abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_166560237
registreer om deze reclame te verbergen
Deel 7 alweer van dit topic. Voor échte hoogbegaafden, voor wannabees, mensen die zich in de beschrijving herkennen en alles en iedereen ertussen in.

Vorige deel
R&P / Hoogbegaafdheid, deel 5: Een nadeel of een voordeel?
Links
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogbegaafdheid
http://mens-en-samenlevin(...)hoogbegaafdheid.html

De mensa thuistest
http://www.mensa.nl/lid-worden/doe-de-thuistest

En deze gaat eigenlijk over kinderen, naar ook volwassenen krijgen nogal eens met dit soort misverstanden te maken, dus voeg ik ook deze er bij
http://educatie-en-school(...)nderen-weerlegd.html
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_166560326
Ik bedoel als ik met sommige dingen rond de 115-125 scoor dan voel ik me al anders. Je merkt zelf verschil. Laat staan voor jullie. Maar gaat er meer om wat je er mee doet.

Ben hier straks weer weg, ;)
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_166560398
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 13:28 schreef Moira. het volgende:

[..]

Zoals iedereen.

Heb ooit wel ergens gehoord dat het makkelijker voor mensen is om te communiceren met mensen binnen 20 punten range van hun IQ zeg maar. Dus voor iemand met een IQ van 110 wordt het lastiger om te communiceren met iemand met een IQ onder de 90 of over de 130. Vanaf daar wordt het verschil 'te groot' en ga je het merken aan manier van denken/praten enzo en is het lastiger om elkaars bedoelingen te begrijpen ofzo.
Geen idee in hoeverre dat wetenschappelijk onderbouwd is (of überhaupt kan worden) though :')
Ik weet niet in hoeverre intelligentie van belang is om met mensen van een 'ander niveau' te kunnen communiceren. En ik denk dat er in dat geval sowieso meer sprake zal zijn van een ondergrens dan van een bovengrens. Iemand met een hoog 'niveau' kan namelijk wel op laag niveau acteren. Andersom wordt dat daarentegen vrij lastig.
pi_166571958
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 09:26 schreef Harmankardon het volgende:
In het echte leven hoor ik eigenlijk alleen maar mensen over hun eigen hoogbegaafdheid praten die er niet verder mee zijn gekomen. Compensatiedrang lijkt me. In omgevingen waar alleen hele slimme mensen werken (luchtverkeersleiders, strategy consulting) is het echt een non issue is mijn ervaring.
Okay, dit is echte een oerouwe post, maar wilde er toch even op reageren. Het lijkt mijn inderdaad nogal logisch dat dit een non-issue is als je tussen de slimme mensen zit. Pas als je onder je niveau moet werken voel je je anders dan de anderen en heb je behoefte aan 'speciale clubjes;.
pi_166576498
Ik zou me voor dit topic me focussen op mensen die op het gebied van denken excelleren in plaats van slechts alleen op mensen met een hoog IQ, anders loop je volgensmij best wel wat hoogbegaafden mis namelijk :P
  zaterdag 18 maart 2017 @ 19:14:08 #6
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_169612842
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 02:14 schreef naoomx het volgende:
Ik zou me voor dit topic me focussen op mensen die op het gebied van denken excelleren in plaats van slechts alleen op mensen met een hoog IQ, anders loop je volgensmij best wel wat hoogbegaafden mis namelijk :P
Het gaat toch sowieso meer om de raakvlakken en die zijn afhankelijk van je interesses en je interesses zijn deels afhankelijk van je intellect.

Maar je kunt ook raakvlakken hebben met iemand die dezelfde interesses deelt, maar een veel hoger of lager IQ heeft.

Zelf ben ik vooral met mensen omgegaan wiens IQ een stuk lager is dan het mijne (kon met veel bloed zweet en tranen de MAVO net wel afronden). Ik vind het contact met hun wel leuk, maar er "ontbreekt" toch wel iets.

IQ is niet zo relevant, maar het helpt wel. Het gaat om de inbreng en de intentie.

Wel merk ik dat ik de voorkeur geef aan mensen met een hoger IQ, maar eerlijk gezegd denk ik dat het meer te maken heeft met het willen vinden van mensen die op me lijken en hoogbegaafde mensen lijken gewoon vaker op mij.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_169667328
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 19:14 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Het gaat toch sowieso meer om de raakvlakken en die zijn afhankelijk van je interesses en je interesses zijn deels afhankelijk van je intellect.

Maar je kunt ook raakvlakken hebben met iemand die dezelfde interesses deelt, maar een veel hoger of lager IQ heeft.

Zelf ben ik vooral met mensen omgegaan wiens IQ een stuk lager is dan het mijne (kon met veel bloed zweet en tranen de MAVO net wel afronden). Ik vind het contact met hun wel leuk, maar er "ontbreekt" toch wel iets.

IQ is niet zo relevant, maar het helpt wel. Het gaat om de inbreng en de intentie.

Wel merk ik dat ik de voorkeur geef aan mensen met een hoger IQ, maar eerlijk gezegd denk ik dat het meer te maken heeft met het willen vinden van mensen die op me lijken en hoogbegaafde mensen lijken gewoon vaker op mij.
Interesse hebben in verschillende gebieden is inderdaad wel belangrijk om je intellect op een brede manier te ontwikkelen.

Ik had het hier echter in deze post vooral over dat er soorten intelligentie zijn die niet getest worden op het IQ (zoals creativiteit en oa psychologisch inzicht). Hiernaast is er nog een verschil tussen goed scoren op een IQ-test en goed scoren op vaardigheden, die op deze test worden gemeten / gemeten zouden moeten worden.

Toch is een IQ van 130+ wel een deel van het eisenpakket, die aan hoogbegaafdheid gesteld wordt (alhoewel lang niet de énige eis, zoals veel FOKkers lijken te denken). Dus eigenlijk was dit nogal een domme opmerking van me. 🙈
pi_169720671
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 22:58 schreef naoomx het volgende:

[..]

Interesse hebben in verschillende gebieden is inderdaad wel belangrijk om je intellect op een brede manier te ontwikkelen.

Ik had het hier echter in deze post vooral over dat er soorten intelligentie zijn die niet getest worden op het IQ (zoals creativiteit en oa psychologisch inzicht). Hiernaast is er nog een verschil tussen goed scoren op een IQ-test en goed scoren op vaardigheden, die op deze test worden gemeten / gemeten zouden moeten worden.

Toch is een IQ van 130+ wel een deel van het eisenpakket, die aan hoogbegaafdheid gesteld wordt (alhoewel lang niet de énige eis, zoals veel FOKkers lijken te denken). Dus eigenlijk was dit nogal een domme opmerking van me. 🙈
Volgens mij is er veel verwarring over wat hoogbegaafdheid inhoudt.

Er zijn mensen die bijvoorbeeld een sociaal aspect eraan toe zouden willen toevoegen, maar ik zie daar niet echt het nut van in.

Welke eisen benoem je hier trouwens? Want iedereen kan bij wijze van wel een lijstje op de wiki zetten met alle eigenschappen waaraan je zou moeten voldoen. Enige wat denk ik belangrijk is, is dat het om een gave gaat (iets dat is aangeboren, een talent zeg maar).
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_169722122
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 13:13 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Volgens mij is er veel verwarring over wat hoogbegaafdheid inhoudt.

Er zijn mensen die bijvoorbeeld een sociaal aspect eraan toe zouden willen toevoegen, maar ik zie daar niet echt het nut van in.

Welke eisen benoem je hier trouwens? Want iedereen kan bij wijze van wel een lijstje op de wiki zetten met alle eigenschappen waaraan je zou moeten voldoen. Enige wat denk ik belangrijk is, is dat het om een gave gaat (iets dat is aangeboren, een talent zeg maar).
Dat er veel verwarring over bestaat, klopt inderdaad wel.

Ik heb me er ook niet echt in verdiept, maar ik weet wel dat "hoogbegaafdheid" in de wetenschap inhoudt dat je hoog scoort op praktisch (bijna) alle soorten intelligentie en daarvan zijn er heel veel niet opgenomen in het IQ. Denk aan onder andere:
- Emotionele intelligentie
- Creativiteit

En hiernaast zijn er ook blijkbaar eigenschappen, die vaak met hoogbegaafdheid geassociëerd worden, zoals:
- Diep nadenken over (filosofische) kwesties
- Groot doorzettingsvermogen
- Grote empathie
- Neiging naar innovatie & complexiteit

Ik denk dat je het sociale aspect wel toe mag voegen, aangezien je voor omgang met andere mensen ook een bepaalde soort intelligentie nodig hebt.
Ik vind dan echter wel dat we dan een nieuwe benaming moeten geven voor alle hoogbegaafden, die hoog genoeg scoren op alle aspecten behalve dat sociale aspect. Met dit criterium erbij vallen namelijk wel veel "hoogbegaafden" af.

Mensen met 'slechts' een IQ van 130+ mag je wat mij betreft "hoogintelligenten" (blijven) noemen btw.
  donderdag 23 maart 2017 @ 14:49:02 #10
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_169722548
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 14:29 schreef naoomx het volgende:

[..]

Dat er veel verwarring over bestaat, klopt inderdaad wel.

Ik heb me er ook niet echt in verdiept, maar ik weet wel dat "hoogbegaafdheid" in de wetenschap inhoudt dat je hoog scoort op praktisch (bijna) alle soorten intelligentie en daarvan zijn er heel veel niet opgenomen in het IQ. Denk aan onder andere:
- Emotionele intelligentie
- Creativiteit
Creativiteit valt op zich nog wel te meten, maar iets als emotionele intelligentie..hoe meet je zoiets? Het laatste wat zou moeten gebeuren is dat de grootste groep ja-knikkers elkaar de hoogste emotionele intelligentie gaan toebedelen, het moet een (objectief) meetbaar iets zijn, of op z'n minst meetbaar te benaderen.
quote:
En hiernaast zijn er ook blijkbaar eigenschappen, die vaak met hoogbegaafdheid geassociëerd worden, zoals:
- Diep nadenken over (filosofische) kwesties
- Groot doorzettingsvermogen
- Grote empathie
- Neiging naar innovatie & complexiteit
Diep nadenken over filosofische kwesties is wat mij betreft een must voor intelligentie.

Empathie is relatief en is lastig te meten. Ook is empathie iets wat je kunt leren (had ooit een oude post van straw gevonden waarin ze dit ook over haarzelf zei) en de huidige definitie van empathie staat nogal op losse wat de objectiviteit betreft.
Diep nadenken kan ik me in vinden, daar hier de kern het nadenken zelf betreft.

Groot doorzettingsvermogen is een mooie eigenschap, maar waarom zou dit een teken van intelligentie zijn?
Neiging naar innovatie ligt wel op een lijn met intelligentie, maar is op zich nog geen doel op zich (tenzij het om verbeteringen gaat, niet alle innovatie is intelligent).

Neigen naar complexiteit...bedoel je hier het vermogen om te kunnen nuanceren mee? Nuanceren hoeft niet per definitie complex te zijn, maar wel is goed kunnen nuanceren een iets wat makkelijk complex kan worden en waarbij het op den duur zelfs een kunst wordt om de niet relevante details (al dan niet tijdelijk) te kunnen parkeren.

Eerlijk gezegd is het vermogen te kunnen nuanceren en out-of-the-box kunnen denken m.i. een cognitieve kracht die een sterke verwantschap met intelligentie heeft..of in elk geval van het menselijke intellect.

Dus wat de complexiteit betreft...het gaat er m.i. niet om dat dingen complex zijn, maar dat dingen niet onnodig weggefilterd worden ten koste van de zuiverheid alleen maar om complexiteit te voorkomen of overzichtelijk te houden. Complexiteit is eerder een inherent gevolg van nuancerend vermogen.
quote:
Ik denk dat je het sociale aspect wel toe mag voegen, aangezien je voor omgang met andere mensen ook een bepaalde soort intelligentie nodig hebt.
Het probleem is echter dat je hierbij de grootste groep gelijkgestemden op elkaar gaat laten stemmen terwijl intelligentie een individueel kwaliteitskenmerk is.
Het feit dat de meeste mensen mij niet snappen maar elkaar wel, maakt mij nog niet automatisch minder intelligent dan die mensen die mij niet begrijpen en daar zit het probleem ook een beetje wat de objectiviteit van dit punt betreft.

Hoe zou je dit moeten kunnen meten?
quote:
Ik vind dan echter wel dat we dan een nieuwe benaming moeten geven voor alle hoogbegaafden, die hoog genoeg scoren op alle aspecten behalve dat sociale aspect. Met dit criterium erbij vallen namelijk wel veel "hoogbegaafden" af.

Mensen met 'slechts' een IQ van 130+ mag je wat mij betreft "hoogintelligenten" (blijven) noemen btw.
Het sociale criterium is niet objectief te meten..of in elk geval heel lastig.

Laten we de dingen gewoon zo houden zoals ze zijn en laten we de "wolken-hoogbegaafdheid" in hetzelfde emmertje stoppen samen het de HSP's en de nieuwetijdskinderen :) ...of was het sterrekinderen?
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_169723012
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 14:29 schreef naoomx het volgende:

[..]

Dat er veel verwarring over bestaat, klopt inderdaad wel.

Ik heb me er ook niet echt in verdiept, maar ik weet wel dat "hoogbegaafdheid" in de wetenschap inhoudt dat je hoog scoort op praktisch (bijna) alle soorten intelligentie en daarvan zijn er heel veel niet opgenomen in het IQ. Denk aan onder andere:
- Emotionele intelligentie
- Creativiteit

En hiernaast zijn er ook blijkbaar eigenschappen, die vaak met hoogbegaafdheid geassociëerd worden, zoals:
- Diep nadenken over (filosofische) kwesties
- Groot doorzettingsvermogen
- Grote empathie
- Neiging naar innovatie & complexiteit

Ik denk dat je het sociale aspect wel toe mag voegen, aangezien je voor omgang met andere mensen ook een bepaalde soort intelligentie nodig hebt.
Ik vind dan echter wel dat we dan een nieuwe benaming moeten geven voor alle hoogbegaafden, die hoog genoeg scoren op alle aspecten behalve dat sociale aspect. Met dit criterium erbij vallen namelijk wel veel "hoogbegaafden" af.

Mensen met 'slechts' een IQ van 130+ mag je wat mij betreft "hoogintelligenten" (blijven) noemen btw.
Heel veel soorten van de intelligentie die je noemt zijn sterk gecorreleerd met IQ. Dus bij de meeste mensen met een hoog IQ zijn de andere intelligentievormen ook hoog. Natuurlijk vallen degenen met ongelijke profielen enorm op. De prototype nerds met wiskundeknobbel en autistiforme trekjes.

Ik denk zelf dat creativiteit wel een belangrijke factor is die bij HB zou moeten horen.

Dat sociale aspect hoort er wat mij betreft niet bij, dit omdat je best goed kunt zien en snappen hoe eea sociaal gezien werkt, maar ernaar handelen is afhankelijk van veel zaken. HB-ers wijken nogal af van de norm, dat betekent dat ze ook makkelijker doelwit zijn voor pesten etc. Dan wordt je sociale vaardigheid aangetast, niet zozeer door jezelf, maar vanwege de omgeving waarin je zit.

Er zijn uiteraard best veel HB-mensen die het van zichzelf niet weten, of iig niet een test hebben gedaan. De mensen die je er het meest over hoort zijn degenen die problemen hebben of hebben gehad.

Ikzelf heb momenteel helemaal geen problemen, maar ik vond het vroeger op school wel lastig. Niet in sociaal opzicht, maar meer omdat ik nooit hard heb leren werken. Dat ging mis op de universiteit, waar ik het zonder studeren ineens net niet redde (ook omdat de studie die ik deed heel veel stamptentamens had, wat viel dat tegen zeg). Ik dacht eindelijk zelf te mogen nadenken, moest ik nu feitjes gaan stampen in het engels... hoera....
Whatever...
pi_169749484
@ magnetronkoffie: Ik had eerlijk gezegd niet echt praktisch over de term nagedacht. Wat jij zegt over de meetbaarheid van de door mij benoemde factoren is dan ook zeker wel terecht. Al wil ik nog steeds wel dat de definitie van "hoogbegaafdheid" verruimd wordt zodra we weten hoe we (bepaalde) (belangrijke) aspecten van intelligentie, die niet in het IQ voorkomen, kunnen meten. Maar ik vind het ook niet erg als we tot dan mensen met IQ's van 130+ gewoon onder hoogbegaafden laten vallen hoor. :)

Waar doorzettingsvermogen als factor vandaan komt, begrijp ik ook niet helemaal. Had het ooit ergens gelezen geloof ik.

Met "neiging naar complexiteit" bedoel ik niet alleen het vermogen om out-of-the-box te denken, maar ook ernaar te neigen dit te doen. Dat je bvb bij het filosoferen niet klakkeloos de logica (als stroming) als richtlijn volgt, maar dat je de logica zelf in twijfel neemt. Dat je naar andere kanten van het verhaal zoekt, andere (soorten) verklaringen. Plus dat je (uiteraard) ook in dit out-of-the-boxdenken uitblinkt.


@ Spanky78: het klopt dat veel - aldan niet de meeste - vormen van intelligentie gecorreleerd zijn met het IQ. Maar zoals je zelf al zegt, heeft niet iedereen met een hoog IQ gelijk een hoge brede intelligentie. En zijn er wel degelijk soorten intelligentie, die niet echt iets te maken hebben met het IQ. Vandaar dat het me toch beter lijkt om de definitie van hoogbegaafdheid te verruimen, indien mogelijk.

Hm.. Je hebt ergens wel een punt wat het sociale aspect betreft. Al is het wel zo dat het belangrijkste onderdeel van goede sociale vaardigheden is dat je je goed kan aanpassen, zodat je niet gepest wordt of na het pesten goed opkrabbelt. Maar als je in een sociaal goede omgeving opgroeit, kan het wel lijken alsof je dit soort vaardigheden van jezelf erg goed beheerst, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn bvb idd.
  vrijdag 24 maart 2017 @ 19:58:02 #13
285174 Evienne
never odd or even
pi_169751061


[ Bericht 53% gewijzigd door Evienne op 25-03-2017 06:36:58 ]
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  vrijdag 24 maart 2017 @ 20:20:27 #14
421575 Logician2.0
Ate vista! @Enschede
pi_169751717
Ik lees hier graag mee, mijn dochter is 4jr en 1mnd en zit nu in groep 2, ze loopt erg voor in haar ontwikkeling, van lezen tot alle planeten op volgorde kennen tot de anatomie van het menselijk lichaam tot de kaart en alle vlaggen van europa etc etc.. alles zelf aangeleerd via youtube klikken, na de zomervakantie gaat ze misschien al mee naar groep 3 omdat cognitief groep 2 eigenlijk te makkelijk is (maar alleen als ze dit sociaal emotioneel ook aankan, tot nu toe gaat ze juist veel beter met oudere kinderen). Ze wordt via school gevolgd door een hb/echa specialiste.

Zelf nooit ervaring hier mee gehad, dus vooral geïnteresseerd in de verhalen van mensen die dit wel hebben. Waarschijnlijk zal ik meer meelezen dan posten. ;)
A gravidade não é responsável pelas pessoas se apaixonarem.
  Moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 20:28:49 #15
288245 crew  Moira.
This is my stankface.
pi_169751961
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 20:20 schreef Logician2.0 het volgende:
Ik lees hier graag mee, mijn dochter is 4jr en 1mnd en zit nu in groep 2, ze loopt erg voor in haar ontwikkeling, van lezen tot alle planeten op volgorde kennen tot de anatomie van het menselijk lichaam tot de kaart en alle vlaggen van europa etc etc.. alles zelf aangeleerd via youtube klikken, na de zomervakantie gaat ze misschien al mee naar groep 3 omdat cognitief groep 2 eigenlijk te makkelijk is (maar alleen als ze dit sociaal emotioneel ook aankan, tot nu toe gaat ze juist veel beter met oudere kinderen). Ze wordt via school gevolgd door een hb/echa specialiste.

Zelf nooit ervaring hier mee gehad, dus vooral geïnteresseerd in de verhalen van mensen die dit wel hebben. Waarschijnlijk zal ik meer meelezen dan posten. ;)
Wat fijn dat ze via school gevolgd wordt daarin zodat ze (hopelijk) passend onderwijs kunnen bieden! :Y Verkeerd begrip vanuit school is vaak een dingetje dat op de lange termijn veel kutzooi met zich mee kan brengen, dus altijd fijn als je er vroeg bij kan zijn.
"Moira heeft wel een punt."
- Pharkus, 2017
  vrijdag 24 maart 2017 @ 20:32:59 #16
421575 Logician2.0
Ate vista! @Enschede
pi_169752093
Dit was de enige school waar we kwamen die meteen begon over hier opletten, daar opletten, uitkijken met onderpresteren, uitdaging maar ook emotioneel volgen etc ipv enkel over dat ze een klas mocht overslaan.
Hun hoofddoel is volgens hen dat mijn dochter eerst leert te leren, en leert fouten te maken en dat haar faalangst minder wordt voordat ze haar extra willen gaan uitdagen.
Ik heb natuurlijk geen vergelijking maar het voelt als een hele fijne school voor ons.

[ Bericht 1% gewijzigd door Logician2.0 op 24-03-2017 21:01:37 ]
A gravidade não é responsável pelas pessoas se apaixonarem.
  Moderator vrijdag 24 maart 2017 @ 20:49:47 #17
288245 crew  Moira.
This is my stankface.
pi_169752668
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 20:32 schreef Logician2.0 het volgende:
Dit was de enige school waar we kwamen die meteen begon over hier opletten daar opletten uitkijken met onderpresteren, uitdaging maar ook emotioneel volgen etc ipv enkel over dat ze een klas mocht overslaan.
Hun hoofddoel is volgens hun dat mijn dochter eerst leert te leren en leert fouten te maken en haar faalangst minder wordt voordat ze haar extra willen gaan uitdagen. Ik heb natuurlijk geen vergelijking maar het voelt als een hele fijne school voor ons.
Klinkt al heel goed in ieder geval! Hoop dat het haar voorspoedig zal verlopen :Y
"Moira heeft wel een punt."
- Pharkus, 2017
  vrijdag 24 maart 2017 @ 20:57:11 #18
421575 Logician2.0
Ate vista! @Enschede
pi_169752906
Dank je, ik hoop het ook, mijn oudste zoon liep achter en eerlijk gezegd was dat een stuk gemakkelijker, qua informatie en handvaten en begrip. :@

Anyway ik ga lekker meelezen, en hopelijk kan ik iets van jullie ervaringen opsteken en gebruiken.
A gravidade não é responsável pelas pessoas se apaixonarem.
  Moderator zondag 3 december 2017 @ 17:47:18 #19
288245 crew  Moira.
This is my stankface.
pi_175473800
Even een kickje.

Ik loop momenteel stage in de hulpverlening op het speciaal basisonderwijs. Ik kom erachter dat dat toch niet helemaal mijn doelgroep is en ik er niet echt uitdaging en voldoening uit kan halen.
Omdat mijn motivatie voor de rest van mijn afstuderen er wat onder begon te lijden, heb ik dit ingebracht bij studiegenoten en docenten. Die vroegen zich af of bijvoorbeeld werken bij Feniks Talent (jongeren/adolescenten), een Leonardoschool (basis) of een begaafdheidsprofielschool (middelbaar) niet iets voor mij is.
Dit klonk me best wel vet in de oren. Het enige waar ik misschien een beetje terughoudend door ben is een stukje 'kinderlijke jaloezie' dat ik ook graag dat soort passende begeleiding/maatwerk had gehad op die leeftijden, maar dat is iets waar ik mezelf dan van bewust moet zijn en dat een eigen plaatsje moet geven zodat het niet mijn werk in de weg zou gaan zitten.

Nu ben ik langzaamaan een beetje info aan het verzamelen over wat voor soort begeleiding/hulpverlening/therapie ze bieden op dat soort locaties, of waar ze nog meer begeleiding voor (hoog)begaafden bieden.
Zijn jullie bekend met zulke scholen of instanties? Zo ja; welke en wat boden die aan?

Ik sta momenteel nog open voor alle locaties aangezien ik toch ga verhuizen en nog niet vast staat waarheen. Waarschijnlijk dus waar werk is :P
"Moira heeft wel een punt."
- Pharkus, 2017
  zondag 3 december 2017 @ 17:56:39 #20
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_175473946
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 17:47 schreef Moira. het volgende:
Even een kickje.

Ik loop momenteel stage in de hulpverlening op het speciaal basisonderwijs. Ik kom erachter dat dat toch niet helemaal mijn doelgroep is en ik er niet echt uitdaging en voldoening uit kan halen.
Omdat mijn motivatie voor de rest van mijn afstuderen er wat onder begon te lijden, heb ik dit ingebracht bij studiegenoten en docenten. Die vroegen zich af of bijvoorbeeld werken bij Feniks Talent (jongeren/adolescenten), een Leonardoschool (basis) of een begaafdheidsprofielschool (middelbaar) niet iets voor mij is.
Dit klonk me best wel vet in de oren. Het enige waar ik misschien een beetje terughoudend door ben is een stukje 'kinderlijke jaloezie' dat ik ook graag dat soort passende begeleiding/maatwerk had gehad op die leeftijden, maar dat is iets waar ik mezelf dan van bewust moet zijn en dat een eigen plaatsje moet geven zodat het niet mijn werk in de weg zou gaan zitten.

Nu ben ik langzaamaan een beetje info aan het verzamelen over wat voor soort begeleiding/hulpverlening/therapie ze bieden op dat soort locaties, of waar ze nog meer begeleiding voor (hoog)begaafden bieden.
Zijn jullie bekend met zulke scholen of instanties? Zo ja; welke en wat boden die aan?

Ik sta momenteel nog open voor alle locaties aangezien ik toch ga verhuizen en nog niet vast staat waarheen. Waarschijnlijk dus waar werk is :P
Ik ben bij dat soort scholen altijd bang dat kinderen er slechter uitkomen dan dat ze er in gaan.
Not all those who wander are lost.
  Moderator zondag 3 december 2017 @ 19:09:30 #21
288245 crew  Moira.
This is my stankface.
pi_175475057
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 17:56 schreef Mishu het volgende:

[..]

Ik ben bij dat soort scholen altijd bang dat kinderen er slechter uitkomen dan dat ze er in gaan.
Mwah, slechter weet ik niet maar 't is natuurlijk van de andere kant wel eenzijdig, ik vraag me persoonlijk af of kinderen naast hun eigen talentontwikkeling ook wel leren om mee te draaien in een maatschappij die niet zo is als zij :P

Maar scholen weet ik ook niet helemaal zeker hoor, een werkgroep of 'expertisecentrum' als Feniks of deDNKRS ofzo waarbij ook volwassenen komen lijkt me ook wel interessant om bij te werken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Moira. op 03-12-2017 19:16:45 ]
"Moira heeft wel een punt."
- Pharkus, 2017
pi_175520677
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 17:56 schreef Mishu het volgende:

[..]

Ik ben bij dat soort scholen altijd bang dat kinderen er slechter uitkomen dan dat ze er in gaan.
Erg dubbel. Kinderen die echt geen aansluiting vinden op een gewone school hebben er waarschijnlijk baat bij. Maar voor kinderen die het wel kunnen is de combinatie met een gewone school denk ik beter.

Overigens vermoed ik dat hier hetzelfde geldt als bij inclusief onderwijs; meeste downers gaan niet zo veel beter worden van een gewone basisschool en zijn beter af op een ZMLK school. Echter degenen die vrij hoog in IQ zijn en qua mogelijkheden tot de top van de downers behoren, is een gewone school waarschijnlijk juist het beste.

Het zal per kind dus wel schelen.
Whatever...
  zaterdag 9 december 2017 @ 19:10:54 #23
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_175603245
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 17:56 schreef Mishu het volgende:

[..]

Ik ben bij dat soort scholen altijd bang dat kinderen er slechter uitkomen dan dat ze er in gaan.
Zeg je dat ook over scholen voor verstandelijk gehandicapten?

Want dat is vergelijkbaar: 30-40 punten afwijken van het gemiddelde.
Aan de onderkant twijfelt niemand erover dat het prima is deze mensen niet te dwingen binnen het reguliere onderwijs te blijven, maar aan de bovenkant is het ineens volgens veel mensen een probleem of elitair gedrag...
***
  zaterdag 9 december 2017 @ 19:20:12 #24
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_175603442
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 17:47 schreef Moira. het volgende:

Nu ben ik langzaamaan een beetje info aan het verzamelen over wat voor soort begeleiding/hulpverlening/therapie ze bieden op dat soort locaties, of waar ze nog meer begeleiding voor (hoog)begaafden bieden.
Zijn jullie bekend met zulke scholen of instanties? Zo ja; welke en wat boden die aan?

Ik sta momenteel nog open voor alle locaties aangezien ik toch ga verhuizen en nog niet vast staat waarheen. Waarschijnlijk dus waar werk is :P
Ja, bekend ermee. Mijn jongste zit er op een op school.

Wat mij tegenvalt aan deze specifieke school (voormalig Leonardo, nu onderdeel van een SBO Cluster 4, als fulltime hb onderwijs afdeling) is dat het onderwijs, hoewel onderverdeeld in 3 niveaus per vak, wel nog heel klassikaal is. Ik had op meer individualiteit gehoopt, a la Dalton of Montessori.

Maar dit verschilt per school hoor.
Doordat deze school onderdeel is van een SBO zitten er ook alleen kinderen met een speciale Toelatingsverklaring waardoor er alleen maar ‘speciaaltjes’ zitten met iig naast hoogbegaafdheid ook gedragsproblemen, al dan niet veroorzaakt door onderpresteren etc op de normale basisschool. Dit bepaalt uiteraard de sfeer en structuur in de klas.

Ik denk dat fulltime hb onderwijs echt wel heel erg goed en fijn kan zijn, maar het valt en staat ook wel met de leerkracht... ;)
***
  Moderator zaterdag 9 december 2017 @ 20:03:12 #25
288245 crew  Moira.
This is my stankface.
pi_175604490
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 19:20 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, bekend ermee. Mijn jongste zit er op een op school.

Wat mij tegenvalt aan deze specifieke school (voormalig Leonardo, nu onderdeel van een SBO Cluster 4, als fulltime hb onderwijs afdeling) is dat het onderwijs, hoewel onderverdeeld in 3 niveaus per vak, wel nog heel klassikaal is. Ik had op meer individualiteit gehoopt, a la Dalton of Montessori.

Maar dit verschilt per school hoor.
Doordat deze school onderdeel is van een SBO zitten er ook alleen kinderen met een speciale Toelatingsverklaring waardoor er alleen maar ‘speciaaltjes’ zitten met iig naast hoogbegaafdheid ook gedragsproblemen, al dan niet veroorzaakt door onderpresteren etc op de normale basisschool. Dit bepaalt uiteraard de sfeer en structuur in de klas.

Ik denk dat fulltime hb onderwijs echt wel heel erg goed en fijn kan zijn, maar het valt en staat ook wel met de leerkracht... ;)
Ja, dat laatste is echt met alle scholen en klassen idd.

Thanks iig! Klinkt wel interessant voor mij. Loop nu dus ook op het SBO maar dan is de 'hoogste' die ze er hebben zitten iemand die naar VMBO TL gaat, de norm is praktijkschool. Kan me denk ik beter vinden met een doelgroep die naar het SBO gaat wegens hoogbegaafdheid dan wegens laagbegaafdheid :@
"Moira heeft wel een punt."
- Pharkus, 2017
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')