In het mail contact staat letterlijk; 25 euro bruto per uur. Ik ben alleen bang dat hij mij nu ziet als ''werkgever'' en dat ik zijn 'loon' betaal. Derhalve is het dan bruto en moet er dus nog belasting af, die hij moet betalen...quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:17 schreef Twinkle20 het volgende:
Bruto betekent incl.
Netto excl. Bij dat laatste mag je de btw nog verwachten.
Bij dat eerste niet.
Sowieso als ie met particulieren werkt had ie wel wat duidelijker mogen zijn. Heel anders als de zakelijke markt.
Heb je ergens z/w staan dat het om een bruto bedrag zou gaan?
Zijn probleem.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:18 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
In het mail contact staat letterlijk; 25 euro bruto per uur. Ik ben alleen bang dat hij mij nu ziet als ''werkgever'' en dat ik zijn 'loon' betaal. Derhalve is het dan bruto en moet er dus nog belasting af, die hij moet betalen...
Ik zal even een net mailtje sturen waarin ik de rekening betwist. Er is vooraf gesproken over een bruto bedrag, verder is er later ook een bedrag genoemd wat het totaal zou moeten zijn (dit is dus uiteindelijk excl. btw gebleken). Wij zijn particulieren en geen bedrijf en vinden het ook gewoon zeer vreemd dat er ineens gegooid wordt met excl. btw bedragen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zijn probleem.
bedrag overmaken wat afgesproken is. En als hij denkt dat hij recht heeft op meer dan hem mededelen dat jij die vordering betwist en niet zult betalen. Mocht hij de vordering uit handen geven aan een incasso, dan hen hetzelfde mededelen. En laat maar voor komen, kansloos verhaal dit.
Maar betaal wel gewoon het onbetwiste deel, wel zo fair, en voorkomt dat jij verhogingen over dat deel moet gaan betalen uiteindelijk.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:29 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Ik zal even een net mailtje sturen waarin ik de rekening betwist. Er is vooraf gesproken over een bruto bedrag, verder is er later ook een bedrag genoemd wat het totaal zou moeten zijn (dit is dus uiteindelijk excl. btw gebleken). Wij zijn particulieren en geen bedrijf en vinden het ook gewoon zeer vreemd dat er ineens gegooid wordt met excl. btw bedragen.
Dat komt goed, ik probeer er eerst gewoon samen uit te komen. Verder hebben we nog 6 dagen om te betalen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar betaal wel gewoon het onbetwiste deel, wel zo fair, en voorkomt dat jij verhogingen over dat deel moet gaan betalen uiteindelijk.
''Bruto komt er altijd 21%bij daar kan ik niks aan veranderen. Dat is iets van de belastingdienst.Ik kan hier niks aan veranderen de bon ligt al bij de account.Ik denk dat jullie bruto voor netto hebben aangezien.Sorry voor het ongemak ,maar ik kan hier niks aan veranderen.Ps. Als jullie nog iets laten uitvoeren vraag dan het Netto bedrag.''quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar betaal wel gewoon het onbetwiste deel, wel zo fair, en voorkomt dat jij verhogingen over dat deel moet gaan betalen uiteindelijk.
Daar gezien uw door mij veronderstelde verminderde geestelijke gesteldheid en de hieruit voortvloeiende extreem gebrekkige kennis omtrent boekhoudkundige zaken het niet mogelijk blijkt om met u hierover in discussie te gaan om naar de overeengekomen afloop van deze zaak toe te werken, ben ik helaas genoodzaakt om verdere communicatie van u naar mij toe naast mij neer te leggen daar deze dusdanig afwijkend is van de overeenkomst dat dit grenst aan of zelfs opgevat moet worden als opzettelijk bedrog.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:44 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
''Bruto komt er altijd 21%bij daar kan ik niks aan veranderen. Dat is iets van de belastingdienst.Ik kan hier niks aan veranderen de bon ligt al bij de account.Ik denk dat jullie bruto voor netto hebben aangezien.Sorry voor het ongemak ,maar ik kan hier niks aan veranderen.Ps. Als jullie nog iets laten uitvoeren vraag dan het Netto bedrag.''
Dit krijg ik als reactie. Volgens mij snapt hij het zelf niet helemaal. Jammer.
Maar waarom zou TS zomaar even 10,5% extra willen betalen, hij zou gek zijn in mijn beleving.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:01 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Je kunt van alles. Het verschil delen bijvoorbeeld, als hij echt goed werk en service geleverd heeft.
Dat zegt hij toch niet. Bruto is prijs zonder belasting, normale denkfout.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:05 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar waarom zou TS zomaar even 10,5% extra willen betalen, hij zou gek zijn in mijn beleving.
Als die man zo goed op de hoogte is van de regels als hij zegt te zijn dan zou hij ook weten dat hij geen exclusief btw prijzen aan particulieren mag berekenen.
Als het om loon gaat wel, echter ben ik niet zijn baas of werkgever, ik ben zijn klant. In dit geval ben ik een particulier die een dienst bij hem afneemt. Volgens verscheiden wetten dient hij mij dan een bruto prijs aan te bieden, die dan wel degelijk INCLUSIEF BTW is.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:07 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Dat zegt hij toch niet. Bruto is prijs zonder belasting, normale denkfout.
Ja, op zich wel mee eens, maar ik vind die aannemer een behoorlijke pannenkoek dat 'ie TS de les gaat zitten lezen (fout 1) hierover terwijl hij totaal niet weet waar hij het over heeft (fout 2) en zich ook nog niet aan de wet houdt qua prijsopgave (fout 3)quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:07 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet. Voor die kerel is bruto zonder belasting, dus zonder btw. Hij heeft vanuit zijn eerlijkheid jou een prijs gerekend die bruto is. Waarbij hij er dus vanuit ging dat er nog btw bij zou komen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:08 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Als het om loon gaat wel, echter ben ik niet zijn baas of werkgever, ik ben zijn klant. In dit geval ben ik een particulier die een dienst bij hem afneemt. Volgens verscheiden wetten dient hij mij dan een bruto prijs aan te bieden, die dan wel degelijk INCLUSIEF BTW is.
Bruto, netto, hoe je het wil noemen is niet zo van belang. Het enige wat inderdaad van belang is, is dat hij het bedrag INCLUSIEF BTW moet noemen. Al vind ik het persoonlijk nog een iets ander verhaal wanneer hij er expliciet bij zegt dat het exclusief is, maar dat lijkt hier niet het geval.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:08 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Als het om loon gaat wel, echter ben ik niet zijn baas of werkgever, ik ben zijn klant. In dit geval ben ik een particulier die een dienst bij hem afneemt. Volgens verscheiden wetten dient hij mij dan een bruto prijs aan te bieden, die dan wel degelijk INCLUSIEF BTW is.
Puur technisch gezien heeft in dit geval de BTW niet veel te maken met bruto of netto, maar dan komt er een andere wet om de hoek kijken. En dat is indien een prijs aan een particulier niet is vermeld als zijne inclusief of exclusief dat de particulier er van uit mag gaan dat deze inclusief is.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:07 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Nja, via de mail is het niet opgelost, vanavond gaat de vrouw des huizes maar is even bellen. Die is er wat sterker in dan ik.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:12 schreef hottentot het volgende:
[..]
Puur technisch gezien heeft in dit geval de BTW niet veel te maken met bruto of netto, maar dan komt er een andere wet om de hoek kijken. En dat is indien een prijs aan een particulier niet is vermeld als zijne inclusief of exclusief dat de particulier er van uit mag gaan dat deze inclusief is.
Ik heb het idee dat TS in elk geval dacht dat de prijs inclusief BTW was. Ik zie dus dat er sprake is van een misverstand. En dan lijkt het me logisch dat diegene die zich niet aan de regels houdt opdraait voor de extra kosten.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:11 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet. Voor die kerel is bruto zonder belasting, dus zonder btw. Hij heeft vanuit zijn eerlijkheid jou een prijs gerekend die bruto is. Waarbij hij er dus vanuit ging dat er nog btw bij zou komen.
Dat hij fout weten we, maar het was niet opzettelijk. Dus nu aan jou de vraag of je hem op een regeltje gaat pakken of niet.
Als hij jou een bruto prijs biedt, wat denk jij dan dat bruto inhoud?
Die kerel moet gewoon leren om zaken te doen, en niet zijn fouten op de klant af gaan wentelen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:11 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet. Voor die kerel is bruto zonder belasting, dus zonder btw. Hij heeft vanuit zijn eerlijkheid jou een prijs gerekend die bruto is. Waarbij hij er dus vanuit ging dat er nog btw bij zou komen.
Dat hij fout weten we, maar het was niet opzettelijk. Dus nu aan jou de vraag of je hem op een regeltje gaat pakken of niet.
Als hij jou een bruto prijs biedt, wat denk jij dan dat bruto inhoud?
Ik ging uit van het volgende;quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:14 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat TS in elk geval dacht dat de prijs inclusief BTW was. Ik zie dus dat er sprake is van een misverstand. En dan lijkt het me logisch dat diegene die zich niet aan de regels houdt opdraait voor de extra kosten.
Wat dacht jij dan dat hij bedoelde met bruto prijs?quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:17 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Ik ging uit van het volgende;
De persoon in kwestie is al 6 jaar ZZP'er, dus die weet wel het een en ander omtrent de regelgeving hoe je een klant een richtprijs voorschotelt.
Daarnaast zijn er wetten die stellen dat je aan een particulier geen prijzen excl. btw doorgeeft.
Dat lijkt mij toch wel duidelijkquote:Op woensdag 2 maart 2016 16:18 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Wat dacht jij dan dat hij bedoelde met bruto prijs?
quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:18 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Wat dacht jij dan dat hij bedoelde met bruto prijs?
quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:17 schreef Twinkle20 het volgende:
Bruto betekent incl.
Netto excl. Bij dat laatste mag je de btw nog verwachten.
Bij dat eerste niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |