abonnement Unibet Coolblue
pi_164420604



quote:
Grote bosbranden rondom Marseille

Rond de Zuid-Franse stad Marseille hebben grote bosbranden ruim 3.300 hectare in de as gelegd. Verschillende mensen raakten gewond en enkele tientallen huizen zijn uitgebrand. Intussen heeft de brandweer het vuur onder controle en wordt de tweede stad van Frankrijk niet meer bedreigd.

De branden braken gisteren in de namiddag uit rond enkele voorsteden van Marseille. De oorzaak is nog niet bekend. De kurkdroge garrigue-vegetatie en de sterke wind wakkerden het vuur zo sterk en zo snel aan dat de brandweer de situatie een tijdlang niet onder controle had.

"Het gaat om extreme omstandigheden. De haven werd gisteravond bedreigd, personeel werd weggehaald. Snelwegen en de luchthaven gingen tijdelijk dicht en enkele duizenden mensen in steden ten noorden van Marseille werden geëvacueerd", vertelt correspondent Frank Renout. Boven Marseille en omstreken hangt een rookpluim en in sommige straten regent het asdeeltjes.

Een dertigtal brandweermannen en politieagenten raakten bevangen door de rook. Drie burgers liepen brandwonden op, een van hen is erg erg aan toe. Een duizendtal mensen werd gisteravond nog geëvacueerd en ondergebracht in plaatselijke sportzalen en scholen.

Op dit moment strijden nog steeds zo'n 1.800 brandweermannen tegen het vuur. De situatie is intussen wel stabiel, het vuur maakt geen opgang meer. "De omstandigheden zijn gunstiger: er is nog steeds een sterke wind, maar de vochtigheid is teruggekeerd en de temperaturen dalen", zegt brandweerkolonel Gregory Allione. Toch blijft iedereen in opperste staat van paraatheid.
Zie ook
WKN / Bosbranden bereiken nu ook Zuid-Portugal en Madeira

Lijkt er op dat het onder controle komt maar ze zijn de branden nog niet meester hoorde ik vanochtend.
pi_164420918
Heftige brand :o

[ Bericht 72% gewijzigd door Frutsel op 11-08-2016 10:17:38 ]
  donderdag 11 augustus 2016 @ 09:59:01 #4
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_164420934
Wel bijzonder dat zo'n verwoestende vuurzee ook iets magisch heeft. Voor de mensen in Marseille lijkt die inferno wel erg beangstigend. :o

[ Bericht 56% gewijzigd door Frutsel op 11-08-2016 10:17:54 ]
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_164420969
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 09:59 schreef Ajaxfan het volgende:

Okéeeee lekkere opmerking. :P

Nou, ik heb gewoon niets met die stad. Niet dat ik het hun dit gun, dat helemaal niet.
Ben er twee keer geweest en twee keer met gierende banden vertrokken. Zelden ergens zo onveilig gevoelt als daar.

Maar zo'n brand als dit is uiteraard verschrikkelijk.
U MAD?
  donderdag 11 augustus 2016 @ 10:08:46 #6
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_164421100
quote:
3s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 10:00 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Nou, ik heb gewoon niets met die stad. Niet dat ik het hun dit gun, dat helemaal niet.
Ben er twee keer geweest en twee keer met gierende banden vertrokken. Zelden ergens zo onveilig gevoelt als daar.

Maar zo'n brand als dit is uiteraard verschrikkelijk.
Het is ook een beetje het afvoerputje van Frankrijk inderdaad voor een deel. Er zijn wijken waar zelfs de politie en taxi's niet komen. _O- Verder ook wel een erg mooi historisch deel.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')