abonnement Unibet Coolblue
pi_166067826
NS 2000 Crowdfunding update #3
De tussenstand van de crowdfunding actie is dat er op dit moment (19 oktober 2016) ¤30959 opgehaald. De huidige stand van het project is dat op het gebied van transport in principe alles rond is. Maar het project team weet nog steeds niet of het haalbaar is om de technisch betere loc te verwerven. De bal ligt nu bij de Amerikanen, maar daar gaat het allemaal niet zo vlug als ze zouden willen. Het projectteam is er nog druk mee bezig.

Meer informatie over de crowdfunding actie en hoe je eraan kunt bijdragen vind je op de crowdfunding website van de SGB

Als je op de hoogte gehouden wilt worden van tussentijdse updates dan kan je altijd de Facebook pagina van de SGB in de gaten houden.

Verder nog een interessant stukje film uit 1946 waarin een stuk of tien NS 2000 locomotieven in Nederland op transport zijn.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_166838318


NS 2000 Crowdfunding update #4
De tussenstand van de crowdfunding actie is dat er op dit moment (22 november 2016) ¤31719 opgehaald.

Zoals in de vorige update is te lezen,blijkt er onverwacht de kans te zijn om een beter exemplaar te verwerven. Deze machine bevindt zich midden in Amerika op het terrein van de "Lehigh Cements" (onderdeel van het Duitse Heidelberg Cement). De fabriek ligt in Mason City, zo`n 200 km onder Minnesota en ruim 1600 km. uit de kust... Het heeft aardig wat tijd gekost alvorens het "corporate headquarters" (de directie) het verzoek heeft behandeld maar er is gelukkig zeer positief nieuws gekomen. De directie is bereid om de machine aan de SGB over te dragen en er worden diverse reserveonderdelen bij beschikbaar gesteld!

Het projectteam heeft natuurlijk positief op hun voorstel gereageerd en gevraagd om meer informatie over de locomotief, maar helaas duurt het weer even voordat er een reactie is. Hopelijk volgen snel meer foto`s en technische informatie. Op basis van wat bekend is uit fora en enkele oudere foto`s is duidelijk dat het gaat om nummer USA7989 uit 1943. Ter vergelijking: de NS 2004 had nummer 7985. De machine is rond 1985 van andere draaistellen voorzien, waarschijnlijk tijdens een grote revisie waarbij de loc eveneens is aangepast voor radiobediening. Deze draaistellen zijn van een iets lichter maar even oud type Whitcomb-locomotief afkomstig. De locomotief is vanwege een defecte tractiemotor niet rijvaardig maar werd nog ingezet bij het bedrijf tot 2010. Uiterlijk is de machine verder geheel in originele toestand en nog in goede staat. In de bufferbalk zijn de gaten voor bouten van de buffers van de inzet in Europa ook nog aanwezig.

In vergelijking met de machine in Lake Wales is dit een vele malen beter exemplaar, omdat deze in principe ook in technische zin compleet is en tot voor 5 jaar geleden nog gelopen heeft. De buitenzijde is niet verbouwd en doordat de machine steeds op eigen terrein heeft gestaan is er geen sprake van vandalisme of diefstal van componenten.

Op dit moment wordt er verder nagegaan op welke manier het transport binnen Amerika georganiseerd kan worden. Er zal begin 2017 een bezoek ter plaatse worden gebracht om de machine goed te inspecteren en verdere afspraken te maken. Tevens wordt dan duidelijk wat er beschikbaar is aan extra onderdelen. Als alles meezit, zou het transport naar Nederland in het voorjaar kunnen plaatsvinden. Intussen inventariseren we ook de mogelijkheden om in Italië vervangende draaistellen en tractiemotoren te verwerven.

Dankzij de extra donaties die afgelopen tijd nog zijn ontvangen, verwachten we dat het mogelijk is de extra transportkosten voor deze locomotief te kunnen financieren. Het transport van een ruim 65 ton zware machine per dieplader over zo`n 1600 km door Amerika is immers geen eenvoudige en daardoor dure klus. Vele bruggen en wegen zijn niet op zo`n gewicht gebouwd en de route kan wat omslachtig worden. Vervoer over het spoor is vanwege kostbare keuringen e.d. geen optie.

Pas na volledige technische controle in Nederland zal exact bekend zijn wat de kosten bedragen voor een eventueel later rijvaardig herstel. Hierover is nu nog niets te zeggen, maar wel zal een optische opknapbeurt op afzienbare termijn mogelijk zijn. Het belangrijkste doel kan dankzij alle sponsoren en donateurs in ieder geval worden gerealiseerd:het verwerven van een goede NS 2000 loc evenals het transport, en uiterlijk herstel!

Het projectteam willen nogmaals iedereen hartelijk danken die tot op heden heeft bijgedragen in dit project!





Foto copyright:
Foto 1 van van SGB website
Foto 2 van [url=https://www.flickr.com/photos/dwdavidson/]d.w.davidson
Foto 3 van Robert

[ Bericht 5% gewijzigd door Metzie op 22-11-2016 23:25:25 ]
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_167504861
NS 2000 Crowdfunding update #5
Dankzij een gift van Stichting Holland Spoor / roestrijden.nl is het actuele streefbedrag bereikt. Het bedrag dat nu is opgehaald is ¤35239. Het contact met Lehigh Cements loopt nog steeds. Er worden weer nieuwe foto's verwacht uit de USA en dan zal er ook weer een inhoudelijke update volgen op de SGB website, facebook en uiteraard dit weblog.

Voor nu ter afsluiting een filmpje van een opgeknapte Whitcomb 65 Tonner Diesel Locomotief die in bezit is van The Trolley Museum of New York.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_167505184
Tof dit!
pi_167506482
toch maar even volgen.. vind t wel wat hebben :)
pi_167719519
Misschien naar de bekende weg vragen, maar als jullie deze op de Nederlandse baan willen laten rijden als museumtrein, is de loc wel voorzien van de juiste technische voorzieningen om op Nederlands spoor te mogen rijden?

Ik kan me voorstellen dat deze locs naar Amerikaanse specs zijn gebouwd en er dus belangrijke veiligheidssystemen (bijvoorbeeld ATB) ontbreken. Zijn die achteraf nog in te bouwen?

Anders krijg je het beetje lullige plaatje van een mooie museumloc die door een Traxx of een 1700 op sleeptouw genomen moet worden omdat ie zelf de baan niet op mag.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator donderdag 29 december 2016 @ 20:43:19 #32
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167719920
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:32 schreef Stoney3K het volgende:
Misschien naar de bekende weg vragen, maar als jullie deze op de Nederlandse baan willen laten rijden als museumtrein, is de loc wel voorzien van de juiste technische voorzieningen om op Nederlands spoor te mogen rijden?

Ik kan me voorstellen dat deze locs naar Amerikaanse specs zijn gebouwd en er dus belangrijke veiligheidssystemen (bijvoorbeeld ATB) ontbreken. Zijn die achteraf nog in te bouwen?

Anders krijg je het beetje lullige plaatje van een mooie museumloc die door een Traxx of een 1700 op sleeptouw genomen moet worden omdat ie zelf de baan niet op mag.
Alle stoomlocs die op de baan mogen hebben het ook. Is achteraf ook wel in te bouwen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167861512
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:32 schreef Stoney3K het volgende:

Anders krijg je het beetje lullige plaatje van een mooie museumloc die door een Traxx of een 1700 op sleeptouw genomen moet worden omdat ie zelf de baan niet op mag.
Leuke vraag. Ik denk inderdaad dat je ATB achteraf wel kunt inbouwen net zoals bij de Duitse stoomlocomotieven van de SSn of de VSM. Ik denk dat het op korte termijn niet zal gebeuren en als de locomotief al werkend gemaakt wordt deze alleen bij de SGB zal rijden. Maar wellicht in de toekomst.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 3 januari 2017 @ 19:57:44 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_167863455
Tof zeg dat het lijkt te gaan lukken allemaal :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_167864036
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 19:57 schreef Peterselieman het volgende:
Tof zeg dat het lijkt te gaan lukken allemaal :)
dat wordt een verplicht uitje.. :+
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 3 januari 2017 @ 20:32:57 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_167864234
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 20:24 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dat wordt een verplicht uitje.. :+
Ga je een keer mee dan?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_167864375
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 20:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ga je een keer mee dan?
Sure, als dat past in de planning :7
pi_168452983
NS 2000 Crowdfunding update #6



Het projectteam van de SGB heeft foto’s ontvangen uit Amerika! Deze laten zien dat de machine in behoorlijk goede uiterlijke staat is, met hier en daar wat "gebruikssporen". Er is ook wat beperkte informatie over de technische staat van de machine ontvangen. De locomotief is rond 2005 buiten dienst gegaan en is sindsdien overdekt onder enkele silo’s weggezet. De laatste keer dat de loc is gestart rookte 1 van de twee zescilinder Cummins dieselmotoren flink waarbij men dacht aan een afstellingsprobleem. De andere motor liep prima. De locomotief is vervolgens geheel compleet en droog weggezet als strategische reserve. Naast de locomotief wil men ook nog een aantal reserve onderdelen schenken waarvan de verwachting was dat het zou gaan om enkele meters en kleine componenten. Het blijkt echter te gaan om een drietal complete tractiemotoren en twee hoofdgeneratoren. Zeer waardevolle onderdelen!

Op 21 December 2016 is er een constructief overleg geweest tussen een kleine SGB delegatie en de firma’s Spliethoff en BigLift. De firma Spliethoff is de verscheper en de firma Biglift de technische partner v.w.b. het verschepen van speciale ladingen. Diverse aspecten van het transport van de locomotief zijn toen aan de orde geweest zoals het papierwerk dat allemaal geregeld moet gaan worden, het verladen en de vaarroute. De route die naar grote waarschijnlijkheid zal worden bevaren is die van Cleveland naar Antwerpen. Een grote onverwachte meevaller is dat de machine tijdens de zeereis geheel benedendeks vervoerd kan worden. De schepen die Spliethoff gebruikt zijn voorzien van enorme liften en open klapbare dekken. De lading is daarmee goed beschermd tegen het zoute zeewater.

In maart zal een kleine SGB delegatie afreizen naar de Lehigh Cement fabriek in Mason City. In een week tijd wordt dan getracht allerlei zaken op orde te krijgen of anders met derden deze zien te regelen. Zo moeten er steunen ter plaatse worden gemaakt voor het vastzetten van de loc tijdens transport en moet het wegvervoer worden afgestemd. Ook wordt de locomotief zelf verder goed technisch geinspecteerd zodat we ook hier een beter beeld bij hebben.

Naast de genoemde aspecten zijn er nog tal van kleine zaken die geregeld moeten worden zoals toegang aan de kade in de haven van Antwerpen waar de locomotief ontscheept gaat worden. Deze toegang zal helaas alleen mogelijk zijn voor een select gezelschap, zoals pers en de mensen die giften hebben gestort van 2000 euro of meer.

Ondanks het feit dat voor het einde van 2016 het streefbedrag van 35.000 euro werd bereikt zijn extra donaties natuurlijk van harte welkom. Deze zullen dan bijdragen aan het verder herstel van de machine na aankomst in Nederland.

De foto's zijn aanklikbaar voor een grotere versie. Foto copyright behoort aan de SGB toe.









[ Bericht 1% gewijzigd door Metzie op 26-01-2017 21:23:32 ]
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
  Moderator donderdag 26 januari 2017 @ 22:04:14 #39
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168455082
Das een flinke laag betonsluier. Je mag flink wat salpeter inslaan voor de schoonmaak ;)

Mooi trouwens dat het zo voorspoedig gaat
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168466340
quote:
14s.gif Op donderdag 26 januari 2017 22:04 schreef derLudolf het volgende:
Das een flinke laag betonsluier. Je mag flink wat salpeter inslaan voor de schoonmaak ;)

Mooi trouwens dat het zo voorspoedig gaat
maar wel een mooie beschermlaag zo :P
pi_169867847
NS 2000 Crowdfunding update #7





Op de officiele SGB facebook is een update gepost. Een aantal leden van het projectteam zijn nu in Amerika om de locomotief te inspecteren en het verdere transport te regelen. De update is als volgt: “Goedgekeurd! Ons team in de States is tevreden: dit wordt onze 'NS 2000'. Nu nog een heleboel zaken regelen om de locomotief naar Nederland te vervoeren.”

Via het Beneluxspoor forum vond ik nieuws over extra hulp bij het rijvaardig maken van de locomotief zodra deze in bij de SGB is. De locomotief is uitgerust twee zescilinder dieselmotoren van de firma Cummins. De firma heeft ook een Nederlandse vestiging in Dordrecht en als onderdeel van hun “community werk” initiatief hebben zij aangeboden om de motoren na te kijken en in orde te maken. Dat is natuurlijk super goed nieuws want dat betekend dat de SGB het geld en energie in andere taken voor het opknappen van deze locomotief kunnen stoppen.

Tot zover het nieuws tot nu toe en ik hoop dat er snel meer updates volgen met nieuws uit Amerika.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_169868529
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

waar het met sommige museum stukken het allemaal tegen zit... lijkt het met deze tot zover voor de wind te gaan :o
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 maart 2017 @ 19:58:32 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_169868747
jeuj *O*
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator woensdag 29 maart 2017 @ 20:34:32 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169869958
Dat Cummins die motor wel reviseren is wel een mooie meevaller.

In de werkplaats van m'n oom knutselen een wat zeventig plussers een aantal ochtenden per week. Hebben vorig jaar een Deutz motor uit 1908 die de laatste 60 jaar niet heeft gedraaid opgeknapt. Zelf zuigers, zuigerveren ed draaien op de draaibank _O_

Zoiets
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169873755
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2017 20:34 schreef derLudolf het volgende:
Hebben vorig jaar een Deutz motor uit 1908 die de laatste 60 jaar niet heeft gedraaid opgeknapt. Zelf zuigers, zuigerveren ed draaien op de draaibank _O_

Zoiets
Stoer man! Lijkt wel op een stoommachine. :)
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_170138367
NS 2000 Crowdfunding update #8

Niet echt een grote update, maar ik vond een interessant artikel over het NS 2000 project op de website van een Zeeuwse krant, de PZC. Het meest opzienbarende vind ik dat de SGB heeft besloten om het opknappen van de locomotief uit te besteden aan een bedrijf. In mijn optiek een goede beslissing want het grondig opknappen van een locomotief kan vele jaren duren zoals bijvoorbeeld bij Stichting NS 162 die van 1996 tot en met 2012 aan hun locomotief hebben gewerkt totdat de NS 162 rijvaardig was.

quote:
Bronartikel Website PZW

SGB vindt droom-locomotief bij cementfabriek in VS

GOES - Hij staat nu te verstoffen bij een cementfabriek in de Amerikaanse staat Iowa, maar als de 'NS-2000'-locomotief eenmaal aan z'n reis richting Goes begint, wacht 'm daar een glorieus nieuw leven.

Het hart van menig treinfanaat zal sneller kloppen wanneer de locomotief in oude glorie bij de Stoomtrein Goes-Borsele arriveert, verwacht woordvoerder Reinier Zondervan. ,,Deze locomotief is straks volstrekt uniek in Nederland."

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de diesellocomotief van Amerikaanse makelij in Europa geïntroduceerd. Tot 1960 reden er zo'n twintig van op Nederlandse spoor. ,,Ze zijn vooral bekend van de olietransporten uit Schoonhoven. Helaas zijn ze allemaal gesloopt."

Al jaren neemt de SGB het voortouw om een vergelijkbaar exemplaar te importeren en op te knappen in de jaren-vijftigstijl van de NS. Via crowdfunding en met een legaat is inmiddels een bedrag van ruim 60.000 euro voor dat doel ingezameld.

De cementfabriek in Ohio bleek bereid het redelijk gave exemplaar te schenken aan de Zeeuwen. ,,Deze week is de machine door één van onze bestuursleden en een monteur goedgekeurd en hebben ze voorbereidingen getroffen voor het transport."

Dat wordt nog een hele klus. Het zou veel te duur worden om de loc goedgekeurd te krijgen voor transport over spoor, dus moet de 65 ton zware machine per dieplader over zo'n 1600 km naar Cleveland worden gereden. Daar wordt hij verscheept naar Antwerpen.

,,Vanaf daar gaat hij niet meteen naar Goes. Om te voorkomen dat het een langdurig project wordt, zal de locomotief elders in het land door een bedrijf worden opgeknapt."
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_171857463
NS 2000 Crowdfunding update #9

Er is al een tijd geen nieuws meer te vinden rondom het NS 2000 project op de SGB website of op hun Facebook dus ik heb de SGB een mail gestuurd met de vraag of er nog nieuws is. Het antwoord was als volgt

quote:
Op dit moment is er geen nieuws. De laatste activiteit was het bezoek van twee van onze mensen aan de VS om de loc te bekijken en het transport voor te bereiden. We zijn nu in afwachting van ruimte op een schip van de sponsor. Zodra er weer beweging in de zaak zit (letterlijk en figuurlijk) volgt er natuurlijk weer een update.
Helaas dus geen inhoudelijke update over het project.

Nog wel een ander bericht dat ik vond op Facebook is dat de locomotief nu officieel eigendom is van de SGB.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_174041525
NS 2000 Crowdfunding update #10

Een wat verlate update over het project. Het stond al tijdens mijn vakantie op het beneluxspoor.net forum maar het echte leven zat in de weg om er direct een post van te maken dus hierbij alsnog.

Toen het SGB team in Amerika bij de fabriek was waar de loc staat hebben ze de originele draaistellen gevonden! Deze stonden op een soort schrootplaats een paar kilometer van de fabriek verwijderd. Dat de draaistellen nog niet waren afgevoerd was puur toeval. De originele motoren zitten er ook nog in, al zal de kwaliteit hiervan op zijn minst discutabel zijn.

Gelukkig krijgen ze er ook nog een aantal losse motoren en generatoren bij dus er zal voldoende bij zijn om er 1 compleet werkende loc van te bouwen. Dat zij die "reservedelen" erbij kregen had wel tot gevolg dat er weer extra vrachtwagens nodig zijn om die onderdelen naar de haven te vervoeren. Helaas blijken transport- en hijskosten in Amerika minimaal 8 x zo duur als in Europa maar zoals het er nu naar uitziet gaat het gewoon lukken om de loc + reservedelen naar Goes te transporteren.

De papieren zijn inmiddels ook nagenoeg allemaal aanwezig, nu is het wachten op de scheepvaartmaatschappij die aan moet geven op welke datum er een schip naar Nederland of België vaart waar de loc op kan.




[ Bericht 7% gewijzigd door Metzie op 28-09-2017 15:17:39 ]
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
  woensdag 27 september 2017 @ 21:55:50 #49
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_174041816
Op, zich wel tof. Tvp voor foto's
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  donderdag 28 september 2017 @ 12:46:33 #50
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_174050904
Idd, die 0,04 megapixel fotos laten wel wat aan de verbeelding over.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')