abonnement Unibet Coolblue
pi_166318822
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 00:44 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Zit je dan ook in spanning of de boot dit jaar wel aan zal komen? Dat is altijd even een spannend momentje natuurlijk.

Maar goed, als al dat vrolijke ritueel zich herhaalt, alleen de Pieten zien er iets anders uit, laat je daardoor je dat gelukzalige gevoel wat je jaarlijks overvalt als de maand december begint bederven? Ook al zijn de kinderen blij als altijd met het snoepgoed en kado's?
Ik ben nogal nostalgisch. Alles is veranderd of verdwenen. Dan is het wel fijn dat er nog iets is wat precies hetzelfde is. Waarom moet dat laatste ook al afgepakt worden? Oudejaarsavond willen ze ook al opheffen. ZP speelt een hoofdrol in het Sinterklaas feest. Dat kan je niet zomaar veranderen. Net zoals je kerst niet zomaar naar 15 juli kan verhuizen of een kerstboom kan vervangen door duurzaam kunstboompje.
pi_166318895
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 00:51 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik ben nogal nostalgisch. Alles is veranderd of verdwenen. Dan is het wel fijn dat er nog iets is wat precies hetzelfde is. Waarom moet dat laatste ook al afgepakt worden? Oudejaarsavond willen ze ook al opheffen. ZP speelt een hoofdrol in het Sinterklaas feest. Dat kan je niet zomaar veranderen. Net zoals je kerst niet zomaar naar 15 juli kan verhuizen of een kerstboom kan vervangen door duurzaam kunstboompje.
Wat ik wil zeggen: Het is een kinderfeest. Wat verziekt wordt door volwassenen die gefrustreerd zijn. En die zitten aan beide kampen. Door de blinde woede vergeet men dat het een kinderfeest is. Ja, de kinderen worden heel af en toe nog misbruikt om aan te kunnen voeren als argument om de andere partij in een kwaad daglicht te stellen.

Als het feest straks uiteindelijk naar de klote gaat, heb jij ook je steentje er aan bijgedragen. Juist omdat je niet naar het doel van het feest kijkt, maar naar je eigen frustraties over van alles en nog wat.
pi_166318953
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 00:58 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Wat ik wil zeggen: Het is een kinderfeest. Wat verziekt wordt door volwassenen die gefrustreerd zijn. En die zitten aan beide kampen. Door de blinde woede vergeet men dat het een kinderfeest is. Ja, de kinderen worden heel af en toe nog misbruikt om aan te kunnen voeren als argument om de andere partij in een kwaad daglicht te stellen.

Als het feest straks uiteindelijk naar de klote gaat, heb jij ook je steentje er aan bijgedragen. Juist omdat je niet naar het doel van het feest kijkt, maar naar je eigen frustraties over van alles en nog wat.
Kinderen hebben er helemaal niks mee te maken. Als dat een argument was dan kan je het sinterklaasfeest net zo goed afschafffen, incl het kerstfeest. Geen kind die daar schade aan ondervindt. Het zijn de volwassenen die het zo wil laten en daar is voor mij volkomen begrijpelijk.
  maandag 31 oktober 2016 @ 01:16:44 #254
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166319056
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 00:58 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Wat ik wil zeggen: Het is een kinderfeest. Wat verziekt wordt door volwassenen die gefrustreerd zijn. En die zitten aan beide kampen. Door de blinde woede vergeet men dat het een kinderfeest is. Ja, de kinderen worden heel af en toe nog misbruikt om aan te kunnen voeren als argument om de andere partij in een kwaad daglicht te stellen.

Als het feest straks uiteindelijk naar de klote gaat, heb jij ook je steentje er aan bijgedragen. Juist omdat je niet naar het doel van het feest kijkt, maar naar je eigen frustraties over van alles en nog wat.
Het is geen kinderfeest. Ik weet niet welke achterlijke mongool dat sprookje in de wereld heeft geholpen, maar het is pertinent niet waar. Ja, (jonge) kinderen mogen meevieren en vanwege de tere kinderziel krijgen ze hun eigen feest, kindersinterklaas, maar het echte feest is een familiefeest voor degenen die zijn ingewijd in het mysterie van Sinterklaas. Wie dat niet ziet, heeft geen benul van het feest en heeft het nooit goed gevierd.

Wat denk jij dat het doel van het Sinterklaasfeest is? Een vrolijk kinderfeest? Dan zit je er zó ver naast.

Ga lekker met je roetpieten je kinderen tot consumenten opleiden, maar bemoei je dan ook niet met mensen die het echte Sinterklaasfeest willen vieren. Met een zwarte Zwarte Piet, omdat elke andere kleur nergens op slaat.
pi_166320179
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 01:04 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Kinderen hebben er helemaal niks mee te maken. Als dat een argument was dan kan je het sinterklaasfeest net zo goed afschafffen, incl het kerstfeest. Geen kind die daar schade aan ondervindt. Het zijn de volwassenen die het zo wil laten en daar is voor mij volkomen begrijpelijk.
Gek, als kind vond ik het Sinterklaasfeest geweldig. Jij waarschijnlijk ook. Alleen is het in de stap daarna blijkbaar fout gegaan. Ik heb me ontwikkeld. Ik zit niet meer voor de TV als de Sint weer aankomt, en de interesses zijn naar andere zaken gegaan.

Het clubje volwassenen die deze discussie als "frustrerend" bestempelen, maar ondanks dat jaar in, jaar uit de discussie verder laten escaleren is een clubje waar ik in het echte leven gepaste afstand van hou.

Wat vroeger een spannend feest was, is nu een jaarlijks samenkomen met familie, en dat vind ik erg leuk. Of men het St Klaas nou aankleedt met zwarte Pieten, roetveeg Pieten of Rode Pieten... Het zal me een zorg zijn. Als je zo snel toestaat dat anderen iets leuks kunnen verzieken maak je het alleen jezelf erg lastig.
pi_166320189
Schilder 'm paars en probleem opgelost, die kinderen zal het worst wezen.
  maandag 31 oktober 2016 @ 07:25:04 #257
8369 speknek
Another day another slay
pi_166320285
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 01:16 schreef Lunatiek het volgende:

Het is geen kinderfeest. Ik weet niet welke achterlijke mongool dat sprookje in de wereld heeft geholpen, maar het is pertinent niet waar. Ja, (jonge) kinderen mogen meevieren en vanwege de tere kinderziel krijgen ze hun eigen feest, kindersinterklaas, maar het echte feest is een familiefeest voor degenen die zijn ingewijd in het mysterie van Sinterklaas. Wie dat niet ziet, heeft geen benul van het feest en heeft het nooit goed gevierd.

Wat denk jij dat het doel van het Sinterklaasfeest is? Een vrolijk kinderfeest? Dan zit je er zó ver naast.
:D.

Als je niet de jaarlijkse sanctimonische rites van de Sint Nicolaas processie onderhoudt ga je naar de hel.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 31 oktober 2016 @ 07:32:42 #258
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166320310
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 07:25 schreef speknek het volgende:

[..]

:D.

Als je niet de jaarlijkse sanctimonische rites van de Sint Nicolaas processie onderhoudt ga je naar de hel.
Het is geen christelijk feest.

En wat het doel volgens jou is, heb je nog niet verwoord.
  maandag 31 oktober 2016 @ 07:34:23 #259
8369 speknek
Another day another slay
pi_166320316
Ik vind het wel mooi hoe het argument van 'stomme zeurpieten proberen een onschuldig kinderfeest dood te vermoorden' is gegaan naar 'mensen die zeggen dat het een onschuldig kinderfeest is zijn mongolen'.



Keep digging that hole
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_166320321
Een wepsennest heb ik me in begeven.
  maandag 31 oktober 2016 @ 07:40:53 #261
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166320349
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 07:34 schreef speknek het volgende:
Ik vind het wel mooi hoe het argument van 'stomme zeurpieten proberen een onschuldig kinderfeest dood te vermoorden' is gegaan naar 'mensen die zeggen dat het een onschuldig kinderfeest is zijn mongolen'.

[ afbeelding ]

Keep digging that hole
Ik heb nooit iets gezegd over "onschuldig kinderfeest" De mensen die dat roepen hebben net zo weinig historisch besef als mensen die denken dat Zwarte Piet een neger moet voorstellen. Ga dan lekker je eigen Roetveegpietencadeautjesuitdeelfeest vieren, maar laat de rest met rust en beschuldig hen niet van racisme als ze een zwarte Zwarte Piet voor hun folkloristische winterviering gebruiken.
pi_166320359
Ga 'm bruin maken en door de plee spoelen.
pi_166320843
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 07:40 schreef Lunatiek het volgende:

dat Zwarte Piet een neger moet voorstellen.
Idd zp is als neger beschreven door de bedenker Schenkman. En ook zo door de publieke opinie geaccepteerd en nagespeeld.
Jouw drogredenering is: ontkennen dat hij een neger is , dan hebben echte negers minder reden er iets van te zeggen.
Maar het gaat niet om het etiketje "neger" . zp is een donker mens en is het logisch dat donkere mensen daar een eigen mening over hebben, anders dan veel blanke mensen of sommige discriminerende blanke mensen.
pi_166320870
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 06:47 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Gek, als kind vond ik het Sinterklaasfeest geweldig. Jij waarschijnlijk ook. Alleen is het in de stap daarna blijkbaar fout gegaan. Ik heb me ontwikkeld. Ik zit niet meer voor de TV als de Sint weer aankomt, en de interesses zijn naar andere zaken gegaan.

Het clubje volwassenen die deze discussie als "frustrerend" bestempelen, maar ondanks dat jaar in, jaar uit de discussie verder laten escaleren is een clubje waar ik in het echte leven gepaste afstand van hou.

Wat vroeger een spannend feest was, is nu een jaarlijks samenkomen met familie, en dat vind ik erg leuk. Of men het St Klaas nou aankleedt met zwarte Pieten, roetveeg Pieten of Rode Pieten... Het zal me een zorg zijn. Als je zo snel toestaat dat anderen iets leuks kunnen verzieken maak je het alleen jezelf erg lastig.
Maarja ik denk dat er ook mensen vreselijk tekeer zouden gaan als mensen aanstoot nemen aan bijvoorbeeld de piramides in Egypte en ze knalpaars geverfd moeten worden. Van mij mogen ze, maar je krijgt wel tegenstand van de 'cultuurbewakers' net als bij Zwarte Piet en dat begrijp ik.
standaarddrinker
pi_166320878
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 06:47 schreef Toefjes het volgende:

Wat vroeger een spannend feest was, is nu een jaarlijks samenkomen met familie, en dat vind ik erg leuk. Of men het St Klaas nou aankleedt met zwarte Pieten, roetveeg Pieten of Rode Pieten... Het zal me een zorg zijn. Als je zo snel toestaat dat anderen iets leuks kunnen verzieken maak je het alleen jezelf erg lastig.
zo is het.... gewoon gezellig pakjesavond houden als de familie het gezellig weet te maken.
Het is helemaal niet nodig een traditionele zp erbij te hebben.
pi_166320908
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 02:03 schreef Denivellering het volgende:
Wanneer gaan we die buitenlanders nou eindelijk eens het land uit flikkeren?
Wil je dat ? Hoe moet dat gebeuren?
Iedereen met een geboorteplaats buiten Nederland moet zich melden ergens ? Bijv bij een schouwburg of treinstation? Men mag maximaal 2 koffers meenemen ?
Of de polizei moet razzia's houden en donkere mensen oppakken?
pi_166320923
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 01:16 schreef Lunatiek het volgende:

maar het echte feest is een familiefeest voor degenen die zijn ingewijd in het mysterie van Sinterklaas. Wie dat niet ziet, heeft geen benul van het feest en heeft het nooit goed gevierd.

Wat denk jij dat het doel van het Sinterklaasfeest is? Een vrolijk kinderfeest? Dan zit je er zó ver naast.
Wat zeg je me nou? Dat heeft niemand me ooit verteld !!!
Wat is dat mysterie , volgens jou ?
  maandag 31 oktober 2016 @ 09:14:04 #268
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166320932
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:07 schreef Bluesdude het volgende:

zo is het.... gewoon gezellig pakjesavond houden als de familie het gezellig weet te maken.
Het is helemaal niet nodig een traditionele zp erbij te hebben.
Bij ons was Piet altijd onzichtbaar. Hij bonste op het raam en dan stonden de zakken en manden met cadeaus voor de deur. Wel altijd vreemd dat mijn oom dat altijd miste, omdat hij dan net naar het toilet moest. Maar gezellig was het altijd.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 31 oktober 2016 @ 09:15:23 #269
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_166320945
er zijn ook mensen die moeite hebben met Sinterklaas in verband met Sexueel misbruik, daar hoor je niemand over.
  maandag 31 oktober 2016 @ 09:16:03 #270
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166320954
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 07:25 schreef speknek het volgende:

:D.

Als je niet de jaarlijkse sanctimonische rites van de Sint Nicolaas processie onderhoudt ga je naar de hel.
De cultus rondom Sint Nicolaas :') :') . Dat vieren de ekte ekte Sint-puristen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166320994
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Idd zp is als neger beschreven door de bedenker Schenkman.
Nee.
quote:
En ook zo door de publieke opinie geaccepteerd en nagespeeld.
Nee.
quote:
Jouw drogredenering is: ontkennen dat hij een neger is , dan hebben echte negers minder reden er iets van te zeggen.
Maar het gaat niet om het etiketje "neger" . zp is een donker mens en is het logisch dat donkere mensen daar een eigen mening over hebben, anders dan veel blanke mensen of sommige discriminerende blanke mensen.
Zwarte Piet is een donker archetype wat ook door een neger gespeeld kan worden.

Blijft een lastig iets als men het onderscheid niet kan maken dat zwarte mensen naast negers ook andere zwarte typetjes (die niet een neger moeten voorstellen) kunnen spelen/uitbeelden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 31 oktober 2016 @ 09:20:47 #272
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166321008
De bochten, ze worden steeds kronkeliger.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166321093
Lubach zegt ook niks over ' het mysterie' .
pi_166321859
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2016 01:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is geen kinderfeest. Ik weet niet welke achterlijke mongool dat sprookje in de wereld heeft geholpen, maar het is pertinent niet waar. Ja, (jonge) kinderen mogen meevieren en vanwege de tere kinderziel krijgen ze hun eigen feest, kindersinterklaas, maar het echte feest is een familiefeest voor degenen die zijn ingewijd in het mysterie van Sinterklaas. Wie dat niet ziet, heeft geen benul van het feest en heeft het nooit goed gevierd.

Wat denk jij dat het doel van het Sinterklaasfeest is? Een vrolijk kinderfeest? Dan zit je er zó ver naast.

Ga lekker met je roetpieten je kinderen tot consumenten opleiden, maar bemoei je dan ook niet met mensen die het echte Sinterklaasfeest willen vieren. Met een zwarte Zwarte Piet, omdat elke andere kleur nergens op slaat.
Dan vier je toch lekker thuis sinterklaas met een zwarte piet die eruit ziet als een Afrikaanse slaaf, desnoods lees je erbij voor uit Mein Kampf in plaats van het grote boek van de Sint. Ik denk alleen dat het voor de TV en intochten beter is om een zwarte Piet en Sinterklaas feest te kiezen dat niet zo ter discussie staat. Wat mensen privé doen gaat niemand anders wat aan.
  maandag 31 oktober 2016 @ 10:22:40 #275
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166321874
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Idd zp is als neger beschreven door de bedenker Schenkman. En ook zo door de publieke opinie geaccepteerd en nagespeeld.
Jouw drogredenering is: ontkennen dat hij een neger is , dan hebben echte negers minder reden er iets van te zeggen.
Maar het gaat niet om het etiketje "neger" . zp is een donker mens en is het logisch dat donkere mensen daar een eigen mening over hebben, anders dan veel blanke mensen of sommige discriminerende blanke mensen.
Wel eens aan de mogelijkheid gedacht dat mensen per se willen dat het een neger moet voorstellen, alleen om tegen de westerse cultuur te kunnen trappen en geld te vangen voor herstelbetalingen?

Schenkman heeft Zwarte Piet niet bedacht. Doe ff normaal. Bovendien had Schenkman ook een dubbele agenda.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')