abonnement Unibet Coolblue
pi_159813499
Waar komen de Noord/Zuidlijn metro-ingangen?

In de rubriek ‘vraag van de volger’ gaan we in op een vraag van een volger. Deze keer staat de vraag ‘Waar komen de ingangen van de Noord/Zuidlijn stations?’ centraal. Kunt zich al voorstellen hoe en waar u straks op de nieuwe metro stapt?

Station Noord
We beginnen in Amsterdam Noord. Dit station krijgt twee ingangen. Een van de ingangen staat in verbinding met het busplatform dat nu gebouwd wordt en waar veel bussen uit Waterland zullen stoppen. De afgelopen jaren ontwikkelt Noord zich steeds meer tot ‘the place to be’ en werd het in verschillende internationale media een ‘niet te missen’ hotspot genoemd. Door de komst van de Noord/Zuidlijn wordt Noord vanuit de rest van de stad makkelijker bereikbaar en is bijvoorbeeld het toekomstige bioscoopcomplex dat naast het station komt binnen handbereik. De locaties van de ingangen hebben we aangegeven met rode pijlen. Mocht u nog wat willen kopen voordat u via deze ingangen het perron van de Noord/Zuidlijn betreedt; in het station zelf komen ook nog winkels.



Station Noorderpark
Station Noorderpark krijgt één ingang ter hoogte van het Johan van Hasselt viaduct. In de zomer worden geregeld evenementen in het park georganiseerd en daarnaast is het hier prima toeven met een picknickmand. De foto hieronder is genomen in zuidelijke richting van het IJ en het centrum van Amsterdam op de achtergrond.



Centraal Station
Centraal Station krijgt de meeste toegangen en zal ook één van de meest drukbezochte haltes van de Noord/Zuidlijn worden. Zowel aan de IJzijde, in het stationsgebouw, als aan de centrum kant heeft u toegang tot de Noord/Zuidlijn. Op de impressie hieronder ziet u de locatie van de ingangen aan de centrumzijde. De blauwe pijl geeft de twee liften naar de metrohal aan. Ook aan de kant van de De Ruijterkade kunt u ons perron bereiken. Als u vanuit de trein of de bus komt, is dit de meest logische toegang en blijft u bovendien droog als het regent. In deze IJhal komt een lift en diverse roltrappen naar de Noord/Zuidlijn. Uiteraard staat de Noord/Zuidlijn bij het Centraal Station ondergronds ook in verbinding met de huidige metro, de Oostlijn.



Station Rokin
Het volgende station is Rokin. Dit station krijgt twee ingangen, aan de noordkant (Dam) en de zuidkant (het Spui). Ook via de fietsenstalling is het station, met een kleine overbrugging, meteen bereikbaar. Tussen de ingangen is ook een ondergrondse parkeergarage in aanbouw, die als het ware boven het perron zweeft.



Station Vijzelgracht
Station Vijzelgracht krijgt drie ingangen: een aan de noordkant bij Maison Descartes en twee aan de zuidkant bij het Weteringscircuit. Ter hoogte van café Mulder komt ook nog een lift, bij de blauwe pijl. De verwachting is dat dit station door toeristen veelal gebruikt zal worden als ‘museumhalte’. Het is vanaf hier namelijk maar een kort stukje lopen naar het Museumplein. Daarbij is het bij dit station makkelijk overstappen op de tram richting de stadsdelen Oost en West.



Station De Pijp
Vanuit station Noord een visje halen op de Cuyp kost met de komst van de Noord/Zuidlijn amper een kwartier. U stapt straks uit bij ofwel het begin (of einde, het is maar hoe u het bekijkt) van de markt die zich bevindt bij de onderste pijl, of bij de halte aan de Ceintuurbaan die wordt aangegeven door de bovenste pijl. Bijzonder aan dit station is het feit dat de perrons hier niet naast, maar boven elkaar gebouwd zijn. Zodoende konden we onder de smalle straat bouwen en hoefden er nauwelijks huizen gesloopt te worden.



Station Europaplein
Station Europaplein ligt pal voor congrescentrum de RAI en is te bereiken via twee ingangen ter hoogte van de Hollandhal, vooraan op de impressie hieronder, en de Europahal. Op dit moment worden tijdens grote beurzen, zoals de Huishoudbeurs en de IBC, extra trams ingezet. Als de Noord/Zuidlijn straks rijdt voldoet de inzet van een extra metro.



Station Zuid
Station Zuid is een beetje vreemde eend in de bijt, omdat het het enige Noord/Zuidlijn station is dat al bestaat en al in gebruik is. Zo stoppen hier de Amstelveenlijn en de ringlijn tussen Gein en Isolatorweg. Het perron van de Noord/Zuidlijn is straks via één ingang te bereiken, die nu overigens ook al gebruikt wordt. In de toekomst wordt de Noord/Zuidlijn geheel geïntegreerd in de nieuwe stationsterminal met een nieuw eilandperron met twee uitgangen.



Bron

Route Noord/Zuidlijn


Het eerste deel hier te vinden: NWS / Startdatum Noord/Zuidlijn onder druk

[ Bericht 0% gewijzigd door George_Zina op 10-02-2016 19:47:12 ]
pi_159813889
De Ruijterkade nu ook aan het glas



Vorige week werden we gebeld; in ons toekomstige Centraal Station vorderde het glaswerk erg snel. Vooral aan de kant van de De Ruijterkade schoot het behoorlijk op. Tijd om samen met fotograaf Gé Dubbelman poolshoogte te nemen en zelf te zien hoe het glaswerk het station zijn smoel geeft.

Hier staan we aan de kant van de De Ruijterkade, in de toekomstige metrohal. U ziet op de foto de twee roltrappen die leiden naar de IJ-hal en het kenmerkende plafond van deze nieuwe ruimte. Rechts op de foto kunt u straks de roltrap naar het Noord/Zuidlijn-perron nemen. Foto: Gé Dubbelman

Een kijkje vanaf de metrohal aan de De Ruijterkade op het perron.

Hier staan we op het perron en kijken we op het bordes van de metrohal aan de De Ruijterkade.

We vervolgen onze route op het perron. Aan beide zijdes is de muur voor een groot deel voorzien van glazen platen.

We eindigen onze wandeling aan de perronzijde aan de kant van Centraal Station. Ook deze hal wordt binnenkort voorzien van glas.

De steunpilaren van het station worden voorzien van een brandwerende laag.

En als laatste nog een beeld vanaf het bordes aan de kant van Centraal Station, waar vandaan u straks vanaf de Oostlijn naar de Noord/Zuidlijn kunt lopen.

Bron
pi_159813997
Geluidsschermen in Noord terug van weggeweest



De geluidsschermen langs de Nieuwe Leeuwarderweg in Noord, die jaren op zich lieten wachten, worden nu volop aangebracht. AT5 kwam een kijkje nemen hoe het verkeer, ondanks de werkzaamheden, toch gewoon door blijft rijden en maakte een videoverslag.


Bron
pi_159814076
Waarom ziet alles er nu al zo ouderwets en goedkoop uit?
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_159814195
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 19:36 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Waarom ziet alles er nu al zo ouderwets en goedkoop uit?
Eh, wat bedoel je kerel? Ik heb alleen wat foto's geplaatst van het Centraal Station dat nog niet eens af is.
pi_159814727
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 19:39 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Eh, wat bedoel je kerel? Ik heb alleen wat foto's geplaatst van het Centraal Station dat nog niet eens af is.
Nou gewoon op die renders in de OP.

En toen ik vanmorgen over het Rokin liep, die rand ligt er al van de ingang en sexy is het niet.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_159814854
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 19:51 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Nou gewoon op die renders in de OP.

En toen ik vanmorgen over het Rokin liep, die rand ligt er al van de ingang en sexy is het niet.
Alleen op basis van die renders kun je toch nog geen conclusies trekken. Het betreft luchtfoto's van de plaatsen waar de stations van NZ-lijn komen. We kunnen pas conclusies trekken als het ding eind 2017 gaat rijden. Ik denk dat het puik uit gaat zien. Een aantal stations zal verfraaid worden met enorme kunstwerken. :7
pi_159815419
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 19:36 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Waarom ziet alles er nu al zo ouderwets en goedkoop uit?
volgens mij valt dat wel mee hoor.
pi_159834851
Noord/Zuidlijn toch naar Schiphol?



Gisteren werd er druk getwitterd over het wel of niet doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Op zich is dit natuurlijk een onderwerp waar we op deze site vaker over hebben gesproken, maar de plannen lijken nu concreter nu ze in de gemeenteraad behandeld zijn. Toch?

Nou… De gemeenteraad vraagt in ieder geval wel om een vervolgonderzoek om een beter beeld te krijgen van de plannen van de uitbreiding van het huidige metronetwerk. De raad wil vooral graag weten of de diverse varianten verder kunnen worden versoberd, geoptimaliseerd en wat de mogelijkheden zijn voor een gefaseerde aanleg van bijvoorbeeld de Oost/Westlijn. Ook wordt gevraagd naar nog niet onderzochte varianten van een uitbreiding van het (regio)netwerk. Verder wordt specifiek gevraagd naar een verlenging van de Oostlijn, die dan zou lopen via de Westermarkt, de Jacob van Lennepkade, Lelylaan en Schiphol. Een variant waar ook volger Han Schomakers diverse malen voor heeft gepleit.

Mogelijke halte Sixhaven
Daarnaast wil de gemeenteraad de mogelijke halte Sixhaven in Noord verder onderzoeken. De raad vraag naar een ontwerp van een zo sober mogelijk station en wil dat dit uiterlijk begin 2017 aan hen wordt voorgelegd, zodat hier een besluit over kan worden genomen. Dit ontwerp is vooral bedoeld om Noord als stadsdeel verder te ontwikkelen en de bereikbaarheid vanuit de rest van de stad te vergroten.


Voorbeeld van een metronet met verlening van de Oostlijn via de Westermark, Lelylaan naar Schiphol. Bron: Alargule Productions


De verschillende metrovarianten op de kaart. Bron: Uitbreiding Metronet Amsterdam Verkennend variantenonderzoek

Noord/Zuidlijn naar Schiphol?
En de Noord/Zuidlijn doortrekken naar Schiphol, is dit nog in de raad besproken? Zeker. De raad wil graag weten hoe de huidige verbinding van Amsterdam met Schiphol verbeterd kan worden. Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn is een optie, maar dat zijn andere varianten als het verbeteren van de treinverbinding of het inzetten van hoogwaardige bussen – zoals de westtangent – ook. In het onderzoek moet bovendien een samenwerking zijn opgenomen van de gemeente Amsterdam met het Rijk, Schiphol, SRA en mogelijk nog andere partijen.

Wordt vervolgd…

Bron
pi_159836023
ik ben benieuwd hoe het resultaat straks zal zijn.
pi_159841540
jammer dat er zo weinig mensen op dit topic reageren zeg! :N
pi_159847504
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 19:00 schreef matthias24 het volgende:
jammer dat er zo weinig mensen op dit topic reageren zeg! :N
De meeste mensen lezen het topic. En niet vreemd. Interesse voor het volgen van bouwprojecten is een van mijn interesses. Je zou dat een specialistische subinteresse kunnen noemen. Niet iedereen heeft wat mee, kerel. :7
pi_159847573
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 21:53 schreef George_Zina het volgende:

[..]

De meeste mensen lezen het topic. En niet vreemd. Interesse voor het volgen van bouwprojecten is een van mijn interesses. Je zou dat een specialistische subinteresse kunnen noemen. Niet iedereen heeft wat mee, kerel. :7
wel heel jammer want ik had eigenlijk gehoopt dat meer mensen hier zouden posten. ik ben zelf ook wel erg geintereseerd in dit soort dingen.
pi_159847722
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 21:55 schreef matthias24 het volgende:

[..]

wel heel jammer want ik had eigenlijk gehoopt dat meer mensen hier zouden posten. ik ben zelf ook wel erg geintereseerd in dit soort dingen.
We vermaken ons wel. ;)
pi_159847786
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 21:59 schreef George_Zina het volgende:

[..]

We vermaken ons wel. ;)
ja toch ;) toevalig ken ik iemand die ook bij het GBV werkt dus vandaar dat ik heel erg geintereseerd ben in dit project
pi_159847975
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:01 schreef matthias24 het volgende:

[..]

ja toch ;) toevalig ken ik iemand die ook bij het GBV werkt dus vandaar dat ik heel erg geintereseerd ben in dit project
Het is een heel interessante project om te volgen maar ondertussen ook wel een soap aan het worden. Ik zie het niet gebeuren dat de gemeenteraad gaat beslissen om de NZ-lijn te verlengen na Schiphol naar de soap van de NZ-lijn: verzakkingen huizen Vijzelgracht, 200% over de begroting heen, 11/12 maanden stopzetten van de bouw, onderzoekscommissie en uiteindelijk hebben ze besloten om het af te bouwen.
pi_159848163
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:06 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Het is een heel interessante project om te volgen maar ondertussen ook wel een soap aan het worden. Ik zie het niet gebeuren dat de gemeenteraad gaat beslissen om de NZ-lijn te verlengen na Schiphol naar de soap van de NZ-lijn: verzakkingen huizen Vijzelgracht, 200% over de begroting heen, 11/12 maanden stopzetten van de bouw, onderzoekscommissie en uiteindelijk hebben ze besloten om het af te bouwen.
aha oke.... maar gaat de noordzuidlijn nou wel door of niet?
pi_159848334
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:10 schreef matthias24 het volgende:

[..]

aha oke.... maar gaat de noordzuidlijn nou wel door of niet?
Ze zitten in de afbouwfase van de NZ-lijn. Veel stations van de NZ-lijn worden in de tweede helft van dit jaar opgeleverd (tenminste als niet meer vertragingen optreden). En daarna is het voornamelijk systeem- en ICT-testen om te kijken of de handel goed functioneert.
  donderdag 11 februari 2016 @ 22:15:10 #19
28033 Pek
je moet wat
pi_159848339
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 19:00 schreef matthias24 het volgende:
jammer dat er zo weinig mensen op dit topic reageren zeg! :N
Zolang mijn huis niet verzakt boeit het niet echt :P
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_159848402
quote:
10s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:15 schreef Pek het volgende:

[..]

Zolang mijn huis niet verzakt boeit het niet echt :P
ik vind dit juist wel interesant hoor. volgens mij is ook heel handig omdat je dan sneller op bepaalde plekken bent in amsterdam.
pi_159848467
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:15 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Ze zitten in de afbouwfase van de NZ-lijn. Veel stations van de NZ-lijn worden in de tweede helft van dit jaar opgeleverd (tenminste als niet meer vertragingen optreden). En daarna is het voornamelijk systeem- en ICT-testen om te kijken of de handel goed functioneert.
wauw! je hebt er duidelijk wel veel verstand van zeg. eej en wat houd ICT testen eigenlijk in? en weet je toevalig ook hoeveel km per uur die metro's mogen gaan?
pi_159848560
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:19 schreef matthias24 het volgende:

[..]

wauw! je hebt er duidelijk wel veel verstand van zeg. eej en wat houd ICT testen eigenlijk in? en weet je toevalig ook hoeveel km per uur die metro's mogen gaan?
Geen verstand! Als ik weer 18 jaar was dan had ik een technische studie gevolgd. Zoveel is zeker. Helaas is die interesse veel te laat aangewakkerd. :'( :'( Als God mij de keuze gaf om deze week te sterven en over 10 jaar opnieuw ter wereld komen zodat ik opnieuw een keuze kan maken dan stem ik meteen in. Gewoon veel over de NZ-lijn en andere bouwprojecten lezen. De metro's zullen ongeveer 70 km per uur gaan rijden. Aanzienlijk sneller dan een tram. Die komen niet boven de 30/40 km per uur. Men zal waarschijnlijk de M5-stellen op de NZ-lijn gaan inzetten. Die moeten overigens de oude M4 gaan vervangen.
pi_159848686
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:22 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Geen verstand! Als ik weer 18 jaar was dan had ik een technische studie gevolgd. Zoveel is zeker. Helaas is die interesse veel te laat aangewakkerd. :'( :'( Als God mij de keuze gaf om deze week te sterven en over 10 jaar opnieuw ter wereld komen zodat ik opnieuw een keuze kan maken dan stem ik meteen in. Gewoon veel over de NZ-lijn en andere bouwprojecten lezen.
aaaah das echt jammer idd :'( als je een technische studie had dan had je werk gevonden in amsterdam. toch weet jij er wel veel van af hoor.
  donderdag 11 februari 2016 @ 22:26:36 #24
28033 Pek
je moet wat
pi_159848704
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:16 schreef matthias24 het volgende:

[..]

ik vind dit juist wel interesant hoor. volgens mij is ook heel handig omdat je dan sneller op bepaalde plekken bent in amsterdam.
Tip voor als je ergens snel wil zijn in Amsterdam:

:P
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_159848716
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:26 schreef matthias24 het volgende:

[..]

aaaah das echt jammer idd :'( als je een technische studie had dan had je werk gevonden in amsterdam. toch weet jij er wel veel van af hoor.
Nee, niet veel. Het is gewoon een beetje lezen/projecten volgen. Maar machtig interessant. _O_ _O_
pi_159848734
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:22 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Geen verstand! Als ik weer 18 jaar was dan had ik een technische studie gevolgd. Zoveel is zeker. Helaas is die interesse veel te laat aangewakkerd. :'( :'( Als God mij de keuze gaf om deze week te sterven en over 10 jaar opnieuw ter wereld komen zodat ik opnieuw een keuze kan maken dan stem ik meteen in. Gewoon veel over de NZ-lijn en andere bouwprojecten lezen. De metro's zullen ongeveer 70 km per uur gaan rijden. Aanzienlijk sneller dan een tram. Die komen niet boven de 30/40 km per uur. Men zal waarschijnlijk de M5-stellen op de NZ-lijn gaan inzetten. Die moeten overigens de oude M4 gaan vervangen.
ja die trams gaan niet echt snel he. ik heb wel gehoord dat die dingen maximaal 65 km per uur mogen gaan.
pi_159848762
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:27 schreef matthias24 het volgende:

[..]

ja die trams gaan niet echt snel he. ik heb wel gehoord dat die dingen maximaal 65 km per uur mogen gaan.
Dat halen ze dus zeer zelden omdat ze vaak door een drukke winkelcentrum moeten: 30 a 40 km per uur.
pi_159848790
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:26 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Nee, niet veel. Het is gewoon een beetje lezen/projecten volgen. Maar machtig interessant. _O_ _O_
super jammer dat je geen techinsche studie hebt gevolgd...... ik ben zelf ook heel erg geintereseerd. maar ik heb helaas 2 linker handen :'(
pi_159848837
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:28 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Dat halen ze dus zeer zelden omdat ze vaak door een drukke winkelcentrum moeten: 30 a 40 km per uur.
ja dat dacht ik ook al. in vind trams ook niet echt handig zeker in de binnenstad. een metro zou een stuk intersanter zijn ook omdat dat ondergronds is plus kan een metro sneller dan een tram.
pi_159848866
quote:
6s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:26 schreef Pek het volgende:

[..]

Tip voor als je ergens snel wil zijn in Amsterdam:

[ afbeelding ] :P
wat is dat nou weer?? een domme fiets! :')
pi_159848900
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:29 schreef matthias24 het volgende:

[..]

super jammer dat je geen techinsche studie hebt gevolgd...... ik ben zelf ook heel erg geintereseerd. maar ik heb helaas 2 linker handen :'(
Ja, het is helaas niet anders. Gelukkig heb ik het genot om veel over te mogen lezen. ^O^
pi_159849009
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:32 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Ja, het is helaas niet anders. Gelukkig heb ik het genot om veel over te mogen lezen. ^O^
ja maar ik bedoel het zou toch geweldig zijn als je er ook echt deel van uit mag maken? kijk ik zelf zou dat nooit kunnne want ik heb er weinig verstand van en ik ben erg onhandig. maar jij weet hier echt alles van.
pi_159849012
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:30 schreef matthias24 het volgende:

[..]

ja dat dacht ik ook al. in vind trams ook niet echt handig zeker in de binnenstad. een metro zou een stuk intersanter zijn ook omdat dat ondergronds is plus kan een metro sneller dan een tram.
Kostenaspect en complexiteit. In Utrecht bouwen ze een tramlijn van 8 km van Utrecht Centraal naar de Uithof voor 440 miljoen euro (inclusief 27 spinksplinternieuwe trams van trambouwer CAF). Dat doen ze in 5 jaar. De NZ-lijn in Amsterdam (9,1 km lang) heeft ondertussen een kostenplaatje van 3100 miljoen euro (3,1 miljard). Men is in 2003 begonnen met de NZ-lijn en het is waarschijnlijk pas af eind 2017: 15 jaar! Niet verwonderlijk. Daarnaast nog het risico van boren onder een oude centrum. In Amsterdam is het faliekant misgegaan bij de Vijzelgracht met huizen die door hun fundering begonnen te zakken tijdens het boren van de tunnel.
pi_159849098
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:35 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Kostenaspect en complexiteit. In Utrecht bouwen ze een tramlijn van 8 km van Utrecht Centraal naar de Uithof voor 440 miljoen euro (inclusief 27 spinksplinternieuwe trams van trambouwer CAF). Dat doen ze in 5 jaar. De NZ-lijn in Amsterdam (9,1 km lang) staat ondertussen op 3,1 miljard euro. Men is in 2003 begonnen met de NZ-lijn en het is waarschijnlijk pas af eind 2017: 14 jaar! Niet verwonderlijk.
9,1 miljard euro!? das wel veel geld zeg. ik ben wel echt benieuwt hoe het er uit zal zien als het eenmaal af is.
pi_159849207
Daarnaast is een uitgebreide metro-netwerk wel voorbehouden aan wereldsteden. Veel te duur en complex om in een gemiddelde Nederlandse stad te realiseren. Het had niet veel gescheeld of de NZ-lijn was niet eens gekomen door alle problemen tijdens het bouwproces. In London zijn ze bezig met de Crossrail (118 km lang / 40 stations): 20,9 miljard euro (een enorme uitbreiding van het Londense metro-netwerk).
  donderdag 11 februari 2016 @ 22:43:47 #36
28033 Pek
je moet wat
pi_159849281
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:31 schreef matthias24 het volgende:

[..]

wat is dat nou weer?? een domme fiets! :')
Oi }:| BSP, made in Utrecht.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_159849323
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:41 schreef George_Zina het volgende:
Daarnaast is een uitgebreide metro-netwerk wel voorbehouden aan wereldsteden. Veel te duur en complex om in een gemiddelde Nederlandse stad te realiseren. Het had niet veel gescheeld of de NZ-lijn was niet eens gekomen door alle problemen tijdens het bouwproces.
aha oke. dat kan ik me ook wel voorstelen. vooral omdat het meeste onder de grond is. eej maar luister de huidige metro's die nu in amsterdam rijden zijn toch allemaal gewoon boven de grond?
pi_159849338
quote:
8s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:43 schreef Pek het volgende:

[..]

Oi }:| BSP, made in Utrecht.
ga jij nou maar lekker fietsen!! :')
pi_159849408
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:44 schreef matthias24 het volgende:

[..]

aha oke. dat kan ik me ook wel voorstelen. vooral omdat het meeste onder de grond is. eej maar luister de huidige metro's die nu in amsterdam rijden zijn toch allemaal gewoon boven de grond?
Ja, de meeste lijnen wel. De NZ-lijn loopt wel 7 km onder de grond. De meeste stations van de NZ-lijn bevinden zich ook onder de grond. De stations Europaplein, Pijp, Vijzelgracht, Rokin, Centraal station en Noorderpark liggen onder de grond. Alleen station Noord en Zuid zijn bovengronds.
pi_159849454
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:47 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Ja, de meeste lijnen wel. De NZ-lijn loopt wel 7 km onder de grond. De meeste stations van de NZ-lijn bevinden zich ook onder de grond. De stations Europaplein, Pijp, Vijzelgracht, Rokin, Centraal station en Noorderpark zitten onder de grond. Alleen station Noord en Zuid liggen bovengronds.
aha oke. ik neem aan dat er nogal wat instortingsgevaar is of niet?
pi_159849482
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:50 schreef matthias24 het volgende:

[..]

aha oke. ik neem aan dat er nogal wat instortingsgevaar is of niet?
Tijdens het boren van de tunnel? Geen idee, kerel. :@ Was wel veel aan de hand bij het boren van de NZ-lijn omdat het onder het oude centrum van Damsco ging. Uiteindelijk zijn een aantal huizen aan de Vijzelgracht verzakt en moesten die opgevijzeld worden op kosten van de gemeente Amsterdam.
pi_159849606
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:51 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Tijdens het boren van de tunnel? Geen idee, kerel. :@
aaah oke. ik denk van wel eigenlijk. dat is juist zo jammer van amsterdam. we hebben nogal zachte grond dus dat is niet echt gunstig. ik ben ooit eens in stockholm geweest en daar zijn alle metro lijnen onder de grond. teminste bijna alles. en daar kan het goed omdat er veel rotsgrond is en alles. en weetje die metro' in stockolm lijken heel erg om de nederlandse trein. volgens mij gaan die sweedse metro's 90 km per uur dacht ik.
pi_159849674
Ik lees mee, goed topic
Hell To The Liars
pi_159849684
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:55 schreef matthias24 het volgende:

[..]

aaah oke. ik denk van wel eigenlijk. dat is juist zo jammer van amsterdam. we hebben nogal zachte grond dus dat is niet echt gunstig. ik ben ooit eens in stockholm geweest en daar zijn alle metro lijnen onder de grond. teminste bijna alles. en daar kan het goed omdat er veel rotsgrond is en alles. en weetje die metro' in stockolm lijken heel erg om de nederlandse trein. volgens mij gaan die sweedse metro's 90 km per uur dacht ik.
Ja, ik had inderdaad gelezen dat de grond van Amsterdam niet bepaald geschikt is voor het boren van metrotunnels en dat het daarom verschrikkelijk duur is geworden. Als de grond wel geschikt was dan hadden ze voor dat bedrag een veel langere lijn kunnen bouwen. Helaas, heeft niet zo mogen zijn. Waarschijnlijk zachte grond omdat Nederland voor het leeuwendeel onder de zeespiegel ligt. Zeker weten doe ik het niet.
pi_159849694
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:57 schreef Droopie het volgende:
Ik lees mee, goed topic
Welkom.
pi_159849758
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:57 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Ja, ik had inderdaad gelezen dat de grond van Amsterdam niet bepaald geschikt is voor het boren van metrotunnels en dat het daarom verschrikkelijk duur is geworden. Als de grond wel geschikt was dan hadden ze voor dat bedrag een veel langere lijn kunnen bouwen. Helaas, heeft niet zo mogen zijn. Waarschijnlijk zachte grond omdat Nederland voor het leeuwendeel onder de zeespiegel ligt. Zeker weten doe ik het niet.
ja kijk en dan is het idd jammer dat we geen rotsbodem hebben enzo.
  donderdag 11 februari 2016 @ 23:19:36 #47
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_159850307
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 19:00 schreef matthias24 het volgende:
jammer dat er zo weinig mensen op dit topic reageren zeg! :N
Het is Amsterdam.
Daarom reageer ik nooit. :6
En de civielers krijgen niet zo snel een harde van een foto.
Zelf naar toe gaan als excursie is gaver. ^O^
Ben zelf bij bouw van IXAS en SAAone geweest. ^O^

Ik moest lachen toen er ook geheid werd. De bewoners hadden 4 jaar geleden een peperdure appartement gekocht tegen de A9 en nu zitten ze 2 jaar in de herrie. })
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  vrijdag 12 februari 2016 @ 04:42:40 #48
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_159852985
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 21:53 schreef George_Zina het volgende:

[..]

De meeste mensen lezen het topic. En niet vreemd. Interesse voor het volgen van bouwprojecten is een van mijn interesses. Je zou dat een specialistische subinteresse kunnen noemen. Niet iedereen heeft wat mee, kerel. :7
Kijk eens op het Nederlandse gedeelte op skyscrapercity.com dan.

http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=12

Zit vol met Nederlanders met interesse in bouwprojecten ;) Mensen posten ook vaak updates over de NZ-lijn.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_159853001
Zwemvesten meenemen.
pi_159853836
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:29 schreef matthias24 het volgende:

[..]

super jammer dat je geen techinsche studie hebt gevolgd...... ik ben zelf ook heel erg geintereseerd. maar ik heb helaas 2 linker handen :'(
Bij wat hogere technische studies maakt dat niets uit, anders had ik ook geen HTS wtb kunnen doen. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')