Ondanks een groeiend tekort aan arbeidskrachten vinden vluchtelingen in Duitsland moeilijk werk. Dat komt onder meer omdat beursgenoteerde ondernemingen niet thuis geven, denkt vicekanselier en minister van economische zaken Sigmar Gabriel (SPD). Zij vinden dit verwijt onterecht en vragen om geduld.
Daimler-topman Dieter Zetsche was vol vertrouwen toen vluchtelingen na Angela Merkels beroemde 'Wir schaffen das' met duizenden tegelijk in Duitsland arriveerden. Hij noemde de massale instroom weliswaar een 'herculestaak', maar benadrukte dat de Bondsrepubliek economisch kon profiteren. 'In het beste geval vormt de vluchtelingenstroom de basis voor het volgende wirtschaftswunder', zei Zetsche in september vorig jaar.
Gemotiveerde werkzoekenden
De logica was eenvoudig: Duitsland vergrijst en heeft migranten nodig om vacatures te vervullen. En, zo redeneerde de Daimler-baas, mensen die oorlog zijn ontvlucht, zijn doorgaans zeer gemotiveerd om iets van hun leven te maken. 'Precies zulke mensen zoeken we bij Mercedes en overal in ons land', aldus de topman.
Zijn analyse werd breed gedeeld in Duitse bestuurskamers. Maar een jaar later blijkt de integratie van vluchtelingen op de arbeidsmarkt moeizaam te verlopen, ondanks overheidsprogramma's die erop zijn gericht al snel na aankomst kwalificaties te inventariseren en werkgevers aan vluchtelingen te koppelen. Sinds vorig voorjaar vonden 30.000 vluchtelingen een baan of opleidingsplek in de Bondsrepubliek, blijkt uit recente cijfers van het Bundesagentur für Arbeit, terwijl het aantal geregistreerde werkzoekenden binnen die groep met 130.000 meer dan vier keer zo groot is. Ruim 660.000 vacatures staan open.
Opvallend is dat juist de dertig grootste, beursgenoteerde bedrijven in Duitsland nauwelijks vluchtelingen op de loonlijst hebben staan. Uit een enquête van de Frankfurter Allgemeine in juli bleek dat deze zogenoemde DAX-ondernemingen in totaal slechts 54 vluchtelingen in dienst hebben, van wie er liefst vijftig werken bij Deutsche Post. Het bracht Gabriel er toe de ceo's in een brief op te roepen meer te doen om de 'herculestaak' tot een goed einde te brengen.
Volgens de vicekanselier moeten ze een voorbeeld nemen aan al die kleinere bedrijven die er met minder financiële reserves wel in slagen vluchtelingen een plek te bieden.
Ongefundeerde kritiek, vinden ze bij Daimler. Want de enquête ging over vaste aanstellingen, zegt een woordvoerder, terwijl de autobouwer sinds begin dit jaar een stageprogramma heeft lopen voor driehonderd vluchtelingen dat de mogelijkheid geeft door te stromen in een opleidingsplek.
Ook industriegigant Siemens wuift de verwijten weg met het argument dat het zowel een stage- als opleidingsprogramma heeft opgezet waar op dit moment meer dan honderd vluchtelingen aan deelnemen.
Maar er klinken ook andere geluiden. Hr-chef Dirk Pfenning van Bayer bijvoorbeeld zegt dat het farma- en agrochemieconcern er eenvoudigweg niet in slaagt geschikte kandidaten te vinden. 'Veruit de meeste vacatures van ons vragen een opleidingsniveau en taalkennis die vluchtelingen over het algemeen niet of nog niet hebben', zegt Pfenning, die eraan toevoegt dat Bayer daarom sinds enkele maanden voor vluchtelingen cursussen Duits organiseert die aansluiten op het basispakket dat ze van de overheid ontvangen.
Het is een veelgehoord probleem. Want hoewel aanvankelijk de indruk ontstond dat veel vluchtelingen goed opgeleid waren, blijkt dat ruim een kwart van hen alleen een basisschooldiploma heeft en driekwart niet beschikt over een beroeps- of academische opleiding. Ook zij die wel voldoende zijn gekwalificeerd, hebben tijd nodig om Duits te leren voordat ze voor een werkgever interessant zijn. Het Bundesagentur für Arbeit gaat er daarom vanuit dat in het eerste jaar na aankomst slechts één op de tien vluchtelingen werk vindt. Na vijf jaar is dit naar verwachting de helft, en na vijftien jaar ruim tweederde.
Moeilijker dan verwacht
'Iedereen realiseert zich dat integratie van vluchtelingen op de arbeidsmarkt een stuk moeilijker is dan verwacht', zegt Ariane Derks, woordvoerder van ThyssenKrupp. Het staal- en technologieconcern biedt net als Daimler en Siemens stages aan voor asielzoekers, met uitzicht op een opleidingsplek. 'Van die ervaringen leren we, zoals vluchtelingen wennen aan onze manier van werken. Uiteindelijk komt het ook aan op geduld.'
http://fd.nl/economie-pol(...)telingen-op-te-nemenEen kwart heeft alleen lagere school gedaan. Hmm, dus driekwart heeft hoger dan lagere school. Je kunt het ook van de positieve kant bekijken.