abonnement Unibet Coolblue
pi_162074444
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 21:02 schreef dwemobiel het volgende:

[..]

Ja dat mag,
Ik heb in china een aantal ds18b20 temperatuursensoren besteld. deze aangesloten op een arduino met ethernet shield en hier een stukje software voor gemaakt welke de waarde's naar exosite verzend. Op deze manier heb ik een goed beeld gekregen van het stookgedrag en temperatuursverloop van de CV, temperatuur in huis, luchtvochtigheid in huis buiten temperatuur etc.

Zo dus ook een 4 tal sensoren voor de boiler, 1 op de uitgaande leiding, 1 op de inkomende leiding 1 tegen het boilervat (ongeveer in het midden) en 1 onder de pv panelen op het dak buiten.
Mijn boiler wil nog wel eens in storing schieten waardoor hij niet meer op wil warmen. ik vermoed dat dit komt door een tekort aan zonneboilervloeistof, maar weet dat niet zeker.
Middels deze grafieken zie ik dat dus gebeuren en kan ik de boiler resetten.
Te weinig zonneboilervloeistof? Bedoel je glycol? Dat zou je toch moeten kunnen zien? Zit er geen drukmeter bij je pomp?
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_162081726
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 21:02 schreef dwemobiel het volgende:

[..]

Ja dat mag,
Ik heb in china een aantal ds18b20 temperatuursensoren besteld. deze aangesloten op een arduino met ethernet shield en hier een stukje software voor gemaakt welke de waarde's naar exosite verzend. Op deze manier heb ik een goed beeld gekregen van het stookgedrag en temperatuursverloop van de CV, temperatuur in huis, luchtvochtigheid in huis buiten temperatuur etc.

Zo dus ook een 4 tal sensoren voor de boiler, 1 op de uitgaande leiding, 1 op de inkomende leiding 1 tegen het boilervat (ongeveer in het midden) en 1 onder de pv panelen op het dak buiten.
Mijn boiler wil nog wel eens in storing schieten waardoor hij niet meer op wil warmen. ik vermoed dat dit komt door een tekort aan zonneboilervloeistof, maar weet dat niet zeker.
Middels deze grafieken zie ik dat dus gebeuren en kan ik de boiler resetten.
Is leuk en aardig maar brengt de boiler er meer of minder door op?
Of kan je er iets mee veranderen?
Die van ons heeft trouwens een leegloop constructie, was eens voornemens om hem met clycol te vullen, maar heb er toch maar vanaf gezien, stel er komt een lek een verbinding tussen het water en de collector, warmtewisselaar is me toch liever van niet.
pi_162081926
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 19:55 schreef Kaashapje het volgende:

[..]

En ook al heb je dan warm water, wat heb je eraan als de trommel al halfvol zit met koud water? Zeker tegenwoordig met wasmachines met een beladingssensor, die water pakken naar de hoeveelheid was.
Tja wat heb of heeft men eraan, dat water is al opgewamd gratis, dus, dat in de trommel moet nog verwarmd worden voordat hij de was gaat doen.
Jij of je partner staat versteld hoe snel de was gaat dan, tevens stel men doet wol wassen in de machine zelfs met een wol programma en die wol krijgt ijskoud water om mee te spoelen weet je wat er dan mee kan gebeuren?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2016 00:22:29 ]
pi_162097718
Nee helaas geen drukmeter, boiler is al 11 jaar oud. deze panelen zijn idd met glycol gevuld ipv water. ze zijn nl tijdens de bouw niet waterpas geplaatst en werken daardoor het ingebouwde afschot tegen. ik heb dus helaas ervaring met kapot gevroren panelen. deze zijn toen vervangen en de installatie afgevuld met glycol. Ik het niet exact meten maar ik durf wel te beweren dat glycol de warmte beter geleid, waardoor het rendement volgens mij beter is als dat van mijn buren.
De installatie is eigendom van de woningbouw en hieraan kan ik dus niet al te veel doen. was hij eigendom geweest denk ik dat hij al vervangen was door een grotere.

De boiler brengt uiteraard door te meten niet meer op. het geeft voor een paar euro inzicht in energie verbruik en een aantal avonden plezier in het bouwen. Het blijft hobby natuurlijk, net zoals mensen een 'slimme' thermostaat ophangen of een app hebben waarmee ze zien hoeveel hun pv-panelen al opgewekt hebben.

Ik denk wel dat indien salderen afgeschaft wordt ik toch een boiler met elektrisch naverwarming op ga hangen. Zo kan ik met mijn metingen en eenvoudige software de boiler opwarmen met het overschot energie van de pv-panelen ipv deze energie terug te leveren. Hier heb ik ooit eens een rekensom over gevonden op het net waarmee ze het rendement van c.a. 20-25% naar 60-65% konden krijgen.
vooralsnog wacht ik eerst de beslissing in den haag af....
  woensdag 11 mei 2016 @ 20:26:08 #30
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_162098759
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 19:53 schreef dwemobiel het volgende:
Nee helaas geen drukmeter, boiler is al 11 jaar oud. deze panelen zijn idd met glycol gevuld ipv water. ze zijn nl tijdens de bouw niet waterpas geplaatst en werken daardoor het ingebouwde afschot tegen. ik heb dus helaas ervaring met kapot gevroren panelen. deze zijn toen vervangen en de installatie afgevuld met glycol. Ik het niet exact meten maar ik durf wel te beweren dat glycol de warmte beter geleid, waardoor het rendement volgens mij beter is als dat van mijn buren.
De installatie is eigendom van de woningbouw en hieraan kan ik dus niet al te veel doen. was hij eigendom geweest denk ik dat hij al vervangen was door een grotere.

De boiler brengt uiteraard door te meten niet meer op. het geeft voor een paar euro inzicht in energie verbruik en een aantal avonden plezier in het bouwen. Het blijft hobby natuurlijk, net zoals mensen een 'slimme' thermostaat ophangen of een app hebben waarmee ze zien hoeveel hun pv-panelen al opgewekt hebben.

Ik denk wel dat indien salderen afgeschaft wordt ik toch een boiler met elektrisch naverwarming op ga hangen. Zo kan ik met mijn metingen en eenvoudige software de boiler opwarmen met het overschot energie van de pv-panelen ipv deze energie terug te leveren. Hier heb ik ooit eens een rekensom over gevonden op het net waarmee ze het rendement van c.a. 20-25% naar 60-65% konden krijgen.
vooralsnog wacht ik eerst de beslissing in den haag af....
Water heeft een betere thermische overdracht dan glycol. Dat er glycol inzit, is puur om het bevriezen te voorkomen. Daarnaast heeft glycol ook een hoger kookpunt. De huidige zonnecollectoren zijn leegloop systemen. Dus zodra de temperatuurde hoog wordt, stopt de circulatie van het water, en zakt dit door de zwaartekracht terug in het vat.

[ Bericht 5% gewijzigd door cvboer2 op 11-05-2016 20:31:26 ]
Share your talent, move the world.
pi_162124481
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 20:26 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Water heeft een betere thermische overdracht dan glycol. Dat er glycol inzit, is puur om het bevriezen te voorkomen. Daarnaast heeft glycol ook een hoger kookpunt. De huidige zonnecollectoren zijn leegloop systemen. Dus zodra de temperatuurde hoog wordt, stopt de circulatie van het water, en zakt dit door de zwaartekracht terug in het vat.
De huidige, die van ons ligt al bijna 17 jr in het dak,en die heeft een leegloop systeem.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2016 17:33:19 ]
pi_162136789
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 17:33 schreef john2406 het volgende:
De huidige, die van ons ligt al bijna 17 jr in het dak,en die heeft een leegloop systeem.
merken jullie dan ook een goede besparing op de gasrekening door de boiler? wij in ieder geval wel.
pi_162139499
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 22:24 schreef dwemobiel het volgende:

[..]

merken jullie dan ook een goede besparing op de gasrekening door de boiler? wij in ieder geval wel.
Zal best wezen heb het in het begin al eens uitgerekend zou bij god niet meer weten hoeveel het was?
Dacht iets rond de 300 tot 400 kub per jaar, maar wel van het beginaf aan max gebruik van gemaakt, tenminste als partner het ook gebruikt bij de wasmachine.
In mijn vak mocht ik vaak Amerikaanse wasmachines aansluiten, die hadden machines die behoorde op koud en warm aangesloten te worden. kon een hele wasmand in in die dingen.
Nou kijk ik er niet meer heen om behalve of hij werkt of niet.
pi_162203063
Wat kost tegenwoordig zo een systeempje trouwens, dacht dat ik toen 1050 gulden ervoor betaald had per stuk?
Had er ja twee genomen, eentje voor de verkoop, zeflde prijs als ik betaald had trouwens!
En op beide systemen geen subsidie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2016 00:15:56 ]
pi_162208607
bij aankoop van mijn huis zat er al een zonneboiler in, maar de temperatuur liep niet op terwijl de pomp continue liep en gloeiend heet werd. Ik heb m uitgezet om later eens te onderzoeken wat nu het probleem is. Het betreft een agpo aquasol 3, en het bleek dat er nog te weinig water in het systeem zat. Ik heb t proberen bij te vullen volgens de handleiding maar het wilde maar niet lukken, er kwam gewoonweg geen water in.

Ik heb de vul/overloopcombi losgemaakt en geinspecteerd, helaas is de installatie te laag opgehangen waardoor de combi niet volledig uit de boiler kon komen. Ik heb een bak met azijn gevuld en m daar een tijd ingelaten. Hierna liet de combi wel water door en heb ik m weer ingebouwd en de installatie gevuld. Na het vullen slaat de pomp af (de zo'n was al ruim onder). Helaas is het mooie weer voorbij en moet ik nu langer wachten op resultaat. Ben benieuwd hoe goed ie werkt en de gasrekening lager wordt.
pi_162213108
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 02:54 schreef Randy_S het volgende:
bij aankoop van mijn huis zat er al een zonneboiler in, maar de temperatuur liep niet op terwijl de pomp continue liep en gloeiend heet werd. Ik heb m uitgezet om later eens te onderzoeken wat nu het probleem is. Het betreft een agpo aquasol 3, en het bleek dat er nog te weinig water in het systeem zat. Ik heb t proberen bij te vullen volgens de handleiding maar het wilde maar niet lukken, er kwam gewoonweg geen water in.

Ik heb de vul/overloopcombi losgemaakt en geinspecteerd, helaas is de installatie te laag opgehangen waardoor de combi niet volledig uit de boiler kon komen. Ik heb een bak met azijn gevuld en m daar een tijd ingelaten. Hierna liet de combi wel water door en heb ik m weer ingebouwd en de installatie gevuld. Na het vullen slaat de pomp af (de zo'n was al ruim onder). Helaas is het mooie weer voorbij en moet ik nu langer wachten op resultaat. Ben benieuwd hoe goed ie werkt en de gasrekening lager wordt.
Zo was het bij die kennis van ons ook, naar een paar weken begon dat ding te klapperen, pomp dacht ik liep toen ook niet, ik me daar een paar uur naar gezocht, wat bleek te weinig water erin?
De ogen uit mijn kop schaamde ik me toen, maar wat wist ik toen van die systemen af, geen hol dus.
Hele woning bij hem geinstalleerd gas riool water hij had namelijk een lege bouw opgekocht 4 verdiepingen dacht aan 90 vierkante meter per verdieping, die hut heeft deze warm voor 1100 cub in het jaar.
Open trap tot en met de zolder, kan je nagaan wat daar aan warmte weg kan vliegen, wel op de duitsemanier gebouwd binne muren van 20 cm en op mijn domme Duitse manier berekend.

En nog vergeten geheel vrijstaand,die hut, die werd me toch kwaad als ik het hut noemde.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2016 13:46:01 ]
pi_162221176
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 22:24 schreef dwemobiel het volgende:

[..]

merken jullie dan ook een goede besparing op de gasrekening door de boiler? wij in ieder geval wel.
Ik merk het ook wel, maar een zonnepaneel op die plek op het dak had meer opgeleverd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_162221203
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 00:08 schreef john2406 het volgende:
Wat kost tegenwoordig zo een systeempje trouwens, dacht dat ik toen 1050 gulden ervoor betaald had per stuk?
Had er ja twee genomen, eentje voor de verkoop, zeflde prijs als ik betaald had trouwens!
En op beide systemen geen subsidie.
in 2009 was ik 2800 euro kwijt aan 1 systeem excl subsidie van 600 euro.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_162221979
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 16:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

in 2009 was ik 2800 euro kwijt aan 1 systeem excl subsidie van 600 euro.
Zo dat is een aardige cent om het maar zo te noemen!

De eco nok van monier hadden ze nog niet van gehoord?

Als ik dan 1050 gulden omreken hebben me die dingen nog geen 500 euro gekost, toch?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2016 17:07:11 ]
pi_162225655
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 17:01 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zo dat is een aardige cent om het maar zo te noemen!

De eco nok van monier hadden ze nog niet van gehoord?

Als ik dan 1050 gulden omreken hebben me die dingen nog geen 500 euro gekost, toch?
Alles hangt af van de grootte en merk.

https://www.warmteservice(...)XO3MwCFUqeGwodcigPBQ
ALs ik hier kijk dan zijn ze niet echt goedkoper geworden, mijn prijs was inclusief montage.

TVT ligt in order grootte van 15-20 jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_162231395
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 19:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Alles hangt af van de grootte en merk.

https://www.warmteservice(...)XO3MwCFUqeGwodcigPBQ
ALs ik hier kijk dan zijn ze niet echt goedkoper geworden, mijn prijs was inclusief montage.

TVT ligt in order grootte van 15-20 jaar.
Tja ik heb maar kunnen nemen wat ik aangeboden kreeg 120 ltr met collector, dat was het en niet meer als dat.
Dan zou ik die dus al terug verdient hebben, en ze hebben de overheid ook nog geen cent gekost ook nog.
pi_162233575
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 13:02 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zo was het bij die kennis van ons ook, naar een paar weken begon dat ding te klapperen, pomp dacht ik liep toen ook niet, ik me daar een paar uur naar gezocht, wat bleek te weinig water erin?
De ogen uit mijn kop schaamde ik me toen, maar wat wist ik toen van die systemen af, geen hol dus.
Hele woning bij hem geinstalleerd gas riool water hij had namelijk een lege bouw opgekocht 4 verdiepingen dacht aan 90 vierkante meter per verdieping, die hut heeft deze warm voor 1100 cub in het jaar.
Open trap tot en met de zolder, kan je nagaan wat daar aan warmte weg kan vliegen, wel op de duitsemanier gebouwd binne muren van 20 cm en op mijn domme Duitse manier berekend.

En nog vergeten geheel vrijstaand,die hut, die werd me toch kwaad als ik het hut noemde.
Dat ik er weinig van af weet is wel duidelijk denk ik maar je moet ergens beginnen ;) Vandaag heeft ze zon wel lekker geschenen, maar het apparaat had er weinig zin in om de pomp aan te slaan. Ik vermoed dat een sensor gaar is, nu nog een multimeter vinden om de weerstand te kunnen meten.
pi_162233686
Volgens mij heeft of hebben alle agpo droge sensors, de pomp als die al warm werd toen die het niet deed, zal wel kapot zijn.
pi_162238032
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 22:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

Tja ik heb maar kunnen nemen wat ik aangeboden kreeg 120 ltr met collector, dat was het en niet meer als dat.
Dan zou ik die dus al terug verdient hebben, en ze hebben de overheid ook nog geen cent gekost ook nog.
Jawel, de misgelopen belastingen op je bespaarde gas.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_162240839
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 09:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Jawel, de misgelopen belastingen op je bespaarde gas.
Dat is bij jouw ook terwijl jij toch 600 euro subsidie hebt gehad.

Wij nog geen cent.

Echter van de andere kant bekeken zoals jij noemt deze liggen er dus dan niet, dan ligt er gewoon een groot velux raam in daar er nooit subsidie over verkregen is!
Zouden ze dus ooit op het idee komen?

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2016 13:17:08 ]
pi_162252750
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 23:25 schreef Randy_S het volgende:
Dat ik er weinig van af weet is wel duidelijk denk ik maar je moet ergens beginnen Vandaag heeft ze zon wel lekker geschenen, maar het apparaat had er weinig zin in om de pomp aan te slaan. Ik vermoed dat een sensor gaar is, nu nog een multimeter vinden om de weerstand te kunnen meten.
Bij onze agro begint het display te knipperen met een foutcode, deze is eenvoudig terug te vinden op internet. Ook heb ik geleerd dat de boiler na een 'harde reset' een paar dagen over doet om zichzelf opnieuw in te stellen.
pi_162259315
Ik kijk het dan nog even aan ;) Er knippert geen foutmelding in het scherm, er blijft gewoon de temperatuur staan (16/17 graden) op dit moment.
pi_162259559
Nog niet naar de pomp gekeken dan?
Wij hebben een eenvoudig solar standard was dat geloof ik?
Kan niet veel zijn relais of pomp denk ik me?
De sensor bij ons hangt onder de collector bij ons.
pi_162261941
De pomp doet het zeker wel ( getest toen ie afgekoppeld was) en slaat ook aan wanneer ik de stekker opnieuw erin stop. Na 30 seconden gaat ie uit en niet uit zichzelf weer aan. Overigens uit de handleiding:
quote:
De Aquasol 3 is geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijk energie verbruik. Het opstart pompvermogen kan hierdoor niet toereikend zijn voor het snel opwarmen van de boiler. De boiler-regeling (DT3) zal hierop reageren en het pompvermogen tot een aanvaardbaar niveau opvoeren. Dit proces kan enkele dagen in beslag nemen, en is te herkennen aan een knipperende functiecode 74. Tijdens deze opstart-dagen zal de temperatuur in de zonneboiler beneden de verwachtewaarde zijn.
Dit doet ie dus al niet, staat nu gewoon netjes 16 in 't display.

[ Bericht 65% gewijzigd door Randy_S op 17-05-2016 12:21:57 ]
pi_162354208
Zo te lezen hebben de nieuwere modellen een hoop onzin erbij erop, maken die meer warm water door die dingen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')