Nog even en dan is het weer zover: de eerste grote ronde van het jaar. Op vrijdag 6 wordt de brommer aangeslingerd en ruim drie weken later komt deze in Turijn tot stilstand. We beginnen met een tijdrit in Apeldoorn. Tom Dumoulin richt zijn pijlen op de roze trui, maar hij krijgt concurrentie van onder meer Fabian Cancellara. De openingstijd wordt gevolgd door twee vlakke ritten (van Arnhem naar Nijmegen en vice versa). Met onder meer Marcel Kittel, André Greipel, Elia Viviani, Caleb Ewan en wellicht onze enige echte eigen Moreno Hofland aan de start beloven het een aantal interessante massasprints te worden. De schamele bergpuntjes die voor het oprapen liggen zullen ongetwijfeld gepakt worden door een onbeduidend Dimension Data-ertje, waarna diegene een heldenontvangst wacht in diens thuisland.
Na drie dagen volgt de eerste rustdag al, waarna we onze weg vervolgen met een afwisselend parcours met sprintetappes, heuvelritten en ook al het eerste klimwerk. Deze week wordt afgesloten met een tijdrit over een golvend terrein. Als Dumoulin weer lekker aan het trainen is geweest zoals voor de Vuelta van afgelopen jaar is het zomaar mogelijk dat Tom de gehele natie doet dromen door op de tweede rustdag de roze trui in handen te hebben.
Na die tweede rustdag worden de etappes, en de aankomsten, geleidelijk aan verraderlijker. Al ligt er nog een biljartvlakke etappe die aankomt in Bibione. De rittenkapers zullen hun kansen gaan ruiken in enkele etappes. Ook deze week wordt weer afgesloten met een tijdrit. Ditmaal wacht een klimtijdrit van ruim 10 kilometer.
In de slotweek is de kans groot dat er gewacht gaat worden op en toegewerkt gaat worden naar de etappes van vrijdag en zaterdag, hoewel het natuurlijk altijd de renners zijn die de koers maken. Zal er in de slotweek nog sprake zijn van spanning in het klassement? Moet Landa tijd goedmaken op Nibali, wat doet Valverde in zijn eerste Giro? Staat er weer een outsider op die meedoet voor de eindzege? Wat kunnen de Nederlanders en de Belgen?
Zoals altijd kunnen we weer drie weken terecht bij Sporza (in de laatste week gehinderd door de walgelijke Baloise Belgium Tour) en Eurosport om dit alles te volgen. De NOS hangt weer eens de successupporter uit en zendt ineens 11 etappes uit vanwege de start in Nederland en de aanwezigheid van Dumoulin.
Etappes:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De favorieten volgens de bookmakers:
SPOILER
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
quote:
Ik durf hier wel een weddenschapje van te maken.
Put these foolish ambitions to rest.
BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
quote:
Op vrijdag 27 mei 2016 17:42 schreef TheArt het volgende:[..]
Dan had je Battaglin en Roglic maar vol op kop laten rijden om die mannen van Astana terug te halen. Je weet namelijk dat dit gaat gebeuren. En natuurlijk, zonder val was het nooit gebeurd allemaal, maar je kan het risico gewoon niet nemen.
Precies.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
Ik had opzich nooit iets tegen Nibali, maar dit is wel heel treurig. Wéér zoveel mazzel na de Tour, en een bizarre herrijzenis na dagenlang niet eens tot de beste tien klimmers behoort te hebben. Normaal ben ik volgens mij tamelijk naïef als het op dopinggevallen aankomt, maar dit is toch wel eentje waar zelfs ik me achter de oren begin te krabben.
Demain, on roule
SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
quote:
Op vrijdag 27 mei 2016 17:43 schreef BlaZ het volgende:[..]
Zeker bij een kopgroep van 28 man kan de ploeg van de leider probleemloos iemand meesturen. En zo niet dan laat je ook zelf geen groep wegrijden.
Nu zaten er ploegmakkers van Chavez en Nibali vooruit, terwijl Kruiswijk geïsoleerd zat.
En het is nog maar enkele dagen. Ik veronderstel dat de hele ploeg wel gemotiveerd is, dan kan je dat team wel vragen om zich nog 2 dagen het snot voor de ogen te rijden om niets te laten vertrekken zonder LTJ renner erbij.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
Morgen gewoon het roze terug pakken niks aan de hand
Wombcat
rent wiel
quote:
Op vrijdag 27 mei 2016 17:46 schreef Van_Poppel het volgende:[..]
De eerste 70km waren vandaag vlak, dan moet je altijd proberen mannetjes naar voren te sturen. Dat er dan een paar Astana's en Movistars mee zijn is, dan helemaal niet relevant.
Een mannetje in de kopgroep zorgt ervoor dat Kruijswijk met iets minder stress kan afdalen in de wetenschap dat hij zelf, in geval van calamiteit, niet op kop hoeft te rijden. Dan maakt hij die stuurfout misschien niet.
Maargoed, achteraf kijkt men de koe in de kont...
Die kopgroep is niet weggereden op het vlakke, maar op de klim.
Misschien hadden ze kunnen voorkomen dat die kopgroep wegreed, maar dan had 'ie evengoed alleen gezeten op de klim.
in a crowd you lose humanity
Hoop nu wel dat Chaves hem pakt, maar Nibali zal wel weer een konijn uit de hoge hoed toveren.
Demain, on roule
BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
quote:
Op vrijdag 27 mei 2016 17:46 schreef Van_Poppel het volgende:[..]
De eerste 70km waren vandaag vlak, dan moet je altijd proberen mannetjes naar voren te sturen. Dat er dan een paar Astana's en Movistars mee zijn is, dan helemaal niet relevant.
Een mannetje in de kopgroep zorgt ervoor dat Kruijswijk met iets minder stress kan afdalen in de wetenschap dat hij zelf, in geval van calamiteit, niet op kop hoeft te rijden. Dan maakt hij die stuurfout misschien niet.
Maargoed, achteraf kijkt men de koe in de kont...
Ach achteraf, afgelopen dinsdag spraken we hier al over.
Op dinsdag 24 mei 2016 15:44 schreef Van_Poppel het volgende:
Het meest zorgwekkende is eigenlijk dat in de groep erachter geen enkele Djumbo-renner zit. Dat wordt vrijdag en zaterdag echt een probleem.
Op dinsdag 24 mei 2016 15:46 schreef BlaZ het volgende:
Precies. Het enige wat wellicht zou kunnen lukken is meteen bij de start 2 man vooruit te sturen.
Vooral de laatste etappe gaat lastig worden, ik neem aan dat Astana daar vanuit de start gaat rijden om de Jumbo mannen eraf te rijden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
Falco
Afleidingsmanoeuvre
quote:
BAAS
TLDjumbo-tactieken
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>