abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 3 november 2016 @ 18:36:48 #276
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_166395382
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:35 schreef Doublepain het volgende:

[..]

Hoe oud ben je geworden?
28
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_166395386
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:36 schreef Caland het volgende:

[..]

28
'88 godenjaar _O_
pi_166395387
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:36 schreef Caland het volgende:

[..]

28
Oud voor een zwijn.
pi_166395390
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:36 schreef Tagliano het volgende:
Kapo, doe effe normaal joh
Ja sorry, moest ff kinderachtig doen. Sorry volwassen Stijn!
  donderdag 3 november 2016 @ 18:37:57 #280
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_166395402
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:37 schreef Zipportal het volgende:

[..]

Oud voor een zwijn.
Oké.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_166395414
Janssen komt veel te kort voor het niveau Spurs.
Oh.
pi_166395424
http://www.vi.nl/premium-(...)etere-trainers-1.htm

Een nuttig interview met Raymond Verheijen, voor wie zich verveelt.
  Moderator donderdag 3 november 2016 @ 18:39:32 #283
446803 crew  Tagliano
Wenn es lauft, dann lauft es
pi_166395432
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:37 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Ja sorry, moest ff kinderachtig doen. Sorry volwassen Stijn!
Word ik nu de volwassen versie van Stijn genoemd? :@
Maargoed ook hier heb ik geen verstand van
pi_166395441
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:39 schreef Ajacied422 het volgende:
http://www.vi.nl/premium-(...)etere-trainers-1.htm

Een nuttig interview met Raymond Verheijen, voor wie zich verveelt.
quote:
Voetbal International
MATCHCENTER
COMPETITIES
TEAMS
SPELERS
VIDEO
AUDIO
ABONNEMENT
+
Reacties Tekstgrootte
zoek
Geavanceerd
Media
Artikelen
Audio
Video
Dossier
Slideshow
Statistieken
Competitie
Team
Speler
Wedstrijd
Datum

Van:

Tot:

Raymond Verheijen: 'Voetballers verdienen betere trainers'
Tom KnippingTom Knipping 02-11-2016
Raymond Verheijen: 'Voetballers verdienen betere trainers'
In dit interview leest u een oproep van Raymond Verheijen (44). Ex-docent van de KNVB, inspanningsfysioloog en voormalig assistent-bondscoach. Volgens de Amsterdammer wordt de plank misgeslagen in discussies over het Nederlandse voetbal. ‘Niet de spelers, maar de trainers moeten weerbaarder worden.’

Jürgen Klopp had het vorige week tijdens een persconferentie over ‘the Dutch guy’ die blessures bij Liverpool becommentarieert.

‘Regelmatig kaart ik Klopp aan. Als ik zou roepen dat Klopp een pannenkoek is, zou het nergens op slaan, want dan maak je het persoonlijk. Ik spui echter geen ongefundeerde meningen over de persoon, maar kom met feiten en wetmatigheden over de trainer. Klopp is een van de beste trainers ter wereld, maar wat blijkt? Klopp, maar ook Guardiola en Pochettino, zijn onderontwikkeld op het gebied van periodisering. Wat betreft tactiek, speelwijze-ontwikkeling en het analyseren van de tegenstander zijn ze juist extreem ontwikkeld. Voor tactische leraren die in één training progressie kunnen boeken, is het heel verleidelijk twee keer per dag te gaan trainen. Zij hebben meer moeite om zich in te houden dan een people manager, voor wie het weinig verschil maakt of hij nu één of twee keer per dag gaat lachen met de spelers. Pochettino traint soms drie keer per dag. Tijd tussen trainingen wordt korter. Spelers komen steeds moeilijker van hun vermoeidheid af. Als vermoeidheid zich opstapelt, wordt het signaal van hersenen naar spieren langzamer. Met als gevolg een verminderde controle over het lichaam, die slechtere coördinatie leidt tot een grotere kans op blessures bij maximaal explosieve voetbalacties. Dat is wat ik bedoel met een wetmatigheid. Dus Klopp is in zijn algemeenheid geweldig, maar in dat specifieke aspect heeft hij te weinig kennis. Dan kun je zeggen: Goh Jürgen, ik zou dat anders doen, maar ik kies voor Boem. Omdat ik niet primair Klopp wil bereiken, maar Twitter gebruik als middel om coaches over de hele wereld te scholen. Ik gebruik de fouten van de huidige generatie trainers voor het opleiden van de volgende generatie trainers.’

‘Klopp, maar ook Guardiola en Pochettino, zijn op het gebied van periodisering onderontwikkeld’
Raymond Verheijen
Aankaarten via Twitter is uw handelsmerk geworden.

‘De World Football Academy heb ik ooit opgericht als offensief tegen de reguliere trainersopleidingen, Twitter is een verlengstuk van de cursussen die ik overal op de wereld geef. Dat maakt mijn verhaal concreet in plaats van abstract. Het grote publiek ziet dat niet en denkt dat Verheijen gek is. Maar dat is niet belangrijk voor me. Mijn missie is om betere trainers op te leiden. Anders zou ik wel een mooi marketingverhaal houden en wat open deuren intrappen.Mijn insteek is altijd vakinhoudelijk, heel direct en niet subjectief. Precies zoals chirurgen, piloten en chef-koks worden opgeleid. De enige relevante vraag is vervolgens: ga je discussiëren over de boodschap of over de boodschapper? Velen laten zich verleiden om te reageren op de boodschapper.’

‘Als ik zou roepen dat Jürgen Klopp een pannenkoek is, zou het nergens op slaan, want dan maak je het persoonlijk.’
‘Als ik zou roepen dat Jürgen Klopp een pannenkoek is, zou het nergens op slaan, want dan maak je het persoonlijk.’
Schiet u daarmee niet uw doel voorbij?

‘Juist niet. Ik ben geen wereldverbeteraar. Als ik een zo groot mogelijk groep mensen wil bereiken, werkt het contraproductief. Maar dat is niet wat ik wil.’

Wat wilt u dan bereiken?

‘Voetballers verdienen goede trainers. Momenteel is de trainersopleiding wereldwijd echter een soort maatschappelijke werkplaats. Er zijn twintig deelnemers. Aan het eind krijgt iedereen zijn diploma. Je krijgt alleen goede trainers door eisen te stellen, maar in plaats daarvan gaat de lat omlaag naar het niveau van de zwakste broeder, zodat ook hij zijn papiertje krijgt. Daardoor heeft elke dorpsgek op zijn minst een UEFA C-licentie. Veel oud-profs met soms een heel beperkt denkniveau krijgen het hoogste diploma gewoon cadeau. Wil je het voetbal verbeteren, dan zul je net als in andere beroepen een intelligentietest voor coaches moeten invoeren. Meer analytisch vermogen leidt tot hoger gekwalificeerde vakmensen die overstijgend kunnen denken. Het tegenovergestelde gebeurt. In het nieuwe KNVB-plan staat dat wordt gestreefd naar minstens veertig-duizend gediplomeerde coaches. Je kan er alleen maar zoveel diplomeren als de lat omlaag gaat. De doelstelling zou niet kwantitatief, maar kwalitatief moeten zijn.’

‘Wil je het voetbal verbeteren, dan zul je een intelligentietest voor coaches moeten invoeren’
Het uitgangspunt van Winnaars van Morgen is juist om aan te haken bij de top.

‘Precies. Maar door te strooien met trainers-diploma’s geef je iedereen de illusie van vakmanschap en krijg je een hele rare wereld. Trainers hebben geen enkele moeite spelers te laten afvallen die in hun ogen niet aan de eisen voldoen. Ik vind dat bonden trainers moeten opleiden precies zoals trainers hun spelers opleiden. Tot nu toe heerst er echter een cultuur dat je oorlog in de tent hebt wanneer je er op een cursus tien van de twintig laat zakken. Nogal hypocriet. Als coaches hun spelers vier tegen vier laten spelen tot het gaatje, is dat heel zwaar en onprettig voor spelers. Maar ze worden wel beter. Ook in de trainersopleiding moet veel meer worden geëist. Dan krijg je per saldo betere trainers en dus beter voetbal. Maar eisen stellen is alleen mogelijk met hele goede docenten. Dus dat is het eerste aandachtspunt.’

Wat vindt u van de discussie over de toekomst van het Nederlandse voetbal zoals die nu wordt gevoerd?

‘Eerst moet je de kenmerken van Nederland als land vaststellen. Nederland is een hysterisch land. Hier heb je heel veel mensen die moeilijk hun gedachten kunnen controleren. Ik bedoel daarmee: Veel mensen richten zich niet op de boodschap, maar laten zich triggeren door de boodschapper.’

Raymond Verheijen geeft training aan de beloften van Feyenoord. Raymond Verheijen geeft training aan de beloften van Feyenoord.
Het klinkt alsof u het heeft over de Jostiband.

‘Door de bank genomen zijn Nederlanders flapuiten. Daar zijn we trots op. We zien dat als eerlijkheid. Als je uitzoomt en de wereld neemt als referentiekader, kom je tot de ontdekking dat Nederlanders niet heel eerlijk zijn, maar een gebrek hebben aan zelfbeheersing. Natuurlijk mag je denken wat je wil. Maar vervolgens maak je de afweging of je het ook gaat zeggen. Dat heet zelfbeheersing, beschaving. Een Duitser denkt ook van alles. Maar die flapt er niet alles uit. Ik zeg dat niet zomaar, ook dit is gebaseerd op wetmatigheden, in dit geval van de hersenen. De laatste jaren heb ik mij verdiept in de neuropsychologie. Een van de conclusies is dat de hersenen net zo goed een lichaamsdeel zijn als een spier. Door hogere eisen te stellen aan het handelen van mensen, worden zij gedwongen zich aan te passen. Op het niveau van spieren zorgt deze overload voor spierschade en spierpijn. De spier vindt dat niet prettig en gaat zich wapenen. Het gevolg is een trainingseffect en een sterkere spier. Als dat bij het lichaamsdeel spier zo werkt, dan werkt dat bij het lichaamsdeel hersenen net zo. Dus als je hersenen sterker wilt maken, zul je overload moeten plaatsen op de hersenen. In het leger heeft men veel kennis en ervaring op dit gebied. Daar waar spieren tijdelijk een stapje terugnemen door spierpijn, nemen hersenen aanvankelijk een stapje terug door negatieve gedachtes. Vervolgens is de vraag of jouw hersenen zich kunnen herstellen door die negatieve gedachtes onder controle te brengen of dat je je er door laat leiden. Iemand die reageert op de boodschapper, is dus niet in staat om zijn gedachten te controleren. Daar zijn er in ons land relatief veel van. Met die mensen ga je de oorlog niet winnen. Daarom is het vaak net-niet met Nederlandse sporters. Men heeft het vaak over gebrek aan weerbaarheid. Maar dat is een vaag begrip. Die mensen hebben het over datgene wat ik net heb uitgelegd.’

Henk ten Cate, die zei dat u ‘gek’ bent, kan dus niet zijn gedachten controleren?

‘Henk is een emotionele man die reageert op de boodschapper in plaats van dat hij met feiten de boodschap weerlegt. Het gevolg van deze flapuit-cultuur is dat er heel makkelijk hysterie kan ontstaan. De zwarte-pietendiscussie is daarvan het allermooiste voorbeeld. Er is geen discussie gaande, maar hysterie gecreëerd door allemaal Nederlanders met een gebrek aan zelfbeheersing, omdat zij niet de baas zijn over hun gedachten en gedrag. Voordat je het weet, krijg je het etiket racist op je voorhoofd. Kortom: Nederland is een licht ontvlambaar land waar, als je niet oppast, hysterie kan ontstaan als je problemen gaat benoemen. Daardoor worden verstandige mensen die wél zelfbeheersing hebben, terughoudend. Als beleidsbepalers heel voorzichtig zijn in het benoemen van problemen om maar de boel rustig te houden, kan het zomaar zijn dat je de kern niet raakt. Het probleem wordt niet opgelost, maar blijft dooretteren.’

‘Henk ten Cate is een emotionele man die reageert op de boodschapper in plaats van dat hij met feiten de boodschap weerlegt’
U doelt op de KNVB die honderd man liet vergaderen over oplossingen voor ons voetbal?

‘Nederland kwalificeert zich niet voor een EK. Ineens deugt er niks meer van. Steekvlam. Hysterie. Iedereen begint van alles te roepen. Op de laatste vijf WK’s hebben we drie keer de halve finale gehaald. Blijkbaar is er recent iets goed gegaan. Als je rustig analyseert, dan gaat negentig procent goed. Een paar cruciale punten niet. Eén: de Eredivisie. Twee: de kwaliteit van de Nederlandse trainers.’

Winnaars van Morgen mikt juist op een revolutie in de opleidingen.

‘In de jaren tachtig en negentig waren onze jeugdelftallen nooit op eindtoernooien. Toch haalde Oranje halve finales en een finale. Door de hysterie is men nu een probleem aan het oplossen dat helemaal niet bestaat. Het echte probleem is de Eredivisie. Toen ik in 2006 overstapte van de KNVB naar Feyenoord, viel mij op dat in de beloftencompetitie steeds meer clubs met met A-junioren gingen spelen. Nu zijn we tien jaar verder en is de A1-competitie zich aan het verplaatsen naar de Eredivisie. Kijk naar Wesley Sneijder. Om te beginnen heeft hij in een beloftenteam kunnen spelen met volwassen mannen. En kijk eens door wie Sneijder werd omringd in Ajax 1. Tien jaar later levert de jeudgdopleiding van Ajax een talent als Davy Klaassen af. Waar Sneijder werd gedwongen om tussen doorgewinterde profs van 26 jaar naar oplossingen te zoeken, doet Klaassen dat tussen spelers van zijn eigen leeftijd. Het gevolg van deze lagere weerstand is dat Klaassen zich minder snel ontwikkelt, waardoor de kans dat hij de internationale top haalt veel kleiner is dan bij Sneijder. Maar daar kan de jeugdopleiding toch niks aan doen? Nee, de oplossing is dat je in de Eredivisie weer met betere en volwassen mannen gaat spelen.’

Het echte probleem is volgens Raymond Verhagen de Eredivisie met haar lage weerstand. Daardoor ontwikkelt Davy Klaasen zich minder snel. Het echte probleem is volgens Raymond Verhagen de Eredivisie met haar lage weerstand. Daardoor ontwikkelt Davy Klaasen zich minder snel.
Onmogelijk toch gezien het internationale krachtenveld?

‘Dat lijkt me geen reden een probleem te verzinnen dat niet bestaat. Ga er in elk geval over nadenken. Benoem het. Nu is het: hysterie. Identiteitscrisis. Iedereen haalt zijn agenda tevoorschijn. Mensen die subjectief al jaren hun mening verkondigen, maken gebruik van de crisis zonder het daadwerkelijke probleem te benoemen en op te lossen.’

‘Nederland kwalificeert zich niet voor een EK. Ineens deugt er niks meer van. Steekvlam. Hysterie’
Wel gefaciliteerd door de bond.

‘Het ontbreekt aan grote denkers. Je hebt visionairs en je hebt uitvoerders. Visionairs moeten een filosofische inslag hebben en abstract kunnen denken. Dat betekent: denken zonder dat meningen en ervaringen het beeld vertroebelen. Zo gaat het ook in de geneeskunde. Wat gaan we doen met dna? Genetische manipulatie? Daarover beslissen niet de uitvoerders op de werkvloer – de chirurgen – maar zware ethische commissies met extreem intelligente filosofen die overstijgend kunnen denken. Piloten? Zij worden wereldwijd met exact dezelfde handleiding van de Boeing opgeleid. Binnen deze vaste regels moeten piloten vervolgens subjectief anticiperen op externe factoren, zoals een orkaan. Dit heet de kunst van het vliegen. Maar in voetbal? Daar bepalen de chirurgen of we met dna gaan manipuleren, daar vraagt de KNVB aan honderd piloten om de handleiding van de Boeing te schrijven.’

Iconen als Cruijff en Wim Jansen zijn toch voetbalfilosofen die richting hebben geven?

‘Mensen die vooral op detailniveau briljant zijn, maar niet het vermogen hebben om eerst een duidelijk kader aan te brengen. Zij gaan een huis bouwen en beginnen direct te praten over de kleur van de stopcontacten, terwijl nog niet eens de fundering is gelegd. Dat is gebeurd met Cruijff bij Ajax. Fluwelen revolutie werd fluwelen ruïne. Allemaal oud-voetballers werden jeugdtrainer. Ze gedroegen zich nog als speler. Kwamen te laat, trainingen gingen niet door. Waardoor een tweedeling ontstond tussen ongedisciplineerde, ongeschoolde oud-voetballers en kundige trainers. Er kwamen zelfs performance coaches. Performance betekent prestatie. De prestatie in het voetbal is winnen. Een prestatiecoach houdt zich dus bezig met het verbeteren van aanvallen, verdedigen en omschakelen. Wie is daar verantwoordelijk voor? De voetbaltrainer. Als je van iemand de holistische aanpak verwachtte, was het Cruijff. Maar onder zijn verantwoordelijkheid werden atletiek- en judotrainers ineens prestatiecoaches genoemd, terwijl ze ergens in de periferie leerden om een spiertje anders aan te spannen.’

De KNVB shopt nu ook bij andere sporten op zoek naar een prestatie- en innovatiemanager. Wat kan zo iemand toevoegen?

‘Om te beginnen is het een valse start, want bondscoach Danny Blind is de prestatiemanager. Door deze definitiefout wordt zo’n man al belangrijker gemaakt dan hij is.’

Gerard Kemkers en Robin van Galen bedankten. In hoeverre hadden zij het voetbal naar een hoger plan kunnen tillen?

‘Zij worden geacht te innoveren. Waarvan moet je dan bij uitstek verstand hebben? De context. Voetbal dus. Wie benaderen we? Een waterpolo-trainer en een schaatscoach. Zij moeten gaan vernieuwen in een context die ze niet kennen. Stel dat tegen Sven Kramer wordt gezegd: We hebben een ex-voetbaltrainer die innovaties met jou gaat doen. Wat denk je dat Sven zegt? “Flikker op”. Als je je huiswerk goed doet, kom je bovendien tot de conclusie dat in het schaatsen Jac Orie de wetenschappelijke coach is en Kemkers de gevoelscoach. En wie halen we de voetbalsport binnen voor wetenschappelijke innovaties? Kemkers, de coach van het gevoel. Het is een soort hype, al die mensen van buiten het voetbal. Pure symptoombestrijding. Als FC Groningen de free-fighter Sem Schilt inhuurt om weerbaarheid te vergroten, zeg je indirect dat jouw jeugdtrainers daar niet toe in staat zijn. Coaches uit andere sporten kunnen op toepassingsniveau best een bijdrage leveren, maar het is niet verstandig om hen de handleiding van de Boeing te laten innoveren. Dat moet gebeuren door iemand die de essentie van de voetbalsport beheerst.’

De voetbaltrainers zijn het met u eens en eisen dat ze mogen meebeslissen in Zeist.

‘Dat is het laatste wat de KNVB moet toestaan. Eerst moeten de trainers zelf schoon schip maken.’

Hoe bedoelt u?

‘Wat dacht je van de trainersvakbond? De CBV? Dat is gewoon koffietijd. Die organiseert evenementen, jaarvergaderingen. Bezigheidstherapie waar iemand een kletsverhaal ophangt en daar krijgen coaches dan studiepunten voor. Dankzij de CBV is de trainerslicentie gewaarborgd met een paar keer per jaar koffie drinken, netwerken en tussendoor zitten de meesten onderuitgezakt bij een subjectief verhaal waarmee je bij piloten of chirurgen niet hoeft aan te komen. Er was eens een regiovergadering bij Ajax, daar stonden coaches van Ajax afgetekend op de presentielijst, terwijl ze er helemaal niet waren. Maar ze ontvingen wel studiepunten. We streven in Nederland naar aanhaken in de Champions League, terwijl het niveau in de beroepsgroep die dit moet realiseren, bijzonder laag ligt.’

‘Wat denk je van de trainersvakbond? De CBV? Dat is gewoon koffietijd’
De spelersraad heeft een stem bij de KNVB, waarom zijn vijfhonderd coaches dan ongeschikt om mede het beleid te bepalen?

‘De CBV moet eerst eens eisen gaan stellen aan zijn leden. Honderden trainers zijn aangesloten. Zij zouden van zichzelf moeten vergen dat ze meer en betere scholing volgen. Alle trainers in Nederland moeten zichzelf de vraag stellen: Waarom ben ik niet zo goed als Pep Guardiola? En wat moet ik doen om wél zo goed te worden? Veel trainers halen voetbalervaringen voetbalkennis door elkaar. Zij maken zichzelf wijs: Ik heb veel wedstrijden gezien, veel interviews gedaan en ik ken veel anekdotes. Ze zijn dus in feite een encyclopedie, maar deze schat aan ervaring is iets anders dan verstand van voetbal. De lat moet omhoog; in de KNVB-cursussen, bij de CBV en bij trainers.’

Pep Guardiola, coach van Manchester City.
Pep Guardiola, coach van Manchester City.
Het KNVB-rapport stelt dat spelers weerbaarder moeten worden.

‘Juist de tráiners moeten weerbaarder worden. Weerbare trainers leiden automatisch weerbare spelers op. Weerbaar betekent: focussen op je taak. Niet weerbaar betekent: je laten afleiden door externe factoren, zoals de boodschapper. Bij veel trainers signaleer ik het tweede. Als ik weleens een presentatie ergens in Nederland geef, is het vaak huilie huilie wanneer ik hoge eisen stel en heel direct ben. Als een trainer de boodschapper Verheijen niet uit zijn gedachten kan houden, is dat niet best. Hoe kunnen Nederlandse trainers weerbare spelers opleiden als de meesten zelf gaan huilen op het moment dat er hoge eisen worden gesteld of wanneer iemand heel direct is in zijn communicatie? I rest my case. Ook na dit interview kan ik je al voorspellen dat de kans groot is dat het zal gaan over de boodschapper in plaats van de boodschap.’

volgende
NU OP VI PREMIUM
‘Onana zei steeds dat hij beter was dan Cillessen’‘Onana zei steeds dat hij beter was dan Cillessen’
Waarom Hui Wang woest isWaarom Hui Wang woest is
Luxeprobleem Bosz kan valkuil wordenLuxeprobleem Bosz kan valkuil worden
De wonderlijke herrijzenis van MVV MaastrichtDe wonderlijke herrijzenis van MVV Maastricht
‘Jaap Stam ontwikkelt zich tot een absolute toptrainer’‘Jaap Stam ontwikkelt zich tot een absolute toptrainer’
Heiko Westermann is een beklagenswaardig pispaaltjeHeiko Westermann is een beklagenswaardig pispaaltje
Oranje van WK 2010 voorbeeld voor Nederlandse teamsOranje van WK 2010 voorbeeld voor Nederlandse teams
Kevin Diks voelt zich kind in Italiaanse snoepwinkelKevin Diks voelt zich kind in Italiaanse snoepwinkel
Niet zo dolle Dolberg Niet zo dolle Dolberg
Donderdagdiscussie: heeft De Boer pech gehad bij Inter?Donderdagdiscussie: heeft De Boer pech gehad bij Inter?
Scheidsrechters moeten leren relativerenScheidsrechters moeten leren relativeren
Het luxeprobleem van Giovanni van BronckhorstHet luxeprobleem van Giovanni van Bronckhorst

WAT IS VI PREMIUM?

Promo video
Verhalen uit het blad
Overal en altijd
Kwaliteit
Persoonlijk
VERHALEN UIT HET BLAD EN MEER

Nieuws, opinie en achtergrondinformatie komen samen in een vorm die je niet eerder zag. Verhalen uit het magazine, maar ook vele nieuwe rubrieken, video-items en nog meer bijdragen van de Clubwatchers.

PRAAT MEE
PRAAT MEE OP VI.NL
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Inloggen / registreren
60 reacties
REAL-TIME
Geen reacties.

Over VI

Colofon
Voorwaarden
Privacy Statement
Cookies
Meer VI

VI Webshop
VI Travel
RSS feeds
Nieuwsbrief
iOS app
Android app
Overig

Service & contact
Adverteren
Meepraten
Volg VI

Instagram
Partnerships

Official SupplierOffici
Voor het nageslacht.
pi_166395442
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:36 schreef Caland het volgende:

[..]

28
Sow..

Ik dacht 23/24 ofzo
  donderdag 3 november 2016 @ 18:40:23 #286
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_166395448
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:39 schreef Ajacied422 het volgende:
http://www.vi.nl/premium-(...)etere-trainers-1.htm

Een nuttig interview met Raymond Verheijen, voor wie zich verveelt.
P-E-R-I-O-D-I-S-E-R-I-N-G
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_166395451
Zipportal heeft weer aandacht nodig.
Oh.
  donderdag 3 november 2016 @ 18:41:06 #288
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_166395462
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:40 schreef Doublepain het volgende:

[..]

Sow..

Ik dacht 23/24 ofzo
Bedankt.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Trouwste user 2022 donderdag 3 november 2016 @ 18:42:09 #290
7889 tong80
Spleenheup
pi_166395480
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:37 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

'88 godenjaar _O_
Toen stond ik achter het doel. Heb ik dat wel eens verteld ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_166395483
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:42 schreef tong80 het volgende:

[..]

Toen stond ik achter het doel. Heb ik dat wel eens verteld ?

:P
nee, vertel
pi_166395484
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:41 schreef hafcfan het volgende:
gvd stijn grijp ff in
Ik ga even schijten, sorry. De nood roept.
  donderdag 3 november 2016 @ 18:42:40 #293
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_166395488
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:40 schreef Zipportal het volgende:

[..]

[..]

Voor het nageslacht.
RED ONS HENNIEGOD
  Trouwste user 2022 donderdag 3 november 2016 @ 18:42:56 #294
7889 tong80
Spleenheup
pi_166395492
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:41 schreef Caland het volgende:

[..]

Bedankt.
Hans

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_166395495
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:42 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

Ik ga even schijten, sorry. De nood roept.
Want je schijt met je handen?
pi_166395496
Call of Duty aids
Oh.
  Trouwste user 2022 donderdag 3 november 2016 @ 18:43:37 #297
7889 tong80
Spleenheup
pi_166395505
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:42 schreef Doublepain het volgende:

[..]

nee, vertel
Nou ik stond dus achter het doel. En toen werd er gescoord. Door wie weet ik niet meer maar hij zat wel.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_166395507
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 18:40 schreef Doublepain het volgende:

[..]

Sow..

Ik dacht 23/24 ofzo
Caland is zo jong als hij zich voelt maar hij wordt nooit zo oud als hij er uit ziet.
pi_166395522
Leuk die overacting lach van Gijp in die promo
Oh.
pi_166395536
Billy The Goat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')