abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 4 november 2016 @ 14:54:28 #101
168739 Red_85
'echt wel'
pi_166413936
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 13:39 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

is maar ene voorbeeld van een situatie waarin de meerderheid iets vind. het laat zien, dat wat de meerderheid vind, nog niet per se juist is.
zelfde geldt voor zwarte piet. zit zo in onze cultuur verankerd, dat mensen niet eens willen zien dat het niet okee is.
ZP is een feestfiguur die vooral toffe herinneringen oproept bij die 80%. Misschien nog wel meer (klinkt fucking nog meer dan 20%).
Dat zo'n positief figuur nu besmeurd wordt door een stel brulapen is beschamend.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166413951
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 14:32 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

hoe ver terug gaat de traditie van de traditionalisten? tot de racistische boek afbeeldingen, of verder terug?
is wel belangrijk om te weten, als we de traditionalisten geen verdriet willen doen.

en verder kunnen ze lekker de pot op.
heel de wereld, geleid door amerika, snapt tegenwoordig dat het beledigend is, om zwarte mensen zo na te doen, met blackface. in een wereld van globalisering, is dit een standaard.
wil je per se pikzwart behouden? dan moet je echt fucking duidelijk maken in zn uiterlijk,. dat het absoluut geen neger moet voorstellen. ook prima, maar dan moet ie andere kleding, en sowieso geen kroespruik, geen pagepakje, geen rode lippen, en duidelijk een schoorsteenpiet voorstellen, of een duivel of demoon, of wat dan ook.

dat si nou eenmaal niet de weg waar we voor kiezen; het wordt een roetpiet. die kan ook zwart, maar niet volledig zwart, want dan is het weer huidskleur.

het is niet zo moeilijk. maar ik snap dat voorstanders het graag heel moeilijk maken, want dat frustreerd het hele proces van verandering.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 14:27 schreef erodome het volgende:

[..]

Daarom snap ik dus die grote tegenstand bij de roetpiet niet. Het algemene verhaal is al jaren zwart van roet, dat dat verteld wordt aan de kinderen. Wat is dan het grote probleem van die roetpiet?

Het is een win-win situatie. De argumenten van de pro piet mensen dat dat zwart een oude traditie is wordt gehoord, het argument van de anti piet mensen dat de piet zoals we die nu kennen een karikatuur is van een neger die nog niet zo heel lang geleden zelfs negatief was wordt ook gehoord.
Iedereen wint, iedereen blij. Maar helaas, op de een of andere manier toch niet.
Lieve veranderaars. Hebben jullie niet in de gaten dat jullie met de roetpiet pleiten voor een 100% aanpassing van Zwarte Piet en daarmee 0% overlaat voor de traditionalisten?

Vind je het niet absurd dat de traditionalisten niet alleen water bij de wijn moeten doen, nee, zelfs alle wijn moeten inleveren?

Jemig, 1 onderdeel, een paar procentjes, in stand laten houden is al teveel gevraagd. En dan nog wagen te vragen waarom de traditionalisten weerstand hebben tegen de roetpiet.

Hoe denken de anti-Piet activisten eigenlijk over de roetpiet?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 4 november 2016 @ 14:58:03 #103
168739 Red_85
'echt wel'
pi_166414004
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 13:40 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja.
Een minderheid (zeg alle PVV stemmers) willen minder Mocro's in dit land. Ook een reden om alle Mocro's maar uit het land te trappen? Want ze schreeuwen zo en zijn ook zo boos... En die Mocro's roepen bij veel mensen hele nare herinneringen op. Vooral bij juweliers en oude oma's.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166414007
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 14:54 schreef Red_85 het volgende:

[..]

ZP is een feestfiguur die vooral toffe herinneringen oproept bij die 80%. Misschien nog wel meer (klinkt fucking nog meer dan 20%).
Dat zo'n positief figuur nu besmeurd wordt door een stel brulapen is beschamend.
Hangt een beetje af van de leeftijd van mensen he...
Er zijn ook nog zat mensen in leven die zich een doodenge piet herinneren, met zware tongval e.d.
Zo lang is dat nog niet geleden, alhoewel het echt hele enge er wel af was in mijn jeugd was er nog wel wat gedreig en zware tongval. Mijn zus (9 jaar ouder) had nog de echt enge piet en heeft er helemaal niet zulke warme herinneringen aan...

Toen was het gewoon de "neger" als eng en wild beest die getemd moest worden, de "neger" als personificatie van de duivel/een demon.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166414043
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 14:54 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

Lieve veranderaars. Hebben jullie niet in de gaten dat jullie met de roetpiet pleiten voor een 100% aanpassing van Zwarte Piet en daarmee 0% overlaat voor de traditionalisten?

Vind je het niet absurd dat de traditionalisten niet alleen water bij de wijn moeten doen, nee, zelfs alle wijn moeten inleveren?

Jemig, 1 onderdeel, een paar procentjes, in stand laten houden is al teveel gevraagd. En dan nog wagen te vragen waarom de traditionalisten weerstand hebben tegen de roetpiet.

Hoe denken de anti-Piet activisten eigenlijk over de roetpiet?
slavernij was ooit ook een traditie. was dat ook te veel gevraagd, om 100% verandering te eisen?
jij gaat ervan uitd at deze traditionalisten een geldig argument hebben, en dat er dus een compromis moet komen.
nee dus. je doet racistisch, en dat kan gewoon echt niet meer. punt. alleen idioten houden daaraan vast.
en dat driekwart van nederland dat niet begrijpt, dat is gewoon heel erg triest.
pi_166414057
Straks schaffen we dodenherdenking nog af als dit zo doorgaat.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  vrijdag 4 november 2016 @ 15:00:52 #107
168739 Red_85
'echt wel'
pi_166414070
quote:
Klopt ook voor geen meter want dit is wat er in de telegraaf stond vanmorgen:
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_Zwarte_Piet__.html

Is maar net welke bron je aanpakt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166414079
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 14:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Een minderheid (zeg alle PVV stemmers) willen minder Mocro's in dit land. Ook een reden om alle Mocro's maar uit het land te trappen? Want ze schreeuwen zo en zijn ook zo boos... En die Mocro's roepen bij veel mensen hele nare herinneringen op. Vooral bij juweliers en oude oma's.
snap je niet wat racisme is, ofzo? of waarom het iets slechts is?

tering zeg, wat een reactie.
pi_166414093
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 14:54 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

Lieve veranderaars. Hebben jullie niet in de gaten dat jullie met de roetpiet pleiten voor een 100% aanpassing van Zwarte Piet en daarmee 0% overlaat voor de traditionalisten?

Vind je het niet absurd dat de traditionalisten niet alleen water bij de wijn moeten doen, nee, zelfs alle wijn moeten inleveren?

Jemig, 1 onderdeel, een paar procentjes, in stand laten houden is al teveel gevraagd. En dan nog wagen te vragen waarom de traditionalisten weerstand hebben tegen de roetpiet.

Hoe denken de anti-Piet activisten eigenlijk over de roetpiet?
Ik ben geen veranderaar, ik ben vrij neutraal in deze discussie, net als jij. Dat zou je toch moeten weten aangezien we al vaker elkaar hebben gekruist in deze discussie, ik het voorstel van jouw pak ook wel zag zitten...

En nee, ik zie die 100% verandering niet, zeker niet als de traditioneel roepers bij hoog en laag beweren dat piet echt geen negert is en het zwart van belang is.
Dat kan allemaal met die roetpiet, sterker nog, de oude vormen waren allemaal roetwezens ipv met lekkere vette smink zwart en een connectie met een "kroesharige neger". Dus alleen het gezicht met roet ingesmeerd, oren meestal vrij, keel/nek vrij e.d.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 4 november 2016 @ 15:04:01 #110
168739 Red_85
'echt wel'
pi_166414132
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 november 2016 14:34 schreef OllieA het volgende:
Laat Red_85 nou eindelijk eens lekker met rust!
Leave Red_85 aloooone



thanks man ^O^
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166414151
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Klopt ook voor geen meter want dit is wat er in de telegraaf stond vanmorgen:
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_Zwarte_Piet__.html

Is maar net welke bron je aanpakt.
ja want de telegraaf schrijft alleen maar dingend ie 100% waar zijn?

quote:
Een grote meerderheid (75%) ervaart de eisen van de activisten zelfs als een ’aanval op de Nederlandse cultuur’.
ik durf, zonder ook maar iets te checken, te beweren dat dit volledig verzonnen is.
  vrijdag 4 november 2016 @ 15:05:19 #112
168739 Red_85
'echt wel'
pi_166414155
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:01 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

snap je niet wat racisme is, ofzo? of waarom het iets slechts is?

tering zeg, wat een reactie.
Ja, precies wat ik wil aangeven. Ik toch ridicuul dit? Een kleine schreeuwende boze minderheid gelijk geven ^O^
En dat is precies wat jij doet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 4 november 2016 @ 15:06:43 #113
168739 Red_85
'echt wel'
pi_166414176
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:05 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja want de telegraaf schrijft alleen maar dingend ie 100% waar zijn?

[..]

ik durf, zonder ook maar iets te checken, te beweren dat dit volledig verzonnen is.
Tuurlijk, zo kan ik de bronnen van de antipieten ook wel af doen. Ow wacht, dat shepperd vn onderzoekje was van een vooringenomen hoer die voor slavernijbetalingen vecht en dat onderzoek van de kinderombudsman IS bewezen slecht onderbouwd en heeft geen enkel sterk fundament...

:|W
Dit strookt trouwens wel precies met wat er vorig jaar uit de polls van RTL en 1vandaag kwamen. Een overovergrote meerderheid van propieters, dus ik zie dit wel dichter bij de waarheid liggen dan iedere bron waarmee een antipietje komt opdraven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166414178
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Klopt ook voor geen meter want dit is wat er in de telegraaf stond vanmorgen:
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_Zwarte_Piet__.html

Is maar net welke bron je aanpakt.
Ik zei het al eerder tegen die user maar die kan blijkbaar niet goed lezen.

Je kan overal racisme inzien, je beledigd voelen in deze is echt een keuze des te meer omdat de zwarte medemens er niet vies van was om negers aan negers te verkopen. De hypocrisie is stuitend.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166414273
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:06 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Tuurlijk, zo kan ik de bronnen van de antipieten ook wel af doen. Ow wacht, dat shepperd vn onderzoekje was van een vooringenomen hoer die voor slavernijbetalingen vecht en dat onderzoek van de kinderombudsman IS bewezen slecht onderbouwd en heeft geen enkel sterk fundament...

:|W
Dit strookt trouwens wel precies met wat er vorig jaar uit de polls van RTL en 1vandaag kwamen. Een overovergrote meerderheid van propieters, dus ik zie dit wel dichter bij de waarheid liggen dan iedere bron waarmee een antipietje komt opdraven.
een vandaag onderzoek is volledig transparant en na te checken onderzoek van een zorgvuldig samengestelde groep doorstee nederlanders, groot genoeg om representatief te zijn.
en de telegraaf? die gooit gewoon wat krachttermen eruit, gekoppeld aan misterieuze , niet gelinkte cijfertjes.

keuze lijkt me toch duidelijk.
pi_166414275
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 14:51 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

lol....
okee, je voelt je aangevallen in je eigen cultuur, of niet? is dat het?
Nee! Komt die nog een keer: Ik ben de stelsematige racismeverwijten van een klein clubje haters aan het adres van het NL bevolking meer dan zat. Men vind geen structureel racisme en dan creëert men het maar zelf in vorm van snoepjes of fictieve figuren. Obsesief gedrag om maar vooral met het vingertje te kunnen blijven wijzen naar alles met een blanke geur. Dat is pas echt racisme.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 14:51 schreef pokkerdepok het volgende:

dus al die dingen met racistische ondertoon, bechouw jij als Echt Nederlandsche cultuur. en als je die niet meer mag doen, voel je je minder waard? of voelt het alsof de niet-nederlanders een slag in een soort strijd hebben gewonnen?
Omdat jij en een minuscuul clubje haters ZP racistisch vinden is het ook racisme? Zie je je eigen arrogantie niet? Het is nooit racistisch geweest totdat jullie dat ervan probeerde te maken. 80% vind het niet racistisch en zo'n 17% heeft geen duidelijke mening. Blijven er zo'n 3% over die het wel racistisch vinden. Moeten we onze levens en gewoontes gaan aanpassen aan zo'n klein clubje omdat zij denken dat zij gelijk hebben? Zou een mooie boel worden daarnaast hebben jullie nu wel bewezen dat jullie eeuwige zoektocht naar het schijnbaar zo begeerde "racisme" toch niet ophoud. Ergens moeten we een grens trekken tegen deze hetze en de meeste Nlers trekken die grens nu bij ZP.
God bestaat niet dus geniet van het leven
pi_166414299
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:07 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik zei het al eerder tegen die user maar die kan blijkbaar niet goed lezen.

Je kan overal racisme inzien, je beledigd voelen in deze is echt een keuze des te meer omdat de zwarte medemens er niet vies van was om negers aan negers te verkopen. De hypocrisie is stuitend.
de jouwe ook.
en je mist waar het om gaat. niet om drie boze negers. het gaat om hoe woij iets doen, waar we ons voor moeten schamen.
  vrijdag 4 november 2016 @ 15:13:44 #118
168739 Red_85
'echt wel'
pi_166414333
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:11 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

een vandaag onderzoek is volledig transparant en na te checken onderzoek van een zorgvuldig samengestelde groep doorstee nederlanders, groot genoeg om representatief te zijn.
en de telegraaf? die gooit gewoon wat krachttermen eruit, gekoppeld aan misterieuze , niet gelinkte cijfertjes.

keuze lijkt me toch duidelijk.
Beide hebben vergelijkbare uitkomsten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 4 november 2016 @ 15:14:42 #119
168739 Red_85
'echt wel'
pi_166414355
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:12 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de jouwe ook.
en je mist waar het om gaat. niet om drie boze negers. het gaat om hoe woij iets doen, waar we ons voor moeten schamen.
Maar je snapt natuurlijk wel dat het gewoon ridicuul is om een schreeuwende boze minderheid in het gelijk te stellen? Je vindt het namelijk idioot als je de pvv zn werk laat doen zeg je net.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166414359
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 14:59 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

slavernij was ooit ook een traditie. was dat ook te veel gevraagd, om 100% verandering te eisen?
jij gaat ervan uitd at deze traditionalisten een geldig argument hebben, en dat er dus een compromis moet komen.
nee dus. je doet racistisch, en dat kan gewoon echt niet meer. punt. alleen idioten houden daaraan vast.
en dat driekwart van nederland dat niet begrijpt, dat is gewoon heel erg triest.
Rare definitie van 'traditie' heb jij.

Traditionalisten hebben eeuwenoude argumenten en die hebben niets te maken met slavernij e/o racisme. En vanuit die optiek zijn de argumenten net zo, of misschien zelfs nog meer valide, dan die van de racisme schreeuwers. Dus ja, graag een compromis.

Maar het blijkt wel weer wie de hakken het hardst in het zand steken en helemaal NIETS willen toegeven.

Zwarte schmink tradities vind je over de hele wereld en Zwarte Piet is er daar 1 van. Van oorsprong heeft ZP niets te maken met slavernij of racisme, maar in de gedaante van zeker die van de 20e eeuw wel opgevat kan worden als karikaturaal van een neger. Nou, pas dat aan, maar laat het zwart, want daar is niets mis mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Montagui op 04-11-2016 15:19:54 ]
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166414399
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:12 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de jouwe ook.
en je mist waar het om gaat. niet om drie boze negers. het gaat om hoe woij iets doen, waar we ons voor moeten schamen.
Wie ben jij om te bepalen wat ik 'moet' doen of waarvoor ik me moet schamen. Ik vind het wel prima zo het is aangepast in de loop der jaren en nu gewoon goed.

Ik ben niet degene die hypocriet is in deze, mensen als SS wel.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166414446
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik ben geen veranderaar, ik ben vrij neutraal in deze discussie, net als jij. Dat zou je toch moeten weten aangezien we al vaker elkaar hebben gekruist in deze discussie, ik het voorstel van jouw pak ook wel zag zitten...

En nee, ik zie die 100% verandering niet, zeker niet als de traditioneel roepers bij hoog en laag beweren dat piet echt geen negert is en het zwart van belang is.
Dat kan allemaal met die roetpiet, sterker nog, de oude vormen waren allemaal roetwezens ipv met lekkere vette smink zwart en een connectie met een "kroesharige neger". Dus alleen het gezicht met roet ingesmeerd, oren meestal vrij, keel/nek vrij e.d.
Dat komt omdat jij vanuit jouw ervaring telkens aangeeft dat een roetpiet goed genoeg is om niet herkent te worden. Ik betwijfel dat en neem liever het zekere voor het onzekere, gitzwart.

En met alleen gitzwart is niets mis.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 4 november 2016 @ 15:19:39 #123
168739 Red_85
'echt wel'
pi_166414459
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:12 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de jouwe ook.
en je mist waar het om gaat. niet om drie boze negers. het gaat om hoe woij iets doen, waar we ons voor moeten schamen.
Waarom moet ik mij schamen voor iets? Aangeprate white guilt ofso? Leg mij eens uit.
Totale waanzin waarom wij ons collectief zouden moeten schamen 8)7

Ben je uit op een schadevergoeding of iets? Want dit is precies wat shepherd en haar vriendjes willen bereiken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166414551
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:18 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dat komt omdat jij vanuit jouw ervaring telkens aangeeft dat een roetpiet goed genoeg is om niet herkent te worden. Ik betwijfel dat en neem liever het zekere voor het onzekere, gitzwart.

En met alleen gitzwart is niets mis.
Ik leg toch ook uit waarom ik dat vind? Dat ik dus een "roetpiet" zie die gitzwart is, met enkele vegen erin.... Geheel gitzwart zonder die karikutale trekken mag van mij ook, zo vond ik jouw alternatief ook wel wat hebben.
Iets anders mag van mij ook hoor trouwens, dat zwart als mythisch element heb ik namelijk echt wel begrip voor. Ik begrijp enkel niet hoe mensen bij hoog en laag willen beweren dat zp geen "negert" is terwijl het overduidelijk een karikatuur van een neger is. Die connectie weghalen zou ik niet rouwig om zijn.
Hoe, tja, dat is blijkbaar lastig voor een fikse groep, die echt 0% verandering willen, wat raar is bij een traditie die zo veranderlijk is geweest als deze. Nou ja, als je dan "traditie" als argument wil gebruiken.

Ik zie gewoon erg weinig begrip van de "pro" kan voor de anti kant, alleen maar zware ontkenning die vrij ridicuul is. Als we nu eens proberen voor beide standpunten begrip te hebben en daar een gedeelde grond te vinden?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166414572
Ik opende net een zak met zwarte Napoleons. Even kwam het in me op dat ik een zak met negers opende.

Met dank aan Sylvana, want eerder had ik die gedachten nooit :(
U MAD?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')