk beter.
Probeer maar eens een rechte plaat multiplex te vinden bij de Karwei.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking dinsdag 7 februari 2017 @ 17:30:38 #213
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168737461
*O* Yeah *O*

Draaien..!!!! 8-) 8-) 8-)

Gewoon echt draaien O+ :Y

Nooit gedaan, maar altijd super interessant gevonden.

Zojuist kwam het pakket. Snel uitpakken, beetje assembleren, door handleiding heen scrollen en aan de slag _O_







Effe snel gewoon wat draaien O-)





Heerlijk die spanen/krullen aluminium wat wegvreten *O* Heel cool gewoon :7
pi_168738531
Nice!
pi_168738658
Mooi hoor!
pi_168741653
Nog nooit eerder gedraaid dus?
Eigenlijk moet er iemand achter blijven staan om Atmoz een klets op het achterhoofd te geven de eerste keer dat hij de spansleutel vergeet eruit te halen. :P
pi_168741746
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:18 schreef Tom_ het volgende:
Nog nooit eerder gedraaid dus?
Eigenlijk moet er iemand achter blijven staan om Atmoz een klets op het achterhoofd te geven de eerste keer dat hij de spansleutel vergeet eruit te halen. :P
De spansleutel bij zijn setje heeft een veer zodat die er niet op kan blijven steken :D Wel herkenbaar ja die rondvliegende sleutels, maar ook gevaarlijk natuurlijk ;)
pi_168741855
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:18 schreef Tom_ het volgende:
Nog nooit eerder gedraaid dus?
Eigenlijk moet er iemand achter blijven staan om Atmoz een klets op het achterhoofd te geven de eerste keer dat hij de spansleutel vergeet eruit te halen. :P
Dat vergeet je ook maar 1 keer :+
  Knikkerking dinsdag 7 februari 2017 @ 20:31:12 #219
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168742058
Ooooooh... dáárom zit die veer daar :D Ik vond het al vervelend 8)7
Maar toch maar laten zitten omdat ik dacht "het zal vast ergens voor zijn".... blijkt dus weer :Y)

Jongens wat zou ik het cool gevonden hebben als ik dit ook op school zou hebben gehad. Kom ik op m'n 36e ook aankakken :+ Nouja, beter laat dan nooit toch >:)
pi_168742102
Ach, ik heb 't op school ook maar eh 8 uur gehad hoor :P
  Knikkerking dinsdag 7 februari 2017 @ 20:34:43 #221
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168742175
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:32 schreef FranticDJ het volgende:
Ach, ik heb 't op school ook maar eh 8 uur gehad hoor :P
....per week :P

Ik heb nu in totaal zo'n 10 minuten erop zitten O-)
Maar dat wordt snel meer hoor :Y (eerst dat 'boek' van je lezen ^O^)
pi_168742191
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:34 schreef Atmoz het volgende:

[..]

....per week :P

Nope, in totaal :+
pi_168742332
Nu nog een freesmachine of een kleine CNC :D
  Knikkerking dinsdag 7 februari 2017 @ 20:46:36 #224
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168742669
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:35 schreef FranticDJ het volgende:

Nope, in totaal :+
Haha, toen van school gekickt zeker? :P
Of wel heel kort practicum....

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:38 schreef terrastegel het volgende:
Nu nog een freesmachine of een kleine CNC :D
Offerte staat uit ;)

Wel al 6 dagen inmiddels, dus hij mag wat mij betreft wel komen nu...
pi_168742716
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:46 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Haha, toen van school gekickt zeker? :P
Of wel heel kort practicum....

Tja, 't verschil tussen MBO en HBO zeevaartschool. MBO kreeg 't 4u per week. Ik heb zowat al m'n praktische skills in de praktijk moeten leren, waar wat scholing wel fijn was geweest.
pi_168743322
Leuk te zien dat je een draaibank hebt gekocht. Maar ik vraag me wel af hoe goed dat ding is?

Heb het jaren lang gedaan, ook officieel diploma ervoor ( draaien en frezen ) , nog voor de digitale tijdperk dus alles aflezen aan de schaalring. Ben instrumentenmaker. ( al doe ik nu wat anders ) Google maar op LIS Leiden.

En ja dat sleutel met veer... bij ons op school ooit een hele vitrine naar mallemoeren gegaan omdat iemand de draaibank aanzette met dat ding nog erin. Nog een geluk dat ie er niet precies ervoor stond.
  Knikkerking dinsdag 7 februari 2017 @ 21:16:11 #227
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168743760
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 21:05 schreef Attitude het volgende:
Leuk te zien dat je een draaibank hebt gekocht. Maar ik vraag me wel af hoe goed dat ding is?

Op welk gebied bedoel je? Hoe secuur/precies die is? Of het sterk/stevig?
Wat kan er allemaal "fout" zijn aan een draaibank?

Deze is (zoals je kunt zien) érg klein, en was niet super goedkoop. Ik hoop dus wel op enige kwaliteit...

quote:
Heb het jaren lang gedaan, ook officieel diploma ervoor ( draaien en frezen ) , nog voor de digitale tijdperk dus alles aflezen aan de schaalring. Ben instrumentenmaker. ( al doe ik nu wat anders ) Google maar op LIS Leiden.
Cool, dan heb ik in de toekomst vast nog wat vragen voor je O-) :D

quote:
En ja dat sleutel met veer... bij ons op school ooit een hele vitrine naar mallemoeren gegaan omdat iemand de draaibank aanzette met dat ding nog erin. Nog een geluk dat ie er niet precies ervoor stond.
Klinkt zéér gevaarlijk!! Ik wil het niet weten wat er dan gebeurt. Fijne veer :P O+
pi_168746194
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 21:16 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Op welk gebied bedoel je? Hoe secuur/precies die is? Of het sterk/stevig?
Wat kan er allemaal "fout" zijn aan een draaibank?

Deze is (zoals je kunt zien) érg klein, en was niet super goedkoop. Ik hoop dus wel op enige kwaliteit...

Ja, of het precies is. Dat je geen speling hebt, dat alles nauw in elkaar zit. En ook of ie genoeg toeren heeft.

Als ik kijk naar jouw draaiwerkstukje, dan valt het op dat je nogal veel bramen hebt. Dat kan aan 3 dingen zitten:

Je gereedschap ( beitels ) zijn niet scherp genoeg. Maar dat is hier niet het geval, die beitels zijn nieuw en hebben plaatjes. Vroeger moest ik ze zelf slijpen dus kon het voorkomen dat het niet helemaal scherp was.

Niet genoeg snelheid. Als het te langzaam draait, dan heeft het tijd om bramen te vormen. Dan moet de snelheid hoger maar ik weet niet of dat nog kan bij jou. Of dat je al aan je limiet zit.

Meest waarschijnlijk is dat je beitels niet goed afgesteld zijn op de hoogte. Als ik zie wat ie gekocht hebt, mis je nog 1 belangrijk ding. Maar ik ben vergeten hoe dat nou precies heette. Het gaat in de losse kop, waar je die boorhouder ook in kan stoppen. Het voorwerp is conus en heeft een punt. Die punt is precies de hoogte van het middelpunt van je te draaien werkstukje.

Als je gaat draaien, moet je de beitel zodanig verstellen , dat doe je met de moer op de beitelhouder ( dat ding waar je beitels inklemt ). Om te controleren of je op de juiste hoogte zit kun je proefdraaien. Je gaat dan vlakdraaien, en als er dan een dun asje overblijft, dan zit je te laag. En als je te hoog zit, dan hoor je en voel je dat.

Het punt is dat je bij een insteekbeitel bijvoorbeeld dat niet precies kan doen, en dan kun je de punt van de conus gebruiken om tot juiste hoogte af te stellen. Als ik kijk naar de insteken die je hebt gemaakt, kan het zijn dat je beitel te laag zit.

Ik zou adviseren om minstens 3 of 4 beitelhouders te nemen, anders blijf je maar aan de gang met afstellen. 1 keer goed afgesteld en dan kun je de beitelhouder in zijn geheel eraf halen en ander beitelhouder met ander beitel erin zetten.


Ik ben gewend om zeer nauwkeurig te werken met precisie tot 0.001 mm. En dat moest zonder computers :)
pi_168747712
Als ik een grotere schuur heb dan wil ik nog eens een Hembrug draaibank kopen O+
http://www.marktplaats.nl(...)sortOrder=increasing
  Moderator dinsdag 7 februari 2017 @ 23:32:24 #230
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168748443
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 23:05 schreef bluemoon23 het volgende:
Als ik een grotere schuur heb dan wil ik nog eens een Hembrug draaibank kopen O+
http://www.marktplaats.nl(...)sortOrder=increasing
Volgend mij heeft m'n neef er ook zo een in maatje heel groot :P
Gaaf apparaat.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168748631
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 22:21 schreef Attitude het volgende:

[..]

Meest waarschijnlijk is dat je beitels niet goed afgesteld zijn op de hoogte. Als ik zie wat ie gekocht hebt, mis je nog 1 belangrijk ding. Maar ik ben vergeten hoe dat nou precies heette. Het gaat in de losse kop, waar je die boorhouder ook in kan stoppen. Het voorwerp is conus en heeft een punt. Die punt is precies de hoogte van het middelpunt van je te draaien werkstukje.
Een center? De punt van de beitel gelijk stellen aan de hoogte van de punt van de center bedoel je te zeggen toch?

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 23:05 schreef bluemoon23 het volgende:
Als ik een grotere schuur heb dan wil ik nog eens een Hembrug draaibank kopen O+
http://www.marktplaats.nl(...)sortOrder=increasing
Pff, later als ik groot ben wil ik ook nog zoveel :P

Hmm ik kwam net m'n oude school werkstukjes nog tegen haha. Ook gemaakt zonder digitale uitlezing. Allemaal met een schuifmaat. Op 0,01mm nauwkeurig.

[ Bericht 10% gewijzigd door FranticDJ op 07-02-2017 23:48:59 ]
pi_168751629
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:47 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Tja, 't verschil tussen MBO en HBO zeevaartschool. MBO kreeg 't 4u per week. Ik heb zowat al m'n praktische skills in de praktijk moeten leren, waar wat scholing wel fijn was geweest.
Op de MBO zeevaartschool kregen wij ook geen draaien. Maar de jaren ervoor op de LTS ongeveer 6 uur per week.
pi_168751640
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 17:30 schreef Atmoz het volgende:
*O* Yeah *O*

Draaien..!!!! 8-) 8-) 8-)

Gewoon echt draaien O+ :Y

Nooit gedaan, maar altijd super interessant gevonden.

Zojuist kwam het pakket. Snel uitpakken, beetje assembleren, door handleiding heen scrollen en aan de slag _O_

[ afbeelding ]

Super vet dit!

Vraagje: Wat zijn dat borensets op je werkbank, ziet eruit als een super handig doosje voor boren waar je er makkelijk bijkan (die Bosch sets zijn niet echt handig in gebruik)
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_168751710
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 08:40 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Op de MBO zeevaartschool kregen wij ook geen draaien. Maar de jaren ervoor op de LTS ongeveer 6 uur per week.
In vlissingen krijg je t op MBO iig wel ;)

@bouwkloon zijn die niet van ecotools?
pi_168752192
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 08:52 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

In vlissingen krijg je t op MBO iig wel ;)

@bouwkloon zijn die niet van ecotools?
Ik zat in Vlissingen. Kan het mij niet meer herinneren. Zal wel minimaal zijn geweest.
Maar op de LTS deed ik 3 jaar metaalbewerking. Dus flinke portie lassen,draaien, frezen en bankwerken gehad.
  Knikkerking woensdag 8 februari 2017 @ 10:34:51 #236
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168753026
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 22:21 schreef Attitude het volgende:

Ja, of het precies is. Dat je geen speling hebt, dat alles nauw in elkaar zit. En ook of ie genoeg toeren heeft.
Dit is de speling van het oudere model: Valt best wel mee toch? Het voelt ook allemaal érg stabiel aan moet ik zeggen. Tot zover nog niets gemerkt wat ook maar een beetje rammelt ofzo...

quote:
Als ik kijk naar jouw draaiwerkstukje, dan valt het op dat je nogal veel bramen hebt. Dat kan aan 3 dingen zitten:

Je gereedschap ( beitels ) zijn niet scherp genoeg. Maar dat is hier niet het geval, die beitels zijn nieuw en hebben plaatjes. Vroeger moest ik ze zelf slijpen dus kon het voorkomen dat het niet helemaal scherp was.
Klopt, de beitels zijn gloednieuw, en natuurlijk nog scherp.
Maar die bramen komen omdat ik tijdens het draaien probeerde het "werkstukje" af te zagen met een normale ijzerzaag. Dat lukte totaal niet, en heeft voor super veel bramen gezorgd inderdaad. (erna vergeten weg te halen).

quote:
Niet genoeg snelheid. Als het te langzaam draait, dan heeft het tijd om bramen te vormen. Dan moet de snelheid hoger maar ik weet niet of dat nog kan bij jou. Of dat je al aan je limiet zit.
Dat kan goed kloppen, ik ben nog niet aan de snelheidsknop geweest, en hij stond/staat nog op de allerlaagste stand. Ik wilde gewoon even snel wat draaien, en heb me nog niet bezig gehouden om te kijken welke snelheden ik moet nemen. (hij gaat dus nog veel sneller, en ik kan ook nog wat riemen omgooien onder de motorkap).

quote:
Meest waarschijnlijk is dat je beitels niet goed afgesteld zijn op de hoogte. Als ik zie wat ie gekocht hebt, mis je nog 1 belangrijk ding. Maar ik ben vergeten hoe dat nou precies heette. Het gaat in de losse kop, waar je die boorhouder ook in kan stoppen. Het voorwerp is conus en heeft een punt. Die punt is precies de hoogte van het middelpunt van je te draaien werkstukje.
Die center heb ik er ook bij, alleen nog niet erop gezet. De hoogte staat standaard precies in het midden van de center, dus dat zit wel goed.

quote:
Als je gaat draaien, moet je de beitel zodanig verstellen , dat doe je met de moer op de beitelhouder ( dat ding waar je beitels inklemt ). Om te controleren of je op de juiste hoogte zit kun je proefdraaien. Je gaat dan vlakdraaien, en als er dan een dun asje overblijft, dan zit je te laag. En als je te hoog zit, dan hoor je en voel je dat.
Ah, daar komt dat door...thanks. Dat dunne asje had ik gisteren namelijk inderdaad. Toen had ik even de verkeerde beitel genomen om te vlakken.

quote:
Het punt is dat je bij een insteekbeitel bijvoorbeeld dat niet precies kan doen, en dan kun je de punt van de conus gebruiken om tot juiste hoogte af te stellen. Als ik kijk naar de insteken die je hebt gemaakt, kan het zijn dat je beitel te laag zit.

Ik zou adviseren om minstens 3 of 4 beitelhouders te nemen, anders blijf je maar aan de gang met afstellen. 1 keer goed afgesteld en dan kun je de beitelhouder in zijn geheel eraf halen en ander beitelhouder met ander beitel erin zetten.
Ik heb er inderdaad meerdere beitelhouders bij besteld. Die moet ik nog even uitpakken straks.

quote:
Ik ben gewend om zeer nauwkeurig te werken met precisie tot 0.001 mm. En dat moest zonder computers :)
Wow, dat is wel heel nauwkeurig :7 Zo nauwkeurig hoeft niet voor mij.
Ik vraag me wel af hoe ik (enigszins nauwkeurig) een "kopie" kan maken van een werkstukje. Moet dan allemaal op het oog, of is daar een truck voor?

quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 08:43 schreef bouwkloon het volgende:

Super vet dit!
:Y vind ik ook :)

quote:
Vraagje: Wat zijn dat borensets op je werkbank, ziet eruit als een super handig doosje voor boren waar je er makkelijk bijkan (die Bosch sets zijn niet echt handig in gebruik)
Dat zijn boren & tap sets van Dormer. Inderdaad zeer fijne/handige cassettes.
https://www.dormershop.nl/webshop/boren/borensets/

pi_168754879
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:46 schreef Atmoz het volgende:

Offerte staat uit ;)

Wel al 6 dagen inmiddels, dus hij mag wat mij betreft wel komen nu...
Zit jij in de organenhandel? _O-
Welke CNC?
  Knikkerking woensdag 8 februari 2017 @ 13:38:30 #238
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168756355
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 12:20 schreef Roschambo het volgende:

Zit jij in de organenhandel? _O-
Haha 8)7
Moet je nog wat hebben dan? O-) :P

quote:
Welke CNC?
Een "custom made". Ben nog een beetje aan het configureren, maar zoals het er nu uitziet wordt het een prachtige machine :9~ Gaat helaas wel een paar maanden duren voordat'ie klaar is...

Inmiddels zijn zojuist wat dingen voor een ander projectje gearriveerd:



:7
pi_168756485
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:38 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Haha 8)7
Moet je nog wat hebben dan? O-) :P

[..]

Een "custom made". Ben nog een beetje aan het configureren, maar zoals het er nu uitziet wordt het een prachtige machine :9~ Gaat helaas wel een paar maanden duren voordat'ie klaar is...

Inmiddels zijn zojuist wat dingen voor een ander projectje gearriveerd:

[ afbeelding ]

:7
Damn wat zit daar in :o?
  Knikkerking woensdag 8 februari 2017 @ 13:57:55 #240
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168756643
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:47 schreef FranticDJ het volgende:

Damn wat zit daar in :o?
Lucht. Veel.

Zijn lege buizen :+
pi_168757035
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:38 schreef Atmoz het volgende:
Moet je nog wat hebben dan?
haha ik wist het, ik moet zeggen 1 extra arm met een hand lijkt me wel handig. :Y
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 13:38 schreef Atmoz het volgende:

Een "custom made". Ben nog een beetje aan het configureren, maar zoals het er nu uitziet wordt het een prachtige machine :9~ Gaat helaas wel een paar maanden duren voordat'ie klaar is...
Ik ben heel erg benieuwd! Heb je 3d tekeningen en ga je hem zelf maken op je draaibankje?
  Knikkerking woensdag 8 februari 2017 @ 14:51:27 #242
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168757680
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 14:19 schreef Roschambo het volgende:

haha ik wist het, ik moet zeggen 1 extra arm met een hand lijkt me wel handig. :Y
Hehe, ook erbij zeggen "met een hand" :P
Maar ik moet zeggen: dat zou hier ook wel goed van pas komen ;)

quote:
Ik ben heel erg benieuwd! Heb je 3d tekeningen en ga je hem zelf maken op je draaibankje?
Nee, ik laat hem volledig bouwen. (eigenlijk ontzéttend tegen m'n principes/hobby-klus-gedachtes in, maarja... tijd he... O-) )

Mocht ik er ooit nog een bouwen, dan denk ik wel dat ik gebruik ga maken van die machine. Maar op m'n kleine draaibankje kan ik daar toch bijna niets voor maken.
  woensdag 8 februari 2017 @ 16:56:36 #243
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_168760261
Wat voor speakers heb je daar staan? :7
  woensdag 8 februari 2017 @ 16:58:47 #244
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_168760304
En staat links nou naar voren gekanteld en rechts naar achter? :?
pi_168760324
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:56 schreef IrishBastard het volgende:
Wat voor speakers heb je daar staan? :7
B&W 804's? *kwijl*
  woensdag 8 februari 2017 @ 17:03:36 #246
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_168760409
Ah, 803 zo te zien!

Kost best duur :o
  Knikkerking woensdag 8 februari 2017 @ 17:04:01 #247
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168760416
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:56 schreef IrishBastard het volgende:
Wat voor speakers heb je daar staan? :7
B&W 803 Diamond

quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:58 schreef IrishBastard het volgende:
En staat links nou naar voren gekanteld en rechts naar achter? :?
Dat zal wel door de foto komen.

Ze staan beide iets naar achteren. (is standaard zo).


quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 16:59 schreef ErikHnl het volgende:

B&W 804's? *kwijl*
Daar de grotere broers van :)

[edit]

quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:03 schreef IrishBastard het volgende:
Ah, 803 zo te zien!

Kost best duur :o
Goed sparen! ;)
pi_168760493
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:04 schreef Atmoz het volgende:
[..]

B&W 803 Diamond

[..]
Nice.. Die eindtrap ziet er ook wel serieus uit :P Mooie set man.
  woensdag 8 februari 2017 @ 17:16:47 #249
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_168760643
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:04 schreef Atmoz het volgende:

[..]

B&W 803 Diamond

[..]

Dat zal wel door de foto komen.

Ze staan beide iets naar achteren. (is standaard zo).
[ afbeelding ]

[..]

Daar de grotere broers van :)

[edit]

[..]

Goed sparen! ;)
Mooi spul!

Dat is dan weer de reden dat ik zelf klus: zelf bouwen! :7
  Knikkerking woensdag 1 maart 2017 @ 13:54:31 #250
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_169219004
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:07 schreef ErikHnl het volgende:

Nice.. Die eindtrap ziet er ook wel serieus uit :P Mooie set man.
Thanks ^O^
Die eindversterker heb ik vorig jaar verkocht.
Staat nu een Marantz PM11s3 voor in de plaats :7 :9~ *;

Dit is een iets meer "up to datere" situatie:




Subwoofer erbij, en sinds afgelopen weekend staat in dat lege vak een SONOS connect *O*

quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:16 schreef IrishBastard het volgende:

Mooi spul!
Dank!

quote:
Dat is dan weer de reden dat ik zelf klus: zelf bouwen! :7
Wil ik ook zeker nog eens (ooit O-)) gaan doen.
Lijkt me namelijk érg gaaf om naar m'n zelfgemaakte speakers te luisteren.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Verder nog een leuke upgrade in/aan/op het huis te melden...

Laatst namelijk 18 stuks van deze jongens geregeld:









Binnenkort maar weer zo'n hoogwerker huren dan ^O^ :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')